Gamier heeft Ventipulmin gekregen. Iemand hier ervaring mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gamier

Gamier heeft Ventipulmin gekregen. Iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 10:41

Sinds vrijdag was Gamier niet helemaal lekker. Kon mij vinger er niet echt op leggen. Hij zat gewoon niet lekker in zijn vel.

Sinds zaterdag viel mij het op dat hij best vaak moest hoesten. Ook als ik gereden had stond hij te pompen en had duidelijk minder adem dan normaal. Gisteren avond heeft hij een min. of 10 heel hard staan hoesten. Zelf was ik niet op stal maar de gene die er waren raakte wel in paniek. Het slijm vloog om hun oren. Toen ik kwam stond hij rustig maar wilde niet eten. Mijn eerste gedachte was dat hij heeft zich verslikt had, maar niets wees daarop. Hij had geen koorst maar stond er wel een beetje lustenloos bij. Toch voor de zekerheid om 22 uur een DA gebelt. Na telefonisch overleg besloten wij dat het niet spoedeisend was op dat moment en dat hij de 's morgens langs zou komen (vanmorgen dus)

Hij is net geweest en ook hij kan niet echt zijn vinger er op leggen. Zijn longen ect. klinken goed, maar dat hoesten is niet normaal. Zijn verdenkingen gaan nu uit naar een allergie. Gamier heeft een 10 daagse kuur Ventipulmin gekregen om zijn luchtwegen wat rust te geven. Ik moet zijn kuilvoer nu voorweken en proberen hem zo min mogelijk met stof in aanraking te laten komen (makkelijker gezegt dan gedaan Verward )

Ik mag (moet) gewoon met hem rijden en deze 10 dagen aankijken. Indien deze kuur geen verlichting geeft of hij verslechterd dan wil hij een bronchoscopie maken.

Iemand hier ervaring mee?

Curly85

Re: Gamier heeft Ventipulmin gekregen. Iemand hier ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 12:07

te veel ervaring zelfs, mijn paard ging ook hoesten en heeft meerdere kuren gekregen. Het vervelende is dat het eigelijk direct weer terugkomt.
Maar in de zoekfunctie is wel veel te vinden hoor

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 12:18

Curly85 schreef:
te veel ervaring zelfs, mijn paard ging ook hoesten en heeft meerdere kuren gekregen. Het vervelende is dat het eigelijk direct weer terugkomt.
Maar in de zoekfunctie is wel veel te vinden hoor

De zoekfunctie heb ik geprobeerd maar geen resultaat op Ventipulmin.... Ik mis de oude zoek functie Huilen

Waar gebruik jij het voor?

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 12:29

ventipulmin maakt het afvoer van slijm wat gemakkelijker , maar je ziet inderdaad vaak genoeg als de kuur afgelopen is het probleem weer terugkomt . Vaak is er dan meer aan de hand als een 'verkoudheidje'. Zoals een allergie , vaak voor stof stro en hooi . Zet je paardje zoveel mogelijk buiten in de frisse lucht en geen sto in z,n box maar vlas of zaagsel , geen hooi maar kuilvoer ( maar dat gaf je al) niet vegen als ie binnen is .

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 12:36

joss schreef:
ventipulmin maakt het afvoer van slijm wat gemakkelijker , maar je ziet inderdaad vaak genoeg als de kuur afgelopen is het probleem weer terugkomt . Vaak is er dan meer aan de hand als een 'verkoudheidje'. Zoals een allergie , vaak voor stof stro en hooi . Zet je paardje zoveel mogelijk buiten in de frisse lucht en geen sto in z,n box maar vlas of zaagsel , geen hooi maar kuilvoer ( maar dat gaf je al) niet vegen als ie binnen is .

Dank je wel. De DA denkt ook aan een allergie. Hopelijk is het hooikoorts dan is maar een aantal maanden per jaar >;) Mijn verdenking gaat hier naar uit aangezien hij al een aantal weken met zijn hoofd schudde tijdens het rijden. Ook wilde hij maar aan zijn been schuren..... En ik maar denken dat hij aan het klieren was. Ik had zelf de link nog niet gelegd.

Hij staat op vlas. 's Morgens om 8 uur gaan ze naar buiten en met heel mooi weer komen ze rond 20.00/21.00 uur weer naar binnen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 14:25

ik had een oude pony van 22jr die ook slijm ophoestte
voor haar kreeg ik eerst een pot Ventipulmin Granulaat daarna 1 pot gewone Ventipulmin en daar na moest ik het onderhouden met Foene griek.

gewoon een poeder dat je in de paardenwinkel ka kopen.

en bij haar heeft dat goed geholpen,ze was van de hoest af.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 14:44

Ventipulmin zet de longblaasjes open en vermindert zo de benauwdheid. Sputolysin vergemakkelijkt de slijmafvoer. Echt genezen doet Ventipulmin IMO niet, maar maakt het voor het paard wel dragelijker. Heb er helaas ervaring mee, maar als je je beperkt tot de 10-daagse kuur kan het gelukkig niet zo heel veel kwaad.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 15:09

je hoort vaak negatieve verhalen over ventipulmin, dat het wel even werkt maar dat de klachten na het kuurtje weer direct terugkomen. Bij mijn pony heeft de ventipulmin wel heel goed geholpen! Ze had al een paar maanden last van benauwdheid/kortademigheid en een (witte)snotneus, eigenlijk was er niks te vinden want haar longen klonken schoon. ik heb toen een bronchoscopie laten doen en daaruit bleek de boel wel degelijk geirriteerd te zijn, het zag eruit als een chronische bronchitis dus niet erg prettig.. Ze heeft toen een kuurtje gehad van 10 dagen ventipulmin (in combinatie met antibiotica!! om de ontsteking aan te pakken), dag en nacht weidegang en lichte lichaamsbeweging. na 2 weken waren alle klachten verdwenen en ze heeft er nu al een jaar geen last meer van gehad! de veearts stond ook wel een beetje versteld, een beetje stofgevoelig zal ze waarschijnlijk nog wel zijn.. maar van chronische bronchitis is gelukkig toch geen sprake.
vooral de frisse lucht is belangrijk, maar dat zit wel goed zo te lezen.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 17:21

rover heeft 2 jaar terug ook een kuur ventipulmin gehad tegen het hoesten, bij hem heeft het goed geholpen en het hoesten is ook weggebleven

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 17:23

Ja ik heb ook ervaringen met Ventipulmin. Knipoog Pony is 1 keer bijna dampig geweest omdat ie hoeste en volgens de manege eigenaar aan werk onttrekking deed. Bleek dat ie 40 graden koorts had.
Hij heeft ook 2 keer een bronchscopie gehad.

Hij heeft wel stof allergie, maar schut niet met zijn kop.
2 jaar terug begon ie rare geluiden te maken in het voorjaar en hij heeft ook iets van hooikoorts.
Ventipulmin heeft hier niet voor geholpen. Nu hoest hij nog af en toe. Meestal als het mistig is geweest of als de bak stoffig is. Krijgt ie een schepje hoestpoeder en dan gaat het weer.
Je zou bijna denken dat het erfelijk bepaald is Clown

Als je wil weten wat de mijne nog meer heb gehad moet je het maar laten weten. Kan je je er alvast op voorbereiden Tong uitsteken

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 19:02

promptertje schreef:
Heb er helaas ervaring mee, maar als je je beperkt tot de 10-daagse kuur kan het gelukkig niet zo heel veel kwaad.

Wat als je paard het langer nodig heeft? welke negatieve bijwerkingen zijn er dan?

Gamier was net wel verschrikkelijk heet tijdens het rijden. Hij vloog maar onder mij vandaan en hij liep van nijd zelfs te knarsentanden..... Kan dit een bijwerking zijn van Ventipulmin?

Hij was niet meer kortademig en hij heeft maar 2 keer gehoest.... Het slaat dus wel verschrikkelijk snel aan!

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 19:04

Ireentjuh schreef:
je hoort vaak negatieve verhalen over ventipulmin, dat het wel even werkt maar dat de klachten na het kuurtje weer direct terugkomen. Bij mijn pony heeft de ventipulmin wel heel goed geholpen! Ze had al een paar maanden last van benauwdheid/kortademigheid en een (witte)snotneus, eigenlijk was er niks te vinden want haar longen klonken schoon. ik heb toen een bronchoscopie laten doen en daaruit bleek de boel wel degelijk geirriteerd te zijn, het zag eruit als een chronische bronchitis dus niet erg prettig.. Ze heeft toen een kuurtje gehad van 10 dagen ventipulmin (in combinatie met antibiotica!! om de ontsteking aan te pakken), dag en nacht weidegang en lichte lichaamsbeweging. na 2 weken waren alle klachten verdwenen en ze heeft er nu al een jaar geen last meer van gehad! de veearts stond ook wel een beetje versteld, een beetje stofgevoelig zal ze waarschijnlijk nog wel zijn.. maar van chronische bronchitis is gelukkig toch geen sprake.
vooral de frisse lucht is belangrijk, maar dat zit wel goed zo te lezen.

De DA vond een bronchoscopie nu een beetje te heftig voor hem. De klachten waren niet geheel duidelijk maar wel duidelijk genoeg om te zien dat hij het benauwd had. De longen klonken schoon. Mocht Gamier na deze 10 daagse kuur weer problemen krijgen dan wil hij direct een bronchoscopie maken.....

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 19:07

GvdT schreef:
Ja ik heb ook ervaringen met Ventipulmin. Knipoog Pony is 1 keer bijna dampig geweest omdat ie hoeste en volgens de manege eigenaar aan werk onttrekking deed. Bleek dat ie 40 graden koorts had.
Hij heeft ook 2 keer een bronchscopie gehad.

Hij heeft wel stof allergie, maar schut niet met zijn kop.
2 jaar terug begon ie rare geluiden te maken in het voorjaar en hij heeft ook iets van hooikoorts.
Ventipulmin heeft hier niet voor geholpen. Nu hoest hij nog af en toe. Meestal als het mistig is geweest of als de bak stoffig is. Krijgt ie een schepje hoestpoeder en dan gaat het weer.
Je zou bijna denken dat het erfelijk bepaald is Clown

Als je wil weten wat de mijne nog meer heb gehad moet je het maar laten weten. Kan je je er alvast op voorbereiden Tong uitsteken

Het is toch niet te geloven!!!!!!! Wij zijn lekker bezig met onze knollies! Het zit in de genen zullen we maar zeggen.....

Maar als je een lijstje wil maken...... graag want die van jou loopt niet voor niets een jaar voor! Knipoog

Manlief zei al " ik wist niet dat die beesten zoveel konden mankeren" Waarop ik zei.... Het zijn niet die "beesten" in het algemeen maar eerder Trudiehoeves Knipoog

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 19:35

Gamier schreef:
promptertje schreef:
Heb er helaas ervaring mee, maar als je je beperkt tot de 10-daagse kuur kan het gelukkig niet zo heel veel kwaad.

Wat als je paard het langer nodig heeft? welke negatieve bijwerkingen zijn er dan?

Hij was niet meer kortademig en hij heeft maar 2 keer gehoest.... Het slaat dus wel verschrikkelijk snel aan!

Het slaat inderdaad verschrikkelijk snel aan, dat is er een hele goede eigenschap van. Bij langer geven, blijf dan bedenken dat je een soort zenuwgas in vloeibare vorm geeft, het verlamt de spiertjes van de longblaasjes waardoor ze open gaan staan. Op de lange duur kán dat niet goed zijn, het geneest namelijk niks maar neemt alleen de irritatie wat weg. Maar, als je het met verstand gebruikt is het een heel fijn en snelwerkend middel, mijn oudere merrie heeft er ook veel baat bij gehad, en in combinatie met antibiotica is ze geheel genezen van een flinke bronchitis.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 19:59

Da hebben helaas lang niet zoveel te bieden voor longpatienten als longartsen Knipoog
Dus het blijft voorlopig alleen Ventipulmin dat ze bij dit soort klachten voorschrijven...
Een C-pony van ons kreeg heel veel bijwerkingen van het middel ,heel zielig, en we zijn om die rede ook gestopt. Het middel moet nioet erger worden dan de kwaal nietwaar?

Wat ik vreemd vind is dat je zelfs je kuilvoer nog nat moet maken?

Citaat:
De DA denkt ook aan een allergie. Hopelijk is het hooikoorts dan is maar een aantal maanden per jaar >;) Mijn verdenking gaat hier naar uit aangezien hij al een aantal weken met zijn hoofd schudde tijdens het rijden. Ook wilde hij maar aan zijn been schuren..... En ik maar denken dat hij aan het klieren was. Ik had zelf de link nog niet gelegd.

Je zou alvast een netje voor zijn neus kunnen hangen, kijken of ie daarbij gebaat is.
Zoals hierboven omschreven is het inderdaad een pollenovergevoeligheid!

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 21:11

Gerrie schreef:

Hij heeft naar het kuil gekeken en vond het nogal droog. Hij wilde dat ik het kuilvoer een dag in een emmer met water zettte om zo het teveel aan stof er uit te krijgen..... Tja hij is de DA dus dan doen we dat maar.

Gerrie schreef:
Je zou alvast een netje voor zijn neus kunnen hangen, kijken of ie daarbij gebaat is.

Ik zag dat er netjes te verkrijgen zijn via de paardendrogist. Ik zat zelf te denken aan zo Field netje.... Helpt het gelijk tegen de vliegen van de zomer Knipoog

Ik ga mij verder verdiepen in andere natuurlijke oplossingen... Ik heb het nooit zo op medicijnen maar soms kan je niet anders.

Ik ben wel benieuwd of iemand ervaring heeft met de bijwerkingen..... Zoals ik al eerder schreef Gamier was vandaag wel erg heet (Het is een arabiertje maar zo erg heet ben ik niet gewend) zou dit een bijwerking kunnen zijn?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 21:39

20 jarige Desire heeft 1 ventipulmin kuur gehad+antibiotica(hoestte veel en lagen geregeld witte klodders dik slijm in dr stal) en na die ene kuur ging het supergoed en t is niet meer teruggekomen!

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 22:34

Renske20 schreef:
20 jarige Desire heeft 1 ventipulmin kuur gehad+antibiotica(hoestte veel en lagen geregeld witte klodders dik slijm in dr stal) en na die ene kuur ging het supergoed en t is niet meer teruggekomen!

Klinkt als de hoest aanval die Gamier gisteren avond had. Echt zijn hele stal zat onder de witte klodders.

De DA hoopt dat door deze Ventipulmin kuur zijn luchtwegen de tijd krijgen om te herstellen. Ondertussen probeer ik zoveel mogelijk info te verzamelen over allergieën om dit in de toekomst te voorkomen.

Wel vindt ik het vreemd dat hij, nu dat hij 13 is, ineens deze klachten krijg, Misschien had hij ze al en heeft de vorige eigenaar dit ook "vergeten" te vertellen.....

Gamier is 19 juni een jaar bij ons dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal van hoe hij verleden jaar was om deze tijd was. Misschien had hij er in Udenhout geen last van en ligt het aan de pollen die wij hier in Lepelstraat hebben.... Wie zal het zeggen.....

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 22:40

Dee kreeg het ook spontaan! als 16 jarige gekocht, mankeerde niets, en ineens begon ze te hoesten(toen was ze 19 bijna 20) en nu doet ze het zelden

heelaf en toe een keer als je er net opzit, vooral als de bak wat stoffig is. maar ze is dan ook al wat ouder en heeft geen conditie en wordt amper gereden, maar zo als die keer dat ze de ventipulmin moest hebben, nee zo is het niet meer geweest gelukkig!

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 22:45

hallo,

mijn paard had een verstopte slokdarm gehad en kraag daarna deze medicijnen voorgeschreven en het zou zijn luchtwegen laten herstellen maar er werd bij mij niet gezegt dat het tegen hoesten of iets dergelijks was

uiteindelijk heeft mijn paard in totaal 4 verstoppingen gehad en bij de laatste keer werd ik verwezen naar een kliniek in slootdorp en daar bleek uit onderzoek dat zijn slokdarmspieren te slap waren !!???!!??!!?? maar alles is goed gekomen en misschien had jouwe ook een verstopping kan best!!

maar bij mij werkte het medicijn prima!

groetjes nathalie

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 22:46

o en bij die verstopping hoeste hij heeeeel veel slijm op met bakken te gelijk

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 22:55

amigo1310 schreef:
o en bij die verstopping hoeste hij heeeeel veel slijm op met bakken te gelijk

Dit was geen verstopping. Daar heb ik wel ervaring mee. Dan komt echt via zijn neusgaten alles er uit en is het meestal eenmalig.

Gamier hoest al dagen en ook vertoont hij andere symtonen (hoofd schuden/ benen schuren /veel heldere neusvloeingen/ kortademig bij inspanning) die wijzen op een allergie

Toch ben ik nog steeds benieuwd naar bijwerkingen van Ventipulmin. Net ben ik nog even op stal wezen kijken en hoe mat hij de afgelopen dagen was zo attent (zeg eerder maar hyper attend) is hij nu. Kan iemand mij hier meer over vertellen? Ik kan er weinig over terug vinden op internet.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 08:43

Ook mijn paard heeft net een kuur Ventipulmin gehad, gelijktijdig met antibioticapoeder met slijmoplosser. Helaas afgelopen maandag in de kliniek gebleken dat het niet genoeg geholpen heeft en ik moet zeggen dat deze kliniek er dan dus voor kiest om met iets anders door te gaan en niet met Ventipulmin, daar staat ook duidelijk op: NIET langer dan tien dagen gebruiken.

Hij krijgt nu zakjes slijmoplospoeder, maar uit mn hoofd weet ik de naam niet, en ik moet 20 juni terug voor controle, dit soort aandoeningen zijn best gevaarlijk!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:05

Gamier schreef:
Gerrie schreef:

Hij heeft naar het kuil gekeken en vond het nogal droog. Hij wilde dat ik het kuilvoer een dag in een emmer met water zettte om zo het teveel aan stof er uit te krijgen..... Tja hij is de DA dus dan doen we dat maar.

Gerrie schreef:

Ik zag dat er netjes te verkrijgen zijn via de paardendrogist. Ik zat zelf te denken aan zo Field netje.... Helpt het gelijk tegen de vliegen van de zomer Knipoog

Ik ga mij verder verdiepen in andere natuurlijke oplossingen... Ik heb het nooit zo op medicijnen maar soms kan je niet anders.

Ik ben wel benieuwd of iemand ervaring heeft met de bijwerkingen..... Zoals ik al eerder schreef Gamier was vandaag wel erg heet (Het is een arabiertje maar zo erg heet ben ik niet gewend) zou dit een bijwerking kunnen zijn?

dat weet ik niet?

Zo'n netje kun je snel bestellen, of nu alvast een stukje oude vitrage ervoor hangen Cool

Medicijnen zijn soms nodig maar daarna kun je het probleem voor zijn door het netje te gaan gebruiken vwb de overgevoeligheid.

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 10:35