Wat is dit? bulten op buik(met foto's)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lachmar

Wat is dit? bulten op buik(met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 13:30

Wou m'n merrie net gaan rijden en zag dat heel d'r buik onder de bulten zit.
Aan de onderkant.
Heb ff foto's gemaakt.
weet iemand van jullie misschien wat het is?
Het lijkt wel een allergiesche reactie.
We hebben wel ander voer, omdat de brokken die we normaal hebben op waren bij de voer leveransier.
Zou het daardoor kunnen komen?

Afbeelding

Afbeelding

Ook hier op d'r uier loopt een ader die normaal niet zo opgezet is.
Afbeelding

Esgaroth

Re: Wat is dit? bulten op buik(met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 15:55

Jeetje, wat een bulten. Heeft ze buiten gestaan? Misschien is ze heel veel geprikt door een beest, dat kan ook. Ik weet het ook niet....

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 15:57

De buik van mijn merrie ziet er net zo uit!
Mijn paard is extreem gevoelig voor vliegen/ muggen en bij haar zij het dus echt muggenbulten! Verdrietig
Echt zielig ze wordt helemaal lek gestoken, ze wordt er zelf ook heel kriebelig van. Ik heb zoveel mogelijk de vliegendeken op, maar de vliegen kunnen dan nog altijd bij haar buik komen! Boos!

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 16:09

Heb haar gisteren avond mee naar de les gehad en daarna heeft ze gewoon binnen gestaan.
Wou d'r gaan rijden vandaag en toen zag ik in 1 keer die bulten.
Maar toen ik na ging denken bedacht ik in 1 keer dat we ander voer hadden dus waarschijnlijk is het hier een allergische reactie op.
Heb ook meteen een zak voer gehaald wat we normaal hebben.
En morgen komt die man de andere zakken omruilen, want dan heeft het normale voer weer.

Linds

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 17:06

Dit heeft mijn verzorg paard ook. het komt door hele kleine mugjes/vliegjes waar je paard heel gevoelig/allergisch op reageert.

Die van ons heeft dit dus ook altijd . ziet er precies hetzelfde uit.
bij de ander blijven het kleine bultjes... en bij dees worden het hele eieren....

(( had je dit niet zelf kunnen bedenken)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 17:30

Bij ons op stal staan ook verschillende paarden met zo'n buik. Sommige beweren dat het van het stro is, anderen van de insekten.

Anika_Ses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 17:33

ik vind het er erg akelig uit zien!

estherL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 17:35

Ze is denk ik gewoon gestoken door beestjes in de wei.. de mijne heeft dat ook best vaak maar de volgende dag is het gewoon weer weg..

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 17:36

het mijn paard heeft dit ook , dus zou ik ook graag willen weten wat het is , maar ik denk ook maar ben het niet zeker dat het van insectenbeten zijn.

tantetill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 17:40

die van mij heeft het ook van de muggen
die zijn nu heel actief goed inspuiten met anti muggen olie van de etos helpt goed!!
let er maar op in de wei dan slaan ze telkens met de benen naar de buik

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 17:43

Dit hebben een aantal paarden op de manege bij ons ook gehad. Er is toen een DA voor geweest en die vertelde dat het een allergische reactie was op een insectenbeet.
Ik zou even in de gaten houden of je paard er geen last van heeft en anders toch even de DA bellen als je het niet vertrouwt.

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 18:09

linda_lekuri schreef:
De buik van mijn merrie ziet er net zo uit!
Mijn paard is extreem gevoelig voor vliegen/ muggen en bij haar zij het dus echt muggenbulten! Verdrietig
Echt zielig ze wordt helemaal lek gestoken, ze wordt er zelf ook heel kriebelig van. Ik heb zoveel mogelijk de vliegendeken op, maar de vliegen kunnen dan nog altijd bij haar buik komen! Boos!

Bij mijn merrie precies hetzelfde Boos!
het word gelukkig wat minder, maar ik heb vandaag toch zeker 6 van die rot mugjes doodgeslagen, dat gaat heel makkelijk Haha!

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 18:17

Linds schreef:

(( had je dit niet zelf kunnen bedenken)

Wat heb ik in godsnaam aan zo'n antwoord???
Mijn paard is bij ons geboren en hij heeft dit nog nooit gehad.
Nu hadden we sinds maandag ander voer dus daar denk ik dan als eerst aan.
Muggen kan inderdaad ook, maar vind het wel vreemd dat ie het dan eerst nooit heeft gehad.
Maarja hoop dat ze morgen weer een heel eind weg zijn getrokken en anders laat ik ermisschien toch maar even de DA ernaar kijken voor de zekerheid.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 19:44

willem heeft ze vorige zomer ook gehad, zomaar ineens midden in het zomer seizoen. ook ineens een vliegenallergie. hij zat alleen op zijn hele lichaam en hoofd onder.

dit jaar heb ik maatregelen genomen, omdat die spuiten van de dierenarts maar een paar dagen werken. ik heb een boett deken(eczeem deken) op hem liggen. geen mugje vliegje die er in komt en hij heeft tot nu toe nog nergens last van.

willem ruikt aangenaam voor vliegen, altijd al geweest, maar op zijn nieuwe stal zat kennelijk een insect die hem die allergie gaf. ze zitten bij hem ook in stal, juist in stal eigenlijk

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 20:03

iedereen heeft het over vliegen, maar kunnen het geen eiwitbulten zijn?? omdat je net bent overgestapt op ander voer dat daar meer eiwitten inzitten.. even iets minder voeren en dan trekt het vanzelf weer weg, daarna kun je weer opvoeren.. Eiwitbulten kunne ook komen van dit jonge gras.. daar zitten heeeeel veeel eiwitten in..
even iets minder voeren en kijken of het wegtrekt, zo ja, kun je weer heel langzaam opvoeren zodat ze eraan went

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 20:08

ik denk wel dat hiet muggensteken zijn omdat het er bij mijn paard precies zo uit ziet!! OOk op dezelfde plekken! Als je er aan krabt of met de borstel(geen harde!!) over gaat, wordt ze gek omdat ze het zo lekker vind!! Als die van jou dat ook heeft , zijn het insectensteken!!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 21:37

herkenbaar! komt wrsch net als bij mijn paarden van de insecten(en het kan nog veel extremer, met een beetje pech krijg je flinke hangende 'vochtzakjes' als ze er nog meer allergisch voor zijn)

trekt het met een dag of 2 niet weg dan DA bellen, wrsch geeft ie een anti stof injectie en zie je het dan bijna wegtrekken

afspoelen met koud water en daarna droogdeppen en dan met een in (natuur)azijn gedrenkte doek deppen, dat neemt de jeuk weg(en minderd de zwelling ook een beetje)

eiwitbulten zouden wrsch over heel het lichaam zitten, zoals ik het nu zie lijkt het me echt van de insecten!

draver1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 21:40

ik dacht ook aan eiwit bulten,vooral omdat je ander voer hebt.Maar het kunnen ook insectenbeten zijn.Als het niet snel verandert of weggaat zou ik de DA erbij halen.Veel succes ermee!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 07:43

eiwit bulten zijn een allergische reactie op eiwitten..

heel simpel Haha!
denk dat de jouwe op het voer reageerd en daardoor die bultjes heeft.

een allergie kun je vrij snel herkennen aan......bultjes.

bij mens en dier is dit vaak hetzelfde, of je krijgt bultjes of je krijgt eczeem ( of ziet eruit als eczeem)

binnen een paar dagen moet het wegtrekken, het lichaam moet die bultjes eerst wegwerken.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 08:41

Voor insectenbeten vind ik het wel vreemd dat ze alleen op de buik zitten. Mij lijkt het ook eerder een allergische reactie.
Het voer ligt wel voor de hand.
Lachmar, laat je het weten als het over is? Nu ze weer op het oude voer staat, zou je verwachten dat het snel vermindert.

marie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 08:52

Mijn paardje kreeg hetzelfde na een weekje kamp waar hij ineens kuilgras kreeg ipv gewoon hooi. Ook reactie op teveel eiwitten dus. Precies dezelfde bulten op zn onderkant van zn buik. Ik begrijp dat bepaalde vliegejs hetzelfde soort bulten kunnen veroorzaken? De bulten op mn paardje waren met n dag weer weg dus in ieder geval goed dat je t voer weer hebt teruggerolen lijkt me. Als t langer blijft idd DA waarschuwen. succes x M

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 10:58

Ik ben op kamp geweest toen was er de eerste dag na de bosrit niks te zien. Maar de volgende ochtend schrok ik me wild want de buik van mijn paard zag er precies hetzelfde uit als op de foto.
We weten niet precies wat het is geweest maar denken toch aan steken van muggen of dazen met een allergische reactie erop. Later heeft ze het nog wel eens terug gehad.

Luis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 12:03

Ik denk inderdaad dat het dan aan het voer zal liggen want als je paard het nog nooit eerder heeft gehad en nu in een keer wel..?

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 12:07

hoi mijn paard heeft dit vorige zomer ook gehad die had het over zijn hele lijf hewt werden er letterlijk met de minuut meer je zag ze groeien we hebben er toen de da bijgehaald en die zei dat het een allergische reactie ergens op was hij heeft toen een spuit gekregen en toen zijn ze gewoon weg gegaan dus beste is wel om even de da te laten komen.. denk ik

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 12:58

mijn paard heeeft ook keer zulke bulten gahad... dat was echt van de insekten.. die zag je ook zitten op zn buik (hijs schijnbaar erg lekker)