Brokkelhoeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Brokkelhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 10:49

M'n pony heeft 's zomers erg last van brokkelhoeven (vooral voor).

Nu zit ik erover te denken om er ijzers onder te laten zetten, maar worden de hoeven daar niet nóg slechter van?

Hoor graag ervaringen Ja

Let_be

Re: Brokkelhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 11:36

Volgens mij juist wel aangezien je er nog meer gaten in slaat.... Andere kant weer bescherming. Vraag even aan je Hoefsmid!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 11:48

gewoon de hoefwand rondvijlen zodat ze daar niet meer op loopt, dat vind ik echt dé oplossing!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 11:51

hoefijzers schijnen dan juist best slecht te zijn.
nart houden(geen vet) en biotine wil wel eens helpen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 11:55

Hij is 3 weken geleden bekapt, nu zijn er allemaal happen uit en begint ook gevoelig te lopen... Scheve mond

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 11:59

Maar je smid is het toch wel opgevallen?
Idd rondveilen is erg logische oplossing!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 12:06

Het is 3 weken geleden totaal rondgeveild. Maar nu weer allemaal flappen eraan en stukken eruit. Heeft nu hoefjes van zo'n 8 cm nog denk ik...

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:09

Oei dat is niet best!
Wij gebruiken ook de oplossing met ijzers voor (en evt. achter). Helpt goed, de hoef slijt immers niet verder af en krijgt de kans weer te groeien.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 12:23

Het ziet er ook echt niet lekker uit...

's Winters gaat het helemaal goed op blote voeten, maar ik denk erover om meneer in het vervolg dan 's zomers toch op een voorijzertje te zetten. Achter blijven z'n hoeven wel helemaal gaaf.

Ik denk dat ik zo maar eens de hoefsmid ga bellen Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:09

Ik zou niet voor ijzers gaan. Grote kans dat de hoeven veel te droog zijn, en dat ze daarom ook brokkelen. Door ijzers wordt de groei van de hoef juist beperkt omdat het hoefmechanisme niet meer zo goed kan werken.

Rondvijlen (iedere week!) is echt de beste oplossing. Verder de hoeven goed nat houden. In droge hoeven komen eerder scheurtjes en brokkelen ook eerder.

Door de droge hoef is het voor de smit ook erg moeilijk om de ijzers er zo onder te slaan dat ze ook blijven zitten. Vaak vallen de ijzers er na een paar dagen al onderuit.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:20

ik heb dat spul van de paardendrogist rain-nog-wat, en dat werkt ook best.
en inderdaad, de hoeven na het rijden bijvijlen Lachen ik neem ze bijna elke dag onder handen

heb je geen foto's van de hoeven?

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:22

De mijne heeft daar ook hele erge last van maar sinds dat ik er ijzers onder heb is het veel beter

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:10

ijzers is symptoombestrijding, daarmee los je het probleem niet op.

lijkt leuk en aardig, tot ze eronderuit gaan vallen en de smid op een gegeven moment niet meer kan nagelen.

Het is al een paar keer gezegd: vijl de hoefwand rond, dan kan ie niet meer scheuren omdat er geen druk meer op komt, kan je gewoon zelf doen, 1 x goed en dan bijhouden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 14:12

Ik heb geen foto's, want ik heb geen digi Lachen

We gaan vanavond inderdaad vijlen en dan maar elke week even de vijl erlangs... Hoop ik dat dat beter gaat. Ik ben ook niet zo'n voorstander van ijzers...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:16

in het begin zal je misschien vaker moeten vijlen, iedere keer als je een stukje ziet dat afgebroken is, even bijwerken, dan scheurt het niet verder.
Zolang het scheurt en afbreekt, is de hoefwand nog steeds te lang, dus kan je nog vijlen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 15:37

smurf schreef:
in het begin zal je misschien vaker moeten vijlen, iedere keer als je een stukje ziet dat afgebroken is, even bijwerken, dan scheurt het niet verder.
Zolang het scheurt en afbreekt, is de hoefwand nog steeds te lang, dus kan je nog vijlen

Ja, dat zeg je, maar alleen de wand scheurt. Dat wat daaronder zit (beetje 'draadjes-structuur') blijft dus over... Scheve mond Is het dan wel verstandig om te vijlen?

ikkie1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 15:51

mijn verzorpaard heeft der ook last van en heeft hoefijzers zit gewoon een heel gat in zijn hoef

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:43

je kan onder de voet zien hoe dik de hoefwand is, die vijl je echt niet zomaar weg hoor.
Ik heb op een cursus een hoef (van een dood paard hoor) doorgezaagd en was stomverbaasd over de dikte van de hoefwand.

Om scheurtjes maar ik me nu ook niet meer druk, vroeger wel.....

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 22:33

Quellian schreef:
smurf schreef:

Ja, dat zeg je, maar alleen de wand scheurt. Dat wat daaronder zit (beetje 'draadjes-structuur') blijft dus over... Scheve mond Is het dan wel verstandig om te vijlen?

écht jammer dat je niet een foto kan plaatsen, dat zegt zoveel meer dan er over praten. en wat smurf zegt, aan de onderkant kun je precies zien hoe dik de wand is
Afbeelding
en afgerond
Afbeelding

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 23:08

We hebben de hoeven vandaag bijgevijld en we gaan het vanaf nu gewoon goed bijhouden. Daarbij insmeren met sla-olie en azijn en dan zal het wel goedkomen denk en hoop ik zo Lachen

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 07:59

pas op dat je met invetten niet juist de hoef afsluit voor vocht, waardoor de hoef te droog wordt.

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:51

wat bij mijnp aard goed heeft geholpen is onder ijzers zetten en de kroonrand elke dag natmaken en insmeren met hoefolie en dit dagelijks doen totdat het goed is. Als het goed is kun je het bijhouden zo'n 3x per week. Succes!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:57

Ik denk niet dat ijzers goed zijn, waarschijnlijk gaan ze nog meer barsten. Van biotine worden de hoeven harder, misschien is dat een optie. Maar de hoefsmid zal je ongetwijfeld een beter advies kunnen geven Knipoog

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 21:16

Die van mij gaat volgende week voor ook op een ijzertje hoor..... slijt gewoon te hard (schraapt ook nog al graag). Lijkt net of de hoef helemaal niet groeit, totdat er weer een ijzertje onder zit en dan blijkt dat zijn hoeven meer dan gemiddeld groeien (maar helaas, blijken ze ook meer dan gemiddeld te slijten). Achter heeft hij geen problemen...... tsja, schraapt wat lastiger, denk ik Tong uitsteken

Ik heb het al een aantal keren zonder geprobeerd..... maar zodra ik ga buiten rijden met hem, slijt ie net iets te veel en gaat hij gevoelig lopen. Als hij van de winter weer lekker aangegroeid is en ik weer minder buiten rij, kunnen de ijzers er weer onderuit.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 14:37

Sosha schreef:
Die van mij gaat volgende week voor ook op een ijzertje hoor..... slijt gewoon te hard (schraapt ook nog al graag). Lijkt net of de hoef helemaal niet groeit, totdat er weer een ijzertje onder zit en dan blijkt dat zijn hoeven meer dan gemiddeld groeien (maar helaas, blijken ze ook meer dan gemiddeld te slijten). Achter heeft hij geen problemen...... tsja, schraapt wat lastiger, denk ik Tong uitsteken

Ik heb het al een aantal keren zonder geprobeerd..... maar zodra ik ga buiten rijden met hem, slijt ie net iets te veel en gaat hij gevoelig lopen. Als hij van de winter weer lekker aangegroeid is en ik weer minder buiten rij, kunnen de ijzers er weer onderuit.

Het gaat hier niet over slijten, maar afbrokkelen Knipoog

Mijn paard had ook altijd last van brokkelhoeven. Nu vijl ik wekelijks de rand netjes rond en ze heeft al 2 jaar geen brokkel meer gehad Haha! Alleen als ik op vakantie ben geweest is het nog wel eens mis...

Verder helpt elke dag 10 min afspuiten beter dat insmeren met olie en vet.