Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
ranna schreef:Beter nat hooi dan kuilvoer.
Kuilvoer bevat over het algemeen veel te veel eiwitten en een sober paard als een haflinger kan daar snel problemen mee krijgen (en het zijn niet alleen sobere paarden die daar problemen mee krijgen).
Verder zijn er kruiden te krijgen die de ademhaling kunnen verlichten.
In de winter is er geen jas die beter beschermd dan de eigen jas van het paard, zolang ze maar niet in de wind op moet staan drogen. Anders alleen stappen zodat ze niet in het zweet komt.
Mork schreef:Ik heb zelf ooit een verzorgpaard gehad en die was behoorlijk dampig. Hij moest naar een buitenstal.
Rijden kon met mate.
Wat ik weet via de veearts, Dampigheid is irreversibel dwz niet beter te krijgen. De longblaasjes van het paard zijn aangetast en soms zelfs kapot waardoor de ademhaling erg moeizaam gaat. De longen kunnen zich onvoldoende vullen met zuurstof.
Wat dus wel kan is klachtenvermindering. Nou zijn er verschillende gradaties hoe een paard dampig is. Een paard zal zelf aangeven wat hij wel en niet kan. En anders merk je dit echt wel!!!
Ik ken paarden die nu 24/7 buiten staan en dus nat hooi of kuil krijgen en eventueel medicatie en die dus gewoon bereden worden en nergens last van hebben. Zelfs wedstrijden gaat goed. Er zijn helaas ook paarden die er wel last van hebben en dus minder bereden moeten worden of gewoon alleen op de wei. Als het echt heel erg is( bv zoals met ASTMA) tja wat is dan wijsheid toch inslapen dan maar.
SuusJa schreef:Mijn pony is/was ook dampig, we hebben het nu gewoon onder controle, wat wij gedaan hebben, ze staat nu op lucerne, krijgt nat hooi maar eerst droog kuilvoer en gewoon oppassen, niet uitgebreid staan vegen als ze op stal staat enz en gewoon zoveel mogelijk naar buiten.
Zeker wat aan te doen!
Emaartje schreef:Mork schreef:Ik heb zelf ooit een verzorgpaard gehad en die was behoorlijk dampig. Hij moest naar een buitenstal.
Rijden kon met mate.
Wat ik weet via de veearts, Dampigheid is irreversibel dwz niet beter te krijgen. De longblaasjes van het paard zijn aangetast en soms zelfs kapot waardoor de ademhaling erg moeizaam gaat. De longen kunnen zich onvoldoende vullen met zuurstof.
Wat dus wel kan is klachtenvermindering. Nou zijn er verschillende gradaties hoe een paard dampig is. Een paard zal zelf aangeven wat hij wel en niet kan. En anders merk je dit echt wel!!!
Ik ken paarden die nu 24/7 buiten staan en dus nat hooi of kuil krijgen en eventueel medicatie en die dus gewoon bereden worden en nergens last van hebben. Zelfs wedstrijden gaat goed. Er zijn helaas ook paarden die er wel last van hebben en dus minder bereden moeten worden of gewoon alleen op de wei. Als het echt heel erg is( bv zoals met ASTMA) tja wat is dan wijsheid toch inslapen dan maar.
wou even reageren over het inslapen wat je zei met astma bij paarden..dat ik daar niet helemaal meeeens ben alleen inderdaad als geen medicijnen meer werkt dan zou ik het ook doen niet eerder..en zolang ze geen pijn hebben,,astma kunnen paarden gewoon mee leven hoor..ze zullen alleenin de zomer periode wa tmeer last hebben..maar als je daar rekening meer houdt,en de juiste medicijne dosering geeft..is mijn pony nog blij dat ze mag leven echt waar..(ik heb er zelf weleens over nagedacht hoor over het inslapen)maar gelukkig nou nog niet aan de orde..
Sugarmiss schreef:Ik heb ook een dampig paard en heb er dus de nodige leesuren in zitten om te weten wat daar het beste aan te doen is.
-dekens
Een paard wat dampig is heeft veel energie nodig om zijn ademhaling op peil te houden.
Een paard wat nat/koud is gebruikt die broodnodige energie om zich op te warmen. Energie kun je maar 1x gebruiken, ga er wijs mee om en doe je paard een deken om. Dat houdt in zomers een waterdichte lichte deken, 's winters een gevoerde waterdichte deken.
Het heeft geen zin om een paard te scheren en hem vervolgens een winterdeken om te doen. Als je die deken afdoet koelt het paard te snel af en gaat rillen, rillen kost ook weer energie.
Als je paard winterhaar heeft ben je niet klaar met een dunne waterdichte deken. Door de deken gaan de haren platliggen en de warmte isolerende werking van een vacht (lucht tussen de haren) wordt verstoord. Je bereikt dus alleen dat je paard het alsnog koud krijgt.
-wortels
Het is vreemd ik weet het, maar mijn dampige merrie heeft meer last van haar longen als ik te veel wortels voer. In wortels schijnt een stof te zitten waar sommige paarden allergies voor zijn en die slaat dan neer op de longfunktie in negatieve zin.
Een paar worteltjes per dag is geen probleem maar geen pond of zelfs kilo's !!
Afhankelijk van de mate van dampigheid natuurlijk, maar als je met bovenstaande rekening houd kun je nog lang van je paard genieten en leeft je paard misschien geen super gezond leven, maar wel een die nog op een aanvaardbaar niveau ligt.
BarbaLala schreef:En wat betreft die dekens; ik denk dat haar scheren dus geen goede oplossing is zo te horen, en een deken op doen ook niet want dat bereikt hetzelfde als dat ze zonder deken zou staan? of heb ik het verkeerd begrepen?
Ze heeft van zichzelf namelijk een enorm dikke wintervacht altijd..
Sugarmiss schreef:Als ze een dikke wintervacht heeft en ze staat altijd droog hoef je geen deken op te doen. Maar als ze nat worden met een wintervacht (en dan bedoel ik echt nat) dan kost het heel veel energie om zichzelf weer op te drogen. Dan is een waterdichte winterdeken dus wel beter.
Nu heb je verschil tussen nat door het weer en nat door het rijden.
Als mijn paard 's winters na het rijdenbezweet is door het dikke winterhaar, dan doe ik er desnoods elk uur een schone zweetdeken op net zolang ze weer droog is.
Sugarmiss schreef:-dekens
Als je paard winterhaar heeft ben je niet klaar met een dunne waterdichte deken. Door de deken gaan de haren platliggen en de warmte isolerende werking van een vacht (lucht tussen de haren) wordt verstoord. Je bereikt dus alleen dat je paard het alsnog koud krijgt..
Sugarmiss schreef:@Emaartje; lees mijn eerder post eens goed doorSugarmiss schreef:-dekens
Als je paard winterhaar heeft ben je niet klaar met een dunne waterdichte deken. Door de deken gaan de haren platliggen en de warmte isolerende werking van een vacht (lucht tussen de haren) wordt verstoord. Je bereikt dus alleen dat je paard het alsnog koud krijgt..