Wat heeft hij nou??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Wat heeft hij nou??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 19:54

Hoi,
Ik heb een verzorgpaard van ongeveer 18jaar
Hij is nogal fors gebouwd.
Ik weet zijn verleden niet en dat is misschien goed.
Ik leerde hem vorig jaar kennen,hij was heeel erg mager en werd continu bereden door de manege,de eigenaar had er niks op te zeggen want de manege had er een half pension op dus de hele dag werken,soms in het weekend meer en hij kreeg heel weinig eten.Zijn vacht was dof en vol met pelletjes,maar ondanks alles ben ik op het aanbod "verzorgster gezocht" ingegaan.Toen is hij heel veel verbeterd,zijn vacht begon wat meer te glanzen
stiekem stopten wij hem eten toe en hij werd ietsjes dikker.
(Hij werd ook niet meer bereden door de manege)
Het rijden ging ook beter,hij was niet meer agressief en wild en ik was de enige die er bleef opzitten,ja zelfs de eigenaar viel eraf.
Toen ging hij vorig jaar in mei op de weide,hij schrokte gras naar binnen dus hij had meteen een hele forse grasbuikje.Hij kwam dus aan en het ging veel beter met hem.Maar toen hij op stal ging in de herfst begonnen de problemen.
Hij begon door de achterhand te zakken(zijn galop was nog goed)steeds meer.
Ik sprong toen ook nog met hem.
Januari dit jaar zijn we verhuisd.Hier gaat het stukken beter met hem:hij bloeit op,kan elke dag op de paddock en word een echt bol ventje.
Helaas,het verslechterde.Soms zakte hij zelfs 6x in 1uur door de achterhand.
Mijn moeder keek eens en zag dat hij door de binnenbeen zakte waardoor ik dacht dat hij heel weinig steunde op het binnenbeen en daardoor door zijn been zakte.Ik heb zelfs het probleem bij mezelf gelegd.
Misschien dat ik fout was?Dat het door mijn schuld was??Nee dus!
Instructrice zegt dat ik een goede houding heb dus daar ligt het niet aan.
Ook zijn galop is veel verslechterd,hij heft zijn achterhand heel erg op.
Dus ik denk dat hij tijdens de galop erg steunt op de voorhand.
Mijn instructrice zegt ook dat hij veel op de voorhand loopt.
Ok dit kan,maar dan zou hij normaal toch meestal door de voorhand zakken?
Dit doet hij de laatste tijd ook meer maar toch nog altijd het meest door de achterhand.Springen heb ik opgegeven,durf ik niet meer .
Ik durf steeds minder te rijden met hem,bang dat hij zich niet meer kan houden.Wandelen doe ik nog met hem.
De DA is er bijgehaald,met de bloedtest én buigtest vond hij niks.
Ik vroeg me af of je artrose tijdens de buigtest kan vinden?Kan het dit misschien zijn??Omdat hij niet weet welk achterbeen hij moest onderzoeken nam hij geen foto's,geldbesparing dus =S
Dus hij gaf vitaminen,helpt echt niet
Nu zakt hij ook al bij de eigenaar door de achterhand wat hij voorheen niet deed.
Als ik bij mn moeder afkomt om DA te bellen:"Overdrijf niet zo,je moet minder boeken lezen en dat forum(dit dus)beïnvloed je alleen maar"
En bij de eigenaar moet ik roepen eer dat ie antwoord:hij weet niet wat hij tegen DA kan zeggen.
Ok,dit weet ik ook niet.Dus als jullie tips hebben graag

Weten jullie wat dit is of waar het op lijkt?

gina2003

Re: Wat heeft hij nou??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:08

Wat vervelend zeg, als ze nou eens konden praaten, zou het al een stuk beter zijn!

Er staat bij ons een paard op stal, due heeft last van haar rug.
Ze loopt net zoals dat ze een hanetred zou hebben, maar dit komt echt uit de rug.
Kan het niet zijn dat er iets in zijn rug zit?
Dat hij, omdat hij pijn heeft, door zijn benen zakt?

Het is maar een tip hoor, het is echt altijd gissen...

Succes verder!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 20:16

gina2003 schreef:
Wat vervelend zeg, als ze nou eens konden praaten, zou het al een stuk beter zijn!

Er staat bij ons een paard op stal, due heeft last van haar rug.
Ze loopt net zoals dat ze een hanetred zou hebben, maar dit komt echt uit de rug.
Kan het niet zijn dat er iets in zijn rug zit?
Dat hij, omdat hij pijn heeft, door zijn benen zakt?

Het is maar een tip hoor, het is echt altijd gissen...

Succes verder!

Tijdens de buigtest ging de DA over de rug van het paard met zijn vingers
niks aan te merken zei hij

maar toch tnx voor je tip

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:24

Ik zal je wat vertellen over het paard op stal.

Ze heeft bij de vorige eigenaar een val gemaakt, waarschijnlijk in de weide.
Ze heeft toen een week in Emmeloord in de kliniek gestaan, en ze hebben alleen foto's van de benen gemaakt, niks aan te zien.
Daarna ging ze zo raar lopen.

De meiden waar ze van is, hebben echt alles gedaan, allemaal alternatieve geneeswijze, ook een fysioterapeut, die konden allemaal niks vinden, behalve dat ze hanetred zou hebben.

Ze vertrouwde het toch niet, en zijn 2 weken terug weer naar Emmeloord gegaan, daar hebben ze een foto van haar rug gemaakt, en het bleek dat ze 5 jaar geleden iets had gebroken in haar rug, wat nu verkeerd is aangegroeid.
Ook zit er teveel kraakbeen gegroeid, wat de wervels in elkaar drukt, wat eigenlijk alleen maar erger word, dus ze kunnen nooit meer op haar rijden.

Ik bedoel hiermee te zeggen, je weet natuurlijk niet of ze misschien een keer is gevallen, kan ook in de wei zijn als je er niet bij bent.
De meiden hebben al zoveel geprobeerd, die mensen konden nooit wat vinden, pas na 5 jaar, en een rugfoto verder, zijn ze erachter gekomen dat ze helemaal geen hanetred heeft, maar zo loopt, omdat ze echt pijn heeft.

Ik hoop niet dat het zo is, maar je weet het nooit.
Ik heb zelf een haflingertje van 2 jaar een een shetlandertje van 10 jaar, en schrok hier best van toen ik het hoorde, dus als er met die van mij ooit iets zou zijn, dan zou ik heel snel de rug na laten kijken...
Je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen..

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 20:40

gina2003 schreef:
Ik zal je wat vertellen over het paard op stal.

Ze heeft bij de vorige eigenaar een val gemaakt, waarschijnlijk in de weide.
Ze heeft toen een week in Emmeloord in de kliniek gestaan, en ze hebben alleen foto's van de benen gemaakt, niks aan te zien.
Daarna ging ze zo raar lopen.

De meiden waar ze van is, hebben echt alles gedaan, allemaal alternatieve geneeswijze, ook een fysioterapeut, die konden allemaal niks vinden, behalve dat ze hanetred zou hebben.

Ze vertrouwde het toch niet, en zijn 2 weken terug weer naar Emmeloord gegaan, daar hebben ze een foto van haar rug gemaakt, en het bleek dat ze 5 jaar geleden iets had gebroken in haar rug, wat nu verkeerd is aangegroeid.
Ook zit er teveel kraakbeen gegroeid, wat de wervels in elkaar drukt, wat eigenlijk alleen maar erger word, dus ze kunnen nooit meer op haar rijden.

Ik bedoel hiermee te zeggen, je weet natuurlijk niet of ze misschien een keer is gevallen, kan ook in de wei zijn als je er niet bij bent.
De meiden hebben al zoveel geprobeerd, die mensen konden nooit wat vinden, pas na 5 jaar, en een rugfoto verder, zijn ze erachter gekomen dat ze helemaal geen hanetred heeft, maar zo loopt, omdat ze echt pijn heeft.

Ik hoop niet dat het zo is, maar je weet het nooit.
Ik heb zelf een haflingertje van 2 jaar een een shetlandertje van 10 jaar, en schrok hier best van toen ik het hoorde, dus als er met die van mij ooit iets zou zijn, dan zou ik heel snel de rug na laten kijken...
Je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen..

Kan dit gevoeld worden tijdens dat de DA voelt op de rug?
Want de DA voelde niets aan zijn rug

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:44

Ik nam aan dat ze toen ook aan haar rug hebben gevoeld, maar dat weet ik nie tzeker.

De laatste keer inderdaad wel, toen voelde hij het wel, nou ja, ze dook in elkaar toen hij op dat plekje drukte.

Maar ze heeft ook een fysiotherapeut laten komen, die heeft toen ook niks gevonden.
Er is ook een accupenturist geweest, die zag wel dat ze pijn had, aan haar rug, maar ik weet dus niet of het altijd gevoeld kan worden, aangezien de andere "artsen" ook niks hadden gevoeld.
Ze hebben echt bijna alle alternatieve geneeswijze geprobeerd, die zullen ook wel naar haar rug hebben gekeken neem ik aan.

Maar als ik jou was, zou ik voor de zekerheid toch een foto laten maken
dan weet je het helemaal zeker, een rug is toch wel ernstig..

En alles staat natuurlijk met de rug in verbinding.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 23:09

gina2003 schreef:
Ik nam aan dat ze toen ook aan haar rug hebben gevoeld, maar dat weet ik nie tzeker.

De laatste keer inderdaad wel, toen voelde hij het wel, nou ja, ze dook in elkaar toen hij op dat plekje drukte.

Maar ze heeft ook een fysiotherapeut laten komen, die heeft toen ook niks gevonden.
Er is ook een accupenturist geweest, die zag wel dat ze pijn had, aan haar rug, maar ik weet dus niet of het altijd gevoeld kan worden, aangezien de andere "artsen" ook niks hadden gevoeld.
Ze hebben echt bijna alle alternatieve geneeswijze geprobeerd, die zullen ook wel naar haar rug hebben gekeken neem ik aan.

Maar als ik jou was, zou ik voor de zekerheid toch een foto laten maken
dan weet je het helemaal zeker, een rug is toch wel ernstig..

En alles staat natuurlijk met de rug in verbinding.

Zal het ff voorleggen(poging tot)
tnx voor de tip Knipoog

Weet er nog iemand wat er eventueel kan zijn?
En zal ik rijden morgen met hem?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 18:26

Heb met de eigenaar gepraat
Gezegd dat de toestand verslechterd enz
Hij wilt niet naar de DA bellen omdat hij zegt dat hij toch hetzelfde gaat antwoorden:"meer kan ik niet doen" en omdat ie al vervelend deed etc
ja zeg,heb maar gezegd dat ik niet meer op hem rijd,alleen wandeling ter ontspanning,heb gezegd dat ik niet meer rijd zolang dat het niet betert,sorry maar ik neem het risico niet dat hij zich op een moment niet meer kan houden en er volledig doorzakt.
eigenaar gaat pot vitaminen bestellen(hij heeft al een pot gekregen maar het hielp niet,integendeel,het verslechterd) en dan PAS gaat hij bellen voor onderzoek als hij nog door zijn benen gaat
weet niet wat ik nog moet doen,jullie??
Als ik ga lessen is het met een manegepaard,ik doe het hem niet meer aan.
Springen doe ik niet meer,ga alleen nog rustig wandelen 1x week
Heb wel het geluk dat hij elke dag op de paddock gaat zodat hij beweging heeft

We gingen naar manege,paard verzorgen,de drang is groot om erop te rijden maar deed het niet.
Hij deed heel vervelend,met zijn voeten over de grond schrapen,happen naar ons en vlas eten(!)wat hij nooit doet,normaal doet ie zo niet
maar mijn bezorgdheid werd weggewaaid om het feit dat 5min erna het eten kwam,maar toch,ik ben niet gerust,zo doet hij nooit voor dat hij het eten ziet
dat hij vervelend doet terwijl het eten in de gang staat,tot daar aan toe maar voorheen was hij ook zo.Heb een klein stukje wortel gegeven,om te zien of ie geen koliek had(toen hij koliek had deed hij ook zo ongeveer)maar nee hij at het rustig op.Weet ff niet meer wat doen Verdrietig

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 19:11

Wat vervelend zeg!
Ik sanp ook nie tdat ze de dierenarts niet bellen hoor, maar helaa sheb jij die keuze niet, je bent afhankelijk van hun..

Als de dierenarts zo vervelend doet, neem dan een andere, en als hij niet zo snel iets kan vinden, zoekt hij maar verder!
Blijkbaar heeft hij dus wel pijn, anders zou hij niet zo doen!
Probeer, als je gaat wandelen, zo veel mogelijk op de zachte bodem te blijven, als het zijn rug mocht zijn, dan lopen ze daar beter op, dat is ook zo bij het paard van mijn stal.

Misschien iets raars, maar zit net te denken, is hij niet hoefbevangen of zo?
Ik weet niet precies hoe je dat ziet, mijn shetlander was het ook vorig jaar, maar de hoefsmid zei het, want hij liet helemaal niks merken.

Succes verder in ieder geval!
Als er wat is, kun je me eventueel ook mailen hoor, blundy10@hotmail.com.

Groetjes

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 20:13

Niemand? Verdrietig

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 20:14

gina2003 schreef:
Wat vervelend zeg!
Ik sanp ook nie tdat ze de dierenarts niet bellen hoor, maar helaa sheb jij die keuze niet, je bent afhankelijk van hun..

Als de dierenarts zo vervelend doet, neem dan een andere, en als hij niet zo snel iets kan vinden, zoekt hij maar verder!
Blijkbaar heeft hij dus wel pijn, anders zou hij niet zo doen!
Probeer, als je gaat wandelen, zo veel mogelijk op de zachte bodem te blijven, als het zijn rug mocht zijn, dan lopen ze daar beter op, dat is ook zo bij het paard van mijn stal.

Misschien iets raars, maar zit net te denken, is hij niet hoefbevangen of zo?
Ik weet niet precies hoe je dat ziet, mijn shetlander was het ook vorig jaar, maar de hoefsmid zei het, want hij liet helemaal niks merken.

Succes verder in ieder geval!
Als er wat is, kun je me eventueel ook mailen hoor, blundy10@hotmail.com.

Groetjes

heb je een email gestuurd

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 21:16

Verdomme!
Vandaag wou ik nog eens PROBEREN rijden(lees: heel veel stappen en klein drafje)
In vorige posts zei ik al dat ik niet meer ging rijden dwz intensief bezig zijn,met de les meedoen etc
Geloof dat ik er nu al helemaal(buiten wandelen)geen zadel meer opleg Boos! Boos!
Eerst rustig opgezadelt,paard had er helemaal zin in,bleef rustig staan etc
Eerst lekker lang stappen,voltes maken zodat zijn achterhand wat actiever word,na 15(!) minuten stappen een klein drafje
Maar nee,zijn achterhand hefde hij heel hoog op,alsof ie op zijn tippen liep
OF alsof dat hij zat te manken,een keer dacht ik dat maar tijdens het in de stal binnenzetten mankte hij niet dus dat kan het waarschijnlijk niet zijn.
En ja hoor,na 2(!) min draven begon het weer:hij zakte door zijn achterbe(e)n(en) ben niet zeker of het 1been was of allebei,voel dat namelijk niet
Ik was razend en tegelijkertijd wanhopig.
Razend omdat hij misschien wel pijn heeft en wanhopig omdat ik niet weet wat ik nog moet doen en wat hij heeft.
Afijn,heb dan maar hem afgezadelt + heb hem nog wat laten grazen
Heb manege eigenaar verwittigd dat ik dus woensdag en zondag niet komt rijden,de weken erna ging ik nog zien ivm zijn vitaminen dat hij gaat krijgen(normaal toch)volgens mij is hij gewoon opgeleeft Verdrietig

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 21:25

Wat raar, ik snap ook niet dat ze hem niet eens een keer grondig laten onderzoeken...

Maar succes verder, ik weet verder ook niet echt wat je kunt doen, hij is natuurlijk niet van jouw, jij bent ook afhankelijk van zijn baasje...

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 21:47

gina2003 schreef:
Wat raar, ik snap ook niet dat ze hem niet eens een keer grondig laten onderzoeken...

Maar succes verder, ik weet verder ook niet echt wat je kunt doen, hij is natuurlijk niet van jouw, jij bent ook afhankelijk van zijn baasje...

Ja idd Boos!T probleem ligt niet aan de eigenaar maar aan de DA
DA vind niks,heeft de rug gevoeld,bloed afgenomen en gewrichten gebogen en ook buigtest en niks gevonden Boos!

Weten jullie wat ik dan als alternatief voor hem kan doen?
Grazen enz maar nog iets?Wandelen doe ik volgende week pas,ben afhankelijk van mijn vriendin aangezien ik van eigenaar niet mag wandelen(én van mn ouders)als er geen ander paard bij is

Maar ga eens aan mijn vriendin vragen wie zij heeft als DA Boos! want het komt me het strot uit

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 21:51

waar woon je?
Misschien weet ik een goede, kan altijd even rondvragen hier...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 09:55

Hallo,
Bij mijn 14 jarige quartermerrie lijkt het alsof ze in draf af en toe een pasje vergeet. Ze lijkt er geen pijn aan te hebben, tenminste haar oortjes staan mooi naar voren.
Ik ben met haar bij Schriel geweest en het zouden gescheurde banden op de kont zijn. Ingespoten en na 10 dagen moest het aanzienlijk verbeterd zijn. Niet dus. Weer geweest en toen kreeg ik de diagnose beknelling van de zenuwen in de hals, direct achter de oren. Dit zou kunnen komen door bijv. vastliggen of hangen.
We zijn een jaar verder en ze doet het nog steeds terwijl ze de hele winter op rust heeft gestaan. (Wel buiten lopen)
Ik kan uit jouw verhaal niet precies op maken hoe hij door zijn benen zakt.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 10:21

romeorowan schreef:
Hallo, Bij mijn 14 jarige quartermerrie lijkt het alsof ze in draf af en toe een pasje vergeet. Ze lijkt er geen pijn aan te hebben, tenminste haar oortjes staan mooi naar voren.
Ik ben met haar bij Schriel geweest en het zouden gescheurde banden op de kont zijn. Ingespoten en na 10 dagen moest het aanzienlijk verbeterd zijn. Niet dus. Weer geweest en toen kreeg ik de diagnose beknelling van de zenuwen in de hals, direct achter de oren. Dit zou kunnen komen door bijv. vastliggen of hangen.
We zijn een jaar verder en ze doet het nog steeds terwijl ze de hele winter op rust heeft gestaan. (Wel buiten lopen)
Ik kan uit jouw verhaal niet precies op maken hoe hij door zijn benen zakt.

Ik weet ook niet hoe hij precies door zijn benen zakt
Heb het alleen nog maar gevoeld,nog nooit gezien
Hij krijgt nu een pot(1kg) vitamientjes,ben er wel tegen omdat mijn instructrice zei dat 1pot meer dan voldoende was maar de eigenaar + mn moeder zei dat nog 1pot geen kwaad kon dus ja leg me er maar bij neer
Is dit goed?En als hij zijn vitamientjes heeft,zal ik er dan mee rijden?
Of wachten tot pot op is?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 10:24

En de laatste tijd wankelt hij ook als we zijn voetjes uitkuisen Verdrietig

logo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 18:29

ik zou zo niet weten wat het precies is maar je zou eens op de volgende site kunnen kijken: www.holistischdierenarts.nl en dan gaan naar rugproblemen. Misschien heb je er wat aan.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 11:29

logo schreef:
ik zou zo niet weten wat het precies is maar je zou eens op de volgende site kunnen kijken: www.holistischdierenarts.nl en dan gaan naar rugproblemen. Misschien heb je er wat aan.

Dank je
Weet je misschien ook een dierenarts op internet die je kan mailen?

logo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 15:16

nee dat weet ik zo niet maar deze dierenarts heeft maandag tussen 8.30 en 9.30 uur telefonisch spreekuur (zie de site). Je zou het eens voor kunnen leggen. Succes ermee!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 19:24

Vandaag nog eens proberen rijden
(Hij krijgt sinds gisteravond zijn vitamientjes,hij moet ze 2x per dag nemen)
Eerst een hele tijd gestapt aan de lange teugel om op te warmen
toen al voelde ik dat hij lichtjes door zijn be(e)n(en) ging
Toen proberen te draven en in die tijd dat ik draafde en stapte(uitstappen)(5min draven ofzo)heeft hij wel 6(!) keer door zijn be(e)n(en) gegaan

Weet ff niet meer hoe het nou moet,zit er de hele tijd aan te denken Huilen

Vinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 06:19

Heb je al eens geprobeerd je paardje te longeren? Dan kun waarschijnlijk ook zien hoe hij wegzakt door zijn achterbenen. Ook zal dan duidelijk worden of hij het alleen doet als er iemand op zijn rug zit. Bovendien kun je hem met longeren misschien wat sterker maken in de achterhand. Ik heb vroeger zelf een paardje gehad wat soortgelijke verschijnselen had, dit paardje raakte langzaamaan verlamd in de achterhand. Op het laatst zakte ze al door haar benen als ik alleen maar over haar kont wreef. Dit paardje was pas vier jaar en kon helaas niet geholpen worden. Hopelijk is er bij jouw paardje iets anders aan de hand. Probeer in ieder geval bij de eigenaar voor elkaar te krijgen dat er nog een andere dierenarts / kliniek naar kijkt.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 16:40

Vinia schreef:
Heb je al eens geprobeerd je paardje te longeren? Dan kun waarschijnlijk ook zien hoe hij wegzakt door zijn achterbenen. Ook zal dan duidelijk worden of hij het alleen doet als er iemand op zijn rug zit. Bovendien kun je hem met longeren misschien wat sterker maken in de achterhand. Ik heb vroeger zelf een paardje gehad wat soortgelijke verschijnselen had, dit paardje raakte langzaamaan verlamd in de achterhand. Op het laatst zakte ze al door haar benen als ik alleen maar over haar kont wreef. Dit paardje was pas vier jaar en kon helaas niet geholpen worden. Hopelijk is er bij jouw paardje iets anders aan de hand. Probeer in ieder geval bij de eigenaar voor elkaar te krijgen dat er nog een andere dierenarts / kliniek naar kijkt.

Heb je even Pb gestuurt

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 16:44

Was gisteren onder douche nog over aan het denken(Doe de hele tijd niks anders meer nog een geluk dat ik kan volgen op school),dacht opeens aan een les dat ik ooit had in de vorige manege:
Paard zakte al door zijn benen,Kelly reed achter mij met haar paard Duc
Een echte bitch,zei ooit voor de grap dat mijn vzpaard dood was,nouja...
Hij zakte door zijn benen(achterbenen toen nog,nu soms ook voorbenen)
Toen dat ff aan de lange teugel stapte had ik het met haar erover
Ze zei opeens dat hij op zijn hoeven stapte(achteraan)

Dacht er gisteren aan,misschien is dat een optie?
Zal iig proberen hem te longeren,of ook video opnemen waarbij alleen zijn benen worden gefilmt