Het mysterie van de witte vlekken (met foto's)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Satine

Het mysterie van de witte vlekken (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 17:04

Wij staan thuis voor een groot raadsel: onze pony kreeg twee jaar geleden ineens witte vlekken. Deze zomer is een heel deel ervan weer verdwenen!

Ik weet dat dit wel eens meer voorkomt bij paarden, dan zijn het dus pigmentvlekjes, maar ik dacht dat deze enkel bij voskleurige paarden voorkwamen, en veel kleiner en gelijkmatiger verdeeld waren.

De pony heeft op de plaatsen waar de witte vlekken ontstonden nooit wondjes gehad. We denken dat het misschien verband houdt met zijn allergie voor stofmijten. Maar waarom vorige zomer dan wel vlekken, en nu minder? We doen namelijk nog steeds net hetzelfde qua verzorging. Nu is hij alleen in de winter ook af en toe gewassen geweest.

Het zijn niet de mooiste foto's, maar wel de duidelijkste om de vlekken goed te zien.
Hier de foto's:

Linkerkant
Afbeelding
Afbeelding

Rechterkant
Afbeelding Onder de manen lopen de witte vlekken nog door.
Afbeelding Dit plekje is zelfs nog verder gereduceerd tot slechts enkele witte haartjes (hier was ie nog tussen geschoren en zomervacht in, nu is hij helemaal in zomervacht).

Zoals je kan zien zijn de vlekken op/achter de kaken volledig verdwenen, en zijn de andere vlekken ook duidelijk kleiner geworden.
Wie weet zijn ze volgende zomer helemaal weg. Dat zou ik geweldig vinden, vind het zo maar een halve appoloosa. Clown

Is er iemand die weet wat dit is of dit nog ooit gezien heeft? De dierenarts zei vorig jaar dat het waarschijnlijk pigmentvlekken waren en er niets aan te doen is, maar die worden toch nooit meer terug bruin? Hij heeft er trouwens geen last van (jeuk, pijn...).
Laatst bijgewerkt door Satine op 11-06-05 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

rowo

Re: Het mysterie van de witte vlekken (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 17:05

hmm idd vaag, k heb het bij een bruine ook nog nooit gezien. Maar als ie er geen last van heeft zie ik verder het probleem niet zo!

off topic: mooi beest!!!!!!!!

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 17:18

te veel dreft "witter dan wit gebruik" (grapje). Ik weet het echt niet maar ben ook wel nieuwsgierig

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 18:21

lijkt me dat zijn lichaam deze "fout"heel mooi heeft weten te herstellen!

pigment verlies kan inderdaad zo optreden, meestal is dit blijvend.
soms is een bepaald gist hiervan de oorzaak, die licht op als je er met een speciale lamp op schijnt.

verder kan antibiotica,sommige toxische zalven en bepaalde tekorten in de voeding dit doen ontstaan, ook door darmproblemen kan het gebeuren.

voeren van o.a biotine en vlierbes( al weet ik niet of paarden het hebben mogen) werken heel goed hier tegen Haha!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:14

Ik denk dat dit Vilitigo is. Dit is een huidziekte die de pigment in de huid afbreekt. Deze ziekte komt ook bij mensen voor. Mijn zusje heeft dit ook. Micheal Jaksson ook. Deze ziekte heeft verschillende niveaus. Die van mijn zusje heeft het alleen op plekken waar ze wondejes heeft gehad en behandeld het met zalf. Ik zou de dierenarts er maar naar laten vragen, die weet er meer over te vertellen, maar het kan te behandelen zijn, maar hoeft ook lang niet in alle gevallen zo te zijn.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:16

Vilitogo is fout, moet zijn Vitiligo

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 20:24

ellepel schreef:
lijkt me dat zijn lichaam deze "fout"heel mooi heeft weten te herstellen!

pigment verlies kan inderdaad zo optreden, meestal is dit blijvend.
soms is een bepaald gist hiervan de oorzaak, die licht op als je er met een speciale lamp op schijnt.

verder kan antibiotica,sommige toxische zalven en bepaalde tekorten in de voeding dit doen ontstaan, ook door darmproblemen kan het gebeuren.

voeren van o.a biotine en vlierbes( al weet ik niet of paarden het hebben mogen) werken heel goed hier tegen Haha!

Ik weet in ieder geval zeker dat hij nooit antibiotica heeft gehad, en de enige "zalf" die vaak gebruikt is geweest in zijn hals, is imaverol. Zou het raar vinden als dat deze uitwerking had gehad. Ook zijn voeding is al enkele jaren niet meer gewijzigd.

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 20:26

Arnoud schreef:
Ik denk dat dit Vilitigo is. Dit is een huidziekte die de pigment in de huid afbreekt. Deze ziekte komt ook bij mensen voor. Mijn zusje heeft dit ook. Micheal Jaksson ook. Deze ziekte heeft verschillende niveaus. Die van mijn zusje heeft het alleen op plekken waar ze wondejes heeft gehad en behandeld het met zalf. Ik zou de dierenarts er maar naar laten vragen, die weet er meer over te vertellen, maar het kan te behandelen zijn, maar hoeft ook lang niet in alle gevallen zo te zijn.

Ja, maar dan blijft het pigment toch ook weg denk ik? Of kan het in dat geval wel terugkomen?.Hij heeft in ieder geval op deze plaatsen geen wondjes gehad, en heeft er ook helemaal geen last van. Dat is ook de reden dat er nog geen uitgebreid onderzoek is geweest door de dierenarts. Dat was ik eigenlijk ook niet van plan, het kost alleen maar geld en waarschijnlijk kom je toch niet meer te weten. En als dat zo is, is het waarschijnlijk niet te behandelen.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 20:43

hoeft niet op dezelfde plek te blijven. Heb kan weer bijkleuren en ergens anders weer opduiken.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 20:50

witte vlekken in de haren kunnen ontstaan door een schimmel, dus zou t misschien daarvan komen, hij is behandeld met imaverol vertel je, dus neem ik aan dat hij een schimmel gehad heeft.
dan komt t dus niet van de imaverol, maar van de schimmel

http://www.huidarts.com/dehuid/huid5.html

dit is een site over mensen, maar maakt niet uit, word ook vertelt dat witte haren dus ook door een schimmel o.i.d. kan komen.

als je gaat zoeken op google met de woorden witte vlekken en huid of haar vind je vrij veel info....

patrice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 20:52

Ik heb sinds een jaar of 10 ook vitiligo, overal wiite vlekjes op mijn hand, oksels en op mijn benen en in mijn nek, ik krijg het nu zelfs in mijn gezicht en het word alleen maar erger, hoop dat het bij mij ook verdwijnt!
pigmentvlekjes word het genoemd maar er zit juist géén pigment meer in de witte vlekken, dus pigmentverlies, ik moet er goed om denken in de zomer, dus goed insmeren omdat dit zo snel verbrand, miss je paard op die plekken ook insmeren, klinkt raar maar dat doe ik ook met syl zijn neus in de zomer.

patrice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 20:53

ellepel bedankt voor je informatieve site *even off topic hoor*

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 20:58

De pony is behandeld met imaverol, omdat dit goed tegen de jeuk hielp die zijn allergie veroorzaakte. Hij heeft nooit schimmel gehad. Ik ben gewoon iemand die nogal snel naar de imaverol grijpt. Haha!

En over het verbranden: het zou kunnen dat die plekken gevoelig zijn voor de zon, maar aangezien hij een eczeemdeken op heeft om een deel stofmijten tegen te houden, kan de zon er toch niet bij. Knipoog

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 21:00

geeft niet, maar ik las het en d'r staat een heel stuk op over eczeem eno, nou ja en aangezien je met imaverol bezig geweest was vond ik t wel daarop lijken.

maar allergie, nou ja is dan toch ook een huidaandoening? in elk geval is die huid daar dan zwakker denk ik...

on-topic:
mijn pony heeft een witte/lichte kring op zijn kont.. in de winter zie je hem bijna niet, en in de zomer komt hij weer tevoorschijn. en elk jaar word het groter. lijkt wel heel apart Haha!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 21:04

op www.bit-paarden.nl en dan naar vraagbaak staat hier ook een vraag + antwoord over. Misschien heb je daar wat aan?

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 21:08

Ja, daar heb ik dus ook al van gehoord en gelezen, vlekken die groter worden en vermeerderen. Maar ik vond het net zo vreemd dat ze verdwenen en kleiner werden.

Waar ik ook al aan gedacht heb: stress. Het enige wat veranderd is ten opzichte van vorig jaar, is dat nadat mijn zus hem 3 jaren heeft verzorgd (na 1 jaar begonnen de vlekken), ik hem nu terug verzorg. Hij is altijd van mij geweest, vanaf hij 2 was. Maar aangezien ik overging naar de paarden, ging mijn zus er mee verder. Nu zij ook moest stoppen bij de pony's, en ik mijn paard verkocht heb wegens studies, zorg ik terug voor hem, en rijd hem ook terug.

Nu ben ik niet zo naïef te denken dat mijn pony zich ontzettend hecht aan alleen mij, en dood gaat als hij niet bij mij is Haha! , maar ik werk op een heel andere manier met hem, en ga heel anders met hem om. Misschien dat hij ergens toch stress heeft gehad in die voorbije jaren.

Maar dit is slechts een theorie, zeker niet bewezen. Clown

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 21:12

Die vraag in de Bit had ik ook al gelezen, ja. Maar door de ouderdom lijkt me ook raar, hij is nu net 10, was nog geen 8 toen de eerste vlekken opdoken.

Maar het wegtrekken blijft een mysterie.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 03:02

Ralinda hier van bokt haar paard kreeg ook ineens allemaal witte plekjes. Ik geloof dat t bij haar met calciumgebrek te maken had. (anders moet je haar even pb-en) Nu ze daar dingen voor geeft trekken ze weer weg. Heel apart!

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 13:01

Dat komt wel vaker voor. Ik ken een draver, ook een bruine, die ook in de zomer dergelijke witte vlekken krijgt (inderdaad, als een appaloosa, en dat zit er toch echt niet in...), in de winter verdwijnen de vlekken en hij slaat ook wel eens een zomer over.
Heel onhandig, omdat iedere keer het paspoort weer aangepast kan worden Clown

Vitiligo bij paarden zie je vooral rond de ogen, mond, etc. Die vlekken kunnen van grootte veranderen maar gaan meestal niet meer weg.

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 13:48

@ Jantien:

Daar gaat mijn hoop dat ze ooit helemaal wegtrekken. Clown
Maar bij hem bleven de vlekken in de winter wel staan, ze werden alleen een heel klein beetje kleiner.

Ralinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 16:01

mijn paard kreeg dus ook witte vlekjes wat needje zei. het begon met een paar vlekjes en uiteindelijk zat ze helemaal onder. ik heb toen de homeopaat er bij laten komen en zei heeft ralinda helemaal doorgelicht. De witte vlekjes kwamen van een calcium gebrek. ze krijgt namelijk voer van Pavo en daar it minder calcium in dan in ander voer. Witte plekjes kunnen ook komen door nier problemen. dta had mijn paard dus ook. nu geef ik ander voer en medicijnen voor de nieren en nu trekken de vlekjes helemaal weg.
ben ik erg blij om want een zwart paard met vlekjes was niet echt een mooi gezicht.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:42

Hee, een calciumgebrek? Mijn kruisingpaardje heeft het ook! Ze kreeg ze drie zomers geleden ineens. Op plaatsen waar ze nog nooit een wondje oid heeft gehad. Ook geen schimmel gehad. Geen rare middeltjes gebruikt maar toch die witte vlekken die groter worden en er komen er meer. Het is een leuk gezicht; het is een vosje.

Ze krijgt al jaren Pavo onderhoudsbrok gevoerd.. en daar zit dus weinig calcium in. Welke brok heeft wel genoeg calcium? En hoe zou je dat anders bij kunnen voeren wanneer ze gewoon op de Pavo onderhoudsbrok blijft?
Zou dat calciumgebrek verband kunnen houden met verschillende gewrichtsproblemen?

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 07:52

Het kunnen ook Birth cather spots zijn. Er is al een ander topic over geweest. Ik zal eens even zoeken.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 07:53

Ralinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:07

ik voer nu subli. je kan schijnbaar ook calcium bijvoeren maar dan bestaat er kans dat de andere verhoudingen wat betreft de voedingsstoffen niet meer kloppen. en daar kan je dan ook problemen mee krijgen. maar dit ia denk ik bij elk paaard verschillend.