Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Libiris schreef:Hallo mijn paard is 4 weken geleden heel erg geschrokken en liep toen niet echt lekker meer, ik ben toen gestopt met rijden en heb wel even het been afgespoten. De volgende dag bleek ze dus heel erg kreupel. Toen heeft ze 2 wekenop stal gestaan en heb ik er mee gewandeld over het harde en daarna steeds afgespoten. Nu 4 weken later gaat het wel wat beter. in de stap is ze goed maar in de draf nog niet helemaal. nog kleine pasjes en onregelmatig. Maar ik heb ze wel weer in de wei gezet, want ze kan er niet tegen om alleen te staan. Er zit wel een verdikking aan het voorbeen aan de achterkant net onder de knie bij de pees. Ik heb er nog geen arts bij gehaald, want over het algemeen moet je ze toch op rust zetten en een peesblessure kan wel maanden of langer duren.
Ik heb ondertussen begrepen dat dolobene zalf heel goed is, hebben meer mensen daar ervaring mee? Of zijn er nog andere dingen die ik kan doen?
Ik ben van plan om de dierenarts over te slaan en over 1 of 2 maanden als het niet minder wordt, gewoon naar een kliniek te gaan en dan een echo/foto te maken.
Ik zou graag in contact komen met mensen die ongeveer hetzelfde hebben mee gemaakt.
Pipo schreef:Marije, ik zou eerst toch echt met zekerheid willen weten wat er aan de hand is met je merrie. Want de diagnose die bij jou is gesteld is mij veel te vaag.
Als de foto's goed zijn, dan moet er een andere aanwijsbaar iets zijn. Dmv verdoven kan je vaak de kreupelheid localiseren en met inspuiten kan je vaak veel doen voor peesproblemen. Daarnaast is 3 maanden rust weinig voor een paard met een peesprobleem.

carola schreef:Je bent zeeeeer onverstandig als je hier geen DA bij haalt. Het hoeft namelijk echt geen peesblessure te zijn, het kan van alles zijn. Wat je nu doet, is een totaal foute manier van geld besparen. Wist je dat het streng verboden is om een dier niet de nodige geneeskundige hulp te bieden? Dat valt onder zware dierenmishandeling. En daar bij jij nu zeker mee bezig!
marije1987 schreef:Libiris schreef:Hallo mijn paard is 4 weken geleden heel erg geschrokken en liep toen niet echt lekker meer, ik ben toen gestopt met rijden en heb wel even het been afgespoten. De volgende dag bleek ze dus heel erg kreupel. Toen heeft ze 2 wekenop stal gestaan en heb ik er mee gewandeld over het harde en daarna steeds afgespoten. Nu 4 weken later gaat het wel wat beter. in de stap is ze goed maar in de draf nog niet helemaal. nog kleine pasjes en onregelmatig. Maar ik heb ze wel weer in de wei gezet, want ze kan er niet tegen om alleen te staan. Er zit wel een verdikking aan het voorbeen aan de achterkant net onder de knie bij de pees. Ik heb er nog geen arts bij gehaald, want over het algemeen moet je ze toch op rust zetten en een peesblessure kan wel maanden of langer duren.
Ik heb ondertussen begrepen dat dolobene zalf heel goed is, hebben meer mensen daar ervaring mee? Of zijn er nog andere dingen die ik kan doen?
Ik ben van plan om de dierenarts over te slaan en over 1 of 2 maanden als het niet minder wordt, gewoon naar een kliniek te gaan en dan een echo/foto te maken.
Ik zou graag in contact komen met mensen die ongeveer hetzelfde hebben mee gemaakt.
Mijn paard haalde ik op een dag kreupel uit het weiland, had waarschijnlijk toen een trap gehad. Was verder geen verdikking of temperatuurverschil, maar wel ongelovelijk onregelmatig. Veearts er naar laten kijken en die kon alleen zien dat ze echt niet goed was, maar waar het vandaan kwam kon hij niet zien. We werden doorgestuurd naar de kliniek, waar na wat proefjes foto's gemaakt zijn. Bleek 100% in orde op foto's, dus wij moesten 3 maand met haar een kwartiertje per dag stappen en verder stalrust. Dit heb ik gedaan en na 3 maand was ze al weer redelijk opgeknapt, maar bij echte inspanning werd ze onregelmatig.
Toen weer naar de kliniek, en daar werd vastgesteld dat ze de belasting niet meer aankon, wat je nodig hebt bij trainen(voor wedstrijden). Waarschijnlijk heeft ze een heel klein bandje onderin haar voet opgerekt, wat niet zichtbaar is op foto's. Ze is toen afgekeurd voor de sport. Ze is nog wel geschikt als recreatiepaard of fokmerrie eventueel, maar daar heb ik weinig aan. Ik zou haar namelijk voor dit 'ongeluk' net L dressuur en -springen gaan starten. Zelf ben ik veel te fanatiek voor het recreatieve rijden, dus ik heb alweer een nieuw wedstrijdpaard aangeschaft. We moeten nu goed nadenken wat we met haar gaan doen. Of als recreatiepaard gaan verkopen of er een veulentje bij fokken(en dan eventueel als fokmerrie verkopen).
Ik hoop maar dat met jouw paard niet hetzelfde aan de hand is.. en dat jouw paard weer helemaal opknapt! Ik zou dus sowieso ook de veearst erbij halen! Dan weet je wat er aan de hand is, lijkt mij sowieso fijn om te weten..

Dus misschien is professioneel onderzoek en advies geen overbodige luxe, zeker als je spreekt over een termijn van reeds 4 weken 'rust',...
) => alleen de portemonne misschien
(peesblessure kan lang duren
, hoop dat het wat meevalt! want het is natuurlijk altijd nogal eng of je ooit nog wel 'alles' ermee kan doen
, ik wil je niet bang maken, maar hou het wel in je achterhoofd
)
Ik duim voor je en hoop het beste
Twinklebel schreef:Bij een gemiddelde veearts ben je tussen de 80 en 120 euro kwijt voor een peesscan.
Sammie schreef:Twinklebel schreef:Bij een gemiddelde veearts ben je tussen de 80 en 120 euro kwijt voor een peesscan.
Dat is veelste duur! Weet niet hoe je aan die prijzen komt maar bij de 1 was ik €50 kwijt en bij de ander €40.
Sammie schreef:@tinkerbel, dat is mijn vraag niet. Jij zegt dat ze gemiddeld zo duur zijn. En ik zeg dat ik dat veelste duur vind. Waar haal je die prijzen vandaan. Dat die gemiddeld (dus door heel het land en da's/pa's en va's te vergelijken) zo hoog is.