Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

russel schreef:Zomerexceem onstaat toch door die kleine witte vliegjes? Die gaan eitjes leggen en dat jeukt. Ze gaan schuren, worden kaal, krijgen wonden. De vliegjes blijven komen, gaan ook op die plekken zitten.
Ik zou haar eerst eens goed wassen met teershampoo en dan goed de manenkam en staart, toch warm weer, misschien wel 2 keer goed wassen.
Daarna tussen 10.00 en 15.00 uur naar buiten en tussen die tijd niet meer. Ik zou dat deze zomer volhouden en kijken wat het doet.
Ik las laatst een artikel dat het steeds meer voor gaat komen en dat het bij alle rassen is. De oorzaak de witte vliegjes en met name in NB komt het steeds meer en meer voor. Idd mijn paard begint ook te schuren als die witte vliegjes op zijn staartwortel zitten. Hij is zwart dus ik kan mooi een hele zwerm van die kleine dingen zien zitten.
Wanja schreef:
Vliegjes zijn slechts een symptoom, niet de oorzaak en dat dit verhaal achterhaald is, is al heel lang duidelijk
russel schreef:Wanja schreef:
Vliegjes zijn slechts een symptoom, niet de oorzaak en dat dit verhaal achterhaald is, is al heel lang duidelijk
Al lang duidelijk? Had toch laatst nog een artikel in een paardenblad gelezen dat het steeds meer voorkwam en met name in NB en de oorzaak werden toch echt de kleine vliegjes genoemd. Maar in combinatie met voeding en stofwisseling lijkt me wel aannemelijk
.