ineens veranderd van karakter?Graag snel tips.!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSuusx

ineens veranderd van karakter?Graag snel tips.!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 20:36

Hallo,

Dit heeft rijtechisch te maken en medisch denk toch wel.Dus ik plaats het hier.

Ik heb ong 1,5 jaar al een shethengstje,toen ik hem kocht was hij al vaker door gehandeld en was 'vals'
Hij beet trapte en onder het zadel steigerde hij en bokte,na zo'n half jaartje veel onderuit gelegen elke dag rijden en hem op zn plek gezet werd hij lief.Zo lief tot een 'echte' kindervriend werd.Alle kleine kinderen zijn dol op hem en iedereen stapte er zo op.
Maar plots tot vlede week verander hij van een lieve pony naar weer een gemeen kreng!

Hij trapt en bijt weer,oke het is een hengstje dus altijd gewoon consuqent geweest, maar hij beet gemeen er loopt nu iemand rond die een hele blauwe bovenarm hebt!
Er lopen nl ook kleine kinderen rond en hij heeft ook al een meisje van 4 weer gebeten in der arm,hij bijt gewoon flink door!
Ook trappe doet hij weer en gericht naar je!
Met rijden bokt hij en steigert hij even lief omhoog,ik reed laast buiten en tot 4x toe gooide hij me eraf voor de sloot!Hij stond 5 m van het erf!
De 4x gooide hij me zo hard eraf dat ik voorover klapte en met me gezicht op de stenen terecht kwam,ik vertrouwde het niet dus deed toch voor de zekerheid me cap op!gelukkig maar! Haha!

Hij steigert recht en dan geeft hij een bok erachter aan met rijden,en hij bijt/trapt om een onbekenbare reden.

Ik Wil hem best nog proberen maar er lopen kleine kinderen rond en het word gevaarlijk,een anderen stal zoeken heb geen nut want niemand zal een hengstje willen.Ik zat zelf te denken om hem misschien wel naar de slacht te brengen,klinkt hard maar ik wil geen ongelukken en niemand wil een klein hengstje voor kleine kinderen die 'vals' is.
En hij was ook meerderen malen verkocht omdat hij deze taken al eerder vertoonde.

Ook heb ik gister met de staleigenaar gepraat en erover gehad en zei vind het ook erg gevaarlijk worden hij wil winnen.hoe dan ook!
Hij komt niks te kort genoeg beweging,aandacht zat zat met meerderen shets op een stukje wei.Wat wil je nog meer?

We hebben alles nagekeken zadel is niks mis mee,rug is inoorde geen last etc.

Dus weet 1 van jullie het?

Gr Susanne.

gina2003

Re: ineens veranderd van karakter?Graag snel tips.!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:09

Hi, ik heb zelf een ruintje inmiddels.
ook een shetlandertje.
Zijn vorige eigenaar heeft hem weggehaald toen hij ongeveer 9 maanden oud was, de kinderen van die mensen reden er al op!!!
Echt belachelijk.
Hij was natuurlijk nog hengst, maar met hem, heb ik gehoord, dan, was er ook helemaal niks te beginnen.
Van alles geprobeerd, tot ze op het goede idee kwam haar goede vriend, de eigenaar van Goa de paardenmusical te vragen om hulp.
Ze hebben hem toen kunstjes geleerd, en geruint, dit ging echt geweldig.
Hij kon zijn energie bij iets anders kwijt, en kreeg steeds als beloning iets lekkers, dus vond het een geweldig spel!

Ik moet zeggen, die kinderen hebben hem vroeger ook mishandeld, dus als hij nu een kind ziet tot een jaartje of 6 is hij ook heel gemeen.
Als ik er zelf bij ben niet, maar hij kan niet alleen met kinderen, want dan is hij echt heel erg gevaalrijk, maar dat kan ik hem natuurlijk niet kwalijk nemen.

Misschien is er bij jouw op stal ook wel iets met hem gebeurt, er is natuurlijk niet elke minuut toezich op, dus wie weet heeft iemand wat met hem gedaan, dat hij zo reageerd, je weet nooit.

Maar waarom laat je hem niet castereren?
Je hebt kans dat hij een stuk rustiger word, dat is het wel waard toch?

En probeer hem met wat lekkers kunstjes te leren, misschien werkt het.
Succes

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:44

Ik zou hem laten castreren....je kunt het in ieder geval proberen, misschien veranderd zijn karakter hierdoor! Dus...hakkie takkie weg zakkie!!!!!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 08:28

Zelfde tip als hierboven: laten castreren! Dan heeft hij zijn aandacht vaker bij jou ipv zijn hormonen. Kan een tijdje duren, maar hij zal dan echt veel liever en rustiger worden. Zou hem dus castreren en dan een tijdje in de weil laten en daarna weer gaan rijden enz

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 08:33

indd ballen af Haha! worden ze stukken rustiger van die zal wel nu wel al die hormonen in zijn kop hebben en de meeste merries worden nu hengstig het zit gewoon in het instinct als die mekrt dat die eierloos is word die wel rustig Haha!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 09:20

xSuusx schreef:
Hallo,

Dit heeft rijtechisch te maken en medisch denk toch wel.Dus ik plaats het hier.

Ik heb ong 1,5 jaar al een shethengstje,toen ik hem kocht was hij al vaker door gehandeld en was 'vals'
Hij beet trapte en onder het zadel steigerde hij en bokte,na zo'n half jaartje veel onderuit gelegen elke dag rijden en hem op zn plek gezet werd hij lief.Zo lief tot een 'echte' kindervriend werd.Alle kleine kinderen zijn dol op hem en iedereen stapte er zo op.
Maar plots tot vlede week verander hij van een lieve pony naar weer een gemeen kreng!

Hij trapt en bijt weer,oke het is een hengstje dus altijd gewoon consuqent geweest, maar hij beet gemeen er loopt nu iemand rond die een hele blauwe bovenarm hebt!
Er lopen nl ook kleine kinderen rond en hij heeft ook al een meisje van 4 weer gebeten in der arm,hij bijt gewoon flink door!
Ook trappe doet hij weer en gericht naar je!
Met rijden bokt hij en steigert hij even lief omhoog,ik reed laast buiten en tot 4x toe gooide hij me eraf voor de sloot!Hij stond 5 m van het erf!
De 4x gooide hij me zo hard eraf dat ik voorover klapte en met me gezicht op de stenen terecht kwam,ik vertrouwde het niet dus deed toch voor de zekerheid me cap op!gelukkig maar! Haha!

Hij steigert recht en dan geeft hij een bok erachter aan met rijden,en hij bijt/trapt om een onbekenbare reden.

Ik Wil hem best nog proberen maar er lopen kleine kinderen rond en het word gevaarlijk,een anderen stal zoeken heb geen nut want niemand zal een hengstje willen.Ik zat zelf te denken om hem misschien wel naar de slacht te brengen,klinkt hard maar ik wil geen ongelukken en niemand wil een klein hengstje voor kleine kinderen die 'vals' is.
En hij was ook meerderen malen verkocht omdat hij deze taken al eerder vertoonde.

Ook heb ik gister met de staleigenaar gepraat en erover gehad en zei vind het ook erg gevaarlijk worden hij wil winnen.hoe dan ook!
Hij komt niks te kort genoeg beweging,aandacht zat zat met meerderen shets op een stukje wei.Wat wil je nog meer?

We hebben alles nagekeken zadel is niks mis mee,rug is inoorde geen last etc.

Dus weet 1 van jullie het?

Gr Susanne.

Hebben jullie het zelf nagekeken of door de vakmensen??

De rest is hier al gezegd; castreren...

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 18:26

ik zou hem ook eerst laten castereren voordat je hem naar de slager brengt .
het word nu lekker weer en al die hengstige merries om hem heen dat wil wel .
en verder gewoon goed consequent blijven .
succes

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 22:44

uiterraad door vak mensen.Zelf heb ik er veder geren verstand van.Ik kan hem idd casteren.Misschien heeft het nut maar hij is al 7 jaar.En ik kon altijd kinderen ermee alleen laten en nu niet meer.IEdereen kon alles ermee!

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:18

suus misschien klopt het wel bobby wordt helemaal gek van al die hengstige merrie's bij ons, al als hij ze ziet staat hij te gillen. en iemand zei iets over vrij heids dresuur, je hebt dat wel een tijdje gedaan . misschien vond hij dit toch niet leuk. misschien heeft hij in ze verlede in het circus of wat jij zei. wel iets ergs meegemaakt. ik zal het even aan kijken.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:41

Alweer een?

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 10:18

Daar gaan we weer !!!!!!!!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 15:45

Castreren, het kan nog best wel werken.
Ik zou het iig proberen voordat je hem naar de slacht stuurt.
Als het echt van de ene op de andere dag is omgeslagen zou ik toch denken aan een medische oorzaak, misschien even vragen aan de DA?

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 15:57

Da is erbij geweest en kon niks vinden.En hermendeux je moet er een x niet mee bemoeien.Casteren is een optie.Ik geloof niet dat er iets is gebeurt in het cirus.Iederegeval niks van gehoort.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 17:22

Milka is ook een tijd helemaal omgeslagen qua gedrag. Heeft 2 keer een topic van op bokt gestaan. Ik heb haar gewoon een week vakantie op de wei gegeven en nu gedraagt ze zich weer goed.

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 22:15

Oke maar hij word vaak bereden maar ook vaak niet.Dus paar dagen per week en veder word hij geknuffeld en gepoets etc.En gewandelt.Dus er word van alles gedaan met hem.Als je hem jjuist rust geeft word hij alleen maar gek.hij wil nl aandacht ook veel.

WilmaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 07:57

xSuusx schreef:
Oke maar hij word vaak bereden maar ook vaak niet.Dus paar dagen per week en veder word hij geknuffeld en gepoets etc.En gewandelt.Dus er word van alles gedaan met hem.Als je hem jjuist rust geeft word hij alleen maar gek.hij wil nl aandacht ook veel.

En als hij niet genoeg opbrengt naar de slager gebracht........ Wel volledig zijn Susan!!!!

ijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:44

hoi,dit is echt een hormonen-kwestie,laten castereren en lekker een paar maanden helemaal op rust zetten ,zodat hij alles weer op een rijtje kan zetten,dan komt het zeker weer helemaal goed met hem

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:11

Zelfde verhaal: castreren die hap. Hormonen zitten zo'n beestje alleen maar in de weg, en jou ook. Ballen eraf dus, effe rust om te herstellen en dan weer oppakken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:58

Castreren, en verder wat regelmatiger met hem werken en hard met hem werken. Een hengst van inmiddels 7 kan dat aan hoor, en in het zweet rijden is NIET zielig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 14:54

Bijoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 11:39

doe die pony a.u.b. weg voor zijn bestwil....elk paard zou veranderen van karakter als tie in jou bezit is!!!!

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 12:35

Als je die zogenaamde "vakmensen" erbij hebt gehad, snap ik eerlijk gezegd niet waarom ze je niet hebben geadviseerd om hem te laten castreren. Dat arme dier raakt helemaal gefrustreerd en dan staat ie ook nog tussen de hengstige merries. Hier had je ook zelf wel op kunnen komen. Je zegt dat hij goed verzorgd wordt en geknuffeld en noem nog maar meer op, maar ondertussen vind ik dit mentale dierenmishandeling, arm dier. Over de kat op het spek binden gesproken

Jamie_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:10

het is egt achtelijk en zielig om hem naar de slacht te brengen, een paard is nooit vals of gemeen, als hij zich zo gedrragd komt het door de mensen die hem zo gemaakt hebben dus zou t heel oneerlijk zijn om hem zomaar naar de slacht te brengen!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 12:08

Castreren!!!!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 14:12

castreren kan idd zijn karakter niet veel veranderen, maar misschien ook wel.
lijkt mij dat je het de pony verschuldigd bent om dit op zijn minst te proberen!

En elk paard is weer "normaal" te krijgen...., je hebt er alleen de juiste persoon en omgeving voor nodig!