Kale plekken....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

adnil

Kale plekken....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 10:50

Ik vraag me af of iemand van jullie ervaring heeft met het volgende:

Ik heb gister een paard gekocht wat best wel verwaarloosd is geworden. Zo is hij redelijk mager enz.. Zie ook een van mijn laatste post's in dit topic: viewtopic.php?f=1&t=389042

Voordat ik de vorige keer ging kijken had diegene die hem verkoopt mij nog recente foto's gestuurd en daarop zat hij goed in zijn (wel nog winter-) vacht. Zoals ook te lezen in het topic kreupelde hij toen en zijn we niet gaan kijken. De eigenaresse van Ranger heeft hem toen 10 dagen binnen gezet, helemaal alleen in een schuurtje, terwijl hij voorheen altijd buiten liep met een andere pony. Ook heeft hij daar 4 maanden letterlijk alleen maar op het weiland gelopen. Ze borstelde hem nog niet eens Boos! .. Nu ben ik gister gaan kijken en nu zit hij superslecht in zijn vacht. Hij heeft overal kale plekken. samen met diegene die hem verkoopt (= dus niet de eigenaresse!!) heb ik een contractje opgesteld voor het geval dit wat ergs zou zijn, maar uitgaande van hoe fit hij oogt (hij lijkt niet ziek) en dat hij op de foto's van april nog geen kale plekken heeft, lijkt dit met stress te maken te hebben. Toevallig dat een paard waar mijn schoonzusje een tijd terug heen is gaan kijken dit ook had. De vee-arts is daarbij gekomen en hij vertelde dat het met stress te maken had (paard was verwaarloosd, stond eerst dag en nacht buiten, nu opeens binnen enz enz)

Ik heb hem dus toch gekocht, er door heen kijkend en er van overtuigd dat hij niet meer te herkennen is achter een jaar Haha!

Nu vraag ik me af of er hier iemand ervaring mee heeft en hoe ik hem het beste kan helpen minder gestressed te zijn en een beetje hulp om hem terug in zijn vacht te krijgen...

Rondom de kale plekken trek je trouwens de haren met wortel en al uit!! Maar dat kan niet overal op zijn lijf (gelukkig, anders was ie kaal haha)

morelia

Re: Kale plekken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:01

Gefeliciteerd met je paardje! Nu maar hopen dat het niets ernstigs is. Als eerste zou ik het paard direct ontwormen met een goede kuur die alle wormen pakt.Dat doe je hoogstwaarschijnlijk zo en zo wel Lachen Daarnaast zou ik bij de paardendrogist of zo wat omegaolie kopen en dat een tijdje door het voer doenvoor zijn vacht.. En verder wat het gestressed zijn betreft veel aandacht en weidegang geven( met een maatje ) en heel natuurlijk lekker rustig weer wat conditie opbouwen. Dan komt het allemaal waarschijnlijk vanzelf wel weer goed. Knipoog Oja heel belangrijk even een dierenarts erbij halen om toch zeker te zijn of het niet iets anders is.

Heel veel plezier met je paard!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:24

heel veel plezier met je paard!

Ik zou lijnzaadolie bijvoeren om hem sneller uit zijn (overgebleven) wintervacht te krijgen, verder goed borstelen. De haren die er er zo uit kunt halen groeien toch niet meer vast Knipoog . verder ga ik met morelia mee, veel weidegang en een maatje doen wonderen voor ieder paard!

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 12:26

Dank je wel! De dierenarts komt de dag erna gelijk langs! Hij is 28 april nog ontwormd, dus dat zit wel goed!... Die olie is inderdaad een goed idee!!.. Ik dacht ook al aan lijnzaadolie!.. Weidegang krijgt hij hier 24 uur per dag samen met 2 maatjes dus dat zit wel goed... Ik was hem gister aan het borstelen, en ik weet het die haren groeien niet meer vast, maar toch vond ik het zielig om door te borstelen...

Dank jullie wel voor jullie reactie!

Nog meer tips?

Milou1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:41

Ten eerst heel veel pelzier met je paardje. Die kale plekken kan van alles zijn. Het kan komen door het schuren ivm het jeuken van de losse haren uit de vacht. Of een allergische reactie. Daar is het paard van mijn moeder namelijk ook heel gevoelig voor.

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 12:47

Ik ben net bij de dierenarts geweest om hem in te schrijven en een afspraak te maken voor als hij er is. Die zei dat aangezien het verhaal wat hij meegemaakt heeft het heel waarschijnlijk stress is, wat dus in het begin bij mij nog zal verergeren (verhuizing, nieuw baasje, nieuwe paarden, nieuwe wei, lange reis van 4 uur in de trailer) en dan zul je binnen een paar weken al verbetering zien... Maar hij komt de dag erna kijken, dus eens kijken wat ie zegt..

Hij schuurt zich er in elk geval niet aan en lijkt er ook geen last van te hebben!

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:58

adnil schreef:

Rondom de kale plekken trek je trouwens de haren met wortel en al uit!! Maar dat kan niet overal op zijn lijf (gelukkig, anders was ie kaal haha)

Ten eerste gefeliciteerd met je nieuwe paardje Haha!

maar even over die quote... kan het niet wezen dat dat huidschimmel is? Mijn tinker heeft dat laatst ook gehad gewoon willekeurig over haar lijf kale plekken en die haren rondom trek je er zo uit. ze schuurde er ook niet aan en had er zoals ik het bekeek niet echt last van.

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 13:12

kimbalover schreef:
adnil schreef:

Ten eerste gefeliciteerd met je nieuwe paardje Haha!

maar even over die quote... kan het niet wezen dat dat huidschimmel is? Mijn tinker heeft dat laatst ook gehad gewoon willekeurig over haar lijf kale plekken en die haren rondom trek je er zo uit. ze schuurde er ook niet aan en had er zoals ik het bekeek niet echt last van.

Ja, dat zou dan inderdaad kunnen... Nah, we hebben toch een contractje opgesteld dat bij hoge kosten ofzo dat hun die dan voor hun rekening nemen... Dus als het dat is dan betalen hun het maar!.. De dierenarts komt gelijk als ie er is, maar ik hoop zo dat het van de stress is...
Wat heb jij ervoor gekregen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 14:40

denk dat ik wel weet hoe die kale plekken komen...
waarschijnlijk zit hij nogal lang in het haar, als er niet voldoende zuurstof bij de huid kan komen word de huid vochtig en warm.
daardoor gaan de huidporien openstaan, en laten de haren heel makkelijk los.
het is niet ernstig hoor, er groeit vanzelf nieuw haar op, maar het kan wel schimmel worden. dus beetje in de gaten houden...

oud paard bij me op stal ziet er ook verschrikkelijk uit, mensen stoppen al om te vragen wat er is....bij haar trek ik ook complete plukken haar eruit...

maar goed, zorg dat je hem scheert of op andere manier zo snel mogelijk uit die vacht krijgt, knippen kan ook, maar is nogal een werk..

tijdelijk wat extra brok of vitamines kan helpen, hiervoor is zeewier heel erg goed geschikt( vooral voor paarden met slechte vacht,hoeven etc...) kun je kopen bij de ruitersportzaak elke dag een schep over z'n voer..

1x per week lijnzaad koken, niet te vaak, is slecht voor de darmen( worden ze zeg maar lui van..)..

met deze tips kom je al een heel eind denk ik..

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 14:43

ellepel schreef:
denk dat ik wel weet hoe die kale plekken komen...
waarschijnlijk zit hij nogal lang in het haar, als er niet voldoende zuurstof bij de huid kan komen word de huid vochtig en warm.
daardoor gaan de huidporien openstaan, en laten de haren heel makkelijk los.
het is niet ernstig hoor, er groeit vanzelf nieuw haar op, maar het kan wel schimmel worden. dus beetje in de gaten houden...

oud paard bij me op stal ziet er ook verschrikkelijk uit, mensen stoppen al om te vragen wat er is....bij haar trek ik ook complete plukken haar eruit...

maar goed, zorg dat je hem scheert of op andere manier zo snel mogelijk uit die vacht krijgt, knippen kan ook, maar is nogal een werk..

tijdelijk wat extra brok of vitamines kan helpen, hiervoor is zeewier heel erg goed geschikt( vooral voor paarden met slechte vacht,hoeven etc...) kun je kopen bij de ruitersportzaak elke dag een schep over z'n voer..

1x per week lijnzaad koken, niet te vaak, is slecht voor de darmen( worden ze zeg maar lui van..)..

met deze tips kom je al een heel eind denk ik..

Als ik dat zo hoor zou het inderdaad daardoor kunnen komen!.. Hij had heel lang dik winterhaar en op de plekken waar hij nog haren heeft zeg maar, daar zit nog altijd lang winterhaar... Je trekt er inderdaad zo de plukken haar uit met wortel en al!.. Ook op zijn hoofd, neus, oren, overal! Hoe zie je of het schimmel is geworden? Hij staat dalijk 24 uur per dag op de wei en krijgt 1 x per dag bijgevoerd, dus ik zal nog zeewier halen voor daar weer overheen!! Hartstikke bedankt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 14:45

hoe je ziet of t schimmel word?

pff..best wel moeilijk, als t goed is zie je dan een soort witte waas over de huid liggen, allemaal hele kleine witte schilfertjes.

nou heeft t oude paard bij mij dat dus wel een beetje, maar ik wacht nog heel even af hoe dat verder gaat, die huidschilfertjes kunnen namelijk ook gewoon normale huidschilfers zijn die daar nog zitten omdat t lange haar ervoor zat...

best wel wat moeilijk dus, maar als je twijfeld zou je denk ik een arts erbij moeten halen...

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 14:49

ellepel schreef:
hoe je ziet of t schimmel word?

pff..best wel moeilijk, als t goed is zie je dan een soort witte waas over de huid liggen, allemaal hele kleine witte schilfertjes.

nou heeft t oude paard bij mij dat dus wel een beetje, maar ik wacht nog heel even af hoe dat verder gaat, die huidschilfertjes kunnen namelijk ook gewoon normale huidschilfers zijn die daar nog zitten omdat t lange haar ervoor zat...

best wel wat moeilijk dus, maar als je twijfeld zou je denk ik een arts erbij moeten halen...

16 mei gaan we Ranger halen, heb al een afspraak gemaakt met de vee-arts voor 17 mei haha.. Hij moet de inentingen, dus dan kan hij gelijk kijken naar die plaatsen!

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 15:00

En als het huidschimmel zou zijn, hoe wordt dat dan behandeld??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 15:09

dat behandel je met imaverol,( ook weer te koop bij de ruitersportzaak) maar eerlijk gezegd vind ik wachten tot 17 mei wel een beetje lang, schimmel breidt zich namelijk best snel uit en is voor jou ook besmettelijk.

maar ja net wat ik zeg...dat is best moeilijk te zien...

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 15:18

ellepel schreef:
dat behandel je met imaverol,( ook weer te koop bij de ruitersportzaak) maar eerlijk gezegd vind ik wachten tot 17 mei wel een beetje lang, schimmel breidt zich namelijk best snel uit en is voor jou ook besmettelijk.

maar ja net wat ik zeg...dat is best moeilijk te zien...

Eerder staat hij niet bij mij... Kan er niets aan doen, heb het al doorgegeven aan waar hij nu nog staat, vanmorgen is de dierenarts daar geweest om hem te chippen en die heeft gezegd dat het stress is, maar wil voor alle zekerheid nog door mijne laten kijken, hij moet toch komen om te enten....

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 17:57

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst !
Idd lijnzaadolie door het voer mengen. Dat doe ik ook en er is al een hele vooruitgang Lachen

Laat 'm lekker in de wei en begin niet gelijk met veel/vaak rijden,bouw het rustig op voor minder stress enzo. Voor schimmel weet de DA wel een behandeling,maar daar moet je iig niet te lang mee wachten anders bereidt het zich snel uit.

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:36

adnil schreef:
Ja, dat zou dan inderdaad kunnen... Nah, we hebben toch een contractje opgesteld dat bij hoge kosten ofzo dat hun die dan voor hun rekening nemen... Dus als het dat is dan betalen hun het maar!.. De dierenarts komt gelijk als ie er is, maar ik hoop zo dat het van de stress is...
Wat heb jij ervoor gekregen?

Ik had van iemand spul gekregen dat moest je gewoon in de mond spuiten...het is eigenlijk voor koeien maar in de paardenkliniek gebruiken ze dat ook voor paarden.
Ik weet niet meer precies hoe het heet ivomeq ofzo iets.
Iniedergeval ik heb het mn paardjes (ja de een heeft de ander besmet) ingespoten, moest het iets verdunnen met water, en met ong een week was het weg.

Ik zal is kijken of ik meer over dat spul kan vinden.
Maar in iedergeval het kan nooit geen kwaad dat spul het is tevens voor mijt, luis en volgens mij maagwormen, maargoed ik zal even kijken Knipoog

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:41

Het heet Ivomec en dit heb ik gevonden.

Ivomec PLUS injectie

Bestrijding van maagdarm- en longworm, leverbotten, alsmede luizen en schurftmijten bij rundvee en schapen.
Dosering: 1 ml per 50 kg.
Wachttijd vlees: 21 dagen
Werkzame stof: Ivermectine.

Alleen had ik dan een potje.

ik zal nog even verder zoeken Tong uitsteken

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:47

Ik kan niet echt het zelfde potje vinden als die ik had, maar die dingen waar het voor is, dus die luizen enzo, dat was wel hetzelfde... misschien kun je dan even langs de boerenbond ofzo gaan en daar vragen naar ivomec.
En het kan natuurlijk ook aan je VA.

Ik hoop dat je wat aan mijn info hebt Knipoog

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 21:43

kimbalover schreef:
Ik kan niet echt het zelfde potje vinden als die ik had, maar die dingen waar het voor is, dus die luizen enzo, dat was wel hetzelfde... misschien kun je dan even langs de boerenbond ofzo gaan en daar vragen naar ivomec.
En het kan natuurlijk ook aan je VA.

Ik hoop dat je wat aan mijn info hebt Knipoog

Ja zeker, hartstikke bedankt!.. Als het inderdaad schimmel is en hij kan er pas voor behandeld worden als hij bij mij is, dan moeten de andere 2 paarden ook maar voor de zekerheid behandeld worden!.. Diegene die hem verkoopt mailde me net nog, zij denkt echt dat het geen schimmel is... Dus daar hopen we dan op!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 22:16

wat op dit moment veel voorkomt is dat je paard te veel eiwit binnen krijgt doordat ze op een te vette wei staan.
mijn pony heeft ook ineens kale plekken maar volgens meerdere mensen, oa de smid die dus veel paarden ziet en er ook echt verstand van heeft, is het voor 99% zeker dat ze gewoon teveel eiwit heeft dat gaat irriteren op de huid.

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 22:21

laura2span schreef:
wat op dit moment veel voorkomt is dat je paard te veel eiwit binnen krijgt doordat ze op een te vette wei staan.
mijn pony heeft ook ineens kale plekken maar volgens meerdere mensen, oa de smid die dus veel paarden ziet en er ook echt verstand van heeft, is het voor 99% zeker dat ze gewoon teveel eiwit heeft dat gaat irriteren op de huid.

Dit kan het bij hem niet zijn, want hij stond op een kale wei...

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 22:29

Afbeelding

Hier zie je zo'n kale plek voor op zijn neus.....

LotteAnna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:41

leuk paardje!! Ik heb ook een paardje gehad met veel kale plekken, heb de kale plekken elke dag gewassen met betadine-shampoo. Goed voer, vertroetelen, doet ook wonderen!!

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 10:58

LotteAnna schreef:
leuk paardje!! Ik heb ook een paardje gehad met veel kale plekken, heb de kale plekken elke dag gewassen met betadine-shampoo. Goed voer, vertroetelen, doet ook wonderen!!

Ik hoop dat het niets ernstigs is Bloos ... Hoe kwam jou paardje er dan aan?