Rugprobleem - gelpad of schapevachtje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yfande

Rugprobleem - gelpad of schapevachtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 14:33

Hi,

Wij (Odessa1 en ik) vroegen ons af wat beter is voor een paard
met een (tijdelijk) rugprobleem een bontje of een gelpad.

Odessa is een behoorlijke tijd uit de running geweest ivm een
probleem in haar rug (ze heeft haar rugspieren vastgezet) en de VA
heeft nu een gelpad geadviseerd.

Een tijdje geleden stond echter in de Bit (dachten wij) een stuk
hierover en is geadviseerd om bij rugproblemen een bontje te
gebruiken omdat een gelpad minder vriendelijk voor de rug zou zijn én
de rug ook nog eens erg zweet.

Wat is jullie ervaring hiermee ?

Let_be

Re: Rugprobleem - gelpad of schapevachtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 15:16

GEEN GELPAD!!
Een geldpad klinkt leuk, maar zodra jij gaat rijden met de gelpad onder het zadel trekt deze gelpad strak. Hierdoor zit er dus als het ware een strak iets op de rug. Dit trekt.
Dit heeft een VA mij uitgelegt!

Schapenvacht is beter, want dit heeft de werking als een sharbrak.
Maar ook dit zover verzacht dat het paard minder last heeft van zijn rug weet ik niet.

Als een paard last heeft van zijn rug, kun je beter niet rijden (longeren over de rug is beter bv).

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 15:25

Odessa moet nu op advies van de Va s'morgen's gelongeerd en
s'middag's gereden worden (rijden op rechte stukken, dus buiten
en bij terugkomst een paar volte's). Het advies van de gelpad kwam
van de VA.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 15:28

Ik zou toch voor een schapevachtje gaan, want zoals je zelf ook zegt zweet het ook erg inderdaad.
Neem dan wel een dik schapevachtje.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 15:47

Persoonlijk zou ik toch maar het advies van de DA opvolgen. Die heeft het paard gezien, en ervoor doorgeleerd. Hooguit kun je je DA vragen of een schapenvacht ook een optie is, en je bezwaren tegen gelpad (zweten) daarbij noemen. Maar op nou het advies van een DA naast je neer te leggen op grond van goedgemeend advies van leken (niet onaardig bedoeld, maar dat zijn we toch met z'n allen). Het lijkt me ook niet erg goed voor je relatie met je DA, waar je neem ik aan, toch wel langer mee wilt doen...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 15:54

Idd uit Bit kwam naar voren dat een lamsvel onderlegger of polypad het meest drukverdelend waren. Gelpad beslaat imo maar een klein gedeelte paardenrug, dus niet genoeg.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 21:30

Ibbel schreef:
Persoonlijk zou ik toch maar het advies van de DA opvolgen. Die heeft het paard gezien, en ervoor doorgeleerd. Hooguit kun je je DA vragen of een schapenvacht ook een optie is, en je bezwaren tegen gelpad (zweten) daarbij noemen. Maar op nou het advies van een DA naast je neer te leggen op grond van goedgemeend advies van leken (niet onaardig bedoeld, maar dat zijn we toch met z'n allen). Het lijkt me ook niet erg goed voor je relatie met je DA, waar je neem ik aan, toch wel langer mee wilt doen...

Even voor alle duidelijkheid, het is absoluut niet de bedoeling om
het advies van de VA te negeren.
Wij vroegen ons af wat jullie ervaringen zijn met gelpad vs bontje.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 11:04

zowel bij bontje als bij gelpad moet je goed opletten. Beide onderleggers vullen de ruimte onder het zadel op (je maakt de rug als het ware breder) De pasvorm van je zadel verandert hierdoor. Het kan zijn dat het zadel nu te strak om de schoft heen ligt. Dat gaat knellen en dan ben je juist verder van huis. Volgens van Rijs (zadelmaker) heeft een goed passend zadel al een goede drukverdeling en is dus geen gelpad nodig, ook niet bij paarden met een rugprobleem.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 15:42

Heb je als een aan magneet therapie gedacht? Ik weet niet of dit geschikt is voor de problemen van jouw paard, maar je zou er eens over kunnen informeren bij een therapeut of DA?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:45

Dewi schreef:
zowel bij bontje als bij gelpad moet je goed opletten. Beide onderleggers vullen de ruimte onder het zadel op (je maakt de rug als het ware breder) De pasvorm van je zadel verandert hierdoor. Het kan zijn dat het zadel nu te strak om de schoft heen ligt. Dat gaat knellen en dan ben je juist verder van huis. Volgens van Rijs (zadelmaker) heeft een goed passend zadel al een goede drukverdeling en is dus geen gelpad nodig, ook niet bij paarden met een rugprobleem.

Hier ben ik t mee eens. Als jouw zadel niet goed ligt, veroorzaak je alleen maar meer problemen. Als je een zadel op maat laat maken, moet je vantevoren aangeven of je evt. met gelpad of dik bontje rijdt, omdat t zadel daar dan op aangepast moet worden. Als je zadel "gewoon" op maat gemaakt is, en je legt er dan een dik bontje of een gelpad onder, dan past je zadel eigelijk niet meer, en kan je er juist problemen door krijgen.
In jouw geval zal ik lekker gaan longeren met een pessoa ofzo. Eerst die rug weer goed krijgen, dan er pas weer op.

brownstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:54

Pling

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 06:42

Als je tijdelijk met een geldpad wilt rijden op advies van de veearts kan je het zweten makkelijk oplossen: je maakt er een katoenen of badstof hoes omheen...

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 07:45

ulisse staat onder behandeling van een dierenarts. Ook krijgt ze wekelijks accupunctuur. Ze is dus herstellende van de rugblessure en moet op advies van de DA juist bereden worden.

Yfande heeft dit hierboven ook al gemeldt.

De DA heeft een gelpad geadviseerd, en dan niet de standaard, maar de duurdere omdat de gel die daarin zit de druk beter verdeeld.

Ik vind zelf de gelpad een beetje een onding, ben altijd bang dat het gaat schuiven en vind ook dat het zweet.

Juist omdat ik had gehoord hoe meer DA hoe meer meningen was ik gewoon benieuwd naar jullie mening.

En natuurlijk heb ik mijn zadels na laten kijken of ze nog wel passen Bloos Dat is toch het eerste dat je doet bij een rugprobleem Haha!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 07:51

Er staat in mijn onderschrift dat ulisse al sinds 21 januari kreupel is, maar toen was de oorzaak nog niet bekend. Sinds ongeveer 4-5 weken weten we dat het daardoor kwam. Gelukkig is ze heel goed herstellende.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:08

Ik heb wel eens met een gelpad gereden. Ik deed m altijd tussen t shabrakje en me zadel. Dan heb je ook t zweetprobleem niet. Wel goed naar voren leggen, want hij zal idd nog ietsje naar achter schuiven. Maar bij mij bleef ie wel aardig liggen zo.
Blijf t apart vinden dat je MOET rijden, maar ik ben geen DA. In ieder geval heel veel succes. Hoop dta t snel beter gaat!

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:26

bontje is waarschijnlijk beter maar leg die wel direct op de rug

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 14:05

Ik gebruik ook altijd een bontje onder het zadel, of een schabrak met een bontrug. Wel echt, medicinaal gelooid, lamsvel van de fa. Mattes in Duitsland.

Heb ik ook een singel van. Het bevalt mij geweldig.
Gelukkig heb ik een paard wat geen last van zijn rug heeft, maar een bontrug geeft wel een bredere verdeling van de druk. En het gaat schuren tegen, ook als de rug gaat zweten.

Wel zorg ik altijd dat mijn paard zo schoon mogelijk is, wat met een schimmel niet altijd simpel is. Ook vuil in de huid kan gaan schuren, met name als het paard onder het schabrak gaat zweten.

Ik dwaal af, het ging hier om een paard met een rugprobleem en niet over schuurplekken. Ik wens je sterkte met je paard.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 16:15

Hmmm ik hoor hier boven iedereen zeggen van een gelpad dat neemt geen vocht op dat zou ik niet doen.
Voorbeeld: hoe hebben ze het dan in IJsland? Daar rijden ze al jaren en jaren zonder onderlegger, sjabrak of wat dan ook maar. Dus een kaal zadel op de rug. Niks geen problemen met het zweten hoor! Als het een probleem was zouden ze dat echt niet doen. Ook geen problemen met lopen en zo... Verder hoe een gelpad de druk verdeelt heb ik geen mening over.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 22:36

Glossie,

Ik heb geen idee hoe het bij Ijslanders werkt, maar ik kan me voor-
stellen dat het klimaat een grote rol speelt en het type paard.
Onze KWPN'ers en andere wat hoger in het bloed staande paarden
maken zich wat drukker en zweten denk ik daroom ook meer.
Hmm, die van mij iig, en als ik me druk maak wordt het nog erger Bloos

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 23:36

Je hebt ook gelpads met gaatjes en een streep vrij over de rug, ook heb je medicinale lamsvacht waar ook extra gel stukken op zijn aangebracht (ademend en wel), alles is mogelijk, als je meer info wilt, pb mij dan maar.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 20:51

wij hebben ook zo'n duurdere gelpad met een streep vrij op de ruggegraat en uitsparingen om de warmte af te voeren.
maar we gebruiken deze eigenlijk niet meer, omdat m'n pony juist drukplekken kreeg toen we deze gingen gebruiken. bij hem hebben we er nu een simpel bontje onder z'n zadel leggen
bij m'n paard heb ik zo'n lamsbontje onder het zadel leggen, op advies van de zadelmaker (van rijs).

maar ik zou het advies van je veearts aannemen, je kan allicht vragen of een bontje ook kan, als je het op een normale toon vraagt, vinden ze dat heus niet 'betweterig' en wie weet heeft hij wel een goede reden om een gelpad boven een bontje te kiezen, of misschien heeft hij wel helemaal niet aan een bontje gedacht...

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:45

Er zijn hier op bokt al meerdere topics over geweest, en het komt hier op neer dat , hoe goed een DA het ook bedoelt hij beter geen gelpad zou moeten adviseren...
Inzichten veranderen namelijk en zo is het gelpad bij velen al uit de gratie..

Een goed passend zadel en aangepaste arbeid doet meer goed dan een gelpad aanschaffen!

Een gelpad zorgt er zelfs voor dat de ruimte in de kamer kleiner wordt!Met alle gevolg van dien.

Mijn advies ?

Geen gelpad!

Glossi schreef:
Hmmm ik hoor hier boven iedereen zeggen van een gelpad dat neemt geen vocht op dat zou ik niet doen.
Voorbeeld: hoe hebben ze het dan in IJsland? Daar rijden ze al jaren en jaren zonder onderlegger, sjabrak of wat dan ook maar. Dus een kaal zadel op de rug. Niks geen problemen met het zweten hoor! Als het een probleem was zouden ze dat echt niet doen. Ook geen problemen met lopen en zo... Verder hoe een gelpad de druk verdeelt heb ik geen mening over.

Een onderlegger is in eerste instantie alleen bedoeld ter bescherming van het leer van het zadel tegen de inwerking van het zoute zweet...

En je maakt mij niet wijs dat eigenaren van ijslanders elke keer keurig hun zadel schoonmaken na een sjabrakvrije rit..... Haha!
Dus vandaar een sjabrak!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:14

bij ons is dr ook eentje op stal die bleek n rugprobleem te hebben, die moest idd ook smorgens longeren... lekker laag over de rug laten lopen... en dna msiddags rijden... en die reed dan gewoon met schapenvacht bontje en dr zadel erop.. geen sjabrak of iets dergelijks dus... en als je een goed zadel hebt.. zal dit ook niet drukken op verkeerde plaatsen... maar met zo'n bontje dr onder is het dan toch net ietsje zachter voor zijn rug... een gelpad zou ik helemaal niet aanraden da zijn van die bagger dingen.. tenzij je n goede hebt....maar dannog vind k het pure onzin... Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 22:09

Ik rijd al jaren met mijn paarden met een gelpad. Eerst de goekope versie en nu de ation. het is een hand vol geld maar mijn paard is erg gevoelig aan de rug die heeft het absoluut nodig. Voor het zweten kun je een hoesje erom heen doen, wordt de aktion ook mee geleverd.
Ik gebruik de pad ook vaak zonder hoes, en mijn paard heeft er nog nooit iets van gekregen en is ook niet extreem nat of warm op zijn rug.
De pad verdeeld de druk erg goed en door de warmte worden de spieren makkelijker ontspanne.
De schapevacht is ook prima verdeeld de druk goed, het zweet wordt afgevoerd.

Welke van beiden beter is. Tja is waarschijnlijk persoonlijk ik heb liever de gelpad. Maar doordat mijn paard een tijdji iets minder in zijn vel zat is hij verschrikkelijk veel afgevallen daardoor paste het zadel niet meer, Dus rijd ik nu tijdelijk met gelpad en schapenvacht. Nadeel van die twee is dat je je paard minder voelt bewegen.

Dat een van beiden slecht zou zijn of beter geloof ik niet. Mijn paard loopt Z dressuur is durchlassig dus eigelijk alles top in ord.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 09:50

Dewi schreef:

aan de andere kant zou ik als je je zadel inderdaad bij van rijs op laat vullen wel een bontje aanraden Nagelbijten / Gniffelen
Haha!