mijn paard is ws spierbevangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mjet

mijn paard is ws spierbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 22:39

wie kan mij iets vertelen over prognoses, want ik voel me nu zo poedersuiker en ben behoorlijk negatief.
Onis is ws spierbevangen door een wilde rit. we rijden altijd veel en wild buiten. maar dit was te veel voor haar. Ze wil altijd zo graag zo hard en nu is dit haat te veel geworden.

donderdag laat ik bloed onderzoek doen.
Ik rij 5 keer per week en altijd buietn, maar 1 rit was te intenssief en de dag er na haalde ik haar stijf uit de wei. Ze kan gewoon lopen, maar loopt te stijf met haar achterhand> Ik hoef haar ook niet te dwingen en ze is nog gewoon blij, maar het ziet er stijf van achteren uit. Aks ik er op klim en stimuleer om haar achterbenen er onder te zetten, dan doet ze het goed, maar alsmik niets die dan loopt het kort te tippelen.

Te veel aan voer is het niet, de dag rust is het ook niet. het lijkt gewoon een overbelasting van een te enthausiast paard.

Wat zijn de prognoses??? wat mag ik nog doen in de toekomst??

Wie kan mij vertellen hoe het zit met rijden en de toekomst. Ik rij veel buiten en maak met name tochten,

wie heeft ervaring

Vinia

Re: mijn paard is ws spierbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 06:29

Als ze inderdaad spierbevangen is mag je de eerste dagen niet rijden.De veearts kan haar inspuiten waardoor ze zich weer wat beter gaat voelen. Daarna heel rustig aan weer opbouwen. Mijn paard is heel gevoelig voor spierbevangenheid, maar de symptomen die jij noemt heeft zij niet. Mijn paard gaat voor heel kort lopen (krabbelen) en wil echt geen pas meer verzetten. Hoeven wil ze niet meer optillen en als ze wil eten of drinken strekt ze zich helemaal uit ipv naar de bak toe te lopen. Ik zou in ieder geval die heel wilde ritten maar achterwegen gaan laten want volgens mij is een paard wat eenmaal spierbevangen is geweest hier veel gevoeliger voor en de kans op herhaling dus sterk aanwezig. Succes.

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 08:15

Mijn paard heeft vorig jaar spierverzuring gehad! Ik was toen begonnen met cross-training (naast de gewone dresuur- en springlessen) en dat is waarschijnlijk teveel van het goede geweest.
Ik kwam er achter tijdens een springconcours. Normaal is ze heel heet en druk met springen, maar met losrijden vond ik haar al opvallend rustig. Toch ben ik het parcours ingegaan en ik moest haar werkelijk er overheen schoppen (terwijl ik haar normaal moet tegenhouden Bloos ) Bij de 7e hindernis deed ze het niet meer en stopte, ik viel eraf! Toen realiseerde ik dat Lekuri niet zichzelf was, er moest iets zijn!!
De volgende dag ben ik naar de DA geweest en zij vermoedde spierverzuring!
Uit bloedonderzoek bleek inderdaad ze een lichte vorm van spierverzuring had. Ze heeft de eerste week (stal)rust en pijnstillers gehad, daarna kreeg ik een stap/draf training. Langzaam mochten we opbouwen, na een paar weken dacht ik dat het weer goed was en ben weer gewoon gaan trainen. Achteraf bleek dat te snel, want ze kreeg het terug en nu erger!
Opnieuw rust en langzaam opbouwen!!!! Heeeel rustig aan!!!!

Daarbij ben ik toch ook ander voer gaan voeren (mede om te voorkomen dat het nog een keer terug komt). Vitamine E en Selenium is erg goed voor de spieren, voor het afvoeren van de afvalstoffen!
Ik heb nu een brok waar standaard veel vitamine E inzit! (Pavo heeft standaard veel meer vitamine E in de brok, dan alle andere fabrikanten)
Daarbij heb ik in de herstelperiode het voedingssupplement 'Pavo E-Plus' (Vitamine E en Selenium) bijgevoerd en ik geef nog steeds een schepje over de brok als ik intensief heb gereden!

Succes met je paard!
Laat je de uitslag van het bloedonderzoek nog even weten? Knipoog

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 11:36

dank voor de reacties, Ik hounjullie zeker op de hoogte. duim duim duim, Ik ga zo ook vitamine e en selenium halen

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 18:35

je oet gewoon zowiezo zorgen da je paard een constant ritme heeft, dta is ook erg belangrijk, nooit snel van voer hoeveelheid veranderen, aantal uren in de wei, aantal uren en intensiviteit van bewegen, zorg dta je het constant houd, en desnoods als het nodig is langzaam opbouwd, zo kan je het ook enigsinds in de hand houden, en ook al heeft je paardje een vrije dag dan toch zorgen voor even wat beweging, al is het alleen maar wat stap/draf werk, dat de spieren effies alles kunnen verwerken, anders krijg je dus sneller die verzuring e.d...

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 21:14

ze heeft altijd een contstand ritme, dus ik weet niet goed meer. Morgen bloedprikken dus duim duim

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 16:15

Heb je al uitslag? Ben benieuwd wat er uit gekomen is..

Ik zit met een chronisch sb-paard, helaas. Jaren niet geweten wat er nu precies aan de hand was, waardoor er totaal verkeerd behandeld is. Er is meedere keren bloed afgenomen, in rust, na lichte arbeid, zware arbeid, rust en ga zo nog maar even door. Helaas voor mij was de uitslag nooit goed.

Laat je nog even weten hoe het afgelopen is?

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 17:29

Nou de veearts was gekomen en ik moet zeggen door de rust en de vitamine e met selenium zag het er wel wat soepeler uit dan afgelopen week.
De veearts vond het dan niet nodig om bloed af te nemen. Hij zei me direct dat ze sb was en het ergste al achter de rug had. En omdat ze niet acuut bevangen was geweest heft ze het nieet heel erg zwaar gehad.

Ik vertelde hem wat ik tot nu toe had gedaan en hij zei dat ik me kennelijk er genoeg verdiept in had( lang leve internet) en dat ik de goede maatregelen al genomen had.

Wat ik nu moet doen is: 7 dagen pijstillers en iedere dag (vanaf maandag week 1) 15 min stappen.

week 2: tot 35 40 min stappen uitbouwen ( dan heeft ze ook geen pijnstillers meer)
week 3 :5 min draven er bij
week 4: uitbouwen tot een uur ( waaronder 5 min draf en een klein galopje)en aan het eidn van de week een gallop er bij.

Ik heb hem dit schema voorgelegd en daar kon de veearts helemaal achter staan. Het was een mooie langzame opbouw die meerder mensen zouden moeten doen aldus hem.

Verder moet haar echt in een schrale wei laten. Dan maar liever wat hooi bij voeren.

En dat terwijl ik veel rij en juist met dat soort dingen rekening hou. Nu nog meer dus, maar ik was gelukkig op de goede weg.

Volgens hem kon ik ook echt in de toekomst lange ritten gaan maken, maar ik moet het voer er op afstemmen. Daar bedeolt hij dus niet de mix of brokken mee maar echt alleen de wei.

Dus ik heb voorlopig een revalidatie. ( ach ik ken het.. ze heeft ook al eens haar griffelbeen gebroken gehad)_, maar hier kan ik me goed mee vinden. Ik heb me erg verdrietig gevoeld de afgelopen dagen en heel wat afgejankt. Hier was ik bang voor en nu is het zo ver, maar ik merk dat ik nu blij ben dat ik weet waar ik aan toe ben en dat geeft een rustig gevoel gelukkig. Ik heb al heel wat meegemaakt met mijn fjordje en hier komen we samen ook wel uit.

wat balen jawel famke. Ik weet wel dat vitamine e met selenium niet helpt er nog een ander middel op de markt is voor spierbevangenheid. Aldus de veearts, maar dit vond hij nu nog niet nodig.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 20:40

Succes, de opbouw kan erg lastig zijn. Hoop dat je paard en weer goed bovenop komt Knipoog

Selenium vitamine E voer ik ook nog steeds bij, m'n paard wordt er wel iets beter van. Ze loopt nu lekker op het land met pensioen, ze is ook al 21.

Komt vast wel goed allemaal!

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 16:30

Als een paard spierbevangen is loopt die helemaal niet meer netzoals wat linda_lekuri zei, dat is mijn ervaring ermee.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 16:41

Mijn oude paard liep wel nog achter mij aan toen hij bevangen was maar vraag niet hoe. Hij kreeg toen boxrust een paar dagen, pijnstiller en medicijnen.

Mijn huidige paard heeft er pas tegen aan gezeten. Ze liep stram alleen herkende ik dat niet als sb. Toevallig kwam de dierenarts voor haar klieren en nam bloed af en dat kwam er dan ook uit dus bij haar ben ik er op tijd bij geweest.
Topicstartser ook en dat is maar goed ook. In principe is het schade aan de spieren heb ik begrepen en dat kan niet mis zijn.

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 17:39

he gouda, wat heb jij toen met jouw paard moeten doen toen de dierenarts bij jou toevallig merkte dat ze licht bevangen was???
Hoe is het nu met je paard???

en hoe is het met je oude paard verder gegaan?

Kon je daar later weer gewoon mee rijden?

Onis liep vandaag lekker in haar kleine stukje vrolijk te zijn en het zag er soepel uit. Das een goed teken. Veearts heb ik nog gebeld en die vertelde me dat ze er echt wel bovenop zou komen zolas ik nu met haar bezig ben. dus ik heb goede hoop.

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 17:45

over 2 weken moet ik trouwens weer bloedprikken om te kijken of het over is.

Steefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 08:59

@ PartTwo: sommige paarden lopen i.d.d. helemaal niet meer, maar sommigen lopen gewoon door. Daarom vind ik het heel belangrijk om bloed te prikken bij twijfel.

mjet schreef:
over 2 weken moet ik trouwens weer bloedprikken om te kijken of het over is.

Dat is heel verstandig OK dan! ..
Succes met de revalidatie Knipoog !!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 18:37

mjet schreef:
he gouda, wat heb jij toen met jouw paard moeten doen toen de dierenarts bij jou toevallig merkte dat ze licht bevangen was???
Hoe is het nu met je paard???

en hoe is het met je oude paard verder gegaan?

Kon je daar later weer gewoon mee rijden?

Onis liep vandaag lekker in haar kleine stukje vrolijk te zijn en het zag er soepel uit. Das een goed teken. Veearts heb ik nog gebeld en die vertelde me dat ze er echt wel bovenop zou komen zolas ik nu met haar bezig ben. dus ik heb goede hoop.

Bij mijn huidige paard heb ik het voederschema moeten aanpassen.Ik deed ook toen sowieso al minder met haar (ze liep wel hele dagen buiten) omdat ze een blessure had. Ze was te dun en had volgens de boekjes 3 kilo biks nodig maar dit bleek voor haar teveel te zijn. Ik moest een eiwitarme brok gaan geven en olie. Geen muesli meer, granen, suikers of rijke wei. De olie lust ze helaas niet heb nu wel een bijvoeding op basis van olie Subli Energiekernmix.

Met mijn oude paard ging het ook beter na aanpassing van zijn menu. Ik had ook het idee dat het bij hem een combinatie was van dag met hele harde koude regen en continu op het land opgejaagd worden door een jonge ruin in de groep die er tussen stond. Hij kon kuil/ hooi niet goed kauwen ivm zijn gebit dus gaf hem altijd lucerne ipv. hooi/kuil. Bleek toch te rijk te zijn voor hem dus ben toch weer hooi gaan geven ondanks dat hij niet meer dan 1 a 2 plakken opkreeg en zemelen. Ik reed al een jaar niet meer op hem dus verder geen problemen meer gehad. Nog geen jaar later is hij naar de Paardenkamp gegaan.

Als je paard verder weer goed loopt en het bloed is goed dan is rijden geen probleem hoor. Vermoed dat jij verder ook geen problemen zult hebben.
Je moet ook je trainingschema in de gaten houden. Niet de ene dag flink rijden en de andere dag niets doen. Goed in en uit stappen en met koude de spieren warm houden.
Veel succes.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 16:25

je hebt idd parden die gaan stilstaan, en zodra ze stilstaan bij zo'n aanval, dat je ze echt niet meer voor of 8eruit krijgt, en als ze dna gaan lopen, nou dna kan je wel janken zo stijf lopen ze, maar meestal moet je dna ook gewoon gelijk nr de box ofzo lopen, en verder niet meer dr uit halen, op zo'n moment is lopen zo slecht, ze hebben dan echt overal pijn, wat jij weleens in je kuit hebt, bijv met rijden ( heb k zelf ooit weleens gehad ) dan ga je door de grond zowat, dat voelen hun door hun hele lichaam, kan je nagaan, zou jij dan willen lopen ? denk het niet Tong uitsteken maar ik hoop dat het verder goed gaat komen met je paardje !

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 13:12

even een update van hoe het nu is:

vorige week dinsdag heeft mij stalgenootje savonds vergeten pijstillers te geven en als klap op de vuurplijl heeft het die nacht ook nog eens aan de grond gevroren. gevolg: een hele stijve onis en voor mijn gevoel terug bij af. Huilen . Bij haar is het dus kennelijk de kou die haar genekt heeft. Ook de eerste keer.

Veearts gebled en die kwam de volgende dag en hij heeft bloed geprikt. Toen liep onis al weer veel beter want de pijstillers deden hun werk weer.
Veearts vond haar goed lopen en beter dan de vorige keer. Ze moet nog wel wat afvallen en daar zijn we druk mee bezig.

Sinds donderdag heeft ze op advies een dun regendek op en voer ik pavo musclefit er bij om haar door de bevangenheid heen te helpen.

Sindsdien loopt ze hardstikke soepel aan de hand en sleurt ze me zo wat weer het hele bos door Lachen.

Vandaag kreeg ik de uitslag van het bloed: de waarden van de spierenzymen(of zo iets) waren nauwelijks verhoogd. Dat is goed nieuws.
De waarden van de leverfunkties waren wel wat verhoogd, maar hij zei dat dat ws door de medicijnen komt.
Omdat ze nu zo goed loopt mag ik gaan afbouwen en kijken hoe dat gaat.

Zouden we het ergste nu gehad hebben??? duim duim duim.

Vooalsnog ga ik er voorlopig niet op. eerst lekker aan de hand wandelen totdat ze van de pijstillers af is en nog net zo gooed loopt. Ik mag nu 20 min aan de hand stappen ( van hem mag ik er op, maar ik doe het niet)

Ik hou jullie op de hoogte.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 16:11

Gelukkig was je er op tijd bij. Fijn dat ze het nu beter doet onder dek en met het supplement. We horen wel hoe het verder gaat met opbouwen.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 18:15

Mijn tinker is ook spierbevangen geweest. niet zo heel erg gelukkig. Ik was aan het buitenrijden toen ze heel opgeblazen werd en enorm begon te zweten. Ze bleef steeds achter op mijn vriendin. Ik ben afgestapt en heb aan de hand gelopen om haar niet te laten af koelen. Een vriend is me met de trailer uit het bos komen halen. De da gaf een pijnstiler en ze moest een maand niet werken. IUk heb toen alleen maar in het bos gestapt 3 keer per week, lekker ontspannen. Toen weer bloedcontrole, daarna was het beter. Mijn paardje was ook overwerkt, een soort van overspannen. Mijn da raadde me aan om electrolyten te voeren (poedervorm). DAt doe ik nu dus als extra aanvulling. Vitamine E is ook goed, maar daar ben ik mee gestopt. Ik hou niet zo van allerlei chemische toevoegingen.

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 20:11

ik rijd lichte endurance en de dierenarts heeft me ook al op voorhand vitamine E+selenium gegeven zodat hij ook zeker geen last zal krijgen van spierbevangenheid

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 20:20

Ik ben enkele jaren geleden iets anders gaan voeren. Fyto Gold van Garvo ipv biks. Hierin zitten meer vetten en die worden bij energievraag eerst aangesproken zodat ze minder snel verzuren. Andere merken voer hebben ook dergelijke soorten, voor de endurance paarden bv.
Door de vorst kan het ook weer terug gekomen zijn maar dan ook nog eens extra op een andere manier. Als het heel koud is 's nachts en overdag warm, komt er meer fructose in het gras. Het is dus niet het eiwit maar de fructose die het veroorzaakt. Dit moet je wel opzoeken op internet want ik heb dit van horen zeggen en weet het niet meer precies na te vertellen. Misschien kun je dergelijke dingen ook rekening gaan houden.

Jouw paard kan het gewoon in mindere mate hebben gehad, heeft ze trouwens ook donker geplast? Dat deed die van mij heel duidelijk, dus wist ik al snel wat het was. Die kon ook nog wel thuis komen toen en later zag ik dus de donkere urine.......
Je hoeft je echt niet doorongerust te maken hoor, het is alleen goed in de gaten houden met bepaalde facturen en dan vooral wanneer de groei weer in het gras komt. Dus ook na een droge periode als het goed gaat regenen en warm blijft.....
Mij merrie had het toen ik haar kocht, ze was toen 6 jaar. Ik heb zelf in lichte mate 2 keer gezien en daarna nooit meer, ze is nu 14.

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 21:54

tinkermeisje: wat zijn electrolyten ?? wat is het verschil met vitamine e met selenium??

beautyke: voer jij vitamine E met selenium standaard dagelijks door het voer?? En hoeveel geef jij?? Ik had het al gekocht todat ik hoorde dat "pavo musclefit" beter was als kuur om door de bevangenheid heen te komen. Daarna wil ik vitamine E met Selenium gaan voeren. Maar hoe ?

Margee: "Fyto Gold van Garvo ipv biks" Wat moet ik me hier bij voorstellen?? Is hier ook een site van?
Onis heeft geen donkere urine gehad voor zo ver ik kan zien.

Voor iedereen een vraag: Ik wil haar wel graag op de wei houden. Doen jullie dat ook?? Ik kan haar wel schraal houden, maar hoe doen jullie dat??

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 06:25

De site is www.garvo.nl en dan doorklikken naar de paarden.
Ik heb er ook het honden- en kattenvoer van, echt prima voer.
Maar andere merken hebben het ook hoor als je het in de buurt niet kunt kopen.

Mijn paard gaat wel op de wei en veel ook, de hele dag nml. Dat lijkt me zowiezo beter omdat ze dan de hele dag beweging heeft, altijd beter dan stilstaan voor een paard.
Het stukje waar ze dan lopen is wel bijna niet bemest, een heel enkele keer in het voorjaar als het land droog is komt er maar mest overheen.
Je zult dan in de gaten moeten houden wanneer de groeistuipen van het gras komen.....

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 08:01

wat doe je dan als het gras groeistuipen heeft??? Misschien stomme vraag hoor, maar ik wil gewoon alles weten.

Ik heb mijn fjord al 8 jaar en heb jaren hetzelfde gevoerd en wei, . Nu moet ik dit dus anders gaan doe maar hoe. Vandaar mijn vraag. Ze staat zomers en winters altijd 24/7 buiten.

Nu staat ze even in de bak en een uur per dag op kaal stukje omdat ze wat moet afvallen.

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 09:09

jongens ik heb een paar vragen gesteld.. Ik wacht in spannning af naar jullie antwoorden.

Sinds gisteren met de afbouw medicijnen begonnen en dat gaat goed tot nu toe. Ik ga nu stappen uitbouwen naar half uur.