Sinds zaterdag viel mij het op dat hij best vaak moest hoesten. Ook als ik gereden had stond hij te pompen en had duidelijk minder adem dan normaal. Gisteren avond heeft hij een min. of 10 heel hard staan hoesten. Zelf was ik niet op stal maar de gene die er waren raakte wel in paniek. Het slijm vloog om hun oren. Toen ik kwam stond hij rustig maar wilde niet eten. Mijn eerste gedachte was dat hij heeft zich verslikt had, maar niets wees daarop. Hij had geen koorst maar stond er wel een beetje lustenloos bij. Toch voor de zekerheid om 22 uur een DA gebelt. Na telefonisch overleg besloten wij dat het niet spoedeisend was op dat moment en dat hij de 's morgens langs zou komen (vanmorgen dus)
Hij is net geweest en ook hij kan niet echt zijn vinger er op leggen. Zijn longen ect. klinken goed, maar dat hoesten is niet normaal. Zijn verdenkingen gaan nu uit naar een allergie. Gamier heeft een 10 daagse kuur Ventipulmin gekregen om zijn luchtwegen wat rust te geven. Ik moet zijn kuilvoer nu voorweken en proberen hem zo min mogelijk met stof in aanraking te laten komen (makkelijker gezegt dan gedaan
)Ik mag (moet) gewoon met hem rijden en deze 10 dagen aankijken. Indien deze kuur geen verlichting geeft of hij verslechterd dan wil hij een bronchoscopie maken.
Iemand hier ervaring mee?
Pony is 1 keer bijna dampig geweest omdat ie hoeste en volgens de manege eigenaar aan werk onttrekking deed. Bleek dat ie 40 graden koorts had.