Ik weet dat dit wel eens meer voorkomt bij paarden, dan zijn het dus pigmentvlekjes, maar ik dacht dat deze enkel bij voskleurige paarden voorkwamen, en veel kleiner en gelijkmatiger verdeeld waren.
De pony heeft op de plaatsen waar de witte vlekken ontstonden nooit wondjes gehad. We denken dat het misschien verband houdt met zijn allergie voor stofmijten. Maar waarom vorige zomer dan wel vlekken, en nu minder? We doen namelijk nog steeds net hetzelfde qua verzorging. Nu is hij alleen in de winter ook af en toe gewassen geweest.
Het zijn niet de mooiste foto's, maar wel de duidelijkste om de vlekken goed te zien.
Hier de foto's:
Linkerkant

Rechterkant
Onder de manen lopen de witte vlekken nog door.
Dit plekje is zelfs nog verder gereduceerd tot slechts enkele witte haartjes (hier was ie nog tussen geschoren en zomervacht in, nu is hij helemaal in zomervacht).Zoals je kan zien zijn de vlekken op/achter de kaken volledig verdwenen, en zijn de andere vlekken ook duidelijk kleiner geworden.
Wie weet zijn ze volgende zomer helemaal weg. Dat zou ik geweldig vinden, vind het zo maar een halve appoloosa.
Is er iemand die weet wat dit is of dit nog ooit gezien heeft? De dierenarts zei vorig jaar dat het waarschijnlijk pigmentvlekken waren en er niets aan te doen is, maar die worden toch nooit meer terug bruin? Hij heeft er trouwens geen last van (jeuk, pijn...).