Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Noukie schreef:ongeduldig? valt mee, ik sta rustig 5 minuten of langer stil op 1 plek als dat paard dat nodig lijkt te hebben, terwijl de mensen die dat aan staan te kijken op dat moment het liefst de longeerzweep zouden pakken. Ik ben in het dagelijks leven best druk, dat klopt, maar op het moment dat ik met paarden bezig ben is dat weg. Van mij hoeven dingen echt niet direct, en ook niet over een week ofzo. Paard krijgt echt alle tijd die hij nodig heeft.
en opzich, wat jij zegt over het afsluiten ben ik wel met je eens. Enige is dat mn paard dat ook kan doen tijdens een rondje normaal draven, iets wat hij inmiddels al 3 jaar kent. Dat kan zomaar ineens teveel voor hem zijn. Wat ik omschrijf is dus ook geen staken omdat het werk hem te zwaar is.
Hij doet het ook op stal, staat tijden met zn hoofd in een hoek, reageert niet op mensen die langslopen enz. Dan kan je tegen hem aan staan praten, maar komt er weinig reactie. Terwijl hij ook wel eens juist hinnekend naar de deur komt als ie me ziet.
En wat me altijd opvalt met die, hij is op concours echt extreem braaf. Te braaf voor een groen paard. Sluit zich af voor alles en komt daardoor wel weer veilig thuis. (tenminste, zo komt dat op mij over).
Of het echt autisme is weet ik niet hoor, omdat hij ook momenten heeft dat hij juist wel alles om zich heen ziet enz. Maar het afsluiten wat ook door anderen beschreven wordt, dat herkende ik.
ellepel schreef:je word soms ongeduldig he?
terwijl geduld bij dit soort dieren nou juist het allerbelangrijkste is..
weet je, dat afsluiten zie je bij best veel dieren en is dan geen autisme, maar gewoon op dat moment te moeilijk voor dat dier.
doen wij als mens ook, als je teveel selchte dingen te horen krijgt, sluit je je ook even volledig af, hersenen kunnen zoveel verwerken en meer niet, dan ontstaat er even een black-out..
mijn mening tenmionste wel..
shana schreef:bachbloesems heb ik al geprobeerd en dat helpt inderdaad
ik ben ook met hem bezig volgens parelli en emiel voest en sindsdien krijg ik contact met hem
Noukie schreef:ik ga dit topic zeker volgen, want een aantal dingen komen me (helaas) bekend voor.
Mijn paard kan zich erg goed afsluiten voor de omgeving. Als hij onder het zadel bijvoorbeeld dingen niet snapt gaat hij ineens stilstaan en is totaal weg ineens. Al zou je op dat moment vol de zweep erover halen (wat we niet doen overigens!) dan nog reageert hij niet. Op het moment dat hij zich zo ingraaft doet hij zn ogen halfdicht en krijg ik echt geen reactie meer. Rustig aan weer praten en vooruit zetten is het enige dat helpt en dan is het ook ineens weer over en kan ik hem weer bereiken. Heel moeilijk soms om mee om te gaan.
Ik had dus ook aan authisme zitten denken..