Probiotica, goede bacterieen en effect maag/darm problemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zobras

Probiotica, goede bacterieen en effect maag/darm problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 15:18

Mijn paard heeft altijd last gehad van verzuring van spieren. Daar heeft hij de nodige supplementen voor gehad (vit E, soulmate, ). Dat heeft nooit ervoor gezorgt dat zijn spierpijn onder controle is. Nu is zijn voeding aangepast, alleen granen met aanvullende vit brokje. Hij kan niet tegen kuilgras en lucerne. Daar wordt hij helemaal hard van en kan bijna niet lopen. Het vermoeden is nu dat hij een slechte spijsvertering heeft en daardoor zijn organen niet van de juiste voedingsmateriaal kan voorzien. Dus die organen werken niet naar behoren en kunnen de eiwitten slecht afvoeren. Voorgesteld werd een supplement te geven met levende bacterieen om de darmflora te herstellen.

Hij krijgt dus nu Yakult, sinds een paar dagen. De zure lucht is nu wel aardig van de mest af (hij had een reactie gehad op de lucerne). Maar zoek dus iets wat meer voor paarden wordt gebruikt. Hierin is nogal veel te krijgen op de markt. Het volgende heb ik nu gevonden en vraag me af wat de ervaringen hiermee zijn. Of hebben bokkers andere ideeen?

1: Pro-Bioforte van de Groene Os

Samenstelling
Bifidobacterium lactus, Lactobacillus acidophilus, Lactococcus latis, Enterococcus faecium, Lactobacillus casei, Lactobacillus salivarius.
Pro-bioforte bevat 1 miljard levensvatbare kiemen per gram.
Indicatie
Voor dieren met een slechte spijsvertering en een slechte maag/darmfunctie en bij herstel na ziekten, allergieën en chronische luchtwegaandoeningen. Ook na langdurig antibiotica gebruik, is het heilzaam om Pro-bioforte te gebruiken.

Eigenschappen
Pro-bioforte is een samenstelling van vele goede bacteriën. Deze bacteriën (de darmflora) zorgen voor een goede vertering van het voer. Wanneer dit zo optimaal mogelijk gebeurt, zal het dier een goede darmwerking en spijsvertering hebben. Hierdoor wordt het immuunsysteem ondersteund en zo mogelijk verbeterd.

2: sport en jungtier optimal van Sensipharm

Diervoedersupplement voor de stabilisering van de darmflora.

“Sport & jungtier optimal”voor ondersteuning en stabilisering van de darmflora. Dit mengsel van melk producten, dextrose, vitaminen en mineralen bevat bacillus bacteriën die tot de normale bewoners van de dierlijke darm behoren en gekozen zijn op basis van hun groeicapaciteit bij een verschillende zuurgraad.

De zuurgraad in het maagdarmkanaal varieert. De darmflora is de bacteriepopulatie, zoals die onder normale omstandigheden in de darm, vnl. de dikke, voorkomt. Het aantal bacteriën per gram ontlasting bedraagt ettelijke honderden miljoenen. Van de bacteriën die men het voedsel binnenkrijgt, sterven de meeste op de weg naar de dikke darm; tussen de soorten die deze wel bereiken, stelt zich een evenwichtstoestand in, die door uitwendige omstandigheden kan worden verbroken. De darmflora is weliswaar niet essentieel voor het leven, maar is wel van belang voor het algemeen welbevinden (gezondheid) en o.a. de weerstand tegen infectieziekten. Het gebruik van antibiotica en chemotherapeutica gaat ten koste van de darmflora.

Sport & Jungtier-Optimal is daarom aan te raden na medicatie, bij jonge of zwakke dieren en dieren die voor de sport gebruikt worden zoals paarden en duiven.

En 3: EQUISTRO GESTAMASH PROTECT

Het organisme van het paard
eist een speciaal en licht verteerbaar voer bij ziektes zoals kolieken en na operaties. De darmfunctie dient voorzichtig in gang gezet te worden. Ook paarden welke langere periode in de box staan zijn op speciale voeding aangewezen. EQUISTRO GESTAMASH PROTECT ondersteunt als speciaal mengvoeder de spijsvertering van het paard. Dankzij de selectie van hoogwaardige voedingsstoffen en het speciale fabricageproces, is het na
het mengen met water, klaar voor gebruik.
De zemelen bevorderen de darmwerking; lijnzaad daarentegen heeft een hoog eiwit- en vetgehalte, alsmede een wezenlijk aandeel aan slijmstoffen. Deze vormen een beschermende laag aan de binnenkant van de darmen en vergroten de glij-eigenschappen van de darminhoud.
Echter, EQUISTRO GESTAMASH PROTECT biedt veel meer dan slechts een mengvoederbrij. Het bevat namelijk extra dieetwerkzame plantaardige oliën of buffersubstanties, die de zuur/base-verhouding stabiliseren. Speciale bacterieculturen werken probiotisch en ondersteunen de darmflora. Een goede oplossing, zeker voor de gevoelige periodes van het paard.

Belang van de aanwezige voedingsstoffen:

Regulering van de darmwerking
Bevordering van het waterbindende vermogen
Stabilisatie van de spijsvertering

Dan zijn er ook nog producten te krijgen bij de Paardendrogist en Jordens Hippo van NAF en andere fabrikanten.

Zijn er bokkers met ervaringen van bovenstaande?

ellepel

Re: Probiotica, goede bacterieen en effect maag/darm problem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 07:28

ik heb alleen ervaring met yakult, maar nog niet bij mijn eigen pony, ik wil hem ook iets gaan geven voor zijn darmen.
de mijne heeft zomereczeem, en kreeg de tip om ook iets in deze richting te gaan geven.

ik vind alleen dat t paardenspul zo ontzettend duur is dat ik het idee heb dat je net zo goed iets voor mensen kan gaan geven aangezien het om precies dezelfde goed bacterien gaat.
die van pro bio forte kost wel 44 euro!!
terwijl hetzelfde voor mensen iets van 25 euro kost.....

maar dan weer t volgende:
bij mensen zeggen ze wel dat je het elke dag moet gaan geven stop je ermee, dan krijgen ze die bacterien ook meteen niet meer, en vervallen ze weer in hun oude kwalen, dus vraag me af in hoeverre t dan zinvol is....

maar ja, aan de andere kant.... proberen kan altijd.. toch?

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:56

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:08

Niet alle probiotica zijn hetzelfde. Yakult bijvoorbeeld (wat voor mensen is) is anders dan de ProBioforte van De Groene Os.
Mensen hebben een ander spijsverteringsstelsel dan paarden. Wij zijn omnivoren (alleseters), paarden zijn herbivoren (planteneters).
Yakult bestaat hoofdzakelijk uit Lactobacillus casei bacterien. Probioforte uit Bifidobacterium lactus, Lactobacillus acidophilus, Lactococcus latis, Enterococcus faecium, Lactobacillus casei, Lactobacillus salivarius. Dus dat is wel degelijk een groot verschil.
Ik zou zeggen zoek uit welke dr de meeste bacterien bevat tegen de mooiste prijs en voer dat. Let ook op hoeveel je moet geven. Het kan zijn spijsverteringskanaal zeker goed doen.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:09

Ow, ik heb hele goede evaringen met Probioforte... Lachen

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 09:19

Kijk, dat is wat info wat ik zocht. Wist dus niet dat de bacterieen samenstelling voor mensen anders zijn dan voor dieren. Weer wat geleerd. Voor dieren is wel een groot aanbod te krijgen. Heb hierboven maar drie genoemd, maar kan er zo nog 6 andere producten bij vinden.
Op het moment, tot ik iets anders heb gevonden, krijgt hij yakult. Zou dat schadelijk kunnen zijn, of zou het gewoon minder goed werken dan een paardenproduct?

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:23

Bij runderen met een verkeerd bacterie-evenwicht in de pens heb ik de veearts wel een pensinhoud van een andere (gezonde) koe zien inbrengen, met een slang tot in de pens. En bij veulentjes met diarree wordt wel eens verdunde mest of blinde darm inhoud van een ander gezond paard tot in de maag ingegeven. Die blinde darm inhoud komt dan van het slachthuis (beetje luguber).
Verder is het belangrijk om het voer steeds constant te houden zodat de darmen van het paard zich niet steeds opnieuw hoeven aanpassen.. Sterker nog, ik gaf vroeger altijd allerlei supplementen (foenegriek bij hoesten, Equipecutrine van Mira 's winters voor extra vitamientjes, zondags biks vervangen door lucerne, 2x per week lijnzaadolie voor de glans, wat gedroogd niet beschimmelde broodkorstjes, af en toe een kratje winterpeen, af en toe wat appels) en mijn sportmerrie had toen ongeveer 2x per jaar koliek. Vaak kramp of gas, maar toch steeds schrikken en sneu voor het beestje.
Totdat de voormalige stalhouder (type gewoon is gek genoeg) zei: 'Meisje, je moet een ophouden je paard al die troep te voeren.' Dus daarmee gestopt, verder niets veranderd, en sindsdien (klop, klop) geen koliek meer gehad bij dit paard. Toeval? Ik kan het niet bewijzen, maar eerst in 4 jaar 8 -10x koliek en daarna afgelopen 10 jaar niet meer, terwijl de stal, arbeid, brok, kuil en weidegang hetzelfde zijn gebleven is toch frappant. Maar goed, koliek is geen tying-up.
Doe ermee wat je wilt, maar ik geef voortaan alleen hooi of kuil, normale onderhoudsbrok (van de Master's dus geen bijzonder luxe merk) en natuurlijk dagelijks weidegang en het gaat toppie.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:23

Ik weet het niet. Pro Bioforte van de Groene Os wordt ook voor honden gebruikt. Honden zijn echte vleeseters en paarden echte planteneters. Volgens mij kan je geen groter verschil hebben in "darmflora" en dergelijke.
Ik heb dan ook goed ervaringen met Pro Bioforte, maar alleen bij honden. Voor een paard heb ik het nog niet gebruikt.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:31

hmm das waar. Niet aan gedacht. Dom!

Het voornaamste wat ik wilde aangeven is dat het prettig is om zoveel mogelijk darmflora bacterien erin te proppen ipv 1-tje met Yakult. En het verklaart onderlinge prijsverschillen.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 09:37

Heb ook begrepen dat de maag van een paard niet veel groter is dan een mens. Alleen de darmen zijn wel veel groter. Mede gebaseerd op het grote verschil van de maag geef ik maar een yakult per dag. Maar zo bedenkend over de grote verschil van de darmen lijkt het me weer weinig. Als ik de hoeveeheden van probiotica's bekijk is het ook vaak een eetlepel per dag.
Dat spul van Equistro is meer dan alleen bacterieen, dus een optimaal mengsel voor de darmen. En dat geef je aan je paard als hij goed is niet elke dag.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 10:00

En dan heb je ook een product met pro en pre biotica. Als ik het verhaal begreep zijn beide nodig om het optimaal te laten werken.

SYNBIOZYME 800 gram van NAF.
PRE- & PROBIOTICA SUPPLEMENT.
Elke verstoring in het darmsysteem kan tot microbacteriële en verterings onbalans
leiden, dit kan zich uiten in gewichtsverlies, diaree, koliek of nervositeit.
Microbacteriële verstoring is ook vaak de aanleiding tot serieuze stofwisselings-
aandoeningen als hoefbevangenheid en maandagziekte.
Vertstoringen kunnen voorkomen door zware training, regelmatig op wedstrijd gaan,
een verandering van dieet of omgeving, of na een anti-biotica kuur - alle verwijderen
de nuttige bacteriën en geven schadelijke de kant om te vermeerderen.
Probiotica verbeteren de vertering van het voer, prebiotica`s - nieuw in de paarden-
wereld - promoten de groei van micro-organismen in de darmen en verzorgen het
`voedsel` dat de nuttige bacteriën nodig hebben om de schadelijke te verwijderen.
Prebiotica`s zijn niet verteerbare bij-enzymen en zullen daardoor definitief veilig
in het achterste deel van de darmen arriveren.
SYNBIOZYME bevat pro- en prebiotica die in synergy werken voor een goede gezondheid
van de darmen.
SYNBIOZYME bevat ook gist culturen die tegen gal kunnen, en zo onbeschadigt door de
maag in de dikke darm kunnen komen en samen met de prebiotica hun nuttige werk te
doen.
SYNBIOZYME is zeer geschikt voor wedstrijdpaarden, paarden na anti-biotica kuur
medicatie, en jonge veulens die last hebben van diarree.

Of te wel, ondertussen weet ik het niet meer. Zoveel verschillende soorten en elk product lijkt op zich goed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 11:22

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 12:53

Kan van het product Fastrack niet echt makkelijk de samenstelling vinden. Leveranciers die dat niet openbaar geven vallen voor mij af. Wil graag weten wat ik mijn paard voer.

Blijft nog steeds een lastige overweging. Naar de meeste toeleveranciers ook mails gestuurd met vragen voor advies. Ben benieuwd wat ik terug krijg.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:50

Hey Eleonoor,

Dat is dan toch wat ik al zei dat er waarschijnlijk aan de hand was met jouw paardje... Als ik jou was zou ik die holistisch therapeut contacten die ik je aanraadde... hij heeft bovendien een hele goede probioticum.....

Groetjes,

Eliane

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:24

ik blijf dit topic even volgen, ben namelijk wel benieuwd welk product er nu eigenlijk als beste uit de bus komt..
Haha!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 18:47

Ik heb mijn paard vorig jaar een kuur Synbiozyme gegeven. Zij heeft als bijna-jaarling helaas, buiten mijn schuld, een hele 'magere' periode doorgemaakt en ik had altijd het vermoeden dat dat de oorzaak was van het feit dat ik haar zo moeilijk op gewicht kon houden en haar 'nerveuse' gedrag. (slechte/te weinig voeding kan de oorzaak zijn van een verstoorde darmflora en nerveus gedrag kan ook een teken zijn van slechte spijsvertering).
Moest ik voor de kuur altijd vanalles bijvoeren om haar ook maar een beetje goed te houden (lucerne e.d.), na de kuur kan ze het op alleen haar muesli af en is ze inderdaad ook wat rustiger geworden. Een opgewonden standje zal ze altijd wel blijven, maar ze is niet meer zo 'hyper'.
Momenteel is ze ziek en als ze straks begint op te knappen zal ik haar ook weer het één en ander moeten geven om de boel weer in balans te brengen en Synbiozyme is dan zeker één van de dingen die ze gaat krijgen.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 11:53

Heb reactie ontvangen van Puur Natuur dat ik maar Eric Laarakkers moet bellen. Tja, daar ben ik geen fan van, dus wordt een lagere optie.

De paardendrogist heeft gereageerd dat Yakult specifiek voor de mens is gemaakt en dus niet voor dieren. Hun advies is Synbiozyme van NAF, omdat het pro en pre-biotica in zit. Zij adviseren het op als een begin kuur van 10 dagen en daarna bij stress/ wedstrijden/ na ziekte en wormenkuur te geven.

Nog niets gehoord van Sensipharm.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 12:43

Heb net Synbiozyme besteld en komt begin volgende week binnen (als de pakket diens eens het adres kan vinden,,,, lukt in 80% van de gevallen niet ). Hou jullie op de hoogte van de resultaten.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:52

Succes. Mijn paard heeft het destijds goed geholpen, hoop dat het ook voor de jouwe werkt.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 14:19

Heb het dus gisteren gekregen en door de slobber gedaan. Geen idee of dat de juiste methode was. Heb wel de nodige peentjes en appels nodig gehad om te zorgen dat hij het wel op at. Hij vond het vreselijk. Je had zijn kop elke keer moeten zien toen hij een peentje eruit hapte en daarmee wat van dat spul binnenkreeg. Uiteindelijk zat zijn hele kop eronder.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 14:37

Ik deed het de eerste keer gewoon over het voer en de mijne at het gewoon op.
Ik heb het net vanmiddag binnen gekregen en ga er dus ook snel mee beginnen (Dot eet momenteel vreselijk veel zand en krullen uit de stal... vermoed dat ze een maagzweer aan't ontwikkelen is door alle koorts, stress en medicijnen), maar nu eet Dot nog erg slecht en die vier scheppen per dag die ze moet hebben krijg ik er via het voer nooit in...daar eet ze nog veel te weinig voor en alles wat ik op het voer doe is momenteel rede om niet te eten.
Ik denk dat ik ga proberen een grote spuit te vullen met appelmoes met 1 schep er doorheen gemengd en het dan als een soort 'wormkuur' gelijk in d'r mond spuit.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 23:16

Pablo at vanavond normaal zijn slobber op. Wel in voorzorg de peen er gelijk in gedaan. Denk wel dat het even gaat duren voor ik er wat van ga merken.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 00:11

Ja, je moet het wel even de tijd geven hoor... je merkt ook niet zozeer van de Synbiozyme wat, maar meer naderhand, dan gaan ze hun voer beter benutten waardoor ze fitter zijn en beter op gewicht blijven enzo.
Ik heb voor Dot een mixje gemaakt van 1½ eetlepel appelmoes en een schep Synbiozyme en dat in een lege Quadrisolspuit gedaan. Een gewone injectiespuit lukte niet, dat gaatje is te klein, in het poeder zitten ook wat grovere delen. 't Is wel een beetje geklieder, maar het lukt. Ze eet nog te weinig om het over het voer te doen, ik hoop dat dat in de loop van de week beter wordt.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:18

ik gebruik voor één van mijn paarden pro bioforte op aanraden van Laarakkers omdat ie spierbevangen is (geweest), loopt en springt nu weer vrolijk in het rond terwijl die daarvoor liep alsof al zn benen gebroken en gespalkt waren zo stijf !!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 23:19

Het lijkt wel te gaan werken. De mest geeft aan dat er meer voer wordt verteerd dan voorheen. Hoe het effect op zijn lijf is, is nu moelijk te zeggen. Hij staat weer in de revalidatie stand, en dan is verzuring en spierpijn lastig te beoordelen. Hij glimt nu wel nog beter dan ervoor.