Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
BiondaMax schreef:Als je elke 8 weken met Ivermactine ontwormt en in het voorjaar en najaar met Hippotwin (tegen de lintwormen) kan je niks verkeerd doen.

Wiepie schreef:Over ontwormen bestaan vele meningen en iedereen doet het weer anders.
Met ivermectine zit je dacht ik altijd goed.
Ik gebruik zelf 1 keer per jaar nog een middel tegen lintworm (werkt ivermectine niet tegen) en jonge paarden af en toe een keer pyrantel tussendoor ivm spoelwormen.
Wiepie schreef:Ivermectine zou wat minder werkzaam kunnen zijn tegen spoelwormen (helemaal hard is het dus niet). Geadviseerd wordt voor de zekerheid bij jonge paarden ieder jaar toch wel een keer pyrantel te gebruiken, bijv. Stongid-P of Hippotwin.
Blue_Star schreef:Als je Hippomec neemt dacht ik dat werkzame stof Ivermectine was?
Werkt tegen hele wormenspectrum en dus ook tegen lintworm
Blue_Star schreef:Owja paard is 18jaar
Is het goed dat ik dan midden juli
Equigel (vh. Equest) neem?
Volgende spuit in september zal dan met wsl met Ivermectine weer zijn
Goed idee?
*edit: Equigel gaat maar tot 545kg en paard weegt meer
Iemand andere oplossing?Of weet er iemand nog een wormspuit waarin de stof Moxidectine zit?
Als dat hetzelfde is als Equest is het een moxidectine. Deze werkt 3 maanden en dan hoef je pas weer half oktober te ontwormen. Dat is gelijk een gunstige maand ivm horzellarven om weer te ontwormen met ivermectine of moxidectine.Blue_Star schreef:Paard is 18jaar dus hier niet bij hem van toepassing lijkt me
Wiepie schreef:Blue_Star schreef:Owja paard is 18jaar
Is het goed dat ik dan midden juli
Equigel (vh. Equest) neem?
Volgende spuit in september zal dan met wsl met Ivermectine weer zijn
Goed idee?
*edit: Equigel gaat maar tot 545kg en paard weegt meer
Iemand andere oplossing?Of weet er iemand nog een wormspuit waarin de stof Moxidectine zit?
Leeftijd van het paard doet er niet toe (behalve jonge paarden: zie boven).
Equigel ken ik ook nietAls dat hetzelfde is als Equest is het een moxidectine. Deze werkt 3 maanden en dan hoef je pas weer half oktober te ontwormen. Dat is gelijk een gunstige maand ivm horzellarven om weer te ontwormen met ivermectine of moxidectine.
Zie ook dit topic: http://
viewtopic.php?f=3&t=432047[/url] Daar staat een goed ontwormschema van een dierenkliniek.

Blue_Star schreef:Ga meteen het schema van de dierenkliniek volgen
Heb in mei Eqvalan gedaan,dus kan ik meteen aansluiten bij het kliniekschema? En dus in augustus Ivermectine gebruiken??
Blue_Star schreef:Ben nu bv op Divoza.nl
Vind ik alleen wormenspuiten tot 600kg(Sivermec Pasta bv)
Dus neem ik aan dat ik 2spuiten moet nemen aangezien het paard meer dan 600 kg weegt?Kan ik dat laatste dan bewaren voor een volgend behandeling met Ivermectine?En dat is dan volgend jaar
Wiepie schreef:Dat is een beetje te lang. Over het algemeen zijn die pasta's na opening beperkt houdbaar, meestal een maand of 2. Kun je niet samen doen met iemand anders???

Kyona schreef:Wij houden dit schema aan (aanbevolen door 2 dierenartspraktijken):
Ontwormingsschema:
1. Equest oktober Start stalseizoen ,
Equest bevat moxidectine en is goed werkzaam tegen de meeste wormen, echter niet tegen de lintworm. Het werkt als enig middel ook tegen de in de darmwand ingekapselde rode wormpjes. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden. Equest niet aan veulens jonger dan een half jaar geven.
2. Equimax januari
Equimax bevat ivermectine en praziquantel. Ivermectine werkt tegen de meeste wormen. Praziquantel werkt tegen lintwormen. Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.
3. Ivermectine maart
Ivermectine (stofnaam) werkt tegen de meeste wormen. Veel wormspuiten bevatten dit mid-del. De inhoud is hetzelfde, echter de prijs niet. Wij verkopen het goedkope Noromectin. Op-nieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.
4. Equest mei
Een tweede maal Equest aan het begin van het weideseizoen kan met name gegeven wor-den om de rode wormeninfektie ook op het land zo gering mogelijk te houden door uitschei-ding uit het paard te verminderen. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden.
5. Ivermectine augustus
Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

Blue_Star schreef:Hoeveel geven jullie aan je paard?
Mijne weegt tussen 600-700kg