Hulp gevraagd! Bloedworm!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Marloes__

Hulp gevraagd! Bloedworm!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 16:09

De dierenarts zou net komen voor het inenten van Indy en het bijvijlen van haar kiezen. Ik had nog een paar vragen aan haar, aangezien Indy de laatste tijd nogal klungelt met diarree.

Toevallig mestte Indy net toen de dierenarts er was. En ineens zagen we rode wormpjes in de mest!! Dus ik zei direct: 'Ohjee, bloedworm..' Maar ik moest me niet druk maken, dat viel wel mee. Ze heeft even in de poep staan turen en is toen gegaan. Met de mededeling dat ik vanavond kan bellen over welke wormenkuur ik moet gebruiken.

Ik vind zelf dat de dierenarts erg weinig deed en vertelde. Ze had op z'n minst Indy even kunnen onderzoeken! Heb dus direct een ander gebeld en die komt morgen kijken.

Natuurlijk heb ik dagelijks Indy's mest gecontroleerd, juist omdat ze steeds wat diarree had. Anderhalve week terug is ze nog ontwormd met Equimax, en ik ontworm elke 6 weken.
Heb ook direct de mest van de weidegenootjes gecontroleerd, daar zag ik niks in. Maarja, bij Indy liepen de diarree problemen ook al wat langer en daar komen ook nu pas wormpjes uit. Gelukkig zijn de andere pony's tot nu toe nog gezond, en mesten ze goed.
Dus heb de staleigenaar en Waterkippie van Bokt gebeld (de eigenaars van de overige pony's). Indy komt waarschijnlijk tijdelijk dag en nacht op stal ivm besmetting. En de hele weiden worden gemaaid en opnieuw gemest.

De vraag is nu, heb ik goed gehandeld? Heeft iemand hier ervaring mee? Want ik vind dat de dierenarts meer moet doen, maar misschien is het wel normaal dat ze niets doet. Hoewel ik ook verhalen heb gehoord van onder andere ontwormen in de spier.
Verder wil ik graag meer weten over bloedwormen, weet er namelijk weinig van af.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

joke20

Re: Hulp gevraagd! Bloedworm!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 16:43

Hey, heb e rzelf geen ervaring mee, maar heb dit wel gevonden:

Equest

Equest is een nieuwe wormkuur tegen de meest voorkomende wormbesmettingen o.a : maag,darmwormen, longwormen, bloedwormen en horzellarven.
Equest is 90 dagen werkzaam en hiermee een zeer voordelige anti-wormkuur.

(bron:www.wormspuiten.nl)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 16:56

En, heb je al gebeld welke wormenkuur je kunt gebruiken?

Isabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 16:59

Ja, als het echt bloedwormen betreft (wat ik betwijfel aangezien je deze zelden in de mest tegenkomt) zal de dierenarts waarschijnlijk adviseren elke 2 weken (gedurende min. 2 maanden) een Equest wormenkuur te geven. Dat is de enige diebloedwormen bestrijdt! Succes ermee!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 16:59

Ik kan pas om 7 uur bellen, vond ik ook al zo raar. Verward

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 17:38

Verplaatst van VMR naar MD.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 18:25

dat zijn idd geen bloedwormen. even alle pony's in die wei ontwormen. en wat meer dan je normaal doet. extra overdoseren dus, want blijkbaar heb je te weinig gedaan de vorige keer. dan zijn de wormpjes zo weg, niks aan de hand. Haha!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 18:52

Ik heb volgens mij dierenarts al te veel gegeven, zij zegt dat Indy (een Haflinger) maar 300 tot 350 kg weegt.

Ik heb haar net gebeld en moest Equest geven.

Maar ik voel me toch niet prettig bij haar manier van doen, dus laat die andere dierenarts morgen toch komen. Want zelfs al zijn het geen bloedwormen (hoewel ik van haar begreep dat ze het wel zijn), dan vind ik het toch raar dat ze verder niet vraagt naar symptomen ofzo, of Indy even nakijkt.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 19:28

Je hoeft je helemaal niet zo druk te maken hoor....
Wij hebben ook weleens last van bloedwormen als er een nieuwe pony bij komt, brengt deze vaak zoiets mee.
Dan passen we gewoon de drie-weken-cyclus toe.
1. ontworm
2. over drie weken weer
3. over drie weken weer
4. weer gewoon als ze allemaal weer "gewoon" zijn.

Het is geen echte ramp, tenzij ze er na die ontwormcyclus er echt niet vanaf komt.....

Ik zou Indy voor 400 geven, zit je altijd goed (iig niet te weinig)

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:26

Geen paniek, zelfs vaker ontwormen hoeft niet, gewoon het schema van om de maand ivermectine (Furexel, Eqvalan, Equimectin) of om de 6 weken pyrantel (strongid-P). Equest is leuk, maar ook duur, en elke week Equest is geldklopperij.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:41

toen mijn vriendin haar draver kocht had deze ook bloedwormen, we hebben toen bij de da een kuur gehaalt dat na 3 weken herhaalt moest worden.

en na 6 weken hebben we mest laten onderzoeken en ze waren weg!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:56

Een volwassen haflinger weegt echt wel meer dan 300 kg.
500 kg komt meer in de buurt !
Stop er maar een hel wormspuit in en dan het liefst equest, die werkt namelijk als enige tegen de ingekapselde larven.

Aangezien de equest 13 weken nawerkt heeft na een paar weken opnieuw ontwormen geen enkele zin.

DA doen vaak maar wat met ontwormen, ze weten vaak niet eens welke stof ze erin stoppen, op een uitzondering na dan.

Na de equest ( dus na 13 weken) gewoon een hele spuit equimax geven zodat je ook alle lintwormen hebt gehad.

Dat je nu nog wormen ziet na de ontwormingskuur betekend dat je echt te weinig hebt gegeven, dit werkt resistentie in de hand.

Je mag tot 3 dagen na de kuur wormen zien, dit is normaal bij een ernstige besmetting, maar daarna niet meer.

Als je alles zo hebt gedaan kan je gewoon weer elke 10 weken invermectine gebruiken.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 22:22

Bloedwormen kom je inderdaad zeer zelden in de mest tegen.

Een volwassen haflinger weegt zeker geen 300-350 kg
Voor dat gewicht ontworm ik onze shet...
Ik heb zelf een slanke, luxe tinker die qua gewicht waarschijnlijk aardig bij de gemiddelde haflinger in de buurt komt. Afgelopen zomer heeft hij op een paardenweegschaal gestaan, en hij woog 495 kg.
Daar gaat een hele spuit in (600 kg). Je kunt trouwens tot 100% overdoseren zonder dat het kwaad kan. Onderdoseren is een veel groter gevaar, dan dood je niet alles, en wat er overblijft wordt resistent.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:12

vriendin van mij denkt ook dat haar (klein) paard maar 300 weegt. mijn shetlanders zijn idd al zoiets, en voor dit ontworm ik ze ook. een betje haflinger zal al wel 500 wegen denk ik.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:55

Hoi,

Ik heb precies hetzelfde momenteel.
Ook altijd mest goed gecontroleerd en regelmatig ontwormd. Niks aan de hand op maandag, donderdag hele mest vol rode wormpjes. Uiteraard gelijk ontwormd met Ivermectine als werkende stof. Het is een stuk minder maar ik kan in de mest nog steeds een verdwaalde levende worm vinden.
Heb dus de veearts maar even gebeld:
Het zijn larven van stronglyden (goed gespeld?). Hij heeft me geadviseerd om twee weken na de 1e ontworming nog een keer te ontwormen met Equest. Tegen dit middel zou geen worm bestand zijn. Bij een ernstige wormbesmetting zou het middel voor het paard tamelijk hard kunnen aankomen, dus het was volgens de veearts juist voordelig dat ik al met ivermectine had ontwormd. Dit middel beschermt gelijk voor 3 maanden.
Moet zeggen dat ik dit nog nooit heb meegemaakt en ook de andere paarden hebben nergens last van. Uiteraard heb ik die uit veiligheidsoverwegingen ook maar gelijk ontwormd.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 09:13

Mijn eerste pony kreeg ik met bloedworm. Dit was zo ernstig dat de DA zei dat ik geen dag later had moeten komen, dan had ik haar dood in de wei gevonden. Ze was supermager, de wormen vraten dr helemaal op van binnen. ( eerste pony, geen ervaring met paarden kopen, dus dan koop je wel eens rommel Knipoog )
Ik moest toen om de 2 weken Equest geven, dat was toen nog niet in de winkel te verkrijgen, alleen maar bij de DA.
Bij mij was het dus wel noodzaak om stevig en extra te ontwormen.

Ze is er wel weer bovenop gekomen maar is wel 2 jaar lang mager geweest, niet dik te krijgen, wat je dr ook inpropte. Dr weerstand was daarnaast ook nog eens erg slecht, dus het heeft op haar een hele impact gehad

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 14:06

Er is vanmorgen een andere dierenarts geweest, het is waarschijnlijk toch bloedworm. Maar voor de zekerheid wordt er een bloedonderzoek gedaan. Ik heb haar ook gelijk ontwormd met Equest.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:10

voor of na de bloedtest ontwormd ?

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 14:17

Erna.

pluizebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:28

Ik ken het probleem, lastig. Mijn haflinger had dat vorig jaar ook.Hij werd altijd elke 8 weken ontwormd samen met de rest en ik heb in 7 jaar tijd nog nooit een worm gezien. Hij werd erg mager en kon niet van die rode wormen afkomen. Op advies van de DA een paar keer extra een wormspuit gedaan maar het hielp niets, toen heeft de DA hem gespoten, vraag me niet waarmee ook al weer maar het heeft wel geholpen.
wat ik niet wist is dat die ellendige wormen zelfs een aardige vorstperiode kunnen overleven! goed de mest opruimen uit de wei dus! ik denk dat het wel verstandig is als je hem een tijdje op stal zet, wel sneu maar zo kan je verdere besmetting wel grotendeels voorkomen denk ik. succes ermee

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 14:31

Ze staat nu inderdaad ook op stal voor de komende tijd. En vanwege wat jij beschrijft (dat ze niet weg gaan na wormenkuren) ben ik ook blij dat er nu een bloedonderzoek wordt gedaan. Daar kunnen ze net wat meer uithalen.
De wei waar Indy stond gaan we eerst uitmesten (heb vanmiddag al een deel gedaan) en dan wordt hij gemaaid en eventueel opnieuw bemest. De weidegenootjes worden nu ook extra ontwormd. Eventueel ook met Equest.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:40

viewtopic.php?p=4916453#4916453
Het is helaas een erg lang verhaal, ooit waren er links naar de verschillende alinea's maar die zijn verloren gegaan in de omzetting naar phpBB3.0. Maar hier is ook heel veel info te vinden over wormen en wormbesmetting...

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 14:52

Bedankt voor die link! Heb ik veel aan!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:41

Bestaan er echt nog mensen die denken dat pyrantel werkt?? Bv in strongid p? Hiervoor zijn ze echt allemaal resistent! Eventueel kan je een dubbele dosis geven tegen lintwormen maar dan kan je net zo goed een goeie geven (equimax). Wil je dat je paard goed ontwormt wordt of wil je er goedkoop iets inspuiten? Dan kan je em net zo goed appelmoes geven!

@ loesjuh: succes met je paardje!!

oneilltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 08:09

hoihoi

Mijn pony heeft het ook gehad de dierenarts had het uit zijn bloed gehaald
Hij was gewoon zichzelf niet hij deed niks meer en stond er bij als of hij half dood was
hij is naar de kliniek geweest en daar hebben zezijn mest onderzocht
toen ik weg ging heb ik bloedverdunners gekregen en 5 speciale wormen kuren welke weet ik niet meer iedere week moest ik er 1 geven
Nu gaat het weer super met hem
Ik wens je veel succes en het komt allemaal wel goed

groetjes