te mager?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_isaatje_

te mager?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 11:58

Ik heb even een vraagje of jullie mijn pony te mager vinden of dat het gewoon komt door zijn wintervacht (die nu weer aan het uitvallen is). De DA is er 3 weken geleden nog geweest voor vaccinaties en die vond hem er toen goed uit zien.
Hier zijn foto's van hoe hij er nu uit ziet.

Afbeelding
Deze foto vind ik echt heel zielig, maar het probleem bij hem is dat hij niet echt breder wordt, want als hij zoals nu meer bij gevoerd krijgt dan komt het er alleen maar onder (als een hangbuikje bij) en zie je nog steeds lichtjes zijn ribben.

Afbeelding
Op deze foto kan je wel zien dat hij een buikje heeft.
Maar toch vind ik hem erg dun.

Hier nog een foto van hem in de zomer, waar hij er veel beter uit ziet vind ik!
Afbeelding

Over zijn voer, hij krijgt nu 4 plakken hooi, 1 schep meusli, 1 schep biks, ong. 4 dikke wortels en vaak een paar boterhammen en hij staat nu elke dag van ong. 11 uur tot 18.00 op het weiland (maar daar staat nog niet veel gras)

Oke, ik hoop dat jullie tips hebben.
groetjes Isabelle

ellepel

Re: te mager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 15:06

zo ziet de mijne er op het moment ook een beetje uit, wel beetje een buikje, maar wat dun op zijn rug...

ik vind hem absoluut niet te mager hoor.
ik zou toch gewoon meer gaan voeren, geef tussendoor een keer extra meusli, een plak hooi erbij, nu met verharen kunnen ze wel wat extra energie gebruiken.

op de foto waar hij in t gras staat is ie wel goed, daar ziet hij er gewoon heel goed uit.
dus moet het komen van het voer.
keertje extra ontwormen, en even de tandarts naar de tanden laten kijken..

sommieg paarden hebben net als mensen een wat snellere stofwisseling, zij kunnen dus meer eten gebruiken om aan te komen.
denk dat t bij dieren niet anders is, waar het ene paard van drie plakken hooi al dik wordt, zo kan een ander wel zes op.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 15:13

Onbeperkt hooi voeren!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 15:28

Hij kan wel een beetje aankomen vind ik, ik vind zn schouder toch wat ver uitkomen op die eerste foto en zn nek een beetje dun, beetje ingevallen, mag wel wat dikker zijn, tweede foto is wat donker om het goed te kunnen zien.
Hij is niet echt veelste dun, maar kan geen kwaad om wat extra te voeren.

Ik zou onbeperkt hooi geven en misschien een schep voer extra.

Op die laatste foto vind ik em trouwens echt heel mooi Haha!

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 15:38

Oke dankjullie wel dit stelt me wel weer een beetje gerust want ik maakte me wel een beetje zorgen.

Ontwormen zal ik ook maar weer es doen want ik heb nog zo'n spuit liggen.

En dat is ook een beetje een probleem met onbeperkt hooi voeren, als hij in de wei staat heeft hij liever die sprietjes gras die er nog staan dan het hooi wat ik neerleg (kan ik me ook wel voorstellen Tong uitsteken ) maar als hij binnenstaat krijgt hij sowieso onbeperkt hooi. En als hij zomers weer in het hoge gras staat moet ik me hopelijk weer meer zorgen gaan maken over zijn te dikke grasbuik!

bedankt!
groetjes Isabelle..

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 22:15

Ik vind hem wel te mager, zeker omdat de wintervacht er ook nog op zit, valt het minder op.
Tevens zie je dat de spieren zijn weggevallen op de kont en rug.
Zoals de foto in de zomer is hij mooi !

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 09:54

Dat spieren zijn weggevallen kan kloppen omdat ik al een tijd niet lang en goed gereden heb zoals ik normaal doe. Omdat ik ziek ben (al 7 weken) kan ik niet zoals normaal werken met hem. Hij wordt nu steeds gelongeerd maar wel minder dus daardoor kan dat ook komen, maar hij wordt al dikker hoor en binnenkort is zijn wintervacht helemaal weg. Ik zal over een paar weken weer een foto plaatsen dan kunnen jullie zien of er vooruitgang is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 12:41

vanmorgen kwam de hoefsmid en die vertelde me dat de mijne dus ook echt te dun word... Verdrietig
hele winter heeft hij zonder deken gestaan( normaal met, maar hij had een leuk maatje die steeds alles kapotvrat..)

vandaag dus besloten om wel een deken erop te doen.
een ongevoerde regendeken., het maatje wat normaal zijn dekens opvreet is verhuisd dus nu kan hij eindelijk op.

is niet te koud, en met nog een plak extra hooi erbij elke dag hoop ik dat ie straks wat bijkomt...
de mijne ziet er dus precies zo uit als die van jou, zit ook zo in het haar, hij verhaart wel ontzettend erg, en mijn smid vertelde dat dat best energie kost dus wat extra voer kon volgens hem geen kwaad....

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 13:54

ik had die van mij net weer op het land gezet en ik vond dat hij er al weer wat beter uit zag maar sowieso met een extra plak (soms 2 ) maar het probleem is hij heeft nog nooit (behalve zweetdeken) onder de dekens gestaan (hij leefde altijd in een grote kudde waar ze dat niet natuurlijk vonden enzo) maar ik denk er toch hard aan om zeker voor de volgende winter hem wel onder de deken(s) te zetten.
Hoefsmid komt bij mij volgende week, ik wacht maar even af wat die van mij zegt.

p.s. ellepel kun je een foto van die van jou sturen??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 15:16

ik heb alleen oude foto's en op de laatste kun je dus helemaal niet zien dat hij niet zo denderend eruit ziet.

zal morgen ofzo wel even een goeie maken, dan zet ik die hier wel neer of stuur hem ff naar je door.

hij is nu dus gewoon schraal he? niet te mager, maar scheelt dus wel met zijn singel vier gaatjes al.... vanaf afgelopen zomer Bloos

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 16:08

Ja ik snap het hoor, ga je ook helemaal niet aanvallen ofzo, van ooow wat is jouw paard mager! Ik vind het gewoon fijn dat er meer mensen zijn met deze problemen.

Maar 4 gaatjes singel, zo ver is mijne nog niet, bij mij is het nu 2... Ach gut maar het komt allemaal wel weer goed!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 17:17

welnee joh, snap ik ook wel, vind t trouwens op het moment wel moeilijker om te gaan rijden, hij is wel supergek in zijn koppie hoor, stuiterd juist als een gek heen en weer hahaha.
maar vind hem gewoon te dun om dan met mij een eind te gaan rijden..

voel me dan net zo penny....... Haha!

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:20

Ik vind hem helemaal niet dun en zeker niet op die laatste foto.

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:35

ik denk dat het op zich wel mee valt hij zit ook niet echt mooi in de vacht maar dat zullen de winter haren wel zijn.
Ik vind het op zich wel meevallen mischien wat meer kuil hooi voeren

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 12:37

snap precies wat je bedoelt ellepel..! Maar ik kan nu zelf ook geen lange enden rijden dus das opzich geen probleem.. Knipoog

Enne never hij zit inderdaad niet zo mooi in zijn vacht, maar dat zijn nou eenmaal zijn winterharen.... laat de zomer maar komen!! Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 13:46

zo hehe net even foto's gemaakt, maar ik ben er geen ster in moet ik zeggen hahahaha.
foto's zijn bij meestal te donker of niet duidelijk..
heb deze foto dus net even wat extra belicht, was weer eens te donker..

dit is nu:
Afbeelding
zit nog een hele dikke laag wintervacht op en
die kale plek op zijn hals is nog van het chippen .
Haha!

nu de foto zoals mijn pony er dus uit hoort te zien, van afgelopen zomer:
Afbeelding

op de 2e foto is hij echt niet te dik!!!
het is een rond gebouwde pony, dus je kunt best duidelijk verschil zien met hoe hij nu is...

en de mijne is dus nu alleen iets schraal.
zet die van jou daar nog eens naast en je ziet al heel duidelijk dat de jouwe veel en veel meer ingevallen is op de rug en bekken, en ook op de schouder kan de jouwe best meer vulling hebben.

ik vind de mijne dus nu eigenlijk best mee vallen als ik ze zo eens vergelijk, de jouwe is echt duidelijk best aan de dunne kant...
meer voeren en even afwachten dus...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 14:30

ik vind bijde pony te dun!! sommige pony's hebben gewoon meer voer nodig dan andere... helemaal als ze 's winters niet in de wei komen.. zou ze gewoon onbeperkt hooi geven (ook 's zomers) en een extra kilo bix

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 18:01

Je hebt zeker gelijk dat die van jouw alleen wat schraal is. Maar toen ik vanmiddag mijn pony aan het borstelen was en hem daarna zag rennen leek hij eigenlijk helemaal niet meer op die foto. Ik zal nog eens proberen nog een foto te maken, en natuurlijk hij blijft aan de magere kant en daar doe ik ook van alles aan maar het was al een stuk minder. (Foto is ook al bijna 2 weken oud.. Bloos )

enne knolliepower, hij krijgt nu ook al onbeperkt hooi en hij staat overdag de hele dag in het weiland en hij krijgt al meer biks maar ook weer niet te veel anders barst hij van de energie..

hubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 21:19

Mijn paarden kwamen draadmager bij mij toen ik ze gekocht had. Ik ben ze bietenpulp gaan bijvoeren. Dat doet niets maar zet alleen wat aan. goed laten weken in ruim water is wel belangrijk. Ze kregen om de dag bietenpulp extra en verder maisvlokken bij hun biks. Ik heb ze deze winter wel met regendeken aan buiten gezet terwijl ze dit niet gewoon waren. maar het bleek dat ze steeds verkouden werden door de kou en regen. Nu staat er 1 weer zonder deken en ze ziet er prima uit. De ander staat nog met slecht weer met regendeken. Ook geef ik ze af en toe een vitamine spuit om de weerstand te verhogen.
Misschien heb je hier wat aan. Een mager paard heeft een grotere kans op ziektes maar je ziet het vaak na de winter. Als ik je foto's zie hoe ze was denk ik dat je paardje er deze zomer weer zo uit gaat zien. En anders de dierenarts even langs laten komen

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 10:23

ik heb ook een dun paardje die wil niet aan kommen extra worm spuiten van e DA extra voer 24 uur wei de DA zegt dat het straks van zelf weer komt als het gras begint te grooie

Afbeelding

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 13:13

Dat van die bietenpulp ga ik ook maar es proberen.
En ik denk zeker dat het wel weer goed komt, want ik kwam net in de wei en toen zag ik toch al wel wat vooruitgang vergeleken met die eerste foto. Misschien zien jullie het niet, maar ik zeker.

Afbeelding
Hij heeft in ieder geval weer iets rondere vormen, hij is nog steeds mager/schraal maar je ziet zijn botten niet meer Party!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:33

klopt, hij is nu schraal.
weet je je ziet het best vaak hoor zo aan het einde van de winter dat paarden wat schraler zijn.
en het trekt eigenlijk ook best snel wel weer bij.

trouwens de bonte pony op de foto erboven vind ik niet erg dun, die is ook slank gebouwd volgens mij.
je ziet bij die in elk geval wel dat er op de rug voldonde vet zit..

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 14:27

Meid maak je niet druk. Zo voor het weide seizoen is het helemaal niet erg dat ze iets mager zijn. Als ze straks de wei in gaan dan eten ze het weer netjes aan en zien ze er weer goed uit. Als je pony al dik de winter uitkomt heb je vaak problemen in het voorjaar. Hoefbevangenheid en vetzucht dat soort dingen.

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 14:38

Ik ga me er ook niet meer druk om maken! Bedankt allemaal voor het reageren..!! Haha! Haha! Pling

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 19:53

Ik sluit me bij de anderen aan.
Paarden die uit de winter komen zijn nu eenmaal schraler.
Ik kan ook niet wachten tot het gras lekker lang word.
Mijn steven van dit jaar is hein echt een keer lekker rond zien!!