Zenuwsnede: wie heeft dit laten doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Zenuwsnede: wie heeft dit laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 06:47

Ik heb net met de zoekfunctie gekeken maar ik kan er niets over vinden.

Wie heeft hier op Bokt een zenuwsnede bij zijn paard laten doen, hoe zijn jullie ervaringen en hoe is de revalidatie verlopen?
Ik wil ook graag dingen weten als de leeftijd van je paard op het moment van zenuwsnede en wat je uiteindelijk nu nog kunt met je paard.

Ik hoef dus geen reacties van tegenstanders van zenuwsnede, puur de ervaringen van mensen die er werkelijk mee te maken hebben gehad.

luxx

Re: Zenuwsnede: wie heeft dit laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 06:59

een vriendin van mij heeft het laten doen, maar die heeft er altijd spijt van gehad voor zover ik begrepen heb.
vooral in het licht van het feit dat er ook andere optie's zijn die zij toen door onervarenheid nog niet wist.
zelf heb ik er geen verstand van, en ik weet ook niets van de andere mogelijkheden, maar als je die niet weet maar er wel interesse naar hebt wil ik het wel voor je navragen.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 07:05

Zenuwsnede bij jongeren paarden (hoe jonger hoe makkelijker) kan de zenuw weer aangroeien!
Bij de zenuwsnede kan het paard blijven kreupel gaan lopen, omdat hij niet goed voelt waar hij zijn been moet zetten. Ene paard reageert er goed op, andere niet.

Voor de rest weet ik niet zoveel er van af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 07:07

Een vriendin heeft het laten doen bij een paard. Zennuwsnede aan beide voorbenen. Paard is er in eerste instantie heel erg van opgeknapt. Er werd alleen nog maar licht mee gewerkt en verder wat bosritten.
De pret heeft maar 2 jaar mogen duren want toen werd het paard toch weer kreupel op beide voorbenen. Het paard is alsnog ingeslapen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 07:20

@Jippie: weet jij waardoor het paard toen weer kreupel werd?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 07:24

ik denk dat het maar een tijdelijke oplossing is, de pijn wordt wel weg gehaald, maar blijft het probleem niet gewoon bestaan?
En is pijn niet juist een teken dat er iets niet klopt, ik bedoel, wanneer een paard gewoon doorloopt met pijn ( of wanneer deze pijn onderdrukt wordt op welke manier dan ook) doet hij dan niet nog meer aan gruwelen lopen?
Ik keur je geheel niet af, maar denk dat wanneer je je paard daarna alleen nog maar als gezelschapspaard wil hebben dat het een optie is, maar als je ermee wil blijven rijden dat het uiteindelijk meer kwaad als goeds zal doen...
Ik ken iemand als je met zenuwsnede bedoeld wat ik denk dat je bedoeld) die het heeft laten doen bij een paardje dat nu gewoon in de weide loopt en niets meer mee wordt gedaan, maar ken niemand die zijn paard daarna nog als rijpaard heeft gebruikt...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 07:29

Lecy, als het probleem in de ondervoet zit en de zenuwen worden doorgesneden zou het verholpen moeten zijn.
Alleen als de zenuwen toch weer aangroeien op een of andere manier krijgen ze weer pijn eraan.

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 07:32

Een vrouw bij ons op stal had het ook laten doen, na 3 jaar waren de zenuwen weer aangegroeit en is het paard afgemaakt. Het diertje was 9 toen ze die behandeling kreeg.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 07:35

maar goed, dan haal je de pijn weg, niet de oorzaak... dus probleem blijft bestaan, je negeert het het alleen...
Eerlijk gezegt heb ik er niet echt een menig over, ik denk alleen dat het uitstel van executie is aangezien het probleem niet wordt opgelost.
Maar geen mening over goed of fout bedoel ik...

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 07:39

van de site van 'de Keerhoeve':

Bij een zenuwsnede worden de gevoelszenuwen die naar de hoefkatrol gaan onderbroken. Het paard voelt de pijn niet meer.

De gevoelszenuw van de katrol verzorgt niet de hele voet. Met name in het hele toongedeelte blijft het gevoel behouden. Het is dus zeker niet zo dat het paard geen gevoel meer heeft in zijn voet. Hij kan dus voelen hoe hij op zijn voet land en hoe hij op zijn voet staat.

Het is niet zo dat de zenuwsnede-operatie verboden is. De wet zegt dat het is toegestaan als hiermee lijden van het paard wordt voorkomen.

Een paard met een zenuwsnede mag niet meer aan wedstrijden deelnemen.

Afbeelding

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 08:22

Arabier bij mij op stal heeft deze operatie in Bodegraven zo'n 8 jaar geleden ondergaan. Pijn heeft hij dus niet meer in dat gebied en wordt sinds dien dus al jaren lekker recreatief gereden of getut. Andere ervaringen dan deze heb ik niet.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 08:31

Ik weet dat je dit niet wil horen, maar doe het niet. Neem voor de tijd eens contact op met Gerry van Oosanen van Equireva. Zij heeft een revalidatiecentrum voor paarden en is medisch/wetenschappelijk erg goed onderlegd. Ik heb nu een aantal cursussen bij haar gehad en we hebben het al eens uitgebreid gehad over een zenuwsnede. Zou waarschuwde ons om het niet zomaar aan te nemen en om het te doen. Ze drukte het ons echt op het hart.

Nu wil ik je niet mijn mening opleggen, maar alleen waarschuwen. Stuur Gerry anders gewoon even een mailtje en vraag er naar. Ik zou het heel erg jammer vinden als je achteraf spijt krijgt, want dan is het te laat!

edit Anya: tekst verwijderd die niet ingaat op vraagstelling.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 08:55

Een paard dat ik ken heeft ook een zenuwsnede gehad en is in eerste instantie veel opgeknapt. Totdat tijdens een buitenrit zijn voet dubbelklapte en hij onherstelbaar kreupel werd. Hij is toen alsnog afgemaakt.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 08:59

Lowara hier op Bokt heeft dat ook met een paard van hun gedaan. Misschien haar eens Pb'en?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 16:28

Fitzroy schreef:
@Jippie: weet jij waardoor het paard toen weer kreupel werd?

Paard ging geleidelijk aan steeds slechter lopen, zelfs lichte belasting werd uiteindelijk al te veel. Het leek er op dat de oude kwaal gewoon weer terug kwam.
De verklaring die destijds gegeven werd is dat de kwaal zich meer naar boven zou verplaatsen en ook de hoger gelegen delen in het been zou aantasten. Dat zenuwen weer aan kunnen groeien werd destijds nog voor onmogelijk geacht.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 16:54

Imker op bokt heeft dit bij haar paard laten doen, vorigjaar ivm een cyste in de hoef
is zelfs een 2e keer gedaan omdat het de 1e keer net niet genoeg door was gesneden, en nu gaat het super met Imker!
is zelfs gestart tijdens het bokt-benefietconcours en hij liep echt goed!!

pb haar anders even, ze weet t vast beter te vertellen dan ik

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 18:00

Met een paard dat een zenuwsnede heeft gehad mag je geen wedstrijden meer rijden Renske!

Op de site van de keerhoeve wordt bij de complicaties wel aangegeven dat een van de problemen is, dat de zenuwuiteinden kunnen gaan woekeren, en dat kan ook veel pijn veroorzaken. Maar dat komt natuurlijk neit in alle gevallen voor; ook kan het weer aangroeien.

Maar het kan natuurlijk ook gewoon lekker een aantal jaren goed gaan!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 19:47

Renske, met Imker had ik al contact gehad en zij is er idd erg over te spreken.

Lowara zal ik nog PB'en.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 19:56

fabienne schreef:
Met een paard dat een zenuwsnede heeft gehad mag je geen wedstrijden meer rijden Renske!

Op de site van de keerhoeve wordt bij de complicaties wel aangegeven dat een van de problemen is, dat de zenuwuiteinden kunnen gaan woekeren, en dat kan ook veel pijn veroorzaken. Maar dat komt natuurlijk neit in alle gevallen voor; ook kan het weer aangroeien.

Maar het kan natuurlijk ook gewoon lekker een aantal jaren goed gaan!

was het bokt benefietconcours voor Azie, dus niet officieel en was het paard van Imker, ik heb daar gewoon met mn eigen paard meegedaan(die mankeert vanalles maar geen zenuwsnede)

verder wordt Imker gewoon recreatief bereden voor zover ik weet

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 21:40

Mijn paard heeft HKO4 en heb ik een aantal jaren geleden ook laten 'testen' voor een zenuwsnedebehandeling. Ze hebben toen stukje bij beetje haar onderbeen verdoofd maar ze bleef ondanks de verdovingen toch onregelmatig lopen vandaar dat ik het niet heb laten uitvoeren.
Maar ik dacht dat deze behandeling niet meer mocht of was dat het doorbranden/bevriezen van de zenuwen?

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 08:37

Volgens mij heeft carola (carola) het vorig jaar ook laten doen. Haar kan je ook eens pben
Paard loopt in ieder geval weer als een trein!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 10:23

Ook bij de behandeling van pijn bij mensen wordt gebruik gemaakt van selectieve uitschakeling van zenuwbanen die pijn geleiden. Je moet goed weten wat de oorzaak is, de pijn mag geen zg. signaalfunctie meer hebben. Dat effect wordt getest door eerst plaatstelijke verdoving in te spuiten en te kijken wat daarvan het effect is op de pijn (of bij paarden: het pijngedrag: kreupelheid). Laat het doen door een goede kliniek. In slechtste geval maak je dat de pijn er na de behandeling juist erger door wordt (zoals fantoompijn). Ook kan het zenuwstompje zelf pijn klachten geven. Ook groeien de zenuwen niet altijd netjes aan, maar maken een kluwetje, wat ook pijnlijk kan zijn. Bij mensen met dit soort problemen die ik net noemde begraaft de plastisch chirurg het stompje van zo'n doorgesneden zenuw in het bot. Dan ligt het in een gebied waar het niet meer geprikkeld wordt en is het probleem opgelost. Laat je goed informeren, het feit dat de Keerhoeve deze info op internet zet (terwijl het in paardenland toch nog een beetje omstreden behandeling is waar niemand graag over praat, tenmiste bij ons in de regio) is het misschien een idee om eens met hen om de tafel te gaan. Als het alternatief de slacht is, zou ik het zeker gaan proberen!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 10:44

Een kennis heeft dit laten doen, het loste iets op voor een paar dagen. Maar daarna was de toestand met het paard weer net zo slecht als daarvoor.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 11:18

@paars: als ik ervoor kies gebeurt dat bij een goed bekend staande kliniek. D.m.v. verdoving is al geconstateerd dat mijn paard ervoor 'geschikt' zou zijn.

Sjonniej, als er een zenuwsnede wordt toegepast moeten ze daarna 6 weken boxrust. Dus je kunt na een paar dagen helemaal niet zeggen hoe het ervoor staat.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 14:44

Een paard van een vriendin heeft het ook gehad, de VA had een soort van klinische hoefkatrol geconstateerd, hij was op de foto's echter perfect. Spuiten hielp niet, niets hielp. Dus toen laten snijden.
Paard heeft ontzettend lang moeten revalideren, is een tijdje goed geweest. Toen kwam de verkoop weer in zicht, en ongeveer 1.5 jaar nadat ie weer in het werk was gekomen werd ie weer kreupel. Telkens was 't eigenlijk net-niet. Na een tijd klungelen er weer mee naar de kliniek,bleek dat de boel weer was aangegroeid. Opnieuw opereren was een optie, maar dan moest er meer 'afgesneden' worden qua gevoel, en bestond het risico dat het paard zo weinig gevoel in de voeten zou hebben dat ie zn eigen hoeven eraf zou kunnen trappen. Aangezien het ook nog eens een ontzettend druk paard was hebben ze dat risico niet genomen. Het paard staat nu 24/7 op het land en heeft nagenoeg geen last, maar werken kan ie niet meer en hij loopt wel periodes onregelmatig.