Teek bij paarden, kan dat kwaad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boldly

Teek bij paarden, kan dat kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 16:12

Bold had gister een teek onder haar voorbeen, bij haar borst zeg maar, zitten. Ik heb er wel eens van gehoord dat paarden een teek kunnen krijgen, maar heb het zelf eigenlijk nooit meegemaakt.. Kan het kwaad? Ze is ook drachtig.. Misschien ben ik overbezorgd, maar ik wil graag weten hoe het zit..

Memuska

Re: Teek bij paarden, kan dat kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 16:28

Net als bij elk ander dier: er uit halen!

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 16:31

Oh ja, dat heb ik gedaan hoor! Alle pootjes waren er uit en hij was ook nog niet heel erg groot ofzo. Maar ik heb er zelf ook eens een keer een gehad en toen moest ik aan de antibiotica.. Dus vandaar mijn vraag.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 18:38

Mijn paard heeft ook een keer een teek gehad. Volgens de DA komt de ziekte van lyme bijna nooit bij paarden voor. Het is echter wel slim om de teek te verwijderen met een tekentang.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 18:48

Die van mij heeft het ook een keer gehad, het bleef wel een paar weken een dikke plek. Verder geen last van gehad.

Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 18:56

Het kan geen kwaad, maar het is goed dat je er nu over begint. Sinds twee weken krijgen wij op mijn werk honden en katten met teken, soms wel vier teken op een beest!! Het is nu ontzettend erg en dus ook voor mensen. Als je dus in een bos rijdt, controleer jezelf dan, zeker als het heeft geregend en vooral in de liezen en oksels, want mensen en teken gaan niet samen!!

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 20:41

Stekeltje schreef:
Het kan geen kwaad, maar het is goed dat je er nu over begint. Sinds twee weken krijgen wij op mijn werk honden en katten met teken, soms wel vier teken op een beest!! Het is nu ontzettend erg en dus ook voor mensen. Als je dus in een bos rijdt, controleer jezelf dan, zeker als het heeft geregend en vooral in de liezen en oksels, want mensen en teken gaan niet samen!!

4 teken dat is niks....ik haal er soms wel een stuk of 10 van mijn poezenbeesten af en mijn Tink en Shet krijgen ook dagelijks inspectie Zij zijn groot en ik is klein!
Toevallig had Quint vandaag weer een dikke bobbel in zijn lies en jawel hoor ....weer een teek(zitten meestal tussen voorbenen,lies,koker,kootholte)
Bij mij in de buurt(woon in bos) is het echt een plaag met wat warmer weer juist met vochtig weer valt het mee(teken houden niet van vocht)
Een paard kan overigens wel de ziekte van Lyme krijgen....
http://www.keerhoeve.nl/Lyme.htm

Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 21:32

jeetje, ja ik woon in het westen, dus niet echt in het bos. Ik denk dat iedereen het wel kan krijgen, maar als mens is het zeker uitkijken.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 22:31

Als je op de voorknieen en de hakken van je paard Frontline spuit, dan heb je er geen last van. Deze tip stond een tijdje geleden in BIT.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 10:07

Mijn paard heeft ook een teek gehad. Eruit gehaald en nooit meer iets van gemerkt. Ik vind het maar greizelige beesten. Zeker omdat ik ze zelf dus ook kan krijgen in het bos. JUK Ik hoop dat ze mijn paard liever hebben en hem te grazen nemen. (sorry owen)

Oranje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 10:59

Nou een teek kan niet kwaad als je er snel bij bent .
een beetje bloedberlies maakt bij zon krachtpatser niet uit .
in Frankrijk of andere zuiderse landen heb je wel besmette teken waardoor paard een ziekte kan krijgen maar de kans dat dat in Nederland / Belgie begeurt is heeeeeeel klein .
wij hebben een hond en die is in Frankrijk gebeten door een besmette teek en nou heeft die de ziekte van Laim.
Heel erg , hij mankt soms met momenten en moet zware pillen nemen .
Maar hy geniet nog steeds vh leven dus ...
xx bessjedatje

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 20:33

Ik lees even aandachtig mee. Gracie had vorige week ook een teek, in haar keel. We hebben hem verwijderd, maar het is idd een bultje gebleven. Ik vroeg me ook al af of het verder kwaad kon ... tot nu toe is ze nog even levendig als altijd ...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 20:37

PS: wie weet of Frontline ook veilig is voor veulens?

Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 21:10

Zolang het bultje niet groter wordt of ontstoken is kan het geen kwaad. Frontline is niet geregistreerd voor paarden en blijf ik het raar vinden dat een veearts dat mee geeft, maar goed hij zal de kenner zijn. Ik zou het toch even goed navragen. Aan de andere kant: de grootste verpakking is tot ongeveer 60 kg, dus een paard kan je er niet zoveel kwaad meedoen. En alleen op het plekje smeren heeft dan ook geen zin, alleen eruit draaien is al voldoende maar zonder alcohol!! Frontline is preventief en moet je dus over het hele paard smeren.

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 07:51

Ah.. Gracie ook al! Was die teek al groot of was je er ook op tijd bij? Bij Bold is er geen bultje gekomen ofzo, maar ik hou het wel in de gaten!

Als je Frontline tot 60 kg hebt, helpt het dan uberhaupt wel voor paarden? Of maakt dat niet veel uit?

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 09:27

mijn paard staat 24/7 op het land wat ook grenst aan het bos. Als ik haar uit de wei haalt zit ze altijd onder de teken. Ik haal ze er uit als ik ze zie of voel. Maar dan zijn ze meestal al vol gezogen met bloed en heeft het eigenlijk geen nut meer om die beesten er uit te halen. Maar als ik ze er wel uit haal heeft ze een paar dagen een bultje zitten maar voor de rest eigenlijk helemaal niks.

Ik denk dat de paarden te groot zijn om iets er aan over te houden of zo.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 09:30

Boldly schreef:
Ah.. Gracie ook al! Was die teek al groot of was je er ook op tijd bij?

Hij was halfvol, schat ik. Anders had ik 'm waarschijnlijk niet eens gezien. Hij zat precies in de holte van haar kaak, waar nogal veel pluishaar zit. Met de tekentang heb ik het beestje er wel keurig uit gekregen. Of dit "op tijd" was weet ik niet.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 09:36

BessjeDatje schreef:
Nou een teek kan niet kwaad als je er snel bij bent .
een beetje bloedberlies maakt bij zon krachtpatser niet uit .
in Frankrijk of andere zuiderse landen heb je wel besmette teken waardoor paard een ziekte kan krijgen maar de kans dat dat in Nederland / Belgie begeurt is heeeeeeel klein .
wij hebben een hond en die is in Frankrijk gebeten door een besmette teek en nou heeft die de ziekte van Laim.
Heel erg , hij mankt soms met momenten en moet zware pillen nemen .
Maar hy geniet nog steeds vh leven dus ...
xx bessjedatje

Helaas komt deze ziekte steeds meer voor in Nederland. Mijn ouders zijn beide al ziek geweest door de ziekte van lyme tgv een teek in Nederland. Dus ook voor Nederlandse teken moet je heeeeeeel goed oppassen. Laatst was op het nieuws dat de besmette teken juist nog meer toenamen in Nederland.

Teken goed verwijderen met de tekentang. Daarna ontsmetten met wat alcohol. Zelf regelmatig een bloedonderzoek laten doen en bij dieren goed oppassen op de signalen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 09:37

Mijn ponies hebben zomers altijd teken. Dan haal ik bij beiden wel 5 teken weg. Soms wordt het een bultje, maar meestal zie je er niets van.
Als je ze maar snel genoeg weghaalt, hoef je echt niet in de stress te schieten hoor!
Gewoon even dagelijks controleren ,net zoals je de waterbak inspecteert Knipoog

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:06

Mijn merrie heeft vorig jaar 1 teek gehad, ze heeft een maand in een land gestaan, midden in het bos.
Toen ik haar naar de boer heb gehaald, had ze 1 teek zitten, maar die was al helemaal volgezogen, precies tussen haar achterbenen op de plek waar de achterbenen langs elkaar schuren zeg maar.

Ik heb hem er met een tekenpen uitgehaald en er wat betadine opgedaan, en ze heeft er eigenlijk geen last van gehad.
Als ik teken eruit haal, ook bij mijn hond, een labrador die het geweldig vind om door de bossen te rennen, doe ik er ook altijd betadine op, voor een eventuele infectie, weet niet of het helpt, maar dan heb ik wel het idee dat ik er alles aan heb gedaan...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:07

BessjeDatje schreef:
in Frankrijk of andere zuiderse landen heb je wel besmette teken waardoor paard een ziekte kan krijgen maar de kans dat dat in Nederland / Belgie begeurt is heeeeeeel klein

Paarden kunnen wel degelijk ziek worden van een besmette teek.
Op dit moment is mijn paard ook ziek waardoor weten we nog niet precies (40-41 graden koorts, weinig looplust, lusteloos maar nog wel willen eten en drinken). Haar verschijnselen doet de DA denken aan een bijna gelijk geval bij een paard 3-4 jaar geleden: ook hoge koorts, lusteloos, helemaal niet meer willen lopen maar wel willen eten en drinken.
Bij dit paard was twee weken voor de ziekteverschijnselen een teek weg gehaald. Bloed van het paard geheel onderzocht door 2 laboratoriums maar niks gevonden. Paard is behandeld tegen tekenziekte en was met een paar weken weer opgeknapt en is niet meer ziek geworden.
Mijn paard heeft gisteren ook deze behandeling gekregen en de komende dagen ook nog. Tis nog even afwachten hoe ze er op reageert maar ik hoop goed Nagelbijten / Gniffelen

Mijn DA had het over de ziekte van Boreas/Borias o.i.d. wat volgens hem steeds meer bij ons (=Duitse inham in Nederland tussen Drenthe en Overijssel) voor komt. Volgens hem zou je je paarden elke jaar kunnen laten controleren op het bloed maar 9 van de 10 keer kwamen daar geen schokkende resultaten uit zelfs niet als je paard besmet zou zijn (schijnt nogal lastig te vinden zijn in het bloed bij paarden dit in tegenstelling tot bij honden).

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:11

Edit: de besmette bacterie heet Borrelia Burgdorferi. Dus dan had mijn DA het over de ziekte van Borrelia (zat ik toch bijna goed Haha!)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:18

Mac schreef:
PS: wie weet of Frontline ook veilig is voor veulens?

Frontline is ook veilig voor pasgeboren kittens dus ik denk ook voor veulens..

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:50

Hoe zit het met teken in het zuidwesten van het land? Komen ze veel voor in Zeeuws Vlaanderen en omstreken? Ik had vorige week een bultje ontdekt op de hals van mijn pony, maar volgens mij was het geen teek. Later heb ik het ook niet meer gezien. Klopt het dat teken hier minder voorkomen? Ze staan dagelijks op de wei, zonder bos in de buurt. Wel wat bomen, maar niet bijzonder veel.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:42

Update: mijn paard reageert gelukkig erg goed op de behandeling tegen Borreliose. De DA durft het niet met 100% zekerheid te zeggen maar hij gaat er wel vanuit dat ze dit dus heeft gehad aangezien ze zo goed op de behandeling reageert.
Dus mensen: onthoudt altijd wanneer je een teek bij je paard verwijdert!! Mocht je paard een week of 2 daarna lusteloos en ongeinteresseerd worden, niet of nauwelijks willen lopen of kreupel loopt en een (abnormale) hoge temperatuur heeft (40-41 graden) roep gelijk je DA erbij en vertel hem dat je paard een teek heeft gehad!! En mocht je DA niet bekend zijn met deze ziekte wijs hem er dan op!
Hoe eerder je paard er tegen behandeld wordt hoe sneller je paard weer beter wordt!