Help wat is dit? Foto's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roxy20

Help wat is dit? Foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 23:03

Hallo Allemaal,

Mijn pony heeft sinds 1 week korsten aan haar achterbenen. Niet alleen in de kootholte maar ook op de voorkant doorlopend naar boven. Het lijkt op mok, maar wat vinden jullie?

Ik heb het elke dag gewassen met Betadine scrub....Ze wordt kaal in de kootholtes. Help wat moet ik doen?

Zie foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deau

Re: Help wat is dit? Foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 23:05

euhh ziet er niet erg prettig uit voor je beestje Nagelbijten / Gniffelen mok ofzo? kan je beter de DA bellen... laat jij je paard hier een week mee rondlopen?? Bloos! kijk maar uit voor infecties...

* edit: hier een topic over mok: viewtopic.php?f=3&t=356221&view=unread#unread

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 23:21

dat is wel heel duidelijk mok!

vraag je veearts om hydrocortiderm en behandel het daarmee.
tot die tijd niet met water gaan kliederen, korstjes eraf halen mag wel, maar heeeel voorzichtig...
gen vage zalfjes gaan halen ofzo, maar echt even via je veearts.

succes!!!

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 11:43

Ja, je kunt echt hiermee het beste naar de dierenarts gaan!!
Succes en sterkte!!

Roxy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 12:26

Bedankt ik zal me veearts bellen. Maar het kan dus ook dat mok aan de voorkant van het been zit?
En is mokzalf niet goed?

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 13:42

Mokzalf werkt hierbij niet meer, dit is al te ver heen. Daarbij reageert elk paard weer anders op verschillende middelen, dus je kan idd het beste een DA erbij halen om te laten beoordelen welk middel je gebruiken moet. En mok kan idd ook voor op de benen zitten, je ziet het vaker in de kootholtes omdat het daar sneller warm en vochtig is, maar als het uitbreid kan het overal op de benen zitten

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 15:38

Idd een behoorlijke vorm van mok. Het best kan je de lange plukken van het been afscheren.
Wassen met Maleseb helpt ook heel goed, maar vraag het eerst maar aan je DA.

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 16:55

Je moet met deze mok absoluut naar de DA gaan hun hebben er een speciaal middel voor wat iets beter werkt dan de meeste mokzalfjes die je bij de ruitersport zaak kunt kopen..

Succes ermee, maar zeker ff een DA naar laten kijken..

Groetjes

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 17:03

je moet de benen afscheren en zo houdt het goed droog en maak de benen niet nat ! anders wordt het erger.

dus denk maar nu niet aan die mooie sokken...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 18:19

Lijkt vind ik met die pusrandjes ook op regenschurft. Daarvoor is het wel een bijzondere plaats, maar als het lang nat is geweest en de huid is week dan kan het best. Zou snel de DA bellen iig!

Roxy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 19:21

Bedankt voor jullie reacties! Ik zal maandag de DA bellen, het rare is dat nog een paard op mijn stal het heeft gehad. En daar is het weg gegaan door te wassen met betadine. Die heeft nooit de DA erbij gehaald.

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:40

Bij ons op de manege hebben een paar pony's dit ook gehad. Om en om gewassen met betadine en sebacil (anti schimmel-middel) en toen kwam er na ongeveer een week weer gewoon nieuwe huid op. Het haar is weer aangegroeit en je ziet er niets meer van. Ik weet het niet hoor maar ik dacht altijd dat je als je paard eenmaal mok heeft je er maar moeilijk vanaf komt, dan zou het denk ik niet met betadine en sebacil over kunnen gaan. Dus dan denk ik dat het geen mok is... ookal lijkt het er wel op.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:43

Roxy20 schreef:
Bedankt ik zal me veearts bellen. Maar het kan dus ook dat mok aan de voorkant van het been zit?
En is mokzalf niet goed?

kan zeker ook aan de voorkant zitten!

mijn paard had het rondom zn been tot aan zn spronggewricht!

mokzalf van de ruitersportzaak helpt helaas niet altijd goed genoegf

ik heb om Avuloxil gevraagd(zit een een soort injector spuitje/tube is normaal voor ontstoken koeienuiers, HET middel tegen mok iig t beste wat bij die van mij wekte!) en de korsten moet je laten zitten, dus niet er aan gaan zitte krabben of te ruw schoonmaken, sowieso er niet aanzitten of wassen etc hoe meer je wats, hoe dunner en zachter de huid wordt, en dus weer gevoeliger voor mok...

1x wassen met betadineshampoo, voorzichtig droogdeppen met een handdoek, en dan 1 tot 2x per dag een dun laagje avuloxil erop smeren en niet meer wassen, de korsten vallen er dan vanzelf af

ik zou dus zeker de DA bellen en om avuloxil vragen, en eigenlijk zelf langs laten komen, kan hij zelf even zeggen wat je er het beste mee kan doen

succes ermee

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:45

Roxy20 schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Ik zal maandag de DA bellen, het rare is dat nog een paard op mijn stal het heeft gehad. En daar is het weg gegaan door te wassen met betadine. Die heeft nooit de DA erbij gehaald.

dan lijkt het me eerder een soort van bacterie/mijt/etc geweest te zijn, want hoe meer je wast met mok, hoe slechter de huid wordt..

ik zou toch even je DA bellen en hem laten kijken voordat je het dus goedbedoeld op de verkeerde manier behandeld

Bailey6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:53

ik zou zeer zeker niet gaan scheren omdat je dan de andere plekken die nog niet zijn aangetast gaat besmetten en omdat de huid nu zo teer is het risico dat je het verder kapot maakt. Geen korstjes eraf gaan pulken ook niet voorzichtig die komen er vanzelf af. Ik zou ook echt even de da er naar laten kijken want dit is in een vergevorderd stadium alhoewel het razendsnel kan uitbreiden. Sterkte ermee !

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 15:13

Nu gewoon drooghouden en niets aan doen totdat de DA ernaar heeft gekeken... want het is duidelijk dat de mok al goed toegeslagen heeft.
Hoelang heeft je paard dit? want zoals het er nu uit ziet zit het er al enige tijd?
Lachen

Roxy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 07:45

Hallo Allemaal! Bedankt voor jullie reacties. Mijn pony heeft dit nu 1,5 week pas. Dus niet al heel lang. Ik heb gisteren er goed naar kunnen kijken, omdat alles droog was. Toen zag ik dat op de voorkant van het been de korstjes hadden los gelaten en alleen nog in het haar vast zaten. Die heb ik eraf kunnen halen. En nu is bijna alles weg. Dus heb echt geen idee wat het was?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 07:51

Ziet er idd uit als mok, dat kan ook naar de voorkant doorlopen.
En wassen met Betadine ontsmet. Bij mok kun je dat doen, aansluitend goed drogen voordat je met zalfjes begint.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 09:55

Zoals zoveel al hebben geschreven, ik vind ook dat het er absoluut uit ziet als mok.
Mok hoger op het been wordt ook wel ra(s)p genoemd.
Hoe is het eigenlijk gekomen?
Heeft je paard een tijd in de nattigheid gestaan?
En was het van de ene op de nadere dag zo erg?
Ben ik wel benieuwd naar.
Succes met het behandelen!

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 09:57

Mij toekomste paard heeft het ook gehad (kijk maar in het topic van mijn onderschrift) die hebben we gewassen met batadine en nu hij weer in een goede droge weiland staat is hij er zonder ook verder te behandelen vanaf.) Hij had het alleen heel erg op beide achterbenen en lichterlijk op zijn voorbenen. Ook daarvan werd gezegd dat het mok is, dat was het ook niet dat was meer een soort reactie op de vieze huid die hij had omdat hij in de winter elke dag heeft buiten gelopen. Door hier op bokt werd ook gezegt dat het mok was maar mok dat dus dan in zo'n ver stadium zou zijn kan je niet weg krijgen met alleen wassen met betadine en later het afspuiten van zijn voetjes. En het is nu dus wel weg. Denk eerder dat het een soort reactie is op modder omdat de merrie in dit topic elke dag met haar veulen in de bak heeft gelopen.

aminah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 10:10

wat hier heel goed tegen helpt is een zalf dat ze gebruiken voor koeien uiers... weet zo snel even niet hoe het heet.
het is een soort emulsie waar je weinig van nodig hebt.

als mok begint helpt dit ook goed:
voorzichtig korstjes verwijderen, betadine scrub erop doen.. 15 min in laten trekken, betadine uitwassen...voorzichtig droog deppen met een handdoek en er dan tandpasta opsmeren.

wat ook schijnt te helpen is er elke ochtend tegen aan plassen.. de ochtend urine schijnt daar erg goed tegen te zijn maar voor de meeste onder ons is dat niet zo heel makkelijk Knipoog

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 10:30

aminah schreef:
wat hier heel goed tegen helpt is een zalf dat ze gebruiken voor koeien uiers... weet zo snel even niet hoe het heet.
het is een soort emulsie waar je weinig van nodig hebt.

avuloxil Knipoog

Renske20 schreef:

ik heb om Avuloxil gevraagd(zit een een soort injector spuitje/tube is normaal voor ontstoken koeienuiers, HET middel tegen mok iig t beste wat bij die van mij wekte!) en de korsten moet je laten zitten, dus niet er aan gaan zitte krabben of te ruw schoonmaken, sowieso er niet aanzitten of wassen etc hoe meer je wats, hoe dunner en zachter de huid wordt, en dus weer gevoeliger voor mok...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:09

wat trouwens ook goed kan als je helemaal geen korstjes meer ziet en de huid verder rustig is, dat het uit zichzelf weer wegtrekt.

als jouw dier een goede weerstand heeft en nu droger staat kan dat heel goed.
wel even in de gaten houden natuurlijk....

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:24

Heb je de dierenarts er nu al bij gehad?

Onderschat dit niet hoor!
Dit kan echt in 1 dag tijd naar binnen slaan en dan heb je te maken met een fikse ontsteking.
Dan zal de da meerdere keren langs moeten komen om antibiotica toe te dienen en wellicht krijg je dan ook anbtiobitica om zelf tegen en prednisolon. Dan ben je zo 200 tot 250 euro verder. En dan heb ik het nog niet eens over de pijn die een dier dan heeft en het risico op een olifantspoot.

Nu kan het nog met een simpel zalfje verholpen worden.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:45

Zoals hierboven, heb je jouw DA al gebeld?