hoe groene leem kuur toedienen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

hoe groene leem kuur toedienen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 19:56

ik heb hier nog een pot groene leem staan, gekocht bij de paardendrogist , ook wel genaamd veterinaire klei.

gammon heeft last van rap en de jeuk op zijn achterbenen wordt ook steeds erger. het zit niet alleen in zijn sokken maar ook tussen zijn billen, in dat zachte vlees. ik denk dat het iets inwendig is, en lijkt door de weidegang weer even op te spelen. als ik hem na de weideseizoen oid weer ff op stal zet jeukt hij zich helemaal de rambam. er zit iets in het gras waar hij niet goed op reageert. Verdrietig

nu staat op op de pot geen gebruiksaanwijzing. Clown welke hoeveelheden moet ik gebruiken bij hoeveel kilo paard en hoe kan ik dit het beste toedienen?

humanoidR

Re: hoe groene leem kuur toedienen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:24

weet je, ik heb het twee maal daags twee schepjes door zijn eten gedaan om te reinigen. Samen met gedroogde brandnetel. Het heeft wel geholpen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:01

een paard met chip mag niet zomaar groene leem hebben he? dan gaat de chip namelijk zwerven.. dus wel even kijken of je de goede hebt...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 07:58

bedankt robbedoes, da's wel een eenvoudige manier.

ellepel, daar heb ik verschillende verhalen over gehoord. vraag ik me af waarom het bij de ene soort wel, en de andere niet zou kunnen. zouden ze er ineens een supplement/mineraal uit hebben gehaald waardoor chips blijven zitten???? dan verliest het zijn werking toch? ik ben bang dat het voornamelijk verkooppraatjes zijn Lachen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 08:07

Een chip is dusdanig ingekapseld in het weefsel dat je niet bang hoeft te zijn dat die uitgedreven wordt. Verhalen daarover zijn altijd "van horen zeggen" niemand die het zelf heeft meegemaakt. Wat wél een risico kan zijn, zijn stalen pennen en schroeven van bv. een botbreuk.
En eventuele medicijnen die je paard gebruikt worden er ook door afgevoerd, dat is wel iets om rekening mee te houden.
Beste resultaat krijg je in combinatie met jeneverbesolie.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 14:59

en hoe dien jij het toe, margreet?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 15:06

Niet Haha!
Ik gebruik het tot nu toe alleen uitwendig. Heb nog geen aanleiding gehad om het inwendig te geven, maar ik heb er wel eens wat over gelezen en dat vond ik wel interessant, vandaar dat ik het onthouden heb.
Wat ik me herinner krijg je het beste resultaat met een kuur van 2 weken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:38

Pellie,
anders stuur je toch even een mailtje naar de Paardendrogist, die kunnen het je vast wel vertellen Lachen

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:44

Ik heb mijn paard een tijdje terug een leemkuur gegeven. Dit was dan wel een complete kuur. dus niet alleen de groene leem, maar ook nog druppels (jeneverbes??) dat ik erbij moest geven.
Ik moest toen van de groene leem, 2 eetlepels over z'n voer doen. 2 weken lang.
Wat Margreet zegt, klopt. chips zitten goed in gekapseld, voornamelijk risico voor pennen en medicijnen worden verwijderd. dus ook ontwormingsmiddel en resten van inentingen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 22:29

Kinke, zou het? wel ja... wie weet Haha!
nu nog jeneverbesolie scoren.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 07:58

Ik doe altijd 2 weken 2 maal daags 1 eetlepel over het voer, dan een week 1x daags en dan is het klaar.
Ik ga voor de volgende keer ook even jeneverbesolie scoren denk ik, klinkt nl. wel logisch, brandnetels gebruik ik ook erg vaak maar die laat ik een dag na het plukken "uitbranden" en gooi ik 1 a 2 dagen daarna op de paddock, werkt ook heel goed, als ze het nodig hebben eten ze het, anders niet.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 08:20

Stukkie gevonden, gaat weliswaar over honden/katten, maar dat zal niet veel schelen.

http://www.huisdierendokter.nl/inreinigingskuur.html

Citaat:
De groene leem wordt inwendig gebruikt en is direct in het lichaam actief. De vervuilende stoffen worden gebonden aan groene leem bestanddelen en vervolgens via de bloedomloop afgevoerd. Hierdoor ontstaan meer afvalstoffen in de bloedbaan, waardoor het dier lichte griep verschijnselen kan gaan vertonen. Het is een teken dat het reinigingstraject goed is ingezet. Deze verschijnselen dienen niet onderdrukt te worden. Men mag de dosering eventueel naar beneden bijstellen.
Groene leem verwijdert geneesmiddelen uit het lichaam. Hetgeen betekend dat groene leem niet gebruikt mag worden als het dier medicijnen toegediend krijgt. Indien een medicijn kuur wordt toegepast, dient u drie weken te wachten voordat de groene leem ingezet mag worden. Dit geldt ook voor een wormkuur, enting, enz.., echter niet voor narcose.
Een groene leem kuur in combinatie met jeneverbes olie is ook prima om versneld narcose uit het lichaam te verwijderen.
Tot nu toe hebben enthousiaste leemgebruikers veel proeven uitgevoerd op hun nieuw gechipte dieren. Het blijkt dat tot nu toe geen enkele chip door de leem is verwijderd.
Voor een goed resultaat is het noodzakelijk dat naast de groene leem inwendig ook Jeneverbes olie wordt toegepast gedurende dezelfde periode.

Opmerking: Niet te gebruiken bij dieren met nieraandoeningen en lichaamsvreemde hulpstukken zoals een kunstheup, met uitzondering van de identificatie chip (deze wordt namelijk opgenomen in het weefsel).

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:22

T@nj@ schreef:
Ik doe altijd 2 weken 2 maal daags 1 eetlepel over het voer, dan een week 1x daags en dan is het klaar.
Ik ga voor de volgende keer ook even jeneverbesolie scoren denk ik, klinkt nl. wel logisch, brandnetels gebruik ik ook erg vaak maar die laat ik een dag na het plukken "uitbranden" en gooi ik 1 a 2 dagen daarna op de paddock, werkt ook heel goed, als ze het nodig hebben eten ze het, anders niet.

Als je Jeneverbes wilt toedienen ,zorg er dan voor dat het van CHi of Silverlinde of een ander zuiver merk.
Bedenk dan ook dat je de olie op een boterham met honing geeft.
De honing is zgn het transportmiddel zonder dat valt de olie als een blok binnen ..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 13:14

Ik durf het niet aan hoor Pellie! Ze zijn gechipt en ik heb geen zin in gezeur daarmee. Dan maar geen groene leem kuur.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 13:17

Tjongejonge.... Nerd

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 13:33

Antheman schreef:
Ik durf het niet aan hoor Pellie! Ze zijn gechipt en ik heb geen zin in gezeur daarmee. Dan maar geen groene leem kuur.

Als je het niet aandurft, moet je het niet doen! Kwestie van voor je zelf afwegen van risico's op basis van nut en doel Pling
Dat doet ieder op zijn manier... hè Margreet ? Knipoog *Hoort liedje in haar hoofd.. 'living on the edge..lala lala ...' *

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:32

Ah, bammetje met honing gaat wel lukken.

Josefien heeft overigens ook leem kuren met schindeles mineralen enz. waarbij er geen gevaar bestaat voor een chip, mocht je daar dus bang voor zijn is dat ook een optie.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 21:03

niet aandurven? Verward ik geloof zelf ook niet zo in dat chip-zwerf verhaal... en anders maar wel. ik hoop dat de leem iets helpt tegen dat gejeuk van hem.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 09:27

Pellie schreef:
niet aandurven? Verward ik geloof zelf ook niet zo in dat chip-zwerf verhaal... en anders maar wel. ik hoop dat de leem iets helpt tegen dat gejeuk van hem.

Dat hoop ik ook voor je Knipoog

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 21:43

Als je me een mail stuurt op info@natuurlijkinbalans.nl, zal ik je een word document sturen met 1. de verschillende reinigingkuren die ik gebruik voor paarden en 2. hoeveel je moet geven van een reinigingskuur van groene leem, teatree, citroen en jeneverbesolie. (recept is van de Silverlinde) En inderdaad ik heb daar toen ik de cursus deed ook geleerd dat je beter geen risico kunt nemen met een chip, want ALS die gaat zwerven ben je verder van huis en er zijn genoeg alternatieven Haha!

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 11:27

Pellie schreef:
Kinke, zou het? wel ja... wie weet Haha!
nu nog jeneverbesolie scoren.

Doen jullie wel voorzichtig met het gebruik van essentiële oliën?
Zeker de olie van de Jeneverbes is een zware olie en kán schade veroorzaken als je het zonder kennis van zaken inwendig gebruikt!

Datzelfde geldt ook voor de groene leem. Ik ben een groot voorstander van het reinigen van onze paarden, maar ik zou het paard eerst willen zien voordat ik roep dat je de normale dosering klei mag geven.
Soms is het beter als het dier eerst een weerstandsverhogend middel krijgt. Groene klei zorgt namelijk voor het verwijderen van lichaamsvreemde afvalstoffen, maar dat kan soms een extra belasting van het lichaam geven.
Als je meer wilt weten, hoor ik het wel.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 16:03

Josefien schreef:
En inderdaad ik heb daar toen ik de cursus deed ook geleerd dat je beter geen risico kunt nemen met een chip, want ALS die gaat zwerven ben je verder van huis en er zijn genoeg alternatieven Haha!

Ik heb mijn groene leem kuur gekregen op advies van de Silverlinde. Ik heb nog gevraagd of het geen kwaad kon i.v.m. die chip. Zij (margriet/Margreet?? ) vertelde toen dat het geen enkel kwaad kon. Ze had nog nooit gehoord dat bij een paard de chip was gaan zweven.
Vindt ik dan toch vreemd dat ze cursisten er wel voor waarschuwen.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 16:14

Ik heb die cursus echt in 1994 of zo gehad, ik heb mijn aantekeningen er nog eens op nageslagen maar het is dus echt door haar gezegd. Men is er wel op teruggekomen inmiddels, maar ik zeg het wel altijd tegen de eigenaar. Dan gebeurt het dus op eigen risico.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 16:37

Ik heb mijn paarden van de winter gereinigd met groene leem en jeneverbes + nog iets van de Silverlinde.

1 maand later werden ze geent en toen heb ik meteen de chips laten lezen.
Ze zaten nog keurig op hun plek Ja Mijn paard werd wel dikker na die kuur maar dat mocht ook wel. Ik weet niet of dat aan de kuur lag of niet.

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 18:21

GvdT schreef:
Ik heb mijn paarden van de winter gereinigd met groene leem en jeneverbes + nog iets van de Silverlinde.

1 maand later werden ze geent en toen heb ik meteen de chips laten lezen.
Ze zaten nog keurig op hun plek Ja Mijn paard werd wel dikker na die kuur maar dat mocht ook wel. Ik weet niet of dat aan de kuur lag of niet.

Inmiddels is toch wel gebleken dat de chip niet wordt verwijderd of verplaatst door de groene leem.
Ik ben onlangs afgestuurd als Bach- en aromatherapeut voor paarden en honden (3 jarige opleiding op HBO-niveau) aan de Silverlinde en dat werd ons dus gemeld.

Het kan trouwens zéker te maken hebben met de reinigingskuur dat jouw paard dikker werd. Als de spijsvertering beter gaat functioneren, kan het paard zijn voedingsstoffen beter opnemen en benutten. Een schraal paard zal na een kuur zeker opknappen.