snot uit één neusgat, da maakt mij ongerust!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miekedar

snot uit één neusgat, da maakt mij ongerust!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 16:34

Ons paardje is nu ongeveer 3 maand van ons. Vanaf ongeveer tweeweken nadat ik haar had kwam er altijd wel wat doorzichtige neusvloeing uit haar rechterneusgat. Niks om mij zorgen over te maken zei men mij op de manege. Op 19 februari zag het plots geel en heb direct de DA van wacht opgebeld. Het was natuurlijk zaterdagavond. Ze had een keelontsteking en koorts, direct een spuit en een zak antibiotica. Ze stond op een manege en daar gaf men elke dag haar medicijn. IK twijfel nu of ze het altijd gehad heeft of misschien niet altijd heeft opgegeten. Ik woon niet echt in de buurt van de manege en kon dus ook niet 's morgens en 's avonds gaan.
Na 14 dagen was de hoest en de keelontsteking genezen en was er terug de doorzichtige neusvloeiing uit dat neuwgat. Soms werd dat eens wat dikker en telkens als ik dacht nu moet ik de DA opbellen was het weer weg. Koorst heeft ze nooit meer gemaakt.
Nu staat ze sinds 25 maart thuis bij een boer en weer begint eergisteren de neusvloei wat dikker te worden en wit-gelig. Ik heb al eens contact met haar vroegere eigenaar opgenomen om te zien of ze dit misschien vroeger ook al eens gehad had. Ze zou blijkbaar eens last gehad hebben van haar sinussen maar dat was overgegaan na een antibioticakuur. Ik heb dus de DA opgebeld en hij is gisterenavond geweest. Hij was niet zo hoopvol. Eerst proberen met een antibiotica en hij heeft ook een staaltje genomen van de neusvloei. In de hoop dat men iets vindt, en we de ABkuur kunnen aanpassen. Het kan zijn dat de vorige ABkuur niet is aangeslagen omdat het een resistente bacterie is maar dan komt het. Als het dat niet is moet ze verdoofd worden en gaan ze met een lichtje lnags haar neus in de luchtzak kijken, dan een foto van haar hoofd om naar de sinussen en tandwortels te kijken.Omdat het al zo lang aansleept denkt hij dat ze sinusitis heeft dan moet ze 6 dagen naar de dierenkliniek om een gatje te boren aan haar sinussen (onder de ogen) en dan wordt dat daar dus elke dag meerdere malen uitgespoten. Hij beweert dat sinusit niet overgaat met een ABkuurtje en dat dus is blijven aanslepen van vroeger. Dat bezoek aan de dierenkliniek is iets wat mij enorm afschrikt klinkt misschien cru maar wat gaat me dat kosten? Ik weet het je weet voor dat je een paard koopt dat er vanalles kan aan komen. Ik heb een gewoon recreatie paardje gekocht voor mij en mijn dochters en nu komt er dan deze financieële opdoffer. Voor sommige is dit misschien de normaalste zaak van de wereld maar ik zit er serieus van in de put.Ik heb ze nu 3 maand en heb er misschien alles bij elkaar 6 keer opgereden.
Kan iemand mij wat moed geven of wat meer info?

gina2003

Re: snot uit één neusgat, da maakt mij ongerust!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 17:02

Hai,

Heb je wel eens een vitaminespuit gegeven, gewoon ter ondersteuning?

Kijk anders eens op www.paardendrogist.nl of stuur ze een mail, misschien hebben hun iets, of hebben hun ervaring..
Vragen kan geen kwaad toch?

Succes

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 17:51

Goed bedoeld denk ik, maar met een simpel vitaminespuitje gaat je voorhoofdholte onsteking echt niet over. Vooral niet als de oorzaak een ontstoken kieswortel is. Vaak krijg je het met langdurig antibiotica een tijdje 'rustig' maar speelt het maanden of jaren later toch weer op.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:14

Als het een ontsteking aan de kiezen is ben je nog niet jarig, jammer ik had liever iets anders gezegd. Maar maak je nog niet druk wacht het onderzoek af, misschien valt het mee.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 14:46

Ik kan inderdaad alleen maar afwachten. SPijtig dat paardje niet kan zeggen waar het pijn doet of stoort. Maar ja voor de rest ziet ze er kiplekker uit. Ik vraag me af ze eet heel goed, staat nu lekker te grazen in de wei. Kan het dan wel iets aan haar tanden zijn? Zou ze dan niet moeite hebben met eten of zo?
Voorhoofdholteontsteking is dat iets anders dan sinusitis?

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 15:31

Als je paard een ontstoken kieswortel heeft ben je nog niet klaar.
Meestal moet het paard dan geopereerd worden en dat is een kostbare zaak.En de genezing kan heel lang duren.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 11:39

Als de kost van de behandeling te hoog zou oplopen en ik kan dat niet betalen. Wat moet ik dan doen??????

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 14:50

Als de kosten zo hoog worden dat je het niet in 1x kan betalen kun je misschien de kosten versprijden over een aantal maanden.
Overleg dit met je DA.

Daarnaast is het natuurlijk ook heel belangrijk wat het uiteindelijke resultaat wordt. Als het 99% zeker is dat hij 100% beter wordt is het al makkelijker dan wanneer ze daar niet echt een antwoordt op kunnen geven.

Ik snap dat je enorm baalt, geen enkele paardeneigenaar zit op zoiets te wachten. Maar probeer nog even rustig te blijven en af te wachten wat de onderzoeken opleveren. Misschien is het een ontstoken kies die met 1 of 2 behandelingen weer over is.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 11:59

bedankt cowgirl, dat van proberen een betaalplan te krijgen vind ik een goede tip. Ik had er zelf nog niet aan gedacht.
En ja ik mag niet altijd het ergste denken maar zo zit ik nu een maal in elkaar. Ik tob nogal vlug en vergeet dan te genieten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 16:01

Citaat:
En ja ik mag niet altijd het ergste denken maar zo zit ik nu een maal in elkaar.

Hier nog zo een hoor.

Anderen kan ik altijd wel goed tippen maar owee als het mijn eigen paarden betreft dan kan ik ook behoorlijk in de stress raken. Bloos
Haha!

Succes ermee

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 19:33

Ik heb net de uitslag van de DA gehad. Het is dus niet zo goed. Ze heeft een schimmel de Aspergillus fumigatus. Het gaat niet zomaar weg. Het moet chirurgisch verwijderd worden. Het kan in haar neus, sinussen of luchtzak zitten of op de drie plaatsen. Ze moet dus naar de kliniek en afhankelijk van waar het zit 3 tot 8 dagen blijven. De DA had al naar de kliniek gebeld om te vragen wat het kost. Ze gaan hem hierover morgen of maandag terugbellen. Hij zei misschien kom je met 1000 euro toe. Precies of dat is geen geld! Hij kon ook niet met zekerheid zeggen of het dan nooit meer terugkomt. Er bestaat ook een medicijn dat je dan elke dag zelf moet inspuiten maar dan gaan haar nieren stuk. Dat vind ik geen optie.
Ik weet het voorlopig niet goed, moet er een nachtje over slapen denk ik. Tegen mijn dochters durf ik niks zeggen.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 23:24

stinkt de neusuitvloeing ook ?
ik bedoel zit er een rotte lucht aan, ruik je je paard als je ernaast staat ?

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 07:53

neen het stinkt niet. Het ziet er zelfs heel onschuldig uit. Soms ziet het een beetje wit dan weer licht gelig. het is er ook nooit in overvloed. Het maakte mij alleen ongerust omdat het bleef aanslepen. Mijn paardje ziet er ook helemaal niet ziek uit. Ze dartelt vrolijk in de wei, eet alsof het een lieve lust is,....
Ik had dit nooit gedacht voor ik de DA liet komen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 08:00

jeetje, dat is echt balen.. denk je een leuk paardje te kopen en is er iets goed mis Nagelbijten / Gniffelen erg veel sterkte er mee

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 14:07

Nu je weet wat het is (veel sterkte trouwens !) zou ik als ik jou was eens een paar klinieken rond bellen, er is soms behoorlijk prijsverschil !
Parmentier (Schoten) komt door heel Belgie en Ned. is een super DA en heeft goede schappelijke prijzen. (pb voor telnr. ) Ook zou ik eens naar de /Bosdreef bellen www.bosdreef.be

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 16:34

heb je soms een telefoonnummer van die Parmentier? Ik ga zeker nog een tweede opinie vragen hoor.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 16:48

Dat is een goede tip van Mist.
Ik zou ook zeker even rondbellen nog.

In iedergeval veel sterkte met wat je ook gaat doen.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 16:57

sterkte, idd meerdere klinkienks bellen Lachen

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 18:32

Hoe oud is je paard?

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 08:03

Mijn paardje wordt dit jaar 11 jaar.
Gisterenavond heeft de DA nog teruggebeld met de mededeling dat de wetenschap er nog niet uit is hoe de schimmel overgedragen wordt. Er is nog niet zo veel onderzoek naar gedaan omdat het niet frequent voorkomt. Er zijn ook mensen die de schimmel in hun longen hebben, niet zo goed natuurlijk.
Omdat te vermijden moeten we nu zorgen dat we de lucht die ons Paardje uitademd zeker niet inademen. Hij bedoelt dus dat we niet met onze neus voor zijn neus moeten gaan hangen. Dit om risico van besmetting toch te vermijden. Het is echt een zeldzaam verschijnsel blijkbaar, maar ja je moet het niet gaan zoeken.
Hij had zelf al eens naar verschillende klinieken gebeld "de bosdreef (Moerbeke - Waas) en de Moreel (?) (Ternat). Om naar de prijs te infomeren. Het begint met een onderzoek dat nog van prijs meevalt vind ik, 140 euro. Het is met een fijn lampje in de neus, sinussen en luchtzak kijken proberen een groeiende schimmel af te schrapen voor verder onderzoek. Zo kan men kijken waar het zit en hoe duur de verdere behandeling zal zijn.
Maandag belt hij nog eens terug. Het is echt wel een DA die er zelf mee inzit hij houdt mij zelf op de hoogte en is heel begaan en begrijpend hij legt ook alles goed uit.

Nog eens mijn vraag aan alle Bokters. Wat zouden jullie doen indien zoals bij mij het paardje redelijk nieuw is (band nog niet zo heel groot), houden of wegdoen. En als je ze dan al wegdoen, naar waar?Het ligt niet in mijn aard andere mensen op te zadelen met een ziek paard. Maar kan je ze nu laten inslapen of toch nog je geld een beetje redden door ze naar het slachthuis te doen? Of verkoop je ze naar een handelaar, ze heeft wel papieren?
Ik zeg het nog eens ze ziet er echt niet ziek uit.

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 14:59

Wat ik nu uit die tekst opmaak is dat je het liefst het paard wegdoet vanwege de mogelijke kosten.
Begin van de tekst is nog zorgzaam, naderhand komen de excussen dat we het nog maar 3 maanden hebben en geen band met het paard hebben.
Verkopen naar particulier kun je wel vergeten want fatsoenhalve zul je deze moeten inlichten.
Doe je dat niet dan heb je er een probleem bij.
Een handelaar daar wordt het een inruilopject met vele eigenaren.
De slacht schijnt altijd de richting te worden waar je in dit soort gevallen je dier naar toe afdankt als er niet meer gereden kan worden, als kosten hoger zijn dan je dacht of uberhaupt er onkosten komen ( en we weten dat dierenarts kosten soms een maandsalaris kunnen zijn.

Wanneer zou men leren dat de aanschaf niet het duurste is, maar alles wat daarna komt.
Stal/eten/materialen( zadel enz) en nooit te vergeten een veearts.
Koop je een dier (paard ) dan zou men eens moeten nadenken dat je er voor de eerst komende 20 jaar aan vast zit als je tenminste het fatsoen hebt het dier een fijne oude dag te geven.
Hoe ouder ze worden hoe meer mankementen en dus onkosten.

Ik zou ervoor kiezen om dit dier te helpen, de onkosten door afbetaling te regelen en misschien moet je dit jaar de vakantieplannen een beetje beperken.
Paardje blij, en ik als dierenvriend erg blij.

En voor je het weet heb je weer een nieuw paard die ook geld kost en die je dan wel op tafel kunt leggen.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 18:38

Ik denk dat je het toch niet goed begrijpt. Ik zoek geen excuse maar als ze tegen jou zeggen dat je paard iets heeft dat ook je kinderen of jezelf kan besmetten. En ik spreek hier niet over wat bultjes of een verkoudheid. Moet je dan dit dier houden? Niemand kan me blijkbaar een garantie geven dat indien ze behandeld wordt de schimmel 100 % weg is. Voor je een oordeel velt kan je misschien ook eens de sites raadplegen waar de besmetting van deze schimmel staat bij mensen. Het gaat dan over dood gaan of longtransplantaties.
Tien jaar terug kocht ik een paard waar ik hard voor gespaard had. Ze bleek hoefbevangen geweest het was een koopverbrekend gebrek en ik heb mijn centjes van de aankoop wel teruggekregen. Ik heb er alle dierenartsen en dierenkliniek mee afgelopen om een oplossing te zoeken. Speciaal beslag geprobeerd. Ze staat nu haar oude dag door te brengen bij verre kenissen. Ik kreeg toen wel men geld terug maar moest ze laten doodspuiten en opbranden. Dat wou ik niet, ik ben ook een dierenvriend. Na lang aandringen bij de verkoopster, mocht ik ze dus daar stallen.
Toen kocht ik een paardje op de manege waar ik reed. Na enkele maanden stond ze plots vol bulten, alergische reactie op een medicijn. Ze zwol op als een ballon, ik heb toen samen met vrienden dit paardje constant met koud water afgesproeid om de pijn te verlichten. Nadien bleek dat ze staar had, dit ging snel achteruit waardoor ze schrok van alles wat ze zag of niet zag, en hoorde. zes maanden was ze van mij ze is ingeslapen.
We zijn nu 10 jaar verder en het eerste paardje dat ik wou kopen is bij controle door de veearts afgekeurd wegens zwaar hartgebrek. Weer een slag en nu dit.
Ik heb thuis een hond uit het asiel, een kat afgedankt door haar oude baas wegens allergie en een kleine poes, hier afgezet en in huis opgenomen.
EN JIJ DURFT DAN TE ZEGGEN DAR IK GEEN DIERENVRIEND BEN!!!

Maar ik ben ook een mensenvriend, mijn kinderen zijn mij heiliger dan mijn dier.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:27

Jeetje, wat zal jij je k*t voelen op dit moment.
Ik zelf heb ook een paard gekocht wat na twee maanden ernstig ziek bleek te zijn, maar daar gaat het nu niet over.

Ik denk dat je eerst een paar punten op een rijtje moet zetten.

* Wat is de kans dat je paard je kinderen besmet?
* Wat als je kinderen inderdaad besmet zijn/worden, wat dan? Is dit dan te genezen of te behelpen?
* Is het voor het paard nog een waardig leven om zo door te lopen
* Is het je waard, om waarschijnlijk, honderden euro's kwijt te zijn, aan een paard wat (misschien) nooit meer beter wordt.

Ik denk niet dat het een optie is om je paard te verkopen aan een particulier.
Wil je daadwerkelijk iemand anders dit aan doen? Het zelfde wat jij op dit moment mee maakt?

Mocht je besluiten om je paard inderdaad naar de slacht te doen, laat dit dan zo spoedig mogelijk aan je VA weten. Dit in verband met medicijnen die het paard eventueel moet/gaat krijgen, waardoor hij daarna níet meer geschikt is voor consumptie.

En dan nog iets. Hoe staat de vorige eigenaar(esse) hierin?
Wist zij/hij toen je dit paard kocht dat het wat mankeerde?
Kan je eventueel kosten op haar verhalen?

Ik kan je vanaf hier alleen maar heel veel succes en sterkte wensen!

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 22:40

Citaat:
Nog eens mijn vraag aan alle Bokters. Wat zouden jullie doen indien zoals bij mij het paardje redelijk nieuw is (band nog niet zo heel groot), houden of wegdoen. En als je ze dan al wegdoen, naar waar?Het ligt niet in mijn aard andere mensen op te zadelen met een ziek paard. Maar kan je ze nu laten inslapen of toch nog je geld een beetje redden door ze naar het slachthuis te doen? Of verkoop je ze naar een handelaar, ze heeft wel papieren?
Ik zeg het nog eens ze ziet er echt niet ziek uit.

Ten eerste vraag je op een openbaar forum een mening aan andere leden en moet je begrijpen dat je dan ook wel eens een reactie kan krijgen die tegenvalt.
Ten tweede, lees je tekst nog eens goed door.
Je reactie was niet 'als het te duur wordt of als er geen 100% genezing is dan gaat hij naar de slacht' om reden dat ik het uit veiligheid voor anderen niet kan gaan verhandelen.

Maar ik lees over 'ben niet zo gehecht aan het dier''kan ik er nog wat geld van maken' of naar een handelaar want ze heeft wel papieren'

En niets over het gevaar van de kinderen of de omgeving of waar je een ander mee zou opzadelen.
Dan had je namelijk en andere reactie gehad.
( en jammer dat je zoveel pech gehad hebt met alle paardjes )

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 11:15

wat ik erover kan zeggen:
aspergillus levert geen gevaar op voor mensen (met een normaal afweersysteem)
aspergillus in de luchtzakken is niet zeldzaam.
aspergillus kan de luchtzakken aantasten tot er een bloedvat ruptureert: dan kan je paard doodbloeden aangezien je op die plaats moeilijk kan stelpen. je moet dus niet nog een aantal weken gaan wachten met een behandeling. antibiotica is zinloos voor de behandeling van een schimmel.

als je een paard koopt moet je ervan uitgaan dat als het iets ernstigs mankeert en het onder narcose moet, je dan op z'n minst op 1000 euro moet rekenen.
ik vind dat je het je paard verschuldigd bent om hem te laten behandelen. als het paard moet inslapen is dat niet omdat hij ongeneeslijk ziek is maar omdat jij geen verantwoording opneemt (kan opnemen). een andere optie is hem laten behandelen en nadien verkopen, dan heb je het geld van de behandeling kunnen recupereren.
wat ik ook zo raar vind: je hebt er in 3 maanden 6 keer op gereden; je hebt na die tijd nog steeds geen band met het dier; je woont niet in de buurt van de stal..??

ik hoop alleszins voor jullie allebei dat het nog in orde komt, maar denk alsjeblieft toch even na voor je een paard koopt of je het wel een goeie thuis kan bieden. elk paard mankeert vroeg of laat wel iets.