Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

. Je kunt eens kijken op de site www.hoofcare.nl Papaya schreef:Onoplettenheid is het niet denk je?
Een paardje wat ik ken struikelde vaak en hier is een na onderzoek gebleken dat er e.e.a. in zijn rug vastzat en hij daardoor te weinig gevoel had voor het neerzetten van de benen. Er kwamen te weinig signalen door. Als je z'n been optilde en de hoef met de toon op de grond zette liet hij hem gewoon staan en voelde hij niet dat hij hem plat neer moest zetten. In eerste instantie was men bang dat het een vorm van axatie zoui kunnen zijn, maar door specifieke oefeningen om enkele spieren die te weinig gebruikt werden te trainen en door het loswerken van de rug lijkt het beter te gaan. De behandeling is nog maar kort geleden ingezet dus het eindresultaat is nog niet helemaal helder

Bets schreef:Ja kan ook zijn dat je paard teveel op de voorhand loopt, paard hoort 3/5 gedeelte op de achterhand te dragen. Loopt je paard liever wat langer en lager in de hoofd/halshouding? Activeren vanuit de achterhand, sneller maken zonder dat ze harder gaat. Overgangen rijden op korte stukken.
Hippotha schreef:Bets schreef:Ja kan ook zijn dat je paard teveel op de voorhand loopt, paard hoort 3/5 gedeelte op de achterhand te dragen. Loopt je paard liever wat langer en lager in de hoofd/halshouding? Activeren vanuit de achterhand, sneller maken zonder dat ze harder gaat. Overgangen rijden op korte stukken.
Van nature loopt een paard voor 3/5 op de voorhand en in de natuur struikelen ze bijna nooit, want dan is het hap...slik... weg....
Mijn paard struikelde ook veel.
Hij werd niet goed bekapt en zette daardoor zijn hoeven niet goed neer. Nu is er niets meer aan de hand.......alleen zijn onze ruiterpaden slecht onderhouden en zitten ze vol met "verborgen" wortels. Die ziet hij niet en struikelt er over...
Bets schreef:Nou en normaal paard loopt echt niet zomaar op voorhand hoor. Ik weet niet hoe je eraan komt, maar als je hem goed voor elkaar wil hebben, zul je 3/5 gewicht op de achterhand moeten hebben. Door het bovenstaande te regelen en zorgen de dat drang naar voren in orde is (dus dat je paard stuwt) dan gaat je paard echt wel op de achterhand zitten. Ga maar eens paar keer van B naar E rijden maar rij recht op de bakrand af, gegarandeerd dat je paard niet op voorhand zal vallen, maar op de achterhand afremt. Wat doet een paard die als een gek gaat rennen en voor een hek of omheining moet stoppen, zal niet remmen op voorhand maar schuift de achterhand eronder??? Logische verklaring van mij dus
Maar ben niet met je eens dat paarden van nature al op voorhand lopen,want dan moeten ze na jaren zo lopen, ook blessures hebben. Want dan gaan ook wilde paarden de voorhand belasten. Maar goed dat is mijn visie. Ieder mag zijn mening uiten. Geen probleem. Arnoud schreef:@ Arabesk. Nee mijn paard wordt niet beslagen. Ze wordt wel bekapt door mijn buurman, die natuurlijke bekapper is. Toevallig vandaag nog gesproken. Hij zei dat ik wel meer op asfalt mocht gaan lopen om het hoefmechanisme extra te stimuleren om meer gevoel voor contact met de grond te krijgen.
Bets schreef:Nou en normaal paard loopt echt niet zomaar op voorhand hoor. Ik weet niet hoe je eraan komt, maar als je hem goed voor elkaar wil hebben, zul je 3/5 gewicht op de achterhand moeten hebben. Door het bovenstaande te regelen en zorgen de dat drang naar voren in orde is (dus dat je paard stuwt) dan gaat je paard echt wel op de achterhand zitten. Ga maar eens paar keer van B naar E rijden maar rij recht op de bakrand af, gegarandeerd dat je paard niet op voorhand zal vallen, maar op de achterhand afremt. Wat doet een paard die als een gek gaat rennen en voor een hek of omheining moet stoppen, zal niet remmen op voorhand maar schuift de achterhand eronder??? Logische verklaring van mij dus
Citaat:Hij zei dat ik wel meer op asfalt mocht gaan lopen om het hoefmechanisme extra te stimuleren om meer gevoel voor contact met de grond te krijgen
russel schreef:Normaal gesproken wel Bets, maar mijn paard dus niet. Je houd je hart vast maar hij land op zijn voorbenen en komt ahw met zijn achterhand bijna omhoog, kan ook niet anders. Mijn paard loopt zelfs met weggedrukte rug. Als ik ooit een ander paard koop is dit het eerste waar ik op let, of een paard met stoppen zijn achterhand onder brengt, zakt en zo tot stilstand komt. Zijn bouw is ook zo, zijn voorbenen lijken korter dan zijn achterbenen. Weet niet of dit nu afwijkend is, maar hij is helemaal springen gefokt dus hoeft daardoor niet op hoge benen te staan, maar ik vind dit dus niks. Hij is door zijn bouw juist iets voorover, zitten is ook niet iets wat hij makkelijk zal gaan doen.
Jij hebt dus duidelijk een mooi dressuurpaardje![]()
![]()
Door de manier van doen van mijn paard, mag hij absoluut niet jagen op de wei, dus altijd als eerste van de wei af moet. Hij glijdt ook vaak door, het is echt eng om te zien en altijd als hij het doet heeft hij weer wonden aan zijn benen.
Helaas dus ook afgelopen zaterdag waardoor zijn pees aan de binnenkant van zijn voorbeen opgezet is.
Arnoud schreef:Het schijnt een Fjordenkwaal te zijn.... Ze is gewoon lui dus. Het lompe karakter als het ware. Het interresseert haar niet zo waar ze haar voeten neer zet, is dus meer bezig met andere dingen. Mijn instructeur is ff meegeweest met een buitenrit, moest het paard loslaten, waardoor ze "zelf" moet lopen. Ik ga dat nu dus eerst proberen of dat lukt. Medische oorzaak zoeken kan altijd nog, immers ik rij al 3 jaar zo ermee, dus 1 maandje extra maakt dan ook niet meer uit.
Bedankt voor alle reacties