ontstoken ogen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

casjuh

ontstoken ogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 14:42

hey!
m'n paard heeft nou al een maand lang last van ontstoken ogen...
Het traant heel erg en er komt vieze prut uit z'n oogies. We maken het 2 keer per dag schoon, hij krijgt al een vliegenkapje om voor tegen de vliegen en hij staat de hele dag in het land. Ook hebben we zalf en druppels gekregen van de DA, maar het schijnt gewoon niet te helpen. Nu moeten we een week alleen maar schoon houden en geen druppels in doen, maar ik vraag me af of dit allemaal nog wel nut heeft en of het niet iets ernstigers is als het maar blijft aanhouden...
Het ergste is dat ie er zo'n jeuk aan heeft en dat ie dus overal aan schuurt (wondjes bij hoofd) enz.
Sta een beetje met m'n handen in m'n haar, weet niet meer wat ik eraan kan doen, heeft iemand hier ervaringen mee?!
's winters had hij er trouwens helemaal geen last van, terwijl hij dan juist in de stof stond... (stallen worden machinaal uitgemest en opgestrooid)

geeek

Re: ontstoken ogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:21

bij mij paardje helpt oogzalf wel maar ik zou het zeker proberen zo vaak mogelijk met uitgekookt water (lauw) schoonmaken

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:23

zo vaak mogelijk met uitgekookt water idd schoon maken .. het paard van me tante heeft het ook heel erg ..
ik kan je zoon heel dicht kapje aan raden .. help goed.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 16:47

Ik zou er idd heel erg mee uitkijken! Mijn paard heeft door zo'n ontsteking blijvende schade opgelopen aan t oog.
Ik zou deze week idd nog even afwachten maar daarna toch weer meteen de dieranarts bellen!
Bij mij helpt cavasan zalf, en oogdruppels met antibiotica!
Zit er nu ietwat een witte vlek op t oog????

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 17:54

ja kijk er wel mee uit! ik zal het heel voorzichtig schoonmaken met lauw water ja.... is het geen ziekte of zo.. ? kan.. ons paardje had dat ook alleen was het iets van maandverblind heid.. en wij kwamen daar te laat achter en op een dag was ze blind.. toen hadden wij haar laten onderzoeken en daarna bleek pas dat ze die ziekte had! dus als we eerder waren geweest had ze misschien nog kunnen zien O sorry dit verhaal hoort er niet echt bij maar ik moet het gewoon even typen... erg? ik vind het nog steeds een ramp dat ze blind is geworden

Ronacino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 18:49

Ej mijn paard heeft het ook heeft ook vliegenkapje op maar we hebben eerst met lauw water uitgespoelt enzo .... vorig jaar had die erger dus even informatie aan de dierenarts gevraagt en die gaf ons een zalfje dat ook voor katten en honden is en dat helpt tegen onstoken ogen heel erg vettig spul maar heb het er gisteren opgespoten en was vndaag helemaal over dus helpt echt super goed ... want hij heeft er ontzettend last van vorig jaar had die hele ogen dicht.. egt heel zielig omdat je verder niet kan helpen groetjess mij

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 21:13

Mariek1983 schreef:
Ik zou er idd heel erg mee uitkijken! Mijn paard heeft door zo'n ontsteking blijvende schade opgelopen aan t oog.
Ik zou deze week idd nog even afwachten maar daarna toch weer meteen de dieranarts bellen!
Bij mij helpt cavasan zalf, en oogdruppels met antibiotica!
Zit er nu ietwat een witte vlek op t oog????

hij heeft geen witte vlek op 't oog... ik heb nu ook cavasanzalf gehad, hielp niet... toen druppels, helpt nog niet! Ik ga morgen de dierenarts opbellen en vragen wat die dervan denkt... hou jullie op de hoogte

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 12:07

Kee!
Ja weet verder ook niks meer voor je...
Ik denk dat je heel erg je best hebt gedaan!
Idd gewoon de DA weer bellen hoor!
Sterkte dr mee!

Greetz

Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:02

cavasan of caf zalf moet haast wel helpen, is een antibiotica zalf. Hefet hij gen beschadiging aan het oog, anders moet je de dierenarts er beter naar laten kijken. Dan kan hij met een kleurstof zien of er wat zit.

Antgillya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:04

hoi ik heb zo'n pony ook behandeld op onze manege

2 in 1 lensenvloeistof

voor reinigen en inbrengen van zachte lensen..probeer maar eens een dag of 3 dan moet je al verbetering zien...

werkt echt heel goed

groetjes en sterkte..ps...het desinfecteerd dus kan prikken en dat vinden ze niet altijd even leuk!!(pas op voor voorbenen)

laat je het weten?

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:39

Antgillya schreef:

2 in 1 lensenvloeistof

voor reinigen en inbrengen van zachte lensen..probeer maar eens een dag of 3 dan moet je al verbetering zien...

werkt echt heel goed

groetjes en sterkte..ps...het desinfecteerd dus kan prikken en dat vinden ze niet altijd even leuk!!(pas op voor voorbenen)

laat je het weten?

sorry hoor maar zoiets moet je echt niet doen als het goed was dan raadde de dierarts dat wel aan maar je moet niet maarzo zelf wat gaan proberen...... het zijn wel de ogen van je paard!!!! voor het zelfde geld word hij blind!

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 18:42

vanmorgen werd ik gebeld
"het gaat niet goed met veyton, z'n ogen zijn dicht en heel erg dik!"
Dus ik meteen ernaartoe. Z'n linkeroog zat helemaal dicht en was 3 keer zo dik! Het zag er niet uit! leek wel een alien
Dierenarts meteen gebeld, kwam er met 20 minuutjes aan.
"zo dik heb ik ze nog nooit gezien" kreeg ik te horen...
Het blijkt dat hij tijdens het schuren z'n oog heel hard gestoten heeft. Oog helemaal schoon gespoeld en met fluoriserend spul gekeken of hij beschadiging had. Dat had hij dan gelukkig weer niet
Hij kreeg oogzalf erin en dat moet ik dus 3 maal daags doen.

Antgillya schreef:

laat je het weten?

Ik las je berichtje te laat, want ik werd dus idd weggeschopt door m'n paard, iets wat hij nog nooit gedaan had! Schrok er wel van. Heel venijnig trapte ie naar voren (hij deed me denken aan dat zwarte paard "Alladin" van monty roberts)
Toen kreeg hij nog 2 injecties, 1 pijnstiller en 1 voor het vocht af te dragen...
Vanmiddag dus weer schoon gemaakt, zalf erin. Zometeen weer... pffff
hij begint het wel te accepteren, vanmiddag bleef hij erg rustig toen ik aan z'n ogen kwam. Het is weer een andere zalf die ik heb gekregen dus hopen maar dat het helpt

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 19:11

O fijn voor je dat je eindelijk weet wat de oorzaak nou presies is ja ik hoop ook dat het snel over gaan

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 19:58

hopen dat het nu snel over is!

Antgillya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 20:20

geeek schreef:
Antgillya schreef:

2 in 1 lensenvloeistof

werkt echt heel goed

laat je het weten?

sorry hoor maar zoiets moet je echt niet doen als het goed was dan raadde de dierarts dat wel aan maar je moet niet maarzo zelf wat gaan proberen...... het zijn wel de ogen van je paard!!!! voor het zelfde geld word hij blind!

Ik wil niet erg banketstaaf over komen maar het was op advies van da
ik ben niet helemaal achterlijk hoor....het is een "huismiddeltje"wat ik kon proberen omdat namelijk oogzal maar 1 dag houdbaar is (na openen) en dit langer en omdat het bij mensen ook werkt heb ik overlegd met de da en die vond het een goed idee wat al vaker had geholpen bij verschillende paarden, misschien eerst navraag doen voordat je iemand beschuldigd? DANK u

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 20:31

in je eerste berichtje stond er niet bij dat het op advies van de dierenarts was en je hebt mijn berichtje blijkbaar ook niet goed gelezen......... want daar staat in ... als het niet op advies van de dierenarts is moet je zoiets niet doen.....

niet gelijk gaan katten dus..... bokt is leuk en moet leuk blijven

Antgillya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 20:38

sorry maar raak inmiddels wat gestresst...
is niet zo hard bedoeld als het waarschijnlijk overkwam, bedoelde meer te zeggen dat ik ook om paarden geef (met heel mijn hart) en ze dus nooit mogelijk blind zou maken of anders verminken, doe geen middeltjes er in of op als ik niet zeker weet dat het veilig is.

nogmaals excuus, en wat de rest betreft..bokt moet idd gezellig blijven....maar het is zo makkelijk gekwetst te worden op zo'n forum , dat is al enige malen gebeurt dus...nou ja even goede vrienden?!

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 21:08

Antgillya schreef:
sorry maar raak inmiddels wat gestresst...
is niet zo hard bedoeld als het waarschijnlijk overkwam, bedoelde meer te zeggen dat ik ook om paarden geef (met heel mijn hart) en ze dus nooit mogelijk blind zou maken of anders verminken, doe geen middeltjes er in of op als ik niet zeker weet dat het veilig is.

nogmaals excuus, en wat de rest betreft..bokt moet idd gezellig blijven....maar het is zo makkelijk gekwetst te worden op zo'n forum , dat is al enige malen gebeurt dus...nou ja even goede vrienden?!

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 22:19

vanmiddag weer geweest, oog schoon gemaakt, zalfje derin. Hij was zo braaf! Waarschijnlijk door de pijnstillers...
vanavond weer geweest, z'n oog zag er al veel schoner en minder gezwollen uit. Denk dat ie nu 2 keer zo dik is haha. aaaah m'n lieve knul
Over het lenzenvloeistof:
Ik heb zelf ook lenzen en idd, het is erg goed spul! Ik wist alleen niet dat je het ook bij paarden kon doen?! Zal het navragen aan de dierenarts áls deze zalf niet helpt...
Nou maar hopen dat alles wat sneller geneest

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 07:55

Dat hoop ik ook

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 09:25

Hey meid,

Fijn dat je het idee hebt dat het de goede kant opgaat!
Ik hoop echt dat het nu helemaal over gaat!
Hou je ons op de hoogte?

Gr Marieke

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 10:45

vanmorgen weer geweest, zag er veel minder puzzerig uit en de zwelling was al wat minder. Het schoon maken en zalf erin doen liet ie heel mooi toe Het gaat dus allemaal weer de zonnige kant op, hopen maar dat het zo blijft aanhouden.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 12:23

gelukkig!

tjeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 17:34

schoonmaken met uitgekookt water....en dan misschien de oogdruppels van VSM dat is een homeopatisch middeltje wat mijn paard er goed van af geholpen heeft en anders aan je dieren arts vragen voor de oogzalf

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 21:53

Vraagje voor je VA, kan het zijn dat de traanbuis verstopt zit. Heb ik ooit gehad, Dat bleef ook maar steeds ontsteken en ging niet over. Na het doorspuiten van de traanbuis (wat een rotzooi kwam daar uit zeg). Is de ontsteking niet meer terug gekomen. Wel zijn beide traanbuizen uiteindelijk verstopt geraakt door botwoekeringen of poliepjes. Frits heeft er geen last van. Het traanvocht loopt buiten om weg en dat is een lelijk gezicht. Wel moet ik er altijd voor zorgen dat er geen ontsteking meer bij komt. Dus vliegenkap en regelmatig schoonmaken, tegen kloofjes krijgt hij dan een beetje calendula zalf want dat is ook ontstekingswerend.
Ik dwaal geloof ik een beetje af. Succes