prednisolon

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

prednisolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 23:20

emara krijgt nou voor 10 dagen prednisolon om te zorgen dat z eniet meer zo benauwd is enz...maar wie weet wanneer het moet beginnen te werken..gebruik het nou 2dagen maar merk nog weinig..of duurt dat even..wie heeft ook ervaring met dit middel...gr emaartje

ellepel

Re: prednisolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 07:48

ik heb zelf prednisolon gehad, voor benauwdheid, bij mij werkte t na 3 dagen...dus denk dat je dat voor je paard ook wel kunt rekenen.

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:23

Prednison werkt in de regel binnen een dag of twee a drie, en dan mag je een grote verbetering verwachten.

Als ik jouw verhalen over Emara lees, dan vraag ik me alleen wel eens af: Is leven nog wel leuk voor Emara?
Ik zat in precies hetzelfde schuitje als jij, mijn Son werd ineens vanuit het niets erg benauwd door een allergische reactie en liep daarvan zoveel longschade op dat ze van een kerngezond paard veranderde in een naar lucht happend zielig hoopje paard...

Son zou, net als Emara, niet beter meer worden, alleen maar slechter... Son was op koele dagen nog wel te verleiden tot spelen met de andere paarden in het weiland, maar ze bleef kortademig. Dag en nacht buiten, geen stof, alles geprobeerd, maar het bleef. Ik koos ervoor om Son verder lijden te besparen en haar te laten gaan. Hoeveel verdriet me dit ook deed (en doet). Ventipulmin deed niets meer voor haar en prednison viel ook af, dit lapmiddel had teveel bijwerkingen voor haar. Op 3 mei dit jaar heb ik Son laten onslapen, ze had een beter leven als dit benauwde lijden verdiend...

Hoe ver wil je gaan met Emara?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 12:23

Jossie schreef:
Prednison werkt in de regel binnen een dag of twee a drie, en dan mag je een grote verbetering verwachten.

Als ik jouw verhalen over Emara lees, dan vraag ik me alleen wel eens af: Is leven nog wel leuk voor Emara?
Ik zat in precies hetzelfde schuitje als jij, mijn Son werd ineens vanuit het niets erg benauwd door een allergische reactie en liep daarvan zoveel longschade op dat ze van een kerngezond paard veranderde in een naar lucht happend zielig hoopje paard...

Son zou, net als Emara, niet beter meer worden, alleen maar slechter... Son was op koele dagen nog wel te verleiden tot spelen met de andere paarden in het weiland, maar ze bleef kortademig. Dag en nacht buiten, geen stof, alles geprobeerd, maar het bleef. Ik koos ervoor om Son verder lijden te besparen en haar te laten gaan. Hoeveel verdriet me dit ook deed (en doet). Ventipulmin deed niets meer voor haar en prednison viel ook af, dit lapmiddel had teveel bijwerkingen voor haar. Op 3 mei dit jaar heb ik Son laten onslapen, ze had een beter leven als dit benauwde lijden verdiend...

Hoe ver wil je gaan met Emara?

wat jij schrijft had ik je al verteld!!!de kans is groot da tik haar ook in laat slapen hoor..maar we kijken het nog even aan..ik merk ook dat ze er enorm aan lijdt...maar geef me even de tijd dank je...

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:51

Ik schrijf dit niet om je te kwetsen, maar ik krijg een beetje het idee dat je het voor jullie allebei vooruit schuift, de beslissing... Diep in je hart weet je wat het beste is voor haar, toch?

Ik weet als geen ander hoe moeilijk het is om je dier iedere dag zo te zien lijden, de blijdschap die je voelt als het iets beter lijkt te gaan, het intense verdriet omdat er weer een warme dag aan komt, de pijn die het doet om naar haar toe te gaan en te moeten zien hoe het gaat en er niets, maar dan ook echt niets aan te kunnen doen...
Geloof me, ik WEET hoe dat voelt. Ik snap dat je tijd wilt, dat wilde ik ook, maar voor Son was er geen tijd. Geen tijd bedoel ik als in het werd rap slechter...

Dan mag ik bot en radicaal overkomen, maar ik heb een les al vroeg geleerd en altijd onthouden. Het was een versje dat mijn opa altijd vertelde als hij afscheid van een van zijn dieren moest nemen:

Als leven lijden wordt,
Als je alles hebt gedaan,
Dan mag je gaan, het is goed zo
Bedankt voor alle mooie jaren,
Bedankt voor je vriendschap en vertrouwen,
Je mag gaan, het is goed zo
Trouw ben je me gebleven,
Ondanks pijn en ongemak,
Ik kan en wil je niet missen,
Jij hebt geen stem, vertellen doe je het me wel
Het is goed zo, voor jou is het je tijd
Ga maar, het ga je goed
Eens zien we elkaar weer
Ik hoop dat je me dan vertelt:
Het was goed zo...

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 15:32

Jossie schreef:
Ik schrijf dit niet om je te kwetsen, maar ik krijg een beetje het idee dat je het voor jullie allebei vooruit schuift, de beslissing... Diep in je hart weet je wat het beste is voor haar, toch?

Ik weet als geen ander hoe moeilijk het is om je dier iedere dag zo te zien lijden, de blijdschap die je voelt als het iets beter lijkt te gaan, het intense verdriet omdat er weer een warme dag aan komt, de pijn die het doet om naar haar toe te gaan en te moeten zien hoe het gaat en er niets, maar dan ook echt niets aan te kunnen doen...
Geloof me, ik WEET hoe dat voelt. Ik snap dat je tijd wilt, dat wilde ik ook, maar voor Son was er geen tijd. Geen tijd bedoel ik als in het werd rap slechter...

Dan mag ik bot en radicaal overkomen, maar ik heb een les al vroeg geleerd en altijd onthouden. Het was een versje dat mijn opa altijd vertelde als hij afscheid van een van zijn dieren moest nemen:

Als leven lijden wordt,
Als je alles hebt gedaan,
Dan mag je gaan, het is goed zo
Bedankt voor alle mooie jaren,
Bedankt voor je vriendschap en vertrouwen,
Je mag gaan, het is goed zo
Trouw ben je me gebleven,
Ondanks pijn en ongemak,
Ik kan en wil je niet missen,
Jij hebt geen stem, vertellen doe je het me wel
Het is goed zo, voor jou is het je tijd
Ga maar, het ga je goed
Eens zien we elkaar weer
Ik hoop dat je me dan vertelt:
Het was goed zo...

jossie wil je erg bedanken hoe je dit allemaal verteld en hoe mooi je je gedicht heb geschreven moest er gewoon van huilen... gr emaartje

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 22:55

ben vanavond weer bij emara geweest en merk dat de prednison ook nog niet hielp ze was er slecht aan toe zelfs/..ze hoestte diep enz...ik heb besloten na deze kuur en het wordt niet beter om emara van haar ellende benauwdheid te verlossen en ze in te laten slapen ...voor haar hoeft het zo ook allemaal niet meer dat merk ik echt ...en zo kun je ook niet jaren doorgaan dat ze naar lucht loopt te happen...het is nou naar dit middel gewoon het einde verhaal...
Laatst bijgewerkt door Emaartje op 29-06-05 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 23:02

dit is vast een goede beslissing, veel sterkte de komende tijd

taart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 23:10

Ontzettend veel sterkte.. Op een gegeven moment moet je eerlijk zijn tegenover jezelf en je paard.. Die beslissing om haar in te laten slapen is inderdaad heel moeilijk, maar dat is ie over een tijdje nog steeds!

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 00:45

Lieve meid,
Je weet diep in je hart dat dit de enige juiste beslissing is... voor Emara èn voor jou.

Heel veel sterkte alvast enne... je mag me altijd pb-en...

Kimnor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 06:41

He jeetje meis, wat ontzettend vervelend dat het nu zo slecht gaat...
Het zal een moeilijke beslissing zijn... maar je weet inderdaad diep in je hart dat inslapen dan de beste oplossing is... Haar onnodig laten lijden dat wil jij niet.. ik weet hoe moeilijk je het vindt, maar dat is dan wel het beste. Ik zie je van de week nog wel op stal... Sterkte..

Liefs Linda

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:50

Heel veel succes!
kan me voorstellen dat het een zware beslissing is om te nemen.

Pretnisolon (of pretnison) zou inderdaad binnen 2 tot 3 dagen effect moeten geven. Ik slik het nu bijna 3 jaar lang elke dag, al sik het een dag niet slik merk ik het meteen, Ik ga er dus eigenlijk ook van uit dat het bij een paard net zolang duurt als bij een mens.
En dat als je er mee stopt het ook duidelijk verschil moet geven.

Succes met alles!

Groetjes Marie-José

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 17:45

Wat vervelend dat Maartje nu ineens weer zo ziek is geworden, het ging de afgelopen tijd juist zo goed, zelfs zonder medicijnen kon ze lekker door de wei struinen.
Zou idd de kuur afmaken en kijken hoe het gaat wellicht heeft ze even een dip, je mogelijkheden zijn nogal beperkt dat is jammer.
Je hebt al ontzettend veel middeltjes en poedertjes en weet ik het allemaal geprobeerd maar een gerichte therapie niet en dat is jammer want die zijn er wel (tot op zekere hoogte natuurlijk), idd het kost geld en energie en inzet van jezelf.
Dat is niet altijd even makkelijk, je weet hoe ik erover denk en dat het erg moeilijk is voor je.
Een paard waar dampig is erg en naar, daarnaast is ze niet piepjong meer, maar vergeet niet dat dit soort paarden altijd periodes blijven hebben dat het wat minder of zelfs slecht gaat, jij bent dan vaak gelijk in paniek en denkt aan het ergste.
Tuurlijk je moet haar niet laten lijden, dat vind ik net zo goed als jij, maar ze kan nu eenmaal wat dagen hebben dat benauwd is en hoest, dat hoort bij een dampig paard.
Wel moet dat wegtrekken en geen weken duren dat is niet diervriendelijk, maar het hoort er helaas toch en beetje bij.

Deedee is behoorlijk dampig, jij weet de uitslag van zijn longonderzoek, die is helaas niet mis. Hij heeft periodes dat ik denk als dit nog lang gaat duren zal ik hem verder leed besparen en laat ik hem in slapen.
Gelukkig knapt hij vaak na een aantal dagen en soms weken weer op en kan hij oa afhankelijk van het weer genieten.
Zolang de periodes van het genieten nog op de voorgrond staan en de mindere periodes niet de overhand nemen laat ik het zo.

Je voeld zelf bij je eigen paard het beste aan, hoe ze zich voelt.
Verlies dat gevoel niet uit het oog, maar laat je ook niet in het zwarte gat meetrekken.
Blijf nuchter en analiseer haar toestand, heel moeilijk dat weet ik, maar zo blijft het voor jezelf wel helder hoe het echt met dr gaat, en of dit een periode is waar ze doorheen moet of niet.

Sterkte!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 19:47

Heel veel sterkte als je het doet.
Voor het paard is het gewoon beter.
Ik kan me voorstellen dat je er voor wilt blijfen vechten maar echt beter wordt het denk ik niet.
Echt heel veel sterkte.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 22:40

ik wou even zeggen dat het vanavond redelijk ging met emara nog wel wat kortademig dat wel,maar ze keek gewoon weer kwiek uit en wat vrolijker...da tmaakt het soms zo moeilijk nou wat moet je doen...het zal met de prednsison te maken hebben en natuurlijk koeler weer...wacht even de kuur af en dan zien we verder over hoe en wat ik ga doen...maar het blijft moeilijk..vooral als je ziet dat ze wat vooruit gaat...

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 22:44

Dat is dan weer goed nieuws.
De vraag alleen al hoelang gaat het goed.
En dat weet niemand helaas.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 22:47

nou het gaat sindsdien vanavond gewoon wat beter,,maar hopelijk blijft da took zo...als het weer warmer zal het wel weer mis zijn..dat is het moeilijke ervan.//.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 23:40

Ik hoop dat dat zo blijft

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 23:29

ben vanavond bij emara geweest het gaa tiniedergeval een stuk beter en het weer werkt gelukkig ook mee...en de prednison zal zijn werk nu ook wel doen..dat scheelt...ze is ook weer vrolijker nou gelukkig...

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 00:04

Dat is mooi om te horen.
Ik ben heel blij voor je.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 00:21

Emaartje schreef:
ben vanavond bij emara geweest het gaa tiniedergeval een stuk beter en het weer werkt gelukkig ook mee...en de prednison zal zijn werk nu ook wel doen..dat scheelt...ze is ook weer vrolijker nou gelukkig...

ik hoop natuurlijk dat de vooruitgang blijft
En ik wil positief blijven maar toch heb ik een vraag voor je.

Weegt dit op tegen de slechte dagen?

Even een voorbeeld (misschien niet te verglijken)
Maar neem de hond van een vriendin van mij!
Die slaapt de hele dag is 16 jaar oud, eet slecht, heeft overal kankerbultjes, is half doof half blind.
En deze hond heeft ook weleens oplevingen...
Soms boem gaat het ineens even heel goed en rent(nou ja strompeld) naar je toe.
Maar weegt dat moment (die opleving af tegen de slechte momenten)>? zijn die goede momenten de slechte waard.

Als jij zegt dat dat wel het geval is zou ik het zeker proberen!
Zeg jij dat dat niet zo is dan zou ik stoppen met medicijnen en onderzoekjes enz..

Het is heel moeilijk z/'n beslissing.. het paard kan je namelijk niet vertellen of ze nog vind dat ze het leven nog waard vind!
Ik snap dat dit geen makkelijkke beslissing is.
En dat je daar je tijd voor moet nemen.
Maar soms heb je niet zoveel tijd meer of niet zoveel keuze meer.

Ik heb zelf dus ook z'n spijt dat ik mijn hondje voor de 2de x heb laten opereren, het had geen zin meer ze ging dood een paar uur na de operatie.
Ik had haar eerder kunnen laten gaan!
Toen ze nog besefte dat wij er waren.
Inplaats van in pijn en lijden..
Ik heb hier spijt van.

Ik kan niet zeggen wat je moet doen!
Ik kan niet zeggen dokter door ik kan niet zeggen stop.
Ik kan alleen zeggen maak een keuze stel een grens en hou je daar aan!
Ik wens je heeeeeeeel veel sterkte en hoop, voor je dat het allemaal beterder word!

Sterkte meid!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 23:20

wil zeggen dat emara goed te pas is..met de prednison wil het nou afbouwen naar 1 capsules per dag ter onderhoud in de zomer...tot hoelang mag je die medicijnen eingelijk gebruiken..gr

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 23:22

Hoeveel capsules kreeg ze eerst dan?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 23:25

ze kreeg eerst 1x daags 3 capsules per dag....ze voelt zich echt weer happy dus over het inslapen is gelukkig niet aan de orde,...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 23:26

ik krijg het idee dat mijn vraag genegeert word.
Is verder niet erg, als je niet wilt antwoorden of daar geen zin in hebt snap ik wel hoor.