Onderzoek vliegenoverlast bij paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Terence

Onderzoek vliegenoverlast bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 14:02

Hallo allemaal!

Voor mijn scriptie ben ik (nog steeds) op zoek naar mensen, die mee willen werken aan mijn onderzoek naar vliegenoverlast bij paarden.
De vraag die ik wil beantwoorden is: "waarom heeft het ene paard meer last van vliegen dan het andere paard?"
Om deze vraag te kunnen beantwoorden heb ik zoveel mogelijk reacties nodig. Op mijn site staat een enqueteformulier. Deze kun je downloaden, invullen en dan aan mij retourneren.

Tot zover ging alles goed. Ik heb al meer dan 80 formulieren retour en daar ben ik iedereen ook heel erg dankbaar voor.
Nu merk ik echter dat het aanbod qua paarden heel divers is (logisch). Dat is heel leuk, maar dat maakt het onderzoek knap ingewikkeld!
Eén van de dingen die ik wil onderzoeken is of het karakter een rol kan spelen bij vliegenoverlast.
Om nu zoveel mogelijk variabelen (ras, leeftijd, geslacht, vachtkleur, locatie) uit te sluiten, zou ik héél graag in contact komen met iemand die meerdere paarden met dezelfde kleur en van hetzelfde ras op stal heeft staan (bijvoorbeeld: witte of zwarte KWPN-ers, Friezen, Haflingers, Fjorden, etc.)

Het zou fantastisch zijn als diegene mij meer inzicht zou kunnen verschaffen in het karakter van de paarden en of zij wel of geen last hebben van vliegen.
Uiteraard ben ik bereid om langs te komen en dan ter plekke te inventariseren. Je mag natuurlijk ook zelf al de formulieren invullen, maar die keuze is aan jou!

Graag hoor ik jullie reacties!

nickyu

Re: Onderzoek vliegenoverlast bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 14:26

bij ons hebben de lichtere haar paarden meer last dan de donker gekleurde
en de gladharige meer dan de ruw harigen

stuur je wel pb

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 18:28

Ook het Zweet verschil.

De zweet geur doet ook veel de ene heeft een sterkere geur dan de andere.
En michien van het ras ook ...?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 19:08

tja denk dan dat het echt aan de geur licht want de geen die bij ons het bezweets raakt is op dat moment inene niet meer interessant terwijl die als droog paard zijnde altijd de L*L is en bekant aangerand word door.. meer dan de rest

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 19:23

Geur kan inderdaad een factor zijn!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 16:31

Ik denk zelf meer aan lichaamstemperatuur. Mijn (grote) bruine heeft normaal 37.2 smorgens en 37.5 sávonds. Mijn schim heeft 36.5 smorgens en 36.7 sávonds. Mijn veulen (slechts 1x getempt) had 37.7.
Mijn schim heeft bijna geen last van vliegen en/of dazen, die andere 2 worden helemaal gek !

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 22:11

Bij mij op stal staat een schimmelkleurige arabier van 2 jaar en die zit altijd onder de vliegen terwijl mijn paard, een paar boxen verderop (gewoon bruin met zwarte manen) er niet zoveel last van heeft.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 08:16

Twee zwarte tinkers bij ons hebben nauwelijks last of tonen dat niet.
Een zwarte welsh-cob zit helemaal onder de vliegen en uiteindelijk dus ook bultjes.
De zwarte shetten hebben ook geen of nauwelijks last.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 08:46

Mijn twee paarden (moeder en zoon) tonen al verschil; mijn hengst (donkerbruin) heeft veel eerder last (met bulten e.d.) dan zijn moeder, die roodbruin is.

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 12:46

ga je ook paarden uit verschillende regio's vergelijken? want ik denk dat dat ook een rol speelt. bv. meer bossig gebied of weiden, veeteeltbedrijven in de buurt etc..
ik denk dat er heel veel factoren meespelen.

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 12:58

hamadryada schreef:
ga je ook paarden uit verschillende regio's vergelijken? want ik denk dat dat ook een rol speelt. bv. meer bossig gebied of weiden, veeteeltbedrijven in de buurt etc..
ik denk dat er heel veel factoren meespelen.

Jazeker! Dat is wel de bedoeling, want inderdaad speelt regio ook een grote rol. Niet alleen Noord, Oost, Zuid of West Nederland, maar ook op de locatie zèlf! Stilstaand water en bossen zorgen voor méér vliegenoverlast dan een plek aan de kust of bijvoorbeeld bij weilanden. Als het meer waait, is de vliegenoverlast ook minder.
Een hele warme, windstille dag in bossig gebied bijvoorbeeld is een drama voor sommige paarden!

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 13:02

promptertje schreef:
Mijn twee paarden (moeder en zoon) tonen al verschil; mijn hengst (donkerbruin) heeft veel eerder last (met bulten e.d.) dan zijn moeder, die roodbruin is.

Inderdaad! Kleur kan ook zeker belangrijk zijn. Maar dan speelt in sommige gevallen ook het karakter mee. Een zwart paard wat zich totaal niet opwindt over dingen, kan veel minder last hebben dan een witte, die zich overal druk om maakt!

Het gaat in mijn onderzoek trouwens ook niet om het aantal vliegen wat op een paard zit, maar de overlast die ze veroorzaken.
Net als bij vlooienallergie bij een hond: van één vlo kan de ene hond al helemaal stapelgek worden, terwijl een andere honder onder de vlooien kan zitten, zonder daar (schijnbaar) last van te hebben.

Had jij het enqueteformulier al ingevuld?
Want ik ben nu wel benieuwd naar de karakters van beide paarden.....

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 13:05

Mist schreef:
Ik denk zelf meer aan lichaamstemperatuur. Mijn (grote) bruine heeft normaal 37.2 smorgens en 37.5 sávonds. Mijn schim heeft 36.5 smorgens en 36.7 sávonds. Mijn veulen (slechts 1x getempt) had 37.7.
Mijn schim heeft bijna geen last van vliegen en/of dazen, die andere 2 worden helemaal gek !

Tsja, ook lichaamstemperatuur is één van de factoren, die mee kunnen spelen. Daarom is het ook vaak dat schimmels minder last hebben dan donkergekleurde paarden. Zij absorberen minder zonlicht en voelen koeler aan. Daardoor zullen ze wellicht ook minder snel zweten.

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 13:10

Kiara schreef:
Twee zwarte tinkers bij ons hebben nauwelijks last of tonen dat niet.
Een zwarte welsh-cob zit helemaal onder de vliegen en uiteindelijk dus ook bultjes.
De zwarte shetten hebben ook geen of nauwelijks last.

Ondervindt de Welsh-cob veel hinder van de vliegen? (behalve dat hij helemaal onder zit en dat hij bultjes heeft). Wordt hij er onrustig van of geïrriteerd, zit hij veel met zijn hoofd te schudden en staart te zwiepen? Ook hier kun je het verschil ook zoeken in het ras: een tinker maakt zich over het algemeen minder druk om dingen, dus is het "logisch" dat hij minder last van vliegen heeft.

Zou jij ook nog mee willen werken door de vragenlijsten in te vullen?

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 13:20

KWPN er 1 :18jr Donkerbruin ruin, standaard temp. 37,5. Hij zweet snel en heeft altijd veel last van vliegen/muggen/dazen.

KWPN er 2 : 4 jr vos merrie, standaard temp 38,2. Zweet snel, maar weinig last van vliegen/muggen. Dazen nog niet bekend.

KWPN er 3(overleden) : 9 jr bruine ruin, standaard temp 38. Zweette licht had wat last van vliegen/muggen/dazen maar werd niet zo snel gestoken.

Wellicht kun je er wat mee...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 13:35

Terence schreef:
Inderdaad! Kleur kan ook zeker belangrijk zijn. Maar dan speelt in sommige gevallen ook het karakter mee. Een zwart paard wat zich totaal niet opwindt over dingen, kan veel minder last hebben dan een witte, die zich overal druk om maakt!

Het gaat in mijn onderzoek trouwens ook niet om het aantal vliegen wat op een paard zit, maar de overlast die ze veroorzaken.
Net als bij vlooienallergie bij een hond: van één vlo kan de ene hond al helemaal stapelgek worden, terwijl een andere honder onder de vlooien kan zitten, zonder daar (schijnbaar) last van te hebben.

Had jij het enqueteformulier al ingevuld?
Want ik ben nu wel benieuwd naar de karakters van beide paarden.....

Ga ik nog doen; de karakters kan ik je nu wel vast vertellen: de merrie is erg nerveus en windt zich snel op, de hengst (die dus veel meer last heeft van de vliegen) is van het type "waarom zou je je ergens druk om maken". In dit geval dus niet echt een indicatie Haha!

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 13:54

promptertje schreef:
Ga ik nog doen; de karakters kan ik je nu wel vast vertellen: de merrie is erg nerveus en windt zich snel op, de hengst (die dus veel meer last heeft van de vliegen) is van het type "waarom zou je je ergens druk om maken". In dit geval dus niet echt een indicatie Haha!

Tsja, ik heb allang begrepen dat het een hele uitdaging is om dit goed in kaart te brengen. Maar het is wel leuk!
Bij jouw paarden denk ik dan toch aan kleur en geslacht.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 15:21

Terence schreef:
Zou jij ook nog mee willen werken door de vragenlijsten in te vullen?

Ik vul je vragenlijst in!
Ben ook wel benieuwd naar je uiteindelijke bevindingen.
Laat je ons dat ook weten?

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 16:09

[quote="KiaraIk vul je vragenlijst in!
Ben ook wel benieuwd naar je uiteindelijke bevindingen.
Laat je ons dat ook weten?[/quote]

Thanks! ennuh........... natuurlijk hou ik jullie op de hoogte van mijn conclusies! Haha!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:32

Bruine ruin van 5 met een druk karakter, zweet snel, heeft super veel last van de vliegen en dazen. Gaat rennen en rollen. Komt echt naar me toe rennen als ik bij t hek sta, als er een beest op m zit.

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 20:53

Needje schreef:
Bruine ruin van 5 met een druk karakter, zweet snel, heeft super veel last van de vliegen en dazen. Gaat rennen en rollen. Komt echt naar me toe rennen als ik bij t hek sta, als er een beest op m zit.

Ehh........... wil jij het formulier ook invullen?

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:07

Terence schreef:
Mist schreef:

Tsja, ook lichaamstemperatuur is één van de factoren, die mee kunnen spelen. Daarom is het ook vaak dat schimmels minder last hebben dan donkergekleurde paarden. Zij absorberen minder zonlicht en voelen koeler aan. Daardoor zullen ze wellicht ook minder snel zweten.

Ik heb een donkere vos (NRPS, 95% arabisch) met een lage temperatuur. Eerder 37,0 of lager dan 37,5 en ik merk niet dat hij minder last heeft dan mijn andere paard (Welsh K, 50^% arabisch) die een hogere temperatuur heef.t
Nu merk ik trouwens sowieso weinig van vliegenoverlast, omdat het hier werkelijk stikt van de dazen en dan valt een vlieg gewoon in het niet.

Ik heb trouwens zojuist het enqueteformulier gemailed.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 17:59

nou onze zwarte schurk heeft 1 steek (onder de manen) maar die is wel gelijk zo groot als een kastanje

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 09:32

Mijn KWPN merrie (DONKERBRUIN) heeft heel erg last van vliegen, muggen, dazen! Ze wordt knettergek! Hyper! Ze kan absoluut niet zonder vliegendeken in de wei staan met deze warme dagen. Ze begint te rennen, slaan, springen, ze draait helemaal door en wil het liefst weer naar binnen (op stal). Ik heb dit seizoen ook een vliegendeken met hals en zadeluitsparing gekocht voor het rijden, want anders kan en wil ze niet stappen met een zwerm vliegen om/op zich! Ze 'vlucht' ervoor en zet het op een rennen! (terwijl ik nu ivm een herstellende peesblessure rustig moet stappen met haar over de weg Boos! )
Ze heeft duidelijk een dunne gevoelige huid!

Want mijn kleine A-Welsh pony (ruin, ook DONKERBRUIN!) heeft bijna nergens last van! Verward
Hij staat rustig in de wei te grazen, zwaait af en toe een keer met zijn staart of schud zijn hoofd/hals een keer. Hij heeft duidelijk minder last! Het doet hem niet zoveel. Ik denk dat hij een veel dikkere huid/vacht heeft!

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 09:45

linda_lekuri schreef:
Mijn KWPN merrie (DONKERBRUIN) heeft heel erg last van vliegen, muggen, dazen! Ze wordt knettergek! Hyper! Ze kan absoluut niet zonder vliegendeken in de wei staan met deze warme dagen. Ze begint te rennen, slaan, springen, ze draait helemaal door en wil het liefst weer naar binnen (op stal). Ik heb dit seizoen ook een vliegendeken met hals en zadeluitsparing gekocht voor het rijden, want anders kan en wil ze niet stappen met een zwerm vliegen om/op zich! Ze 'vlucht' ervoor en zet het op een rennen! (terwijl ik nu ivm een herstellende peesblessure rustig moet stappen met haar over de weg Boos! )
Ze heeft duidelijk een dunne gevoelige huid!

Want mijn kleine A-Welsh pony (ruin, ook DONKERBRUIN!) heeft bijna nergens last van! Verward
Hij staat rustig in de wei te grazen, zwaait af en toe een keer met zijn staart of schud zijn hoofd/hals een keer. Hij heeft duidelijk minder last! Het doet hem niet zoveel. Ik denk dat hij een veel dikkere huid/vacht heeft!

Ook weer een mooi voorbeeld dat het niet alleen maar aan de kleur hoeft te liggen! Ook de vachtstructuur kan een rol spelen inderdaad. Zou jij ook het formulier willen invullen i.v.m. het onderzoek en zodat ik een beter beeld krijg van hun karakters?