Wie z'n paard heeft er hoefkatrol en wat waren de klachten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Wie z'n paard heeft er hoefkatrol en wat waren de klachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 16:30

Ik ben opzoek naar mensen wie z'n paard hoefkatrol ontsteking heeft en wat waren (zijn) de klachten die het paard had (heeft) en hoe gaat het nu met je paard.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:24

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 17:54

Daar heb ik al uitgebreid op gekeken maar ik ben opzoek naar persoonlijke ervaringen.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 19:16

Heeft jouw paard hoefkatrolontsteking? Misschien handig om even iets erover te schrijven, dan krijg je wellicht meer gerichte reacties.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 19:26

Laat ik het zo zeggen, het zou me niet verbazen als ze het heeft Knipoog daarom ben ik opzoek naar mensen met een paard met hoefkatrol om syptomen te vergelijken.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 22:35

ja ,een van mijn paarden heeft het.
als je wat wilt weten zal je het zelf moeten vragen.
mijn verhaal is te lang voor hier

Vinia

Re: Wie z'n paard heeft er hoefkatrol en wat waren de klacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 06:13

Ik heb hier helaas in het verleden wel mee te maken gehad. Ik spreek dan wel over een kleine 15 jaar terug en toen was het gewoon einde verhaal voor een paard. Tegenwoordig schijnen ze er nog heel wat aan te kunnen doen om een paad weer redelijk te laten lopen. De symptomen bij mijn paard waren: heel veel struikelen, afwisselend links en rechts kreupel lopen, soms aan beide benen, waardoor het bijna niet opviel dat ze onregelmatig was. Op stal stond ze heel vaak met 1 been gestrekt naar voren. Doordat dit een paard was met een enorme ruime draf viel het waarschijnlijk niet op dat ze wat korter liep (bovendien had ik toen nog niet zoveel ervaring), maar dit schijnt ook een symptoom te zijn. Als je zekerheid wilt is er maar een oplossing: foto's maken. Succes.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:12

Ik heb er ook ervaring mee, stuur maar pb want mijn verhaal is ook niet kort..... maar ik heb hem nog steeds!!!!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 18:38

Mijn paard heeft het ook,linksvoor een 3, rechtsvoor een 2. Het is in september 2003 geconstateerd. Ik had daarvoor niks aan hem gemerkt,liep niet kreupel, zelfs niet na balkjes springen aan de longe. Maar het viel mijn hoefsmid op dat zijn linker hoef steiler werd, en dat hij dan misschien wel hoefkatrol kon hebben. Nou ik in de stress. Heb toen 2 weken later foto's laten maken. Op de buigproef liep hij inderdaad kreupel. Na de eerste verdoving in hoefkatrol gebied nog steeds kreupel. Na tweede hogere verdoving in hoefgewricht niet meer kreupel. De pijn zat dus in het hoefgewricht. Toen foto's gemaakt en jahoor een dikke 3 linksvoor en een 2 rechtsvoor. Dus hoefkatrol. Mijn paard moest ijzers met balkjes en een maand op rust op de wei met pijnstillers (ibuprofen). Na het onderzoek liep hij dus wel kreupel, volgens mij kwam dat door de buigproeven. Na een maand rust liep hij weer goed en mochten we weer langzaam opbouwen. Ik rij western en mag nu geen reining oefeningen meer doen, wel pleasure en trail. Het gaat nog steeds goed. Hij had die hoefkatrol waarschijnlijk al jaren. Door andere blessures afgelopen anderhalf jaar (verdraaide kogel achter, verrekte kniebanden) ben ik niet echt meer op het niveau gekomen wat hij was qua conditie, maar dat probeer ik weer op te bouwen. Al doe ik nu wel meer stappen tussendoor, losstappen en uitstappen is ook heel belangrijk (minimaal 15 min.) Soms loopt hij wel eens een pasje onregelmatig maar daar is wel mee te leven. Verder gaat het goed.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, maar je krijgt pas zekerheid als je foto's hebt laten maken, maar dan is het nog maar afwachten of hij kreupel wordt of niet.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 22:00

mijn paard had hko. Eerst was ie af en toe kreupel en dat werd uiteindelijk steeds erger. je zag het eerst ook alleen tijdens het rijden, maar later ging ie in de wei ook kreupel. Na een periode van rust ging ie weer rad, maar op den duur hielp rust ook niet altijd meer. In galop zag je er nooit wat van. Soms was zijn been bij de kogel wat dikker.
Na een lange weg ben ik bij de bodt terecht gekomen en dat heeft geholpen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 22:06

Hko blijft. 'Dat' kan niet weg gaan. Had is dus heeft.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 22:34

sammie, dus volgens jou hebben alle paarden met bijv gaatjes in het straalbeen hko ook al lopen ze niet kreupel??? Volgens mij denken zelfs de da daar anders over....
Het enige wat ze dan wel eens willen zeggen is dat ze een verhoogde kans hebben op hko.
De paarden gaan in eerste instantie kreupel door de overbelasting. Als ze kreupel blijven gaan door de slijtage (die dus veroorzaakt is door de overbelasting) dat komt maar weinig voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 22:59

Ik heb twee hoefkatrollers gehad, alweer even geleden. De eerste was zo'n 12 jaar geleden. Dit paard begon afwisselend linksvoor en dan weer rechtsvoor onregelmatig te lopen. Dat onregelmatige werd al vrij snel kreupel en uiteindelijk kwamen we in Utrecht te recht. Diagnose: Hoefkatrol. Vooruitzichten: Blijvend ongeschikt als rijpaard. Dit paard is afgemaakt. Maar goed, dat was natuurlijk een hele tijd geleden.

Een aantal jaren later (nu 5 jaar geleden), kreeg ik mijn tweede hoefkatroller. De eerste weken leek ze helemaal gezond, maar al vrij snel werd ze wat korter in haar passen en daarna onregelmatig. Toen voelde ik hem al zitten. Foto's laten maken en aan beide straalbeentjes een 3, waarvan 1 een hele vette 3 was. Omdat er toen al meer bekendheid was over hoefkatrolontsteking zijn we er direct aan gaan sleutelen. Speciaal beslag, voedingssuplementen, zelfs het complete alternatieve circuit bewandeld. Helaas mocht niets helpen. Op de dag dat ze met wit vertrokken ogen van de pijn haar stal uitkreupelde (ze was inmiddels al hartstikke kreupel aan de hoefkatrolontsteking, andere oorzaken waren uitgesloten), heb ik het besluit genomen. Diezelfde week is ze nog naar de slager gegaan. Dit paard had wel een soort van klemvoetje waardoor het hoefmechanisme andersom werkte. Waarschijnlijk ook 1 van de redenen waardoor ze uiteindelijk slechter werd.

Sorry voor het nare verhaal, maar ik wilde het toch even melden zodat je geen 'scheef beeld' krijgt. Ik hoop voor je dat je meer geluk hebt met je paard, dan ik met deze twee. Sterkte in ieder geval!

Vinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 06:26

Vinia schreef:
Ik heb hier helaas in het verleden wel mee te maken gehad. Ik spreek dan wel over een kleine 15 jaar terug en toen was het gewoon einde verhaal voor een paard. Tegenwoordig schijnen ze er nog heel wat aan te kunnen doen om een paad weer redelijk te laten lopen. De symptomen bij mijn paard waren: heel veel struikelen, afwisselend links en rechts kreupel lopen, soms aan beide benen, waardoor het bijna niet opviel dat ze onregelmatig was. Op stal stond ze heel vaak met 1 been gestrekt naar voren. Doordat dit een paard was met een enorme ruime draf viel het waarschijnlijk niet op dat ze wat korter liep (bovendien had ik toen nog niet zoveel ervaring), maar dit schijnt ook een symptoom te zijn. Als je zekerheid wilt is er maar een oplossing: foto's maken. Succes.

Om hier nog even op terug te komen: Mijn huidige paard begon ook onregelmatig en kort te lopen, ik zag de bui dus ook al weer hangen. Ik heb toen gelijk een kreupelheidsonderzoek uitlaten voeren en daar kwam uit dat ze verbeningen aan het hoefkraakbeen heeft. Ze is inmiddels 14 jaar en het schijnt dat dit een veel voorkomend verschijnsel is bij oudere paarden. Ze staat nu op speciaal beslag en heeft nog nooit zo goed gelopen als het laatste half jaar. Het hoeft dus niet altijd hoefkatrolontsteking te zijn.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 09:21

Iedereen bedankt voor jullie berichtjes, als ik wat meer weet laat ik het horen.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:42

Ik heb 2 paarden die ongeveer tegelijkertijd hoefkatrolontsteking kregen. De ene dag waren ze recht en de andere dag weer kreupel. Ze zijn allebei door de DA afgeschreven en hebben het cijfer 4 voor de hoefkatrol. De DA adviseerde om ze weg te brengen, want het zou toch niks meer worden. Ik kan je zeggen, dan schrik je wel ff als 2 paarden in een keer niet goed meer zijn. Gezien het feit dat ik de paarden nog te jong vond (6 en 7) om weg te brengen, ben ik zo is op internet gaan rondneusen en zo terecht gekomen bij de paardendrogist. Ik ben toen begonnen met osteocure en msm zwavel. Eerst werden ze erger kreupel, maar na 2 weken zag ik niets meer aan ze! Nu krijgen ze in de winter nog osteocure bij en in de zomer lopen ze heel erg veel buiten en dan geven wij het niet. Ze zijn sindsdien geen dag kreupel meer geweest en lopen 2 uurtjes per dag in de les mee. Volgend jaar laten we nog eens foto's maken om te kijken hoe het er dan voor staat.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 13:14

guusje schreef:
sammie, dus volgens jou hebben alle paarden met bijv gaatjes in het straalbeen hko ook al lopen ze niet kreupel??? Volgens mij denken zelfs de da daar anders over.....

Als er bij een paard hko is geconstateerd dan blijven ze dat houden voor de rest van hun leven. Dat kan niet opeens verdwenen zijn. Wel kunnen er periodes zijn waarin ze er weinig tot geen last van hebben, dmv medicatie, speciaal beslag oid. Maar eenmaal hko is hko. Een paard met gaten, sleuven of kuiltjes zal nooit mee een 'mooi' bot krijgen.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 13:55

sammie, ik ken paarden die al 10 jaar geen last meer hebben van de hko omdat ze nu goed bereden worden.....

En verder ga ik hier maar niet meer op in , want daar heeft de TS niets aan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:02

Ergens 'last' van hebben of iets 'hebben' zijn 2 verschillende dingen.
En waarom zou de Ts hier niks aan hebben?

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:55

Navy kreupelde vrij vaak. Combinatie van teugelkreupel (rugklachten, paardje was pas 3 en leip al op 2 jarige leeftijd op de baan, sprong, etc) en hko. Niet ernstig, amper zichtbaar, maar ik voelde wel iets. Enkel in draf overigens. Geen duidelijke pijn. Dat was zo eens in de maand een dagje het geval. Uiteindelijk foto's laten maken en jawel; hko fase 4. Speciaal beslag eronder en ondertussen trainen we richting de 160km endurance toe. Zo, kort maar krachtig Lachen

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 15:02

Hoi,

Mijn paard had ook hoefkatrol, een dikke 4.
Het ook geprobeerd volgens de methode van Antoine de Bodt.
Dat ging even goed, maar daarna niet meer.
Ik heb hem afgelopen vrijdag weggebracht.
Kijk voor het hele verhaal op deze link: viewtopic.php?f=4&t=394573

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 17:27

Sterkte Silvester, wat vresselijk

Ik heb voor maandag een afspraak gemaakt bij de DA vandaag zag ik dat haar kogelgewricht iets dikker was, dus nu twijfel ik toch weer aan een peesblessure, het is allemaal zo moeilijk, soms kan ik wel huilen als ik ze zie lopen, als ze uit stal komt is ze erg stijf, dit loopt ze er binnen paar minuten uit, in draf is het wisselend, als ze hoogingesteld staat loopt ze redelijk maar laat ik ze op eigen houtje lopen loopt ze super slecht, ze staat nu tot maandag op stap rust, aan de ene kant wil ik graag weten wat ze heeft en aan de andere kant ben ik er zo bang voor....

Geriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 18:04

guusje schreef:
sammie, ik ken paarden die al 10 jaar geen last meer hebben van de hko omdat ze nu goed bereden worden.....

Nee, ze hebben er misschien geen last van, maar dan hebben ze het wel. Mijn paard heeft er nu op het moment ook geen last van, loopt prima. Maar hij heeft wel HKO, dikke 4-en. Dus over gaat het nooit, de symptomen kun je bestrijden, maar weg gaat het echt niet hoor.

Geriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 18:06

Geriette schreef:
guusje schreef:

Nee, ze hebben er misschien geen last van, maar dan hebben ze het wel. Mijn paard heeft er nu op het moment ook geen last van, loopt prima. Maar hij heeft wel HKO, dikke 4-en. Dus over gaat het nooit, de symptomen kun je bestrijden, maar weg gaat het echt niet hoor. Een been wat 'verrot' is van binnen om het maar grofweg te zeggen blijft 'verrot'

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:56

Nee, en dat is verder onrelevant toch??? Dat gezeur altijd. Wordt het echt zat. Er lopen genoeg bewijzen dat hko lang niet het einde is, zélfs in de extreem belastende sporten als de springsport en Endurance (ik noem Navy, 100+ en al 4,5 jaar niet meer krepel, en Gorina, klasse III). Een beetje eigenaar wéét echt wel dat het nooit over gaat. So what? Who gives a piep? Een paard zonder pijn loopt graag en goed, en dan zou ik me verder geen zorgen maken over een, zoals Geriette zegt, "verrot"been. Verrot is trouwens erg ongepast, dan zou het om slijtage gaan. En dat is lang niet altijd het geval.