Karperrug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Allegra

Karperrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 14:27

Weet iemand of en wat de nadelen zijn van een karperrug?
Ik ben bij een paardje wezen kijken van 7 jaar, en die heeft dus een karperrug.
Hij loopt verder goed, en ik laat hem natuurlijk klinisch keuren als hij (een week) op proef komt. Maar ik wil gewoon graag weten wat eventuele nadelen kunnen zijn.
Ik bedoel met een karperrug dat ter hoogte van het heupbot zegmaar de ruggengraat wat uitsteekt. Dan zie je twee bulten waar zegmaar de billen beginnen.

Knavia

Re: Karperrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:04

Als wedstrijdpaard: never nooit niet aan beginnen. So wie so omdat het lelijk is en voor de dressuur gaat het ook om 't plaatje, maar ze hebben vaak ook net wat meer moeite met verzamelen (strekken gaat wel weer Oke meestal). Als recreatiepaard: voor onder 't zadel zorgen dat je passend zadel mee krijgt waar ie al mee bereden is, omdat sommige extreme karperruggen nauwelijks een zadel passen en je er anders een dure op maat moet laten maken. Voor menpaard: geen probleem.
Het moet wel een koopje zijn, want als jij hem ooit weg gaat doen ga je er ook bijna niets voor krijgen.

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:27

Hmmm, ik zit me eigenlijk af te vragen wat je bedoelt.

Knavia begrijpt het volgens mij al beter dan ik en geeft ook al uitleg over wat je zo al kan verwachten van zo´n paard.

Als ik dat zo lees. Zou ik verder kijken naar een ander paard.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:35

Ik ken 1 paard die dat heeft, en die loopt succesvol Z2 dressuur.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:45

Uitzonderingen zijn er altijd. Zo hebben we een paard gehad met aan alle 2 de achterbenen actieve spat. Liep uit stal altijd enorm kreupel, even half uurtje longeren, snel op de trailer naar de wedstrijd en heeft in Duitsland op die manier tot in de S springen gelopen. Nu verkocht als jachtpaard (voor goed geld), die knakkers vinden het blijkbaar geen probleem als de eerste 30 minuten van je rit een beetje vreemd hobbelen is.
Maar goed, de vraag is of je uit gaat van de uitzondering of de regel....

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 07:19

Het is gewoon voor recreatief gebruik. Beetje in het bos crossen, misschien een keertje endurance. Maar het zadel ligt als het goed is niet zo ver naar achteren... Ik bedoel echt alleen dat stukje boven het heupbot. En je zadel mag niet verder dan de laatste rib liggen als het goed is, dus daar kom je nooit bij. Verder is de rug normaal, voor zover ik gevoeld heb. Ik krijg er geen zadel bij, maar wilde een boomloos kopen dus dat is meestal niet zo moeilik met passen.
Wat vind je een koopje? We zijn uitgekomen op 1500 euro, zonder zadel dus, maar wel deken hoofdstel peesjes enz.
Het is trouwens ook maar een pony hoor van 1.47. Zou mijn gewicht (80 kilo ongeveer) een probleem kunnen zijn? Ik heb niet gemerkt dat hij er moeite mee had.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 07:36

Ik heb eens wat plaatjes gezocht (bijna niks te vinden, behalve dat het bij honden schijnbaar veel voorkomt) maar wat ik kon vinden was niet wat ik bedoelde.
Wat ik gezien heb op die plaatjes is dat de rug halverwege zegmaar bol trekt. Dat is dus niet het geval. Het zijn echt alleen maar boven het heupbot twee 'bulten' naast elkaar. Volgens iemand op onze manege heet dat dus een karperrug.
Ik laat hem toch klinisch keuren als hij op proef komt, dus dan vraag ik het wel even aan de dierenarts.
Maar als iemand nog aanvullende info heeft Haha!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 10:13

Karper rug geeft meestal aan dat de rugbespiering arm is. Zeker als het in de onderrug zit, zal het paard eerder last hebben tijdens de galop. Ook lange afstanden kan een probleem zijn. Die spiergroep moet namelijk zorgen voor de verbinding tussen de achterbenen en de rest van het lichaam. Een karperrug betekend eigenlijk dat je de ruggewervels duidelijk ziet, en dat de spieren ernaast diep liggen.

Zou eens een foto laten maken en op bokt neerzetten, dan kunnen we eens zien of deze pony een karperrug heeft, of verdikte spieren op de lendenen.

Voor een pony van 1,47 komt mij de 80 kilo wel zwaar over. Zeker als je er ook nog veel lange afstanden mee wilt doen. In dit geval moet de rug gewoon goed zijn.
En wat is goed lopen. Als ik jou zo hoor heb je niet veel ervaring met het hebben van een eigen paard. Loopt de pony ruim van achteren, of is het meer een krabbelpasje?

Overweeg goed wat je wilt doen. Bespreek dat zeker met de dierenarts die hem gaat keuren.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 14:29

Het is niet veel lange afstanden hoor. Hoofdzakelijk gewoon bosritjes en af en toe een keer een klasse 1 wedstrijdje ofzo.
Ook is het de bedoeling aangespannen te gaan rijden. Ik heb namelijk waarschijnlijk een of andere vorm van reuma (zijn de artsen nog niet uit) en als ik veel last heb kan ik ook niet rijden. Dus het zijn sowiezo geen zware dingen die ik er mee wil doen, want dat kan ik zelf ook niet.
Arme bespiering klopt wel, die is niet echt indrukwekkend Haha!
Met goed lopen bedoel ik dat hij idd ruim is, hij zet de achterhand onder, stapt met de achterhoef over de afdruk van de voorhoef, spoort, struikelt niet en is niet onregelmatig. Het is ook niet gevoelig als ik op die plekken of eromheen druk of wrijf (dus niet aaien maar echt met druk).
Ik kan me voorstellen dat het gewicht een beetje zwaar overkomt, maar het is een kruising fries/welsh cob, dus wel stevig. Niet zo'n iel ding. Daar heb ik wel rekening mee gehouden Knipoog
Ik heb geen idee hoe ik een foto moet plaatsen... Hij moet dan al op een website ergens staan toch? En die heb ik niet.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 14:57

Waarom vragen als je toch zelf weet dat je het eigenlijk wel wilt. Want je gaat tegen alle argumenten in.

Ik weet wel dat je voor €1500 een hele gezonde, misschien iets minder knappe pony kan krijgen. Naja als je een pony met karperrug knap vind.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 15:11

QuijoSavan schreef:
Waarom vragen als je toch zelf weet dat je het eigenlijk wel wilt. Want je gaat tegen alle argumenten in.

Ik weet wel dat je voor €1500 een hele gezonde, misschien iets minder knappe pony kan krijgen. Naja als je een pony met karperrug knap vind.

Ik ga helemaal niet tegen alle argumenten in. Alleen als er iets niet klopt wel, bijvoorbeeld dat ik er VEEL lange afstanden mee wil rijden. Dat is niet zo.
Welke argumenten ga ik nog meer tegen in volgens jou?

Hier is een link naar de advertentie van het paardje, op de onderste foto kun je een beetje zien wat ik bedoel.
http://www.speurders.nl/show_photo.php? ... to_count=3
Van de achterkant gezien zijn het dus een soort bulten.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 15:14

Ow ja, het is dus niet zo dat je de ruggenwervels ziet zitten. Het zijn gewoon twee bulten zegmaar.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 16:28

Ik zie op die foto's niet echt een karperrug. Wellicht wat minder bespierd op die plek maar niet zoals op het plaatje hieronder.

Afbeelding

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 17:06

Ik kan er eigenlijk ook geen Karperrug uit halen.
Ik had gewoon het idee dat je voor jezelf had besloten om hem gewoon te nemen, zo kwam het over, niet aanvallend bedoelt.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 17:13

Als het een karper rug is dan verdient het speciale aandacht voor training om de rug sterker te maken. Dat probleem heb ik dus ook gehad.
Zelf vind ik de kortste afstand van Endurance toch een afstand waar niet licht over gedacht moet worden. Het is niet te vergelijken met een buitenritje van 45 min. Duurt toch langer dan 2 uur, en dan met een bepaalde gewicht op zijn rug. Je moet het ook een beetje dan met jezelf vergelijken. Ga je een korte wandeling maken met een mager bespierde rug met een zware rugzak, dan ga je het steeds net redden. Ga je dan een lange rit maken, met die zware rugzak en mindere spieren, dat ga je echt wel voelen hoor.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 18:43

Ik had toch een iets grotere pony uit gezocht.
80 kilo vind ik behoorlijk wat voor een pony van 1.47 m hoog.
Of het moet een fjord/haflinger zijn.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:22

Nou, dit is geen karperrug. Wat jij bedoeld beschrijven wij altijd als kippekontje, je ziet het vaak bij arabieren. Ik heb geen idee of er nog een oficiele term voor is. Dit is geen probleem voor wat dan ook alleen die van de manege die het over een karperrug had, die moet even op cursus of voortaan de mond houden!!!
Succes.
Dus daar hoef je 'm niet op te laten staan

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 07:26

Cheveyo schreef:
Ik zie op die foto's niet echt een karperrug. Wellicht wat minder bespierd op die plek maar niet zoals op het plaatje hieronder.

http://users.belgacom.net/paardenwereld ... .jpg[/img]

Dit is idd ook de enige afbeelding die ik gevonden heb van een karperrug.
Oke, kippekontje dus Haha!

Ik was ook niet van plan om gelijk lange ritten te gaan maken. Er moet gewoon eerst aan de conditie gewerkt worden en bespiering moet worden opgebouwd. Dat gaat geleidelijk. Mijn buiteritjes zijn ook niet van 3 kwartier hoor. Het duurt sowiezo een half uur voordat ik in en uit het bos ben (kwartier heen, kwartier terug), en dan de bosrit nog.
Ik vind eigenlijk dat een welsh cob x fries best in staat moet zijn mij te dragen Tong uitsteken Daar ging het ook niet om. Het ging er om of mijn gewicht niet een probleem was met een (door mij vermeende) karperrug.
Een ijslander van 1.30 kan ook een volwassene zonder problemen dragen, waarom een welshcob (daar lijkt ie het meeste op) van 1.47 dan niet? Een volwassen man weegt tenslotte ongeveer net zoveel als ik, en die zitten ook op van die smalle arabiertjes die ook allemaal rond de 1.50 zijn.

Ik heb ook nooit gezegt dat ik hem daarom niet zo nemen, en dat ik dit vroeg vóórdat ik mijn beslissing ging maken. Ik wilde gewoon weten wat de eventueel nadelen zijn. (Niks dus, als ik het goed begrijp Lachen )
Mijn beslissing had ik al gemaakt ja, dat hij iig op proef komt.
(Damn, waarom heb ik toch altijd het gevoel dat ik me moet verantwoorden hier Knipoog )

En op zich valt het nog tegen hoor, een gezonde pony vinden voor weinig geld, die geen haf, fjord, of fries (kruisingen dus uitgezondert Haha!) is en wel bereden en betuigd, en ook nog onder de 1.65. Die ook nog is bomvast moet zijn Tong uitsteken
Ik weet het ik stel veel eisen Haha! Moet kunnen. Heb net mijn paardje verkocht omdat het toch niet klikte, en die fout maak ik niet weer door een paard te kopen wat eigenlijk niet alle bovengenoemde eigenschappen heeft. Die ik wel heel belangrijk vind.

Maar bedankt voor de adviesen iig! En ik heb weer wat geleerd (een paard met een kippekont Tong uitsteken ) Haha!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 13:47

Krijg ik net een mailtje dat ie een koliekaanval heeft gehad...
Dat word dus niks meer denk ik.
Aan de ene kant, kan elk paard overkomen, maar aan de andere kant is het wel erg toevallig...

dynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:32

een vriendin van me heeft er ook eentje met een karperrug ik ga even kijken voor der fotos

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:48

hij heeft problemen met zn rug en dan vind ik het onverantwoordelijk als iemand met 80 kilo op zn rug gaat zitten, ik hoop dat je het begint te snappen (sorry als het wat te bot is maar ik vind het niet kunnen)

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:54

Moeilijke beslissing hoor! Veel sterkte ermee. Wat naar van die
koliekaanval.

jongleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 08:34

Knavia schreef:
Als wedstrijdpaard: never nooit niet aan beginnen. So wie so omdat het lelijk is en voor de dressuur gaat het ook om 't plaatje, maar ze hebben vaak ook net wat meer moeite met verzamelen (strekken gaat wel weer Oke meestal). Als recreatiepaard: voor onder 't zadel zorgen dat je passend zadel mee krijgt waar ie al mee bereden is, omdat sommige extreme karperruggen nauwelijks een zadel passen en je er anders een dure op maat moet laten maken. Voor menpaard: geen probleem.
Het moet wel een koopje zijn, want als jij hem ooit weg gaat doen ga je er ook bijna niets voor krijgen.

dit ben ik TOTAAL niet met je eens... wij hebben 2 paarden met een karperrug.. 1tje hebben we 11 jaar gehad en is 13 geworden en de ander is nu 5... Ik heb op de 1e 5 wedstrijden gereden en mocht ook L starten. mijn moeder heeft op die 1e ook gestart en is met dat paard Z2 startgerechtigt geworden... Dit 2e paard is nog heel kort onder het zadel en heb ik nu 4 wedstrijden mee gestart. waarvan 2 winstpunten... Hier wil ik uiteindelijk mee gaan springen... Natuurlijk ziet het er niet prachtig uit maar meestal valt het onder het zadel amper op... Maar moeite met verzamelen nou nee hoor daar had dat paard van ons helemaal geen moeite mee... en het strekken.. die van 5 heb ik nog nooit zo goed zien strekken ik krijg er ook wel een 8 voor tijdens mijn proef... en natuurlijk als je een erge karperrug heb dan moet je een maatzadel nemen. zijn iets duurder in prijs maar gaan erg lang mee... En ik ben er ook niet mee eens dat het een koopje moet zijn. ze zijn wel iets goedkoper dan een normaal paard maar een koopje echt niet... Boos! ja sorry hoor maar hoe kan jij dat allemaal zeggen.. heb je er ervaringen mee?? natuurlijk als ze ouder zijn kunnen ze goedkoper in de prijs worden maar als je er maar voorzichtig mee om gaat en niet bijv. met slof in elkaar trekt is er niets aan de hand.. en als je dit paard neemt 1 tip: laat om de 2 of 3 jaar een foto maken van zijn rug... Maar ik kan me er echt kwaad om maken als mensen paarden met een karperrug helemaal de grond in douwen.. ze zijn net zo goed als andere paarden ze hebben alleeen een handicap.. Als je daar mee om kan gaan heb je een top paard...

jongleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 08:46

en hier 2 voorbeelden van een karperrug: die 1e is wat erger dan die 2e:

Afbeelding
hier was die wel al 13 en het was nog erger ingezakt.. de reden ervan... 2 jaar lang erg verkeerd gereden.. (hij kwam ook met artrose en kissingspine terug)
en onder het zadel:
Afbeelding

en het jonkie van 5
Afbeelding hier kan je het niet super zien omdat die zijn kop omhoog heeft...

en onder het zadel:
Afbeelding

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 07:29

Xx_Mitt_xX schreef:
hij heeft problemen met zn rug en dan vind ik het onverantwoordelijk als iemand met 80 kilo op zn rug gaat zitten, ik hoop dat je het begint te snappen (sorry als het wat te bot is maar ik vind het niet kunnen)

Als je even goed gelezen had was je erachter dat hij dus geen rugproblemen heeft, maar dat ik me in een aandoening heb vergist!
En waarom denk ik je dat ik het hier vraag of het kwaad kan? Om me er vervolgens niks van aan te trekken? Tuurlijk is het onverantwoordelijk om een zwaar (ik hou meer van de term volslank Haha! ) iemand op een paard met rugproblemen te zetten! Alleen heeft ie die dus niet. Want als ik ook zo naar de foto's kijk is dat echt geen karperrug wat hij heeft, maar idd een kippekont Tong uitsteken
Dus lees de volgende keer even voordat je begint te schreeuwen.