rare open plekjes op de zijkant van de lip..??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kitag1rl

rare open plekjes op de zijkant van de lip..??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 19:13

Mijn jaarling heeft (heb ik vandaag ontdekt) 2 rare plekjes op de zijkant van der lip. Ze zijn open, maar bloeden niet. er zit een wit randje omheen. verder heeft ze er tijdens het eten volgens mij niet veel last van, en ze laat het gewoon kijken aan mij. Het gebied erom heen is niet gevoelig, want dit kan ik gewoon aanraken.

Wat zou dit kunnen zijn? Moet ik de DA ernaar laten kijken?

Het gaat om een kwpn jaarling..

Knavia

Re: rare open plekjes op de zijkant van de lip..??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:27

Toch niet toevallig waar het metalen tussenstukje van het halster zit als ie met z'n hoofd naar beneden graast? Want dan zouden het schuurplekjes kunnen zijn.

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 19:30

nee echt op der lip.. je moet de lip optrekken om het te zien. Ik denk zelf ook dat ze er is gebeten, of jeuk heeft gehad en dat het door schuren open is gegaan.. mja kwil het zeker weten omdat het echt ronde plekjes zijn..

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 04:19

Ik denk dat het verbrande plekjes zijn (van de zon)... een aantal paarden bij ons op stal heeft dat ook Knipoog

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:16

Als het aan de binnenkant van de lip zit en het is wit en rond, dan is het schimmel dat moet wel behandeld worden.

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 13:55

Als het aan de binnenzijde zit is het zeker een schimmel.
Het kan zelfs nog ringworm zijn ook ( wat besmettelijk is ) maar daar kan alleen je DA uitsluitsel over geven.

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 14:40

oei oei.. ik zal vanavond eens iemand laten kijken die wat meer verstand hed van paarden.. en hem laten inschatten wat te doen.. ik zat namelijk ook al aan ringworm te denken.. Verdrietig

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 14:45

het kan makkelijk ook een vitamine tekort zijn, wij mensen krijgen dit ook... vooral als ze in de groei zijn kan het voorkomen dat ze op een of andere manier een vitamine of mineralen tekort hebben. Dan kan je aanvullen met suplimenten. Het ene veulen heeft nou simpelweg meer nodig dan de ander...

maar het zou idd zeer goed ook een schimmel kunnen zijn... zo wie zo is het nooit verkeerd om je veulen om de zoveel tijd een vitamine stootje te geven...

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 14:47

maar het is niet helemaal wit.. alleen een heeeel dun randje.. de rest is gewoon vleeskleur.. licht roze achtig..

Waar kan je dit soort vitaminen krijgen? Gewoon een paardenzaak? Ja sorry dat ik zo *niet wijs* op dit gebied.. ze is mijn eerste eigen paard.. en heb hiervoor altijd op een manege gereden dus weinig medisch mee gemaakt.. maarja ik wil het beste voor haar natuurlijk!

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:40

kan je paard ook dat soort plekken krijgen door een worminfectie als hij niet op het land staat (dus op stal) en wat voor verdere verschijnselen brengt dat met zich mee? sloomheid og schuren oid?

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 06:09

Ik zou igg niet zelf gaan dokteren als je het zelf niet weet, haal er dan de VA bij!

Succes!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 06:14

schimmels kunnen ze overal krijgen. Worminfecties krijgen ze wanneer ze o.a. in aanraking komen met uitwerpselen. Dit kan op stal zijn, in een weide zijn, dit kan overal zijn... dus ontwormen is een heer erg belangrijk iets... altijd doen...

Vitamine stoten of kuren zijn overal te krijgen. Bij een beetje paardenzaak, bij de boerenbond en bij de dierenarts. De boerenbond heeft ze in spuitvorm. Mijn DA heeft ze in zakje en is zeer vloeibaar, kan het over het eten doen of in een spuit.

Zowel van vitamine tekort als van wormen kan je paard zeer loom worden. Zelf van schimmels kan je paard lomer worden. Alles is een inbreuk op hun systeem en gezondheids gestel en doordat het lichaam hier tegen moet vechten kan het zijn dat je paard dus lomer word.

Het is uiteraard aan jou, maar het verstandigste zal waarschijnlijk zijn om of even een foto te maken en hier op bokt te plaatsen zodat wij een idee kunnen hebben van hoe het er dus echt uit ziet, of even je DA te bellen.
Vooral als je veulen wormen heeft kan dit verstrekkende gevolgen hebben.
Een veulen heeft eigenlijk net genoeg bouwstoffen om van rond te komen in verband met zijn hormonen ( als hij een hengstje is) en zijn groei... Wanneer je dan iets hebt in zijn lichaam wat het nog van zijn o-zo-nodige bouwstoffen rooft dan kan dit niet alleen gevolgen hebben in de ontwikkeling, maar kan hem ook een gevoeligheid geven voor wormen op een latere leeftijd. Dan kan het mogenlijk zijn dat wanneer er een mogenlijkheid is op wormen dat hij 1 van de eerste is die het zal hebben...

Maar goed, ga je niet bang maken, wanneer je veulen er nog netjes dik uit ziet en niet ongewone uitwerpselen heeft dan is het niet levensbedreigend alleen maar lastig...

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 10:25

ze is gelukkig vrij fit (ze heeft haar slomere dagen mja dat hed elk paard Knipoog ) en ze eet normaal is lekker rond en haar ontlasting is normaal. de DA is een weke geleden geweest ivm een verkoudheid die niet wegging en hij zei dat ze er erg gezond uitzag! I heb gister de stal eigenaar laten kijken en die zei dat het wrs niks erg was en dat we het gewoon even moesten afwachten hoe het zich zou vorderen..

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 21:09

lijkt me een verstandig besluit. Zolang er nog vier benen een staart en een hoofd aan zit zal het wel geen ernstige ziekte zijn waar ze lichaamsdelen bij verliest.
Vaak gaan deze dingen net zo snel weer weg als ze gekomen zijn... toch wou ik je wel aanraden om zo nu en dan eens een vitamine stootje te geven aan haar... uiteraard ontwormen niet vergeten...
Succes en houd ons even op de hoogte hoe het allemaal afloopt...

cmstoutham

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 19:00

mijn paard heeft dit ook, heb er twee dagen uierzalf opgesmeerd en is al ver weg, zou het misschien kunnen komen omdat ik de ontwormpasta op een paar boterhammen heb gedaan en haar mond helemaal wit was?
ik was er zo blij mee dat ze het binnenhad, want in haar mond is echt een ramp, iedereen heeft het al geprobeerd en iedere keer kwam de helft ernaast.

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 22:16

ik heb niet meer gekeken.. heb zoo weinig tijd.. maar ze krijgt op tijd haar wormenkuren.. (2 dagen geleden nog gehad.. wat een gevecht...) en ik zal eens een vitamine shot doen ja Lachen

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 19:23

Mijn paard heeft precies hetzelfde. Maar het zijn bij haar meerdere roze plekken, ook in de hoek van haar mond waar het bit zit (en nu kan ik dus niet meer rijden omdat ze daar heel gevoelig is). Ik zat eerst nog te denken aan iets wat ze gegeten had (ze hebben nl de afgelopen nachten de berm van het paadje naar hun weiland leeggegeten, waar vanalles en nog wat in staat). Maar morgen komt de DA en dan vraag ik hem meteen naar die plekken.

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 22:14

okee laat je me iets weten?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 23:35

Ik weet niet precies waar die plekjes zitten, maar mijn paard had altijd blaren op haar lip omdat ze zo gulzig aan 't grazen was! Het is toch een andere manier van eten dan hooi omdat ze het uit de grond moeten trekken. Meestal was dat na een tijdje weer over. Het waren ronde plekjes op de binnenkant van haar lip, echt blaren. Maar ik weet niet of jou paardje dat heeft, zou kunnen?!

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 09:02

jaaa dat zui best eens kunnen. Ik had de stal eigenaar erbij gehaald en die zag dat het aan beide kanten zit.. en indd het lijken nu je het zegt net blaren!

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 20:06

Hoihoi,

De vee-arts is vanmiddag langsgeweest (kwam om mijn merrie te scannen om te kijken of een vastzittend ei goed was weggespoten, wat gelukkig zo was Haha! ) en hij dacht dat het een koortslip was.

Maar ik denk zelf toch eerder dat het is wat MirandaFuego hierboven schreef:

MirandaFuego schreef:
Ik weet niet precies waar die plekjes zitten, maar mijn paard had altijd blaren op haar lip omdat ze zo gulzig aan 't grazen was! Het is toch een andere manier van eten dan hooi omdat ze het uit de grond moeten trekken. Meestal was dat na een tijdje weer over. Het waren ronde plekjes op de binnenkant van haar lip, echt blaren. Maar ik weet niet of jou paardje dat heeft, zou kunnen?!

Want er zit namelijk geen pus ofzo in of omheen (wat je bij een koortslip volgens mij wel hebt), maar het oogt echt als een wondjes van een soort brandblaar. En een stalgenoot van mij haar paard had dit vroeger ook toen hij nog riet at: mijn merrie heeft namelijk afgelopen woensdag en donderdagnacht veel riet gegeten (de staleigenaar heeft een stel ponies de zijkanten van het pad leeg laten eten, waar ook veel riet staat).

Dus nu smeer ik het gewoon in met uierzalf en laat haar geen riet meer eten.

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 22:25

okee.. thnx voor de info.. enne, veel suc6 verder met je merrie en haar eitjes.. Knipoog

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:48

Hai,

Kitag1rl hoe gaat het me de plekjes bij jouw paard ?

Bij mij was het denk ik toch een koortslip. Van de uierzalf/vaseline werd het niet beter. Toen maar extra vitamines gaan geven en plekjes behandeld met calendulazalf en nu gaat het beter: de plekjes helen mooi en ik hoop dat ze met een week ofzo weer gereden kan worden.

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 21:49

kheb eigenlijk niet echt meer goed gekeken.. maar ze zitten er nog wel.. ik zal ook eens extra vitamines gaan halen.. enne calendula zalf? is da nie iets van Dr. Vogel ofzo??

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 22:09

Van VSM dacht ik (verkopen ze gewoon bij apotheek of drogist).