Welk middel tegen rotstraal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Welk middel tegen rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 14:15

hoi, wat helpt er goed tegen?
ik ben niet zo voor teer, omdat dat helemaal afsluit.
Ik hoorde dat tandpasta goed is, maar is dat zo en wie weet wat nou echt snel en blijvend werkt?

Morrie

Re: Welk middel tegen rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 14:20

CTC spray (chloortetracycline) uitsluitend verkrijgbaar bij de DA of hoef&zool van de paardendrogist, werkt bij mijn paard allebei prima!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 15:01

alexandra15 schreef:
Ik hoorde dat tandpasta goed is, maar is dat zo en wie weet wat nou echt snel en blijvend werkt?

Blond

Ik zou persoonlijk alleen gaan voor spray van de DA of HS.

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:40

Memuska schreef:
alexandra15 schreef:

Blond

tandpast werkt bij mijn paard altijd goed effe in de stal aanbregen watje tussen proppen met paar daagjes is het weg.

Ik zou persoonlijk alleen gaan voor spray van de DA of HS.

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:09

ik heb een paard gehad wat ook last van rotstraal had en daar gebruikte ik egyptische zalf voor. het stinkt echt onwijs maar hielp heel goed.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:39

Beweging, beweging en nog eens beweging! Dit zorgt voor een goede doorbloeding van de hoef, zodat rotstraal bijna geen kans heeft.
Een paard bij mij op stal had altijd rotstraal, maar nu die overdag altijd buitenstaat en natuurlijk bekapt wordt is de rotstraal weg.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:51

Mijn paard had ook rotstraal en ik kreeg van de hoefsmit de tip om jodiumtinctuur in de stralen te laten lopen. Eerst de hoeven goed schoonmaken. evt. met betadine scrub. hierna laat je een beetje jodium erin lopen. Jodium droogt uit en is bacteriedodend. Het heeft bij mijn paarden super geholpen.

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 19:57

oke, nou ik heb nu tandpasta geprobeerd en ga daarna egyptische zalf proberen. MAar dat is weer zo duur Boos!
Daarom probeer ik eerst tandpasta.
Hij komt er 2x per dag uit, dus beweging is het niet.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:35

Citaat:
Een paard bij mij op stal had altijd rotstraal, maar nu die overdag altijd buitenstaat en natuurlijk bekapt wordt is de rotstraal weg.

de mijne loopt de hele dag buiten en wordt natuurlijk bekapt en heeft nog steeds rotstraal Huilen

Citaat:
Hij komt er 2x per dag uit, dus beweging is het niet

2 x hoe lang?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:40

alexandra15 schreef:
oke, nou ik heb nu tandpasta geprobeerd en ga daarna egyptische zalf proberen. MAar dat is weer zo duur Boos!

Boos! Boos!

Zou je ook zo praten als het over jezelf gaat?

alexandra15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 20:46

's ochtends staat hij in de molen een half uur en 's middags een uur rijden. En hij heeft een heel grote stal.

Maar waarom zou ik meteen het dure proberen als ze hier op bokt zeggen dat tandpasta ook goed werkt? Dan kan ik daarna altijd nog overgaan op egyptische zalf als het niet goed blijkt te werken, toch?!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:26

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 08-01-26 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:48

alexandra15 schreef:

Egyptische zalf zit tegenwoordig in zo'n HANDIGE spuitbus. Het spul is er niet uit te krijgen........Maar op de verpakking staat dat je het eventueel 1 minuut in de magnetron kunt opwarmen.
Net of je die op stal bij de hand hebt....
Bovendien is deze zalf kankerverwekkend.

Wat momenteel bij mijn paard super werkt is het volgende:

Straal(hele hoef) elke dag in aanraking laten komen met water (droge straal gaat scheuren en in die scheuren kan het gaan rotten)..............de losse delen(dus ook die delen waaronder je kunt steken met de hoevenkrabber) eraf knippen, straal schoonspuiten met water, laten drogen en er betadine poederspray (5,99) opsuiten. Daarna in een lekkere schone stal of op schone wei.

Gaat superhandig en het busje gaat lang mee.

Esther

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:55

Hoof en sole hardener (heb ik via de dierenarts), werkt meer dan perfect! Je hoeft het maar een paar keer te gebruiken en het hoeft niet eens dagelijks.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:05

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 08-01-26 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

ossenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 07:56

Citaat:

Wat je evt. wel zou kunnen doen naast hetgeen wat in mn vorige post staat, is een paar druppels tea tree olie op de straal doen. Tea tree olie heeft o.a. een ontsmettende werking

Wat ik doe is gewone vaseline vermengen met tea tree, en dat regelmatig in de hoef smeren. De vaseline houdt de tea tree beter in de hoef vast en helpt prima, en het is niet duur. Wel de vaseline een beetje smeerbaar houden, dus niet te koud zetten.
Succes ermee!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 10:17

Sorry, maar ik vind twee keer per dag je paard van stal halen, en dat is in totaal maar anderhalf uur echt zielig, dit is toch veels te weinig beweging voor een paard!?!
Nee, met veel beweging bedoelen de meeste mensen de hele dag op de wei / paddock, en als het kan dag en nacht op de wei/ paddock.

Dus misschien ligt het toch wel aan de weinige hoeveelheid beweging die je paard krijgt.

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 13:36

ik vind 2x op een dag niet verkeerd hoor, die van mij loopt s'morgens ook een uur in de molen en s'avonds gaan we rijden maar je moet eens kijken hoe vaak het voor komt dat er paarden maar 1 uurtje per dag eruit komen of helemaal niet!!

en helaas is het met het nederlandse klimaat en onze veengronden niet mogelijk om je paard het hele jaar door in het land te zetten.
Ik heb liever dat mij paard "maar een uurtje" in de droge molen loopt dat die pees blessures op loopt in een gladde wei of paddock

tuurlijk is het beter als ze zo veel mogelijk beweging hebben maar je moet wel begrijpen dat niet iedereen of iedere accomodatie die mogelijk heden heeft

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 14:50

ik gebruik waterstofperoxide, kun je zo kopen bij de apotheker!
het werkt uitstekend, alleen niet te lang gebruiken want het waterstof tast de hoornlaag aan, dus afwisselen met betadine!!

gebruik bij het waterstof een klein injectiespuitje (zonder naald), kun je het handig mee inspuiten op de plaats waar de rotstraal zit!!
dit kun je ook kopen bij de apotheker!!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 15:59

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 08-01-26 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

SuzanneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:31

Ik gebruik zonodig teatree druppels (van kruidvatmerk, bij Kruidvat 2 euro ofzo) en die druppel ik in/op de straal...

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:02

Mijn paardje is van stal veranderd en sinds ze op de nieuwe stal staat is het patat met de hoeven. Haar hoeven zijn kurkdroog en brokkelen wat af aan de onderkant. En jahoor, rotstraal aan 1 hoef achter.

Leuk al die tips hoor, spuitbussen en met water afspuiten. Echter is mijn paardje PANISCH voor water! Ik krijg haar niet rustig. Zelfs met een emmer en een spons en dan haar hoefjes afdoen gaat niet zonder een hysterisch paard. Ik ben dan zeker een half uur tot drie kwartier bezig....en ik had dus een spuitbus....vergeet het maar!!! Daar stop ik mee, want ze laat zich gewoon vallen.

En de tips...laat haar maar vallen....tuuurlijk! Niet dus. Ze is zoo bang en angstig, dat vind ik niet eerlijk voor haar. Dus ik wil over op wat anders. Maar wat?

Beweging krijgt ze juist veel meer, haar stal is superschoon en droog. aan beweging ligt het niet...ik denk dat zoiets altijd kan gebeuren. Maar wat is het beste? Ik heb mensen over equisolid gehoort, en die teatree lijkt me ook wel wat......Morgen komt de hoefsmid op stal en ik ga het toch maar eens navragen!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:10

smurf schreef:
CTC spray (chloortetracycline) uitsluitend verkrijgbaar bij de DA of hoef&zool van de paardendrogist, werkt bij mijn paard allebei prima!

CTC werkt idd heel goed ik heb het gedaan op advies van hoefsmid en ik kon het bij de dierarts halen.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:36

Wat bij mij het beste helpt is de hoef schoon en droog porberen te houden (mest etc. eronderuit krabben), veel beweging en wat tea tree olie op de aangedane plekken druppelen...

Sushilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 21:31

Ik doe maak het eerst schoon in een badje met soda. Dan week alle pruttel goed los. Daarna spuit ik er egyptische zalf in. Wel handschoenen aan! Daarbij is het ook een kwestie van goed schoon houden. Ze mest ik iedere dag de stal en de wei.

En ja het droog houden is wel goed voor de rotstaal, maar kan ook weer een brokkelhoef veroorzaken. Vooral in de zomer moet je daar op letten en dan laat ik zelf de drinkbak in de wei overlopen dat ze daar dan even in staan. Het is dus een lastig iets en het komt telkens weer terug. En wat de ander ook al zeiden: Veel beweging.