Bloedpony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miffie

Bloedpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 23:00

Wij hebben op stal een welshpony staan die vroeger bloedpony is geweest! Ze is erg schrikkerig en je krijgt haar niet te pakken als je haar stal in komt zonder halster! ook is ze erg bang voor de afspuitplaats!
Dus nou vroeg ik me eigenlijk af wat een boedpony precies is en wat zo'n dier allemaal mee maakt misschien dat ik het dan kan verklaren waarom deze pony zo angstig is voor bepaalde dingen......

Isapaardje

Re: Bloedpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 08:49

Wij hebben bij ons huifbed nu 2 van deze zgn. bloedpony's.

Wat ik weet van deze pony's is het volgende:

Ze worden drachtig "gemaakt" en vanaf dat moment hebben ze bruikbaar bloed voor iets (weet niet precies waarvoor). Ze moeten eens per zoveel tijd hun bloed afstaan. Daarvoor worden ze opgestald en wordt het bloed afgetapt. Een van onze pony's was "vervelend" bij dit aftappen, een praam op de neus hielp niet en ze kreeg een praam op haar oor. Daarom mist ze ook een stukje oor en is ze heel schrikachtig aan het hoofd. Verder heeft ze in haar hals een dikke plek waar altijd is geprikt.

Na 8 maanden werden de merries geaborteerd (oftewel het veulen werd "weggemaakt"). En daarna begon het weer van voren af aan.

Het is dus geen wonder dat je paardje schrikachtig is aan het hoofd ook. Onze pony is nu al jaren bij haar huidige eigenaar, maar een hoofdtrauma heeft ze nog altijd. Ze had dit jaar voor het eerst een veulen mogen houden, maar dat is dus afgelopen weekend dood geboren. Of het wat met haar verleden te maken heeft is niet duidelijk.

De andere merrie hebben we pas. Zij was ook "vervelend" en niet geschikt voor bloedafname. Ze heeft haar veulen nog en dat zal dus bij "ons" geboren worden.

Groeten
Ingrid

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:33

Wat erg zeg, ik wist niet eens dat zoiets bestond, wat bezielt die mensen zeg??

Kan me voorstellen dat ze dan bang zijn, ze hebben geen vertrouwen in iemand en ik denk dat het een lange weg is die je moet gaan om het vertrouwen terug te winnen, succes in ieder geval!

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:41

Crist. Ik had hier dus nog nooit van gehoord. Toevallig is er op een ander topic ook iemand over begonnen. Wat barbaars om een paard constant drachtig te maken en het dan af te pakken.
Waar is dat bloed dan precies goed voor?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:55

Dit zijn geen prive pony's hoor ... dat had ik inderdaad niet duidelijk omschreven.
Hier in onze stad is een farmaceutisch bedrijf die die pony's voor het bloed houdt. Ze worden verder uitstekend verzorgd overigens; staan overdag lekker op de wei en krijgen een goede verzorging. Maar het bloed is nodig om er een of ander medicijn van te maken; ik weet alleen niet of het voor menselijk gebruik is (ik dacht van wel), of voor dierlijke medicijnen.

Echter als ze bloed moeten afgeven is niet iedere pony even gewillig en gaat de praam erop als ze niet meewerken.
Worden ze "te lastig" voor het aftappen, dan worden ze verkocht. Hier zijn het ook bijna allemaal welsh-pony's (die wij hebben zijn in ieder geval ook welshen).

Groeten
Ingrid

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 11:08

Logisch natuurlijk, een paard houdt niet van spuiten. Als je de praam er elke keer opnieuw opzet, assosieert een paard een spuit met een praam dus met pijn. Dan zou ik ook moeilijk doen! Degene die het bloed wel zomaar afgeven zijn gewoon de ontzettend lieve pony's!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 22:07

wat een l*lverhalen zeg....
geaborteerd.. tuurlijk.
en met pramen werken ook.
enig idee hoe tijdrovend en kostbaar dat is?
behalve dan een meewerkende DA vinden en in de tussentijd de merrie doorvoeren en onderhouden om haar wederom te dekken, is goedkoperr om telkens een andere merrie te kopen.

Ik heb er ook 1 die uit de buurt van Oss komt, en geheel probleemloos dier, niets niet bang voor spuiten of wat dan ook.
Mijn merrie was gedekt door een New Forest....veulen is voor de HK.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 07:33

Aborteren is de grootste onzin. Ze kunnen alleen bloed gebruiken van de eerste 6 weken drachtigheid, dus waarom nog aborteren op 8 maanden??? Kunnen ze dan beter na die 6 weken doen.Meeste bloedtapperijen verkopen de merries na die 6 weken, en kopen daarna weer nieuwe merries om ze te dekken. Ken ook zeer veel pony's afkomstig van zo'n tapperij, en ken er geen een die problemen heeft. Broodje aap verhaal als je het mij vraagt.

Overigens, je ziet veel (sport)pony's met de naam Kantjes. Die zouden er allemaal niet geweest zijn als er na 8 maanden geaborteerd werd. Knipoog

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 07:37

[quote="Alane"] wat een l*lverhalen zeg....
[quote]

Hoi Alane,

Tja het is zoals het mij verteld werd en inderdaad komen deze 2 pony's ook uit Oss. De ene welsh mist een stukje van haar oor ... het verhaal erbij was dat de praam er daar op zat. Vind je het dan gek dat ze schuw is aan haar hoofd? Tuurlijk zijn er vele bravere pony's; gelukkig wel voor dat bedrijf (het zal ongetwijfeld hetzelfde bedrijf zijn dus ook), maar die veulens worden echt niet geboren; wat moeten ze ermee; het gaat hen om het bruikbare bloed, niet om die pony's. De merries moeten gewoon zo snel mogelijk weer drachtig zijn en niet eerst nog een tijdje een veulen aan de voet hebben lopen.

Wat ik hier meldde is het enige dat ik ken. En misschien is het zo'n "horror"verhaal omdat ik dan net een pony ken die wat minder gelukkig was als bloedpony. En of het een broodje Aap is ... geen idee.
Of heb ik het verkeerd begrepen en zijn 8 maanden in feite 8 weken.

Nogmaals het is zoals ik het gehoord heb. Gelukkig blijkt het dus mee te vallen begrijp ik hier.

Groeten
Ingrid

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 07:47

Lijkt inderdaad meer een horrorverhaal Haha!
Ik heb eens een beetje geinfomeerd toen ik de eerste pony uit de tappery kreeg en de verhalen zijn inderdaad zeer verschillend (heb het dan over eigenaren van ex-tapperij pony's)
Maar als je alles op een rij zet en logisch nadenkt dan weet je al dat 9 van de 10 verhalen niet klopt., en eigenlijk 9,9 van de 10 verhalen kloppen niet.

Ik heb een merrie staan (geen tapperij pony) die was ook kopschuw de eerste dagen, gewoon vreemde omgeving, vreemde mensen en dus onwennig Zou die nu flink haar hoofd hebben gestoten de eerste dagen dan had het genoeg energie gaan kosten omdat weer recht gebrreid te krijgen.
Zo ook met tapperij pony's...
De energie die dan nodig is is te kostbaar voor het bloed, er zijn genoeg pony's/paardjes te koop.

Idem voor aborteren... teveel tijd te kostbaar.

Dat er meries uit de tappery komen die gust zijn ligt niet aan een vermoedelijke abotus maar eerder aan, niet drachtig willen worden of dat het veulen zelf gehouden is. Of aangekocht in een groepje van merries en deze paste qua maat niet (noem maar een paar dwarsstraten)

Ik ben altijd zeer voorzichtig met verspreiden van hororverhalen als zijnde de waarheid als je niet alles weet of het zeker weet)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 08:00

Mee eens Allane Haha!
Alleen ik was er een beetje van overtuigd dat het verhaal klopte.
Dus zomaar een horrorverhaal hier op kwakken was niet mijn bedoeling, maar ben ergens blij dat het wel is gebeurd omdat ik nu dus weet hoe het wel zit en kan ik in het vervolg dus wel voorzichtiger zijn. Vanavond ga ik met een van deze pony's werken en zal de nieuwe eigenaar van die pony er nog eens naar vragen en dan vertellen wat ik hier nu gelezen heb.

Maar die andere pony mist echt een stuk oor, maar dat zou ook wel eens door iets anders kunnen komen ... inderdaad je weet het niet.

Maar ik hoop dat mijn stukje tekst over de verzorging wel klopte .. Knipoog
Alle merries schijnen echt wel goed verzorgd te worden en niet opgesloten te staan, maar gewoon in de wei te lopen (maar ook dat is mij verteld ... maar wil wel hopen dat dit waar is).

Groeten
Ingrid

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 08:05

De pony's worden weer verkocht om een zo hoog mogelijk rendement te halen is verzorging en voeding belangrijk, voor zowel de merrie als het ongeboren veulen als voor de tappery. Je verkoopt 2 X bagger aan een opkoper en dan nooit weer.

En medelijden opwekken doet het goed als verkooppraatje Knipoog

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 09:13

Alane schreef:
En medelijden opwekken doet het goed als verkooppraatje Knipoog

Yep ... dat blijkt wel Bloos

Groeten
Ingrid

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:38

bloedpony's worden gebruikt om een hormoon te krijgen wat bij mensen weer word gebruikt die niet zwanger kunnen worden.
er word 1x in de 6 weken 2-3 liter afgetapt.

de veulens worden iet geaborteerd volgens mij maar gaan de handel in of naar de slacht.

er heeft een aantal jaar terug een artikel in de bit over gestaan .

we hebben ook zo'n merrie gehad maar die was normaal.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 12:50

En dat er een stukje uit het oor is kan ook een andere reden hebben. Er is iemand met een oude appaloosa hier op bokt die ook een stuk oor mist. Ze was op zoek naar de herkomst van haar paard en in dat topic werden veel dingen genoemd waarom er een stukje van het oor afgehaald kan zijn. Weet alleen niet waar dat topic te vinden is en weet ook niet meer van wie het was.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 16:48

Bull oliebol.
deze ponys worden goed verzorgd, en ze zijn inderdaad schuwer dan andere paarden, maar goed, andere ponys komen iedere dag in de hand, en worden bereden. Deze ponys lopen de hele dag in de wei, eens in de zoveel tijd worden ze getapt, en vervolgens gaan ze weer op de wei!

Ik weet eik niet welke ponys het slechter hebben...

Nee, deze mensen uit omgeving Oss zijn goed voor hun dieren, als er iets met de dieren is worden ze ook gewoon goed behandeld door henzelf of door een dierenarts die in hun dienst werkt, dus geen reden om ons zorgen te maken over deze ponys. Het feit dat ze schikachtig zijn is dus zeer wrs omdat ze niet zoveel mensen zien, en dat stuk uit het oor: tja waar paarden in een groep leven gebeuren ongelukjes!

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 21:06

Citaat:
De ene welsh mist een stukje van haar oor ... het verhaal erbij was dat de praam er daar op zat. Vind je het dan gek dat ze schuw is aan haar hoofd?

De pony die de reden is voor dit topic is ook een welshje! en heeft ook een stukje uit haar oor! een soort van knip in haar oor lijkt het wel!

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 21:13

kan dat stukje uit het oor ook geen markeer teken zijn ofzo??

ik ken namelijk iemand die zijn rammen een stukje van het oor knipt om zo deze later beter te herkennen in de kudde???

K vind het namelijk wel erg toevallig dat onze welsh (afkomstig van een tapperij) ook een stukje uit haar oor heeft!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:18

ja... en dan wordt in de LA onderkies een nummer gegraveerd Haha!
Is het nummer (idem als de koeien) die wordt bij verkoop uit het oor getrokken Clown

Dat kan daar gebeurd zijn maar ook op bijv. de trailer, de stal, door moeders, een hond, etc....

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 21:21

jep natuurlijk!

k heb het alleen niet kwaad bedoeld hoor k ben gewoon alleen erg nieuwsgierig waar haar gedrag vandaan komt en waarom ze nou precies dat stuk uit haar oor heeft!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:27

Soms zou het handig zijn als paarden konden spreken....

Haar gedrag is mischien wel te achterhalen, door op te letten wat je wanneer doet en haar reactie daarop.

Kan ook aangeleerd zijn door jullie... zij angstig (door verhuizing, veranderde omgeving) en jullie belonen...
aangeboren, te weinig gezien als veulen.. wederom legio mogelijkheden.

Bel de tapperij op en vraag hoe ze daar was, waar ze vandaan komt.
Bel het stamboek op en informeer daar... de fokker weet soms ook wel een insteek enzovoort.

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 21:30

tja k kan es ff informeren natuurlijk!

ach ja soms word je op bokt ook iets wijzer .....

BlueBalance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 00:10

Wat een slap gezever:

Een bloedpony betekent gewoon dat het paard hoog in het bloed staat. En hoog in het bloed staan betekent dat er veel volbloed in het paard/pony zit. Aangezien welsh pony's een gekruist ras is met arabieren (volbloed dus) worden dit soort paarden bloedpaarden genoemd.

volbloedpaard=paard dat een oud zuiver ras is zonder gekruist te zijn met een ander ras.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 09:57

Hier wordt dus de wat anders bedoelt dan hetgeen jij beschrijft Knipoog
nl een pony waar bloed van getapt wordt Haha!

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 14:23

Wat ik wel heb gehoord van iemand die wel eens van dit soort ponys koopt voor de handel, is dat de ponys vaak een miskraam krijgen.
Dus misschien komt daar het verhaal van die abortus vandaan, denk dat ze liever het veulen weer verkopen dat brengt ook weer geld op.