ervaring met verstopte slokdarm van paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stephany

ervaring met verstopte slokdarm van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 21:57

Wie van jullie heeft ervaring met een verstopte slokdarm van zijn paard, of er wel eens van gehoord?
Onze oudere pony Pepsi (21), heeft al een paar keer gehad dat hij wat stond te kokhalsen, maar dan schoot het weg en was het over.
Vanmiddag echt even schrikken zeg, ik werd gebeld door een vriendin die de paarden eten had gegeven, dat ik gelijk moest komen want het ging niet goed met Pepsi, hij stond hele rare hoofdbewegingen aan het maken en het leek of hij ging stikken...., ze had al geprobeerd om met water te spoelen, maar dat kwam gelijk zijn neus weer uit, wij gelijk de dierenarts gebeld, die kwam binnen een kwartier (wat duurt een kwartier dan lang.....), we moesten ondertussen met hem gaan lopen.
Toen de da kwam heeft hij een slang door de neus van Pepsi gestoken en daar water in laten lopen en een sedatie gegeven, jeetje wat een bloed kwam daaruit zeg, wat een naar gezicht was dat, dat bloed kwam door de bloedneus die hij kreeg van die slang, vermengd met water, al met al is hij 1 uur (!!!) bezig geweest en ach die arme Pepsi, en arme ik...ik moest mij echt goed houden.
Uiteindelijk was alles uit de slokdarm en heeft hij nog een penecilline injectie gekregen en moet hij 3 dagen lang nog penecilline slikken ivm ontstekingsgevaar (beschadeging van het slijmvlies en water in de longen)
Gelukkig alles goed afgelopen, hij mag nu geen droge brokjes en muesli meer...alles moet geweekt worden, slobber mag wel.
Hij is natuurlijk al 21 jaar en mist 1 kies, ook kan het zijn dat de slokdarm trager werkt door de ouderdom.

Heeft iemand dit ook wel eens met een paard meegemaakt?

mariska32

Re: ervaring met verstopte slokdarm van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 22:30

ja ik heb er ervaring mee.
ik heb zelf een pony gehad die 38 jaar is geworden.
zijn onderkiezen waren vrijwel weg en de slokdarm kan op die leeftijd minder gaan werken[verlamming]
ik weet niet of die van jou nog hooi kan eten maar bambino kon dat niet meer.
ik gaf zijn voer goed geweekt,savonds zette ik het voer voor smorgens al in de week en voor het voeren goed doorroeren.
mocht hij ook problemen hebben/krijgen met hooi zorg dan dat hij geweekte lucerne brokjes krijgt.
zelf gaf ik 1kg biks 1kg lucerne en 1 schep slobber per dag en later ook nog maismeel. dit was een pony van 1.30 meter.
appels ging wel maar dat schaafde ik per appel.
zorg dat ze niet kunnen schrokken want dan kunnen ze ook eerder verstopt raken,beter kleine beetjes te gelijk.
mocht het weer gebeuren kijk dan of hij een beetje lauw water wil drinken.
hou hem nog even in de gaten want slokdarm verstopping werkt vaak long onsteking in de hand.
mocht je toch nog vragen hebben laat je het maar weten.
groetjes

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 22:32

1 ding nog! maak je voer super nat.
bijna soep zeg maar anders kan het nog gebeuren!

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 22:39

Bedankt hoor voor je goede adviezen! Pepsi heeft ook gelijk antibiotica gehad ivm longontsteking, waarom zijn ze daar geoeliger voor na zo'n verstopping??
Wist ook niet dat het zo'n bloederig geheel zou zijn...jakkes.
Volgens onze DA kan appel etc geen kwaad omdat dit niet opzwelt, brokjes en muesli wel...

Hoe is het met jou merrie?? Alles verder ok met je?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 22:54

ze zijn er gevoeliger op omdat de slokdarm deels word afgesloten,hierdoor kunnen er voer resten in de longen komen en dat veroorzaakt longonsteking.

met mijn merrie gaat het gelukkig goed.
we hebben de oorzaak gevonden en ze moet nu gedekt worden.
over 2 a 3 weken gaat dat gebeuren,spannend hoor!
ik laat nog wel een keertje wat horen.

hoe gaat het met luna?

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 08:45

Getver Stephany, wat een naar verhaal!

Maar het lijkt mij idd dat je dan slobber moet gaan voeren, ik zou het anders ook niet weten Verdrietig

Succes en sterkte ermee!

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 08:57

getver Steph.....nu zit jij in de lappenmand met je beessie. Hoop dat Pepsi er zonder "kleerscheuren" vanaf komt Ach gut

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:38

Stephany schreef:
Wist ook niet dat het zo'n bloederig geheel zou zijn...jakkes.

Hoeft ook helemaal niet. Een sonde inbrengen kan gewoon zonder bloedneus verlopen hoor. Overigens heeft mijn DA toentertijd gewoon en spierverslapper ingespoten, waardoor het eten vanzelf zakte en de verstopping overging.

Ik heb het overigens met 2 paarden meegemaakt. Het komt ook wel eens incidenteel voor, dat een paard niets bijzonders mankeert en toch een keer een slokdarmverstopping krijgt. Natte slobber voeren, en zomers gewoon lekker het gras in...

FennekeR
Full-Time Bokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:57

Tjeezus Steph, dat is schrikken! Ach gut
Hopenlijk blijft het nu goed gaan, maar je houdt hem vast goed in de gaten.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 10:04

Oh jakkes,dat is schrikken.
Ik heb het ook een keer meegemaakt met een merrie die ik verzorgde.
Heel haar keel (slokdarm) was opgezet en ze stikte zowat.
Echt heel eng.
Da heeft toen ook alles schoongespoeld met een slang in de neus.
Een bloedneus krijgen ze soms,maar niet altijd (daar zal de één gevoeliger voor zijn dan de ander).
De merrie moest voortaan ook slobber en idd opletten dat het niet te dik is,zodat het nog uit kan zetten.

Sterkte en succes. Ach gut

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 10:29

Hoe zouden jullie het aanpakken bij een jonger paard? Hier wordt gesproken over oudere paarden, maar mijn 8 maanden oude paardje heeft er ook last van. Tijdens het brokken voeren gaat het af en toe mis, als ik lucerne wil voeren door de brokken is het meteen mis. Dat voer ik hem dus niet meer.
Men zegt dat het door de gulzigheid komt, maar dan zou het andere veulentje het ook moeten hebben theoretisch. Hij is net zo gulzig.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 10:36

Je zou het eens met muesli kunnen proberen.Daar zit verhoudingsgewijs minder biks in,wat uit kan zetten in de slokdarm.
Misschien vind hij de lucerne zo lekker,dat hij nog meer gaat schrokken.Dat zou ik dan apart geven.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 10:50

bij een jonger paard komt het idd meestal van het schrokken.
leg een grote steen in zijn voer bak zodat hij er moeilijker bij komt,dat helpt vaak wel.
de een is er nou eenmaal gevoeliger op dan de ander.
als hij last heeft van lucerne[dit zijn erg harde brokjes] zou je ook over kunnen gaan op lucerne haksel.
en laat zijn tanden na kijken!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 10:58

ook mijn paard heeft slokdarmverstopping gehad en uiteindelijk is dat uitgedraaid op een (gelukkig) retourtje Emmeoord dierenkliniek!
Ik ga niet het hele verhaal opnieuw shrijven dus ik zal is even gaan zoeken naar mn topic die ik ooit s gemaakt heb

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 11:03

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 11:06

mariska32 schreef:
bij een jonger paard komt het idd meestal van het schrokken.
leg een grote steen in zijn voer bak zodat hij er moeilijker bij komt,dat helpt vaak wel.
de een is er nou eenmaal gevoeliger op dan de ander.
als hij last heeft van lucerne[dit zijn erg harde brokjes] zou je ook over kunnen gaan op lucerne haksel.
en laat zijn tanden na kijken!

Hij had juist last bij de lucerne haksel. Het lijkt of dat blijft steken in zijn slokdarm. En meestal voer ik dat niet, alleen dus wanneer ze wat jong gras hebben of erg jong hooi. Door de lucerne krijgen ze dan extra ruwvoer binnen wat de dikke darm blijft stimuleren. Zonder deze stimulans heb je eerder kans op koliek.
Zijn tanden zijn verder wel in orde.

Dat van die steen zou ik kunnen proberen.

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:48

Een paard bij ons op stal heeft daar ook last van en zijn voer wordt goed geweekt.

Als het van het schrokken komt, is het inderdaad een goed idee om een of een paar grote stenen in de voerbak te plaatsen zodat-ie geen grote happen kan nemen.

Ik heb trouwens ook wel eens gelezen dat het voor deze paarden beter is om "van de grond" te eten, dus echt met het hoofd omlaag, uit een emmer bijvoorbeeld.

Suc6 ermee!

=^.,.^=

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:21

Ik heb het wel eens meegemaakt ja, met een shetlandmerrie van 6 jaar oud. Iemand (niemand weet officieel wie, behalve de dader) heeft haar koeienbix gevoerd. Dat ging dus enorm uitzetten, dus kwam haar slokdarm verstopt te zitten.

Dierenarts heeft ook haar maag leeggespoeld toen, erg bloederig, scheen (ik was er niet bij, 'n bekende van me wel).

Een dag later was ze dood. Veulen van twee maanden oud kon gelukkig bij een andere moeder af en toe wat melk wegsnoepen, het veulen in haar buik heeft ze er voor haar dood nog uitgegooid (ong 10 cm groot).

Dus ik heb maar 1 tip: geen koeienbix!

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:57

farichta schreef:
Als het van het schrokken komt, is het inderdaad een goed idee om een of een paar grote stenen in de voerbak te plaatsen zodat-ie geen grote happen kan nemen.

Ik heb trouwens ook wel eens gelezen dat het voor deze paarden beter is om "van de grond" te eten, dus echt met het hoofd omlaag, uit een emmer bijvoorbeeld.

Suc6 ermee!

=^.,.^=

Ik geef het voer al uit een emmer, maar de emmer wat lager houden is misschien wel eens te proberen! Goede tip.

dominic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:45

ik heb het ook gehad met een haflingermerrie van anderhalf, was gulzigheid zei da. ik heb haar een injectiespuit met zonnebloemolie in haar mond gespoten om de boel door te laten glijden, de eerste keer kwam het uit haar neusgaten er weer uit, maar na de 2e spuit was het over. Proberen waard dacht ik, want baat het niet dan schaadt het zeker niet, want haar vacht was de weken daarop heeeeel zacht....
Haha!
Marije

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 16:48

Mijn veulen van 9 mnd heeft verschillende malen een slokdarm verstopping gehad.
Ik heb hem zelfs om het kwartier een nat plukje hooi gegeven 2 dgn lang, dag en nacht. Het kwam dus niet door te gulzig eten.
Als de slokdarm eenmaal verstopt is geweest en door gespoeld is met een zonde dan is de slokdarm gevoelig en verkramd dan als er iets langs de zere plek komt. De kans is dAN GROTER DAT HET WEER GEBEURT. Mijn veulen zijn slokdarm zat iedere dag verstopt wat ik ook deed en uiteindelijk heb ik hem in moeten laten slapen omdat een deel van zijn slokdarm afgestorven was door al die verkrampingen. Hij mocht de rest van zijn leven alleen nog maar pap en dan was het weer wachten op de volgende verstopping. Ik vond dit voor zo'n jong beestje geen bestaan. Nooit geen gras meer of iets anders.

Nou. succes.
Mijn ervaring hoeft natuurlijk niet hetzelfde te zijn als de jouwe.
Dus blijf altijd de zonnige kant bekijken.

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 20:43

Jeetje zeg, wat een triest verhaal, ik hoop zeer zeker dat het allemaal goed komt met Peps, voorlopig moet hij nog een aantal dagen antibiotica doorslikken tegen een eventuele longontsteking en verder maak ik zijn eten van te voren nat (papperig) en let heel goed op...meer kan ik iet doen voor die lieverd.
Gelukkig is het wel zo dat het over het algemeen, wanneer je je aan de adviezen houdt, het niet veel vaker hoeft voor te komen, maar ja dat is inderdaad afwachten, maar ik ga van het positieve uit!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 08:51

je moet ook positief blijven hoor.
als je je aan de regels houd gaat het vaak prima.
denk maar aan bambino,38 jaar is hij er mee geworden.
bij jongere paarden is er vaak wel wat meer aan de hand bij die oudjes gaat alles gewoon wat minder werken,daar doe je niets aan.
komt echt wel goed. Knipoog
groetjes

o ja,ik kreeg jiust het advies om met voeren zijn bak hoog te hangen,en niet laag.
op die manier zakt het makelijker door de slokdarm.
p.s. gefeliciteerd met luna Haha!

Larysse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 09:15

Fiduz is nu bijna 18 maar heeft al vanaf zijn geboorte last van slokdarmverstoppingen. Grote stukken voer of langdradig ruwvoer vormen proppen in zijn slokdarm. Ziet er heel naar uit. Maar het is bij hem chronisch. Dit betekend dat hij al vanaf jongs af aan kleinvoer krijgt. Zijn voerschema ziet er zo uit : vippagraan,lucerne (geweekt met water in een bakje tot pap) nathooi (wij hebben fijn hooi) en als ik hem wat lekkers geef is het vaak fijn fruit,suikerklontje (soms:P) en makkelijk wegwerkende paardensnoepjes enzo.
Het gaat nu al bijna een jaar goed,maar soms heeft hij te snel hooi en stro bv gegeten,dan krijgt hij het weer en moet net als bovenstaande de DA komen om hem leeg te zuigen zeg maar...ziet er vreselijk uit he?
Maar ik weet nu dat het kan komen en als ik merk dat hij last krijgt masseer ik zijn slokdarm en soms gaat het dan al weer weg Bloos
Succes ermee!

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 09:05

Mijn merrie heeft ook een slokdarmverstopping gehad. Ik had haar toen pas 2 weken en had dus nog niet zoveel paardenervaring. Dus ging de voerbak lekker vol...en ineens stond ze vlak na het voeren te kokhalzen en kwam er een hele zak/bel uit haar mond. Ze wilde gaan liggen maar heb haar meteen gepakt en ben met haar gaan lopen. Heb haar water gegeven en gelukkig kwam er toen niets meer, er zat bij haar ook geen bloed bij. Ik heb de DA gebeld en die heeft me geadviseerd om het biks alleen nog maar met water te geven. Dat heb ik sindsdien gedaan en ze heeft nooit meer zoiets gehad. Maar ik geef niet zo snel iets wat droog is, daarom baal ik ook altijd zo als er mensen brood over het hek hebben gegooid want ik hou juist in de gaten dat ze dat niet droog krijgt. Maar goed, ze heeft dus nooit meer zoiets gehad en daar gaat het om