een tumor in mijn paard 10kilo snik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

albonny

een tumor in mijn paard 10kilo snik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 09:21

hier komt mijn verhaal niet schrikken want het is best heftig.

mijn ponny een haflinger. was drachtig. en tot nu toe had ze al haar veulens tot 10 dagen of meer over de tijd gedragen en dit veulen kwam er 10 dagen voor de tijd uit. dat is voor mijn merrie dus 20 dagen tevroeg. maar gelukkig was het een super mooi kerngezond veulen. toen moesten we al weten dat er wat mis was. mijn paard moest gescant worden of het van binnen nog wel goed zat toen zagen ze nix in de baarmoeder omdat hij niet opgeschoont had. dus hengsteg gespoten om het op telaten schonen. nou een paar weken later nog een keer kijken of er al wat zicht baar was. maar weer niet maar dit keer omdat er een eierstok tumor in zat. meteen na de kliniek. en een hoop onderzoeken gedaan. toen moest het er meteen uti. het was super groot dit was een hele rare week. we hebben heel veel geluk gehad dat er een gezond veulen uit gekomen is. en zeker dat de moeder nog leeft die hadden we medische gezien al lang dood in de stal moeten vinden. gelukkig niet. nou na die drukke week en een operatie was alles goed verlopen gelukkig. een tumor van meer als 10 kilo. hij paste niet in een emmer. ik geloofde het eerst ook niet maar ik heb foto´s gezien dat ze de tumor er met 4 handen uit moesten halen. hij zat ook helemaal vol met vlees bolletjes echt verschrikkelijk. we hebben geluk gehad dat ze z´n goede condite had en dat we voor de dracht een maand er voor alleen maar gevoert hadden en niet meer gereden anders had mijn turbo schat er niet meer geweest. alles gaat nu beter. ze is weer vrolijk en eet weer goed. het veulen is ook goed gegroeit. maar voor het zelfde geld was ik mijn paardje kwijt geweest.

zo mijn verhaal is kwijt.

is er nog iemand die zoiets heeft mee gemaakt? be heel erg benieuwt.

want de dierenarts zij dat dit uniek was.

Jacimatho

Re: een tumor in mijn paard 10kilo snik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 09:28

Tjonge..........dat is inderdaad een heel verhaal. Bloos!

Een wondertje voor jullie dus!! Pling
Beterschap!!!

haffiesbedum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 12:42

Wat een verhaal!! Maar gelukkig is het toch goed afgelopen, beterschap aan de merrie en heel veel geluk met ze verder!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 13:39

Heb zoiets nog nooit eerder gehoord! Fijn dat je geluk gehad hebt en het met je paardje weer helemaal goed is.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 13:42

Jezus! 10 Kilo???? Nou, ik zou me ook kapot zijn geschrokken! Heel veel beterschap Ach gut

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 15:44

Wat een goede dierenarts heb je! Een gezwel van 10 kilo verwijderen is geen kattepis!

Zjadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:15

Mijn merrie wilde ik een paar jaar geleden laten dekken toen ze tijdens het opvoelen erachter kwamen dat er iets vreemds zat.
Zij had ook een eierstoktumor maar niet zo groot als die van jouw merrie!
Zij is hier toen in Utrecht aan geopereerd, ze heeft het wel erg zwaar gehad want het is een erg pijnlijke operatie.
Het heeft zeker wel weer een half jaar geduurd voordat ze weer de oude was.

Een maand geleden was er bij ons op stal ook een merrie met een eierstoktumor ter grootte van een meloen. Omdat dit al een oude pony was hebben ze haar in laten slapen.

In ieder geval veel beterschap voor je merrie en verwen haar maar goed!!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 23:26

Beer, de pony van Sterre hier van Bokt had een tumor in zijn maag, die hebben ze laten opereren maar toen meteen laten inslapen. Als je Sterre PB-t wil ze het verhaal vast wel vertellen, als je zelf zoekt op Sterre in Medisch kom je het verhaal van Beer ook tegen, maar de foto's zullen het wel niet meer doen, het is al een paar jaar geleden gebeurd. In die maag zat een tumor van zo'n 60 kg. als ik me niet vergis.
Jij hebt veel geluk gehad dat je pony er goed doorheen is gekomen, nog veel sterkte de komende tijd, ze zal nog wel een tijd extra verzorging nodig hebben. Kan het veulen nu wel steeds bij de merrie drinken eigenlijk?

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 23:55

Bij mij op stal staat er een schimmel en die heeft ook kanker
Ze zijn er ongeveer 2 maanden geleden achtergekomen.
Want het had bultjes bij de anus
laten onderzoeke en ja hoor het was kanker Heel zijn anus zit er nu onder en in zijn koker en in zijn mond
Zeheeft er vandaag nog wedstrijd mee gereden
Maarde gezwelle groeien zo hard dat het elke moment kan klappen.
een aantal gezwellen zijn groter dan een tennis bal echt zielig maar ja je kan er niks aan doen

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 00:31

Jet schreef:
Beer, de pony van Sterre hier van Bokt had een tumor in zijn maag, die hebben ze laten opereren maar toen meteen laten inslapen. Als je Sterre PB-t wil ze het verhaal vast wel vertellen, als je zelf zoekt op Sterre in Medisch kom je het verhaal van Beer ook tegen, maar de foto's zullen het wel niet meer doen, het is al een paar jaar geleden gebeurd. In die maag zat een tumor van zo'n 60 kg. als ik me niet vergis.

Jeetje Jet, dat jij je dat nog kan herinneren! Het is inmiddels al weer 2,5 jaar geleden dat ik Beer heb moeten laten inslapen Verdrietig ...

Mijn Beer -ook een Haffie- had geen tumor in z´n maag, maar een gigantische klomp samengeperst (70 kg) voer ...
Doordat de maag zó vol was, zat er geen rek meer in en was de maag "leeghalen" geen optie meer Verdrietig .
De DA heeft de maag naderhand opengesneden en ontdekte er 2 kleinere maagzweren in en iets wat op een beginnende tumor leek.

Tumoren komen over het algemeen niet zo heel vaak bij paarden voor (behalve die sarkoiden ofzo Verward bij schimmels, onder de staart ... zie net dat justahorse hierboven daar ook al wat over schreef.).
Als je dan een merrie hebt met een tumor van 10 kg Wow! , kan ik me goed voorstellen dat je DA hier van stond te kijken!

All-met-al heb je zeker veel geluk gehad; gelukkig werd ze gescant, zodat de tumor nog op tijd ontdekt werd Scheve mond . Ook heeft het veulen blijkbaar niet onder de tumor geleden OK dan! !
Weet je toevallig of de DA denkt dat ze de tumor al had toen ze drachtig werd/ aan het begin van de drachtigheid?
Ik wens je iig veel sterkte en beterschap voor je merrie Ach gut !

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 06:21

Ja, ik kan me dat van Beer nog goed herinneren, alleen had ik dus niet onthouden dat dat allemaal voer was....
Het was allemaal zo triest toen, ik heb toen erg met je meegeleefd, misschien niet altijd zichtbaar, maar je beschreef het zo, dat het is blijven hangen.
Jij en TS allebei nog een dikke Ach gut !

albonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 07:08

sow dat is ook echt een verhaal. jha dan hebben wij heel veel geluk gehad. ookmet het veuelen want het moet er al langere tijd gezeten hebben. anders kon het niet zo groot zijn. dus daarom zijn wij heel blij met dit super veulen. ze groeit super goed ondanks ze de eerste dagen heel klein en mager was. is ze nu en echt klein hafje. ik zal zo eens foto´s zoeken van deze schatten. maar ald ik al die andere verhalen zo eens lees besef ik pas hoeveel geluk wij hebben gehad. want de tummor stond ook al op knappen. het had geen 2 weken meer geduurt. maar het verhaal van sterre een tumor van 60kg dat is pas wat ik dacht dat dit veel was. ik zal wel een foto´s er van vragen aan de dieren arts.

albonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 07:17

hier foto´s van het veulen toen ze er net uit was. en van mijn merrie met de tumor er nog in. dan zie je er nix aan. gewoon nog vrolijk.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 07:31

Wat een lekker ding, dat veulentje Lovers ! Hij/zij? ziet er goed uit!
Hoe gaat het inmiddels met je merrie, knapt die al weer goed op?

Jet schreef:
Jij en TS allebei nog een dikke Ach gut !

Lief van je Kusje !

albonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 07:37

het is een zij ze heet burberry Pling en de mama dus albonny.

en met mama gaat het al een stuk beter ze mag inmiddels al weer op de wij na de operatie. 5 weken geleden. de wond is niet meer dik en vorige week had ze voor het eerst geen verhoging meer. dus het gaat amal goed. alleen viel me gisteren op dat er weer wat vocht in de wond zat. toch een snee vanaf zen uier en dan ongeveer 30 cm. maar ze eet weer alles wat je er onder hout. en ze heeft geen antibiotica meer. dus het gaat gelukkig allemaal. goed de dierenarts vond het een wonder.

nog geen half uur na de operatie stond ze weer bij haar veulen in de stal en te eten. ze moets zelfs langer blijven omdat het te goed met haar ging dan eigenlijk mogelijk was. Pling

maar het was wel een enge week voor mij hoor. de operatie kon mislukken. de tumor kon eerder klappen dan ze gingen opereren.

maar alles is goed. zal heel snel eens nieuwe foto´s maken van haar nu. Haha!

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 12:44

ff vraagje Hebben jullie het veulen steeds zelf melk gegeven? Want ik neem aan als de merrie zo een ingrijpende operatie heeft ondergaan dat het veulen niet bij de moeder kan drinken?

snoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 12:50

wat een verhaal jo!, maar het veulentje is echt een lekker ding.!

beterschap nog!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 12:56

ooowh wat een lief veulentje!!! Kwijl
heel veel sterkte met de merrie!! Haha!
hoop dat het helemaal goed komt!! Pling

albonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 14:32

hey veulen heeft gewoon bij de moeder gedronken de moeder was maar 3 uur weg. en ze heeft met haar neus wel een aantal keer de wond open gedrukt maar jha. dit was ook beter voor het veulen zo.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:07

Super dat het zo goed gaat!
Ik vind het heel goed dat jullie er helemaal voor gegaan zijn, met operatie en alles. Ik weet niet of ik dat zelf had aangedurfd dus ik bewonder jullie moed!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:25

Heel erg fijn dat alles is goedgekomen voor moeder en veulen! een applausje voor de medische wereld, voor jou, en voor je paard!

Cat_e72

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:47

Mijn merrie heeft dit ook gehad, is ondertussen wel al ruim 10 jaar geleden.
Zij had een granulosaceltumor op één van haar eierstokken. Deze tumor produceerde mannelijke hormonen, waardoor ze zich ging gedragen als een hengst, en niet meer hengstig werd. We hebben dit ontdekt toen we met haar wilden fokken en de veearts haar kwam scannen.
Tumor is er dan uitgehaald in de kliniek in Gent, was wel niet zo groot als bij jouw merrie, als ik me goed herinner tussen de 1-2 kilo. Ze zeiden daar ook dat het heel zeldzaam was, en dat de tumor meestal ook geen mannelijke hormonen produceert, dit zou maar in 10-20% van de gevallen zo zijn. In de andere gevallen kan de merrie dus wel hengstig en drachtig worden.
Mijn merrie heeft nadien nog 4 veulens op de wereld gezet, de laatste (tot nu toe) is afgelopen maandag geboren !

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:10

heeeeeeeeeeey Albonny
kben blij dat het weer goed gaat met het veulentjes is kwas eigenlijk ook wel geschrokken hoor toen ik het verhaal hoorden een week geleden maar ja ik ben wel blij datik bij jullie mag komen verzorgen:P

albonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 13:29

het gaat gelukkig weer een stuk beter met haar ik mag van de VA vanaf 1 juli rustig weer met haar gaan beginnen door te longeren en 1 aug zit ik er met een beetje geluk weer op.

joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 13:36

Jee, wat een verhaal zeg!
Gelukkig dat de merrie het heeft overleefd, en alles goed is met het veulen.