ijzer vaak kwijt, oplossing= springschoenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dewi

ijzer vaak kwijt, oplossing= springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 18:08

mijn paard heeft erg last van brokkelhoeven. Ze heeft ijzers die ze in het land vaak verliest. De smid staat om de paar weken op de stoep. Ik houd haar nu even op stal, omdat de nieuwe ijzers er net een paar dagen onder zitten. Ik zou haar graag weer buiten zetten.

Op dit moment is er nog erg weinig hoef over. Als zij opnieuw haar ijzer verliest is er kans dat er geen nieuwe meer onder kan, omdat er te weinig wand is om in te nagelen. Nu raadden zowel de dierenarts (bodegraven) als mijn smid een nieuw soort springschoenen van Kavalkade aan. Deze lopen onder de voet door en schijnen het risico tot een minimum te beperken. Het nadeel is dat ze erg prijzig zijn: E92,- dus ik vroeg me af of iemand van jullie er al ervaring mee heeft....

PS: voordat jullie komen met tips mbt hoefschoenen, de standaard maten passen haar niet.
Zonder ijzers laten lopen is geen optie. De hoeven brokkelen dan in rap tempo af. Het enige wat nog kan is ingipsen, dit probeer ik zo lang mogelijk uit te stellen aangezien ik de training dan moet terugschroeven.

Anoniem

Re: ijzer vaak kwijt, oplossing= springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 19:12

Jaaa, ik heb mijn paard nu sinds 2 maanden springschoenen om (de gewone goedkope rubberen) en hij heeft er nog geen een ijzer weer afgetrapt!!! De hoefsmid moest altijd tussendoor wel een keer komen omdat we weer een ijzer kwijt waren en nu al 2 maanden niet!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 19:32

mijn paard trapte iedere 2 dagen de ijzers er onderuit, tot de smid niet meer kon nagelen en ik noodgedwongen overgegaan ben op natuurlijk bekappen. Hij heeft geen seconde gevoelig gelopen en nu, na anderhalf jaar is de oorzaak van de afvallende ijzers bovenwater gekomen: de witte lijn is zo slecht dat er gewoonweg nooit genageld had kunnen worden.

Ik heb het aan de smid die ik toen had laten zien (komt regelmatig bij ons op stal ) en die schrok zich kapot, hij snapte niet dat hij dat nooit gezien had...... dus zoiets kan het ook nog zijn!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 22:05

Tja, eerst het probleem brokkelhoeven zien aan te pakken. Al is dat geen makkelijke klus.
Bij ons op stal heeft iemand die hoefschoen geprobeerd van Kavalkade en de ijzers blijven er wel onder zitten. Maar ze hebben een beperkte levensduur. Geen idee hoe lang, maar verwacht er geen jaren mee te doen. Anders kan je twee springschoenen overelkaar doen. Dat doen eventing ruiters ook wel eens. Een normale maat onder, een grote maat erover heen. De bovenste druk de onderste goed over de hoefrand naar beneden.
Maar, wat je ook om de voeten doet, hou er rekening mee dat ze hiermee niet uren in het land of paddock kan blijven staan ivm risico op schuurplekken en te warm worden onder de bescherming.

Rozebottel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 22:12

Hoi Dewi,

Ik weet dat Otti ze gebruikt voor haar paard bij het losgooien. Zij is er erg over te spreken!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 08:35

Een paard bij ons op stal heeft eggbar ijzers onder, en dat meisje heeft die Kavalkade schoenen ook geprobeerd. Binnen 3 maanden waren er 2 paar kapot. Ze zijn niet echt bestand tegen gebruik in het land, is onze ervaring.

Maar de schoenen zijn dan ook niet echt ontworpen om te dragen over egg-bar ijzers. Misschien dat het bij jouw paard wel goed helpt.
Maar dan blijft nog het feit dat de schoenen snel kapot gaan bij intensief gebruik in het land.

Misschien helpen gewone rubber springschoenen? Als je daarvan een ruime maat neemt, en je paard tikt zich met zijn achterbenen tegen de voorbenen, dan glijden de tenen van de achterhoeven over de springschoenen heen. Beetje ingewikkeld, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Succes ermee.

OTTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 09:38

Klopt, ik heb die hoefschoenen in het voorjaar aangeschaft. Ot trapte zijn ijzers er ook met enige regelmaat af en daarmee maakte hij zijn hele wand kapot met als resultaat dat ik dan weer een aantal maanden niet kon rijden. Ik houd mijn vingers nog gekruist, maar voorlopig heeft hij alles nog onder weten te houden en dat terwijl hij toch een aantal keer compleet uit zijn dak is gegaan.

Ik gebruik ze zowel in het losgooibakje als in de wei en ik vind die dingen het geld echt waard. Wanneer ik ze niet zou hebben gehad, was ik zeker een aantal keer een ijzer kwijt geraakt. Arthur (mijn smid) vond ze ook geweldig en hij zou ze ook aanraden aan andere mensen met hetzelfde probleem. Ot heeft nergens last van, geen schuurplekje, geen broeiplekje, helemaal niets...
Ze zijn immers ook speciaal gemaakt om ze vooral in de wei te gebruiken!!!

Wanneer je ze een keer goed wil bekijken of passen, moet je maar even een gil geven wanneer je bij ons op stal bent...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 09:43

Dewi schreef:
PS: voordat jullie komen met tips mbt hoefschoenen, de standaard maten passen haar niet.

En toch kom ik met het advies van hoefschoenen, en weliswaar voor je paard op maat gemaakte schoenen van smit.

http://www.smit-rijssen.nl/

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:10

Hoefschoenen zijn zowiezo duurder en TS gaf al aan dat in eerste instantie geen oplossing te vinden. Ze start ook met dit paard en dan zijn hoefschoenen geen optie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:16

De TS gaf aan dat standaard hoefschoenen niet passen, niet meer en niet minder. En dat blootsvoets niet gaat.

Wat betreft die brokkelhoeven, voer je biotine bij? Als je biotine bijvoert, moet je dat minstens een half jaar doen voordat de nieuw gegroeide hoef bij de zool is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 15:57

Volgens mij waren haar vragen meer gericht op SPRINGschoenen (van kavalkade) en niet zozeer op HOEFschoenen...

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 21:52

Hey
Ik heb hetzelfde probleem met mijn paard. Dit topic had ik daar laatst al voor geopend:

viewtopic.php?f=13&t=430285&hilit=

Mijn paard gaat deze zomer 6 weken de wei op. Ik denk dat ik dantoch springschoenen probeer om te houden. Ze zitten toch heel los dan dus kijken of t goed gaat.

elisatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 23:49

haaiij..
idd springschoenen omdoen, gewoon goedkope rubberen, wat ook wil helpen is je paard 1 a 2 dagen nadat hij beslagen is neit loste gooien, dan zitten de ijzers al wat vaster en trapt hij ze er mindermakkelijk af.
succes iig xXx

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 07:31

ik ben inderdaad op zoek naar mensen die specifiek ervaring hebben met de springschoenen van Kavalkade....

@ nadita: stond het paard van dat meisje dag en nacht in het land of een paar uurtjes per dag?
@ otti: doe jij die hoefschoenen over de ijzers heen?
@cassidy: thanks voor de tip

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 08:11

[quote="Dewi"]ik ben inderdaad op zoek naar mensen die specifiek ervaring hebben met de springschoenen van Kavalkade....

@ nadita: stond het paard van dat meisje dag en nacht in het land of een paar uurtjes per dag?

Dewi, dat paard loopt een een paar uur per dag in de wei. Omdat de Kavalkade schoenen niet afdoende hielpen, heeft ze nu zelf een schoen in elkaar geflanst van surfpakkenstof. Zij heeft hierover iets op Marktplaats staan. Maar dat is speciaal voor paarden met eggbar ijzers. Maar misschien zou het ook iets voor jou paard kunnen zijn, want door het regelmatig aftrappen van de ijzers worden de hoeven van je paard idd niet beter om te kunnen nagelen.
Ik wens je veel succes, het is een lastig probleem.

Groeten, Christina

OTTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 08:47

Het zijn die nieuwe springschoenen van Kavalkade, maar anderen noemen ze weer hoefschoenen, vandaar waarschijnlijk de verwarring...

Ze beschermen volledig de hoefballen (dus "glijden" ze er vanaf zonder een ijzer te raken) en er zit nog een extra stukje aan over de straal valt. Op www.kavalkade.de kun je diverse foto's vinden en een hele beschrijving van de schoen zelf.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 12:09

Thanks Ot, ik ga ze waarsch ook aanschaffen vandaag. Arm beessie loopt zich op te vreten in de box.... alle vriendjes staan in het land.

Ze is vrij rustig in het land en heeft geen eggbar ijzers dus ik neem de gok.

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 15:16

Hoi Dewi

Aangezien Bob ook de ijzers aftrapt heb ik neopreen springschoenen als je zulke koopt moet je de grootste maat nemen zodat het aan de achterkant bijna op de grond hangt.
Neem geen rubbere hier krijgt ze schuurplekken van.
Bob sta er gewoon dag en nacht mee en trapt de ijzers niet meer af.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 16:57

Ben het met Rosecroft6 eens: rubberen springschoenen zeker niet doen. Krijg je gauw plekken van. Mijn paard had binnen 1 uurtje 2 gaatjes in de kootholte...en dat gaat smetten en wordt mok dus dan weet je het wel. Met de neoprene springschoenen gaat het wel goed (kan evt dag en nacht). De tip van Eleonoor is wel handig om te proberen (2 paar over elkaar). Zijn de takken van je ijzers niet te lang? Mijn smid haalt er bijv. een stukje af zodat ze helemaal mooi pas liggen en het ijzer aftrappen minder gauw gebeurt.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 21:54

daffodil schreef:
Hoefschoenen zijn zowiezo duurder en TS gaf al aan dat in eerste instantie geen oplossing te vinden. Ze start ook met dit paard en dan zijn hoefschoenen geen optie.

Ik heb de mijne 2,5 week hoefschoenen aan laten meten en volgens het KNHS mag je tegenwoordig wél met hoefschoenen starten.

Toch wellicht een mogelijkheid dus. Informeer voor de zekerheid zelf wel even bij het KNHS want ik heb het van iemand anders en niet van het KNHS zelf.
Regels zouden zijn aangepast i.v.m. de endurancerijders die willen hoefschoenen kunnen gebruiken omdat ze geen ijzers willen. Na lang heen en weer gezwets zou het KNHS de regels hebben aangepast.

Ronacino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 07:57

IK heb zelf ook een paard dat heeft zo veel pas dat de achterhoef vaak de voorhoef raakt als die naar buiten gaat. En vooral door gekte dan hebben wij springschoenen aangeraden gekregen en dat werkt ontzettend goed want eerst moest de hoefsmid met gemakt elke week of vaker komen. Maar groetjes

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 23:11

Het is belangrijk om ook aan het onderhoud van de hoef te denken.
NIET insmeren met hoefvet of olie, dan kan er geen vocht meer bij de hoef komen. Tegenwoordig gebruiken wij hier TEXTURA een vochtinbrengende gel. Werkt super! De hoeven zien er nu al na 2 maanden gebruik een stuk beter uit.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 08:49

Mijn paard draagt elke dag de balbeschermers van Kavalkade, werkt perfect. Ze heeft wat langere ijzers die er zonder die bescherming makkelijk onderuit zouden worden getrapt. Ze gaan best lang mee.
Ze zien er zo uit:
Afbeelding
Afbeelding
Wat ook prettig is, is dat ze prima op hun plek blijven zitten. Dit in tegenstelling tot een ander type van het merk Gera Scalpers. Deze bewogen te veel als het paard bv. rent waardoor het niet meer op de goede plek bleef zitten. Ze zijn wel wat goedkoper dus mocht je paard rustig op de wei zijn, dan zou het een optie zijn:
Afbeelding

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 14:20

Bedankt voor jullie tips. Ik heb de speciale springschoenen/balbeschermers van kavalkade (dus bovenste plaatjes van jolande) sinds zaterdag om en de ijzers zitten er nog aan!

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 09:17

Eleonoor schreef:
Tja, eerst het probleem brokkelhoeven zien aan te pakken. Al is dat geen makkelijke klus.

Mee eens. Bij ons op stal was er ook een paard met enorme brokkelhoeven en loslatende ijzers. Dat kwam zogenaamd door de slechte hoeven. Andere smid erbij, die WEL op tijd kwam en probleem is over.
De oorzaak was gewoon dat er te lange tijd tussen de beslagbeurten zat. De hoeven groeiden zo snel dat 10 weken echt te lang was.
Smid is 2 maal om de 5 weken geweest en 1 maal na 6 weken en probleem is helemaal weg.
Nu komt hij om de 7 weken.

Het kan natuurlijk ook wat Smurf zegt een probleem met de witte lijn zijn. Ook dit eerst aanpakken.
Ik zou me eerst richten op het oplossen van het probleem, want hoe langer je wacht hoe erger het denk ik wordt en hoe langer het herstel duurt.