Buikschuren..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chippp

Buikschuren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 21:54

Nu het lekker weer word, hebben we hier een pony die helemaal kaal word op haar hoofd en gigantische jeuk krijgt aan haar buik.
Op haar hoofd is het vooral rond haar ogen. Het ziet er niet uit alsof het jeukt, ik zie haar nooit overdreven schuren en ze vind het ook niet lekkerder als je haar poetst ofzo.
Aan de onderkant van haar buik heeft ze wel erge jeuk. Ze vind het superlekker als je daar poetst. Vooral richting haar achterbenen, maar eigenlijk de hele onderkant van haar buik. Of je nou zachtjes aait of heel hard poetst dat maakt niet uit ze vind het gewoon superlekker! Ze staat dan ook met haar lip zo raar te doen alsof ze een andere pony kriebelt, maar dat doet ze wel meer als ze poetsen lekker vind.
Als ze los staat in de bak gaat ze ook liggen en dan met haar buik over de schuren.
Het is niet zo dat ze er de hele dag uitziet alsof ze gigantische jeuk heeft maar als je dan toch poetst, het liefste op haar buik en als ze in de bak staat dan moet ze toch zeker gelijk even gaan liggen en schuren. Het ziet er echt heel belachelijk uit, ze loopt echt de hele tijd van voor naar achter te schuren en ondertussen dat rare hoofd erbij.

Afbeelding Afbeelding

In de zomervakantie staan alle paarden 6 weken op het land en hebben ze vakantie maar de rest van het jaar staan ze op stal. Ze staat wel regelmatig buiten en loopt ook veel in het zonnetje. Ik weet niet of dit er iets mee te maken zou hebben.. maar sinds een week of 3 begint ze dus alweer kaal te worden.

Dit is een foto van 2 jaar terug, toen had ze het volgensmij voor het eerst. Dat jaar was het ook alleen haar hoofdje en begon het toen ze een week op 2 op het land stond. Toen ze een tijd op stal waren was het weer goed.
Afgelopen jaar is het volgensmij pas op het land begonnen, maar heeft ze het op stal daarna ook nog een heel tijdje gehad. Ik zit even te twijfelen of het nou toen ook al iets eerder is begonnen.. ik zal het eens nazoeken.
Maar dit jaar is het dus al begonnen en ze gaan met de zomervakantie pas het land op.
Als je goed kijkt, zie je wel waar het kaal word.. Die 2e is een beetje een vage foto, ze lag diep te slapen maar daar zie je haar hoofdje opzich wel goed..

Afbeelding Afbeelding

Hier foto's van haar buik van afgelopen zomer:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het begint precies in het midden onder haar buik zegmaar.. maar aan het eind van de zomer werd het een steeds groter stuk. Daar waar je die 'krullen' ziet op de 2e foto is het ook nog wel kaler geworden. Aan de linkerkant daar zie je een beetje lichtere vlekken. Dat heeft ze precies onder haar buik de hele winter wel een beetje gehouden. Niet dat het opviel in haar wintervacht en je moest echt heel goed kijken! Het was ook niet kaal maar gewoon wat lichtere vlekken..

Zo erg is het nu nog lang niet maar ik hoop ook echt niet dat het zo ver komt!
Ik ben heel benieuwd of iemand al eerder zoiets heeft meegemaakt. Kan het nl op internet niet echt vinden..

Sorry voor het lange verhaal.

Alles wat je maar denkt of weet is welkom!!

Terence

Re: Buikschuren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:08

Hallo Chippp,

Wat sneu voor je paardje. Je hebt er goede foto's bij geplaatst. Het klinkt als zonne-allergie. Ze zou zeker geholpen kunnen worden met een UV-werende deken in de periode april - oktober.
Daarnaast zou het heel fijn voor haar zijn als je de plekken kunt behandelen met een middel tegen de jeuk. Daarvoor zou ik een combinatie van essentiële oliën aanbevelen.
Ook zou het misschien zinvol zijn om haar weerstand te verhogen. Voor meer info kun je even kijken op mijn site.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:16

lijkt me ook een vrom van zomereczeem. spit het hele topic over zomereczeem door hier op medisch...misschien vind je wel wat.

mijn pony heeft t namelijk, en krijgt ook kale plekken op hoofd buik en op zijn kont op het moment ook...
zonlichtallergie kan ook, dit is een voudig op te lossen met een deken op.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:47

Ik ben het met ellepel eens: dit arme dier lijdt aan zomereczeem. Er zijn verschillende merken dekens die ervoor zorgen dat de pony zo min mogelijk last heeft. Voorbeeld:

Afbeelding

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 18:03

Terence, er was al eens eerder iemand op stal die zei dat ze gewoon niet tegen de zon kon. Dat zou heel geod kunnen ja! Maar waarom dan onder dr buik.. daar komt de zon toch niet..

Waar kan ik eens informeren naar een UV werende deken, als ik op internet zoek kom ik namelijk nergens..

En wie heeft er goede ervaringen met een middel tegen jeuk?

Ik voer wel knoflook sinds een paar weekjes. Ik dacht misschien dat ze dat minder last heeft van irriterende beestjes daar maar eigenlijk wist ik wel dat het niet zou helpen, dacht niet dat het aan de vliegen enzo lag.

En de weerstand verhogen? Wat bedoel je daar precies mee en hoe zou ik dat kunnen doen?

Iig alvast heel erg bedankt!! Ik hoop dat je me nog een beetje verder kan helpen..

Ellepel en Nado, Zomerexceem.. ik heb gewoon niet echt het idee dat dat het is.. ze heeft ook echt geen last van dr manen enzo..

Maar misschien dat dingen tegen zomerexceem wel zouden helpen..

Iig bedankt!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 18:22

Misschien de DA vragen om een huidschraapseltje te doen. Misschien heeft ze last van een schimmel?

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 19:02

Ze eet trouwens ook mest. Al een maand of 3-4. Ik heb een hele bak zeewier gevoerd en het leek minder te worden. Maar halverwege de bak at ze het toch weer gewoon meer. 3 weken terug de laatste schepjes gevoerd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:18

je zou ook kunnen proberen om extra kalk te gaan bijvoeren, paarden die poep eten kunnen ook een kalk tekort hebben.

wat je kunt proberen is gedroogde brandnetel kopen, kun je zo bij de reformzaak halen, om de dag een handvol over het voer doen,ze eten het graag op.

Brandnetel bevat een uitstekende hoeveelheid aan fosforzure kalk. Brandnetel voegt niet alleen kalk toe maar bevordert ook de opname van kalk in het lichaam.

voor smeersels tegen jeuk zijn er zoveel......
gewone zalven die je bij de drogist kunt kopen: uierzalf/creme.
llees t topic eens door van zomereczeem, daar staan veel middeltjes in

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 09:18

Het is net of je het over het paard heb wat ik rij...
die schuurt ook zijn buik tot bloedens toe open elke zomers...

Die van mij heeft ook nog eens heel erg last van schudden met z'n hoofd (boven naar beneden) en dat is niet omdat ik zo hard trek, want in stal enzo doet hij het ook...
Zou er een verband kunnen zijn tussen die 2 dingen??

Verder ga ik dit topic even volgen, misschien vind ik wel DE oplossing...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 11:51

vergeet ik nog met m'n brandnetel verhaal dat brandnetel heel zuiverend werkt op de huid, je kunt t altijd proberen en is nog vrij goedkoop ook

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 20:02

VarroIsLief, ik lees op paardendrogist.nl dat paarden idd kunnen gaan hoofdschudden als ze niet tegen de zon kunnen.

Maar wat is verstandig.. ik voer al knoflook. Zal ik dingen tegen de jeuk gaan smeren, brandnetel gaan voeren of nog wat dingen? Of er eerst eens een dierenarts naar laten kijken?

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 22:38

hallo Chippp,

Wat voor soort knoflook gebruik jij? Ik gebruik bij paarden met zomereczeem óf gewoon als preventief middel tegen de vliegenoverlast in de zomer de essentiële olie van knoflook. Een druppeltje van die olie staat gelijk aan 8 bollen (!!!) knoflook. Het dier gaat niet naar de knoflook ruiken, maar het bloed wordt gezuiverd. Het gebruik van de knoflook-olie moet langzaam opgebouwd worden tot maximaal 1 druppel olie per dag in het hoogseizoen.

Je kunt een UV werende deken of een Boett deken gebruiken, die paarden met zomereczeem ook om krijgen. Het gaat erom dat ze zoveel mogelijk van zonlicht wordt afgeschermd.

Als middel tegen de jeuk gebruik een samengesteld middel met essentiële oliën. De werking van de oliën helpt tegen de jeuk, maar ook om de huid weer te herstellen en om de haren te laten groeien.
En de weerstand verhogen: ook hierbij gebruik ik een samengesteld middel met o.a. teatree olie ter inname. Het werkt echt fantastisch.

Als je meer wilt weten, kun je me beter mailen, want ik kijk vaker op mijn mail dan op bokt.....

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 22:40

Brandnetel werkt trouwens ook heel goed vochtafdrijvend! In de zomer kun je zelf ook brandnetels plukken, even laten drogen en dan een paar takjes voeren.

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 12:58

Ik heb de laatste dagen het idee dat het iig niet erger word.. misschien zelfs iets minder.
K weet niet of ze minder in de zon heeft gelopen ofzo of waar het aan ligt.. IK heb er nog niks op gesmeerd.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:48

Ik wil niet banketstaaflig doen, maar ga er maar vanuit dat dit idd zomereczeem is/wordt. Bij mijn pony begon het ook zo, en werd een zomer later véél erger. Ik dacht ook eerst dat het wat anders was, heb van alles en nog wat uit de kast getrokken, maar niks hielp. Nu loopt ze met een boett.
Als ik je foto's zie, zie ik die van mij Knipoog Precies hetzelfde.
Het kan zijn dat het nu beter gaat omdat het weer niet optimaal eczeem weer is.

Jeukstillende zalf voor onder haar buik kun je iig proberen.
Succes.

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 08:30

Het was inderdaad de eerste zomer alleen haar hoofd,
afgelopen zomer begon ze haar buik te schuren maar pas verderop in de zomer.
En dit jaar begon het al een week of vier terug..

Iik ga iig iets tegen de jeuk smeren
en kijken waar ik brandnetels kan halen.. dat klinkt goed en kan ik sowieso proberen!

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Saba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 16:04

Ik heb een middeltje dat vrij goed helpt tegen zomereczeem.
Het is bij mij nog in de testfase maar ik heb de indruk dat de jeuk verminderd is.
Hier komt het:
Brandnetels plukken ( 1 grote plasiekzak vol), koken met 2 liter azijn en met 2 bollen gemixte knoflook.
Het hele goedje 1 nacht laten staan en de volgende dag zeefden en heel goed uitpersen.
Vervolgens in de vloeistof die je nu hebt een liter water, een goeie scheut dettol en een 1/5 flesje teatree olie bijvoegen. Het geheel goed roeren en klaar 't is voor gebruik.
Gebruik: eerst en vooral neusknijper opzetten (grapje), met een borstel het gehele lichaam van het paard inwrijven (best rond 16.00u, of een kwartier voordat je paard begint te schuren). Dit elke dag herhalen
Resultaat: geen vliegjes meer, en een glanzende huid zonder jeuk.
Ik ben nu ruim een week bezig en het schijnt te helpen, nu is het wel zo dat er minder vliegjes zijn met dit slechte weer, vandaar dat ik dit nog een testfase noem. Ik betrap ze wel af en toe op schuren maar dat doet mijn eczeemvrij paard ook wel eens.
Wie test er met mij mee?

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 17:49

Dit lijkt inderdaad op zomerexzeem. Zorg er in elk geval voor dat je uitgebreid poetst (vooral met de rosborstel), zodat je paard zo min mogelijk jeuk heeft. Zomerdekens schelen ookal een hoop. Verder zijn er een hoop zalfjes maar ook voedingsmiddelen die de jeuk verminderen.
Een goede weerstand houdt trouwens in dat je paard zo gezond mogelijk wordt en bestand is tegen ziektes. Dit bouw je op door je paard goed te laten bewegen en gezond te voeren.
Saba: dat middeltje dat is gewoon een anti-vliegenmiddel. Denk dat het niet erg veel werkt tegen jeuk...

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 19:39

Ik poets idd jusit veel onder dr buik. Ze wil ook steeds dat ik daar poest.

Alleen heb ik soms het idee dat ze nog niet echt jeuk heeft en als ik daar eenmaal heb gepoetst wil ze ook echt dat k daar blijf poetsen. Alsof ze dan weer denkt van ohja ik had jeuk..

En ze staat in de winter ook zonder deken dus om er nou nu een op te leggen..

Bedankt voor je uitleg van de goede weerstand!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:30

Mijn paard schuurt haar buik ook graag. Daarom heb ik een paaltje in het land geslagen. Daar gaat ze dan met haar onderbuik en achterbenen tegenaan staan schuren, met d'r lip omlaag ja, omdat ze 't lekker vindt. Bij het borstelen pak in de binnenkant van haar achterbenen heel goed aan, daar komen heel veel dode haartjes vanaf, ook haar onderbuik/uier. Ze is ook gevoelig voor de zon en pollen dus heb ik een Crusader vliegenmasker/pollenmasker besteld. Dat hoofdgeschud is geen doen met rijden, ze struikelt zich een ongeluk omdat ze de kluts kwijt is van ellende. Ik gebruik nu ook pollendruppels voor haar (allergisch voor 6 grassen) en geef leem voor de weerstand.

ellen_co

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 08:39

wat zielige paardje.
kan je daar voor naar de dierarts

doei

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 08:54

Ze heeft ruim een weekje (haast) niet geschuurd. Ik heb het iig niet gezien en de bultjes en geschuurde plekken onder haar buik werden ook zeker niet erger. Misschien zelfs iets minder.. Of zal ik dat hebben 'willen' zien??

Maar sinds donderdag heeft ze weer jeuk. En vrijdag had ze ook een aantal bultjes onder haar buik. Een ervan was wat groter en had een soort rood puntje in het midden. Ze begon ook gelijk weer te buikschuren zodra ze in de bak was..

Ik ben van de week gestopt met de knoflook, ze at het toch niet.. Maakte niet uit waarmee ik het voerde, ze liet er steeds meer van liggen.
Maar ik denk niet dat dat het is hoor.

Ik heb een spray tegen jeuk en ook gelijk afwerend tegen vliegen gekocht.Het is Silitch Spray van Silverlinde. Ik heb het bij de paardendrogist gekocht. Ik hoop dat het iig helpt tegen de jeuk!
http://www.paardendrogist.nl/pub/prd0000157.php?x=6099
Heeft iemand hier al ervaring mee?

Het was gisteravond ook gewoon rotweer! Alle paarden hadden last van de vliegen..

Hilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 23:38

hoi,

lijkt me idd ook zomereczeem, mijn paardje heeft precies hetzelfde, begint in Mei Juni ongeveer en duurt tot de herfst. Krijgt op de buiklijn(midden op zijn buik) wat harde verdikkingen en schuurt die vanwege de jeuk helemaal open.
Heb je trouwens naam en leeftijd van je paardje? komt me erg bekend voor, lijkt erg op de moeder van mijn paardje, vandaar.

Groeten Hilke

Hilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 23:44

oh nog even over wat ik er aan doe, Ik heb een tijdje Culivetsem geprobeerd (2 jaar) een homeopatisch middel. had wel het idee dat dit wat hielp. De laatste jaren heeft hij niet zoveel last meer, vandaar dat ik gestopt ben. Nu smeer ik als hij echt heel veel jeuk heeft de plekken in met hydrocortederm,(soort prednison dus jeukstillend) dit is symptoombestrijding, dus niet ideaal. maar omdat hij zo weinig last heeft de laatste tijd is dit voor mij genoeg

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 09:13

Ik spuit dr buik ook best vaak af.. met koud water. Hoop dat het een beetje verkoelt ofzo..
Maar kan ik het dan het beste afdrogen of zal dat niet uitmaken? Ik weet niet of het anders sneller gaat jeuken ofzo..