korte beweging in draf, wat kan de oorzaak zijn. hoefkatrol?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Indiana79

korte beweging in draf, wat kan de oorzaak zijn. hoefkatrol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 14:59

Mijn paard loopt dus erg kort in draf onder het zadel en over de harde grond. Ze loopt niet kreupel, alleen heel kort. De stap en galop zijn goed, gewoon soepel en ruim. Ik heb een ander (boomloos) zadel geprobeerd en daar werd het niet beter van, dus het zal niet aan het zadel liggen. De spieren zijn verder lekker soepel. Wie weet waar het aan kan liggen, kan het evt. hoefkatrol zijn? Ze is ooit hard gevallen op haar schouder, maar dat is al weer een paar jaar geleden, wel draaft ze beter als ik op het linkerbeen ga lichtrijden. Ik laat haar natuurlijk wel dor de dierenarts nakijken als het niet over gaat, maar misschien weet iemand waar ik het probleem kan zoeken.

Indiana79

Re: korte beweging in draf, wat kan de oorzaak zijn. hoefkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 15:01

soory, ik bedoel:ze draaft beter als ik op het rechterbeen ga lichtrijden.

cowboyinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 19:36

Het is moeilijk te beoordelen. Ik denk dat je toch het beste een d.a er naar kan laten kijken.
Het kan meerdere oorzaken hebben. Ik zou niet meteen het ergste denken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 19:38

Ik denk dat het paard zo loopt omdat de zool toch gevoelig is. Waarschijnlijk zet ze eerst haar toon neer en dan pas de hiel. Dit hoort andersom te zijn. Wellicht is met een andere manier van bekappen het een en ander te verbeteren! (www.hoefnatuurlijk.nl)

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 12:22

Laat een DA een diagnose stellen. Kort draven kan veel verschillende oorzaken en dus ook vele oplossingen hebben.
Het heeft geen nut (en kan zelfs kwaad) wanneer je allerlei oplossingen gaat uitproberen wanneer je de oorzaak niet weet.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 14:13

Ik denk dat ik dat ook wel ga doen, de dierenarts het laten beoordelen. Ze staat op zich wel netjes op de hoeven en ze draaft ook kort in mul zand, dus het is de vraag of het aan de hoeven ligt, in stap is ze niet gevoelig op harde ondergrond.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:44

ik heb precies het zelfde met mijn paard hij liep niet kreupel maar ook niet zo ruim en makkelijk al daarvoor...naar klinieken en al geweest kwam niks uit. fysio laten komen..die zei dat het in zn hoeven zat (wij hebben dag na aankomt bij hem zn ijzers eraf gehaald en tijd zonder laten lopen daar is het waarschijnlijk fout gegaan). zooltjes eronder en nu loopt hij goed. Maar nu is de vraag of hij goed blijft lopen als de zooltjes er over een paar maanden afgaan. Het blijft bij mij dus ook een beetje een raadsel. Gelukkig komt die fysio hem nog geregeld checken als ik denk dat er wat is Knipoog .

Kijk eens hoe hij op het zachte loopt op de volte en hoe hij op het harde loopt. op het harde zag je bij die van mij het duidelijker

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 14:24

Op harde grond zie je het beter als op zachte grond.
Vooral als ik dan erop zit, dan komt ze gewoon niet meer vooruit in draf. Ze heeft verder nooit ijzers om gehad. Kon die van jou wel zoals mijn paard goed galoperen, dat vind ik nml. het rare, ze kan gewoon hard galoperen en ze stapt heel ruim, ook over de straat.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:50

Ga op klassieke manier trainen. Voornamelijk trainen op rechtrichten van paard, dat deze van nature scheef is en rechtgericht moet worden is een feit maar moet ook wel neergezet worden in de praktijk en dat is erg moeilijk. Maar door rechtrichten komt je paard in balans en let erop dat je zelf ook in balans komt. Zie in mijn onderschrift enkele links vermeld staan met tips over klassieke rijkunst over rechtrichten enz.
Succes.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:16

ja stapte en galoppeerde ook normaal...dat was bij ons ook het rare eraan..als je erop zit inderdaad meer..maar dat is logisch. die van mij protesteerde ook erg als je erop zat en hem in draf wilde doen. oren plat nek erop rug strak.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:18

Ik ben toevallig za naar clinic van Kottas geweest en daar was dus duidelijk te zien dat ruiter een onafhankelijke zit moet hebben. Als dat niet was en ruiter ging doorzitten maakte paard ook korte passen. Om het weer in orde te krijgen gaf hij advies om grote stukken, bijv lange zijdes te lichtrijden en korte zijdes door te gaan zitten, ruiter moet gaan leren om aan zit te werken en paard moet dezelfde tact blijven behouden.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:21

ja maar als je niet op je paard zit en hij doet het nog steeds Pling

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:30

randie schreef:
ja maar als je niet op je paard zit en hij doet het nog steeds Pling

Rechtrichten, dat kan ook via dubbele longe longeren. Dan kun je paarden rechtrichten ---> op gelijkmatige aanleuning brengen waardoor het paard dus kan gaan ontspannen. Je zult merken als de drang naar voren in orde is tijdens het rechtrichten dat je paard geen kleine pasjes zal gaan maken. Het is meer spanning in de rug waarschijnlijk en dat komt vaak door de natuurlijke scheefheid van paard, dat betekent dat paard ene kant korter is in spieren en deze dus opgerekt moet worden zodat hij gelijkmatig verdeeld kan worden in balans kan gaan lopen.
Overigens als je nog nooit met dubbele longe gewerkt heb, moet je niet zomaar aan beginnen omdat elk paard anders op reageert. Moet je wel met begeleiding dan doen. het is niet moeilijk om te leren, maar alleen eraan beginnen is ook niet de oplossing ervan.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 16:52

Op zich geef je goede adviezen w.b. de training. Alleen ben je denk ik al 1 stap te ver, want de diagnose hoefkatrol is nog niet gesteld. Komt het bijv. vanuit de rug, schouder of is het vanwege gevoelige zolen, dan is een andere therapie weer noodzakelijk en kan door blijven rijden zelfs nog meer schade aanbrengen. Dus ik wacht eerst even af tot duidelijk is wat het probleem precies is.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 16:56

Ran schreef:
Op zich geef je goede adviezen w.b. de training. Alleen ben je denk ik al 1 stap te ver, want de diagnose hoefkatrol is nog niet gesteld. Komt het bijv. vanuit de rug, schouder of is het vanwege gevoelige zolen, dan is een andere therapie weer noodzakelijk en kan door blijven rijden zelfs nog meer schade aanbrengen. Dus ik wacht eerst even af tot duidelijk is wat het probleem precies is.

Dat hoeft niet namelijk, veel problemen komen vanuit de rug vandaan, voornamelijk spanning waardoor paarden korter gaan lopen of zelfs kreupelen. Via deze methode (zie ook www.hoefkatrol.com of www.paardenbegrijpen.nl) werken we veel paarden zuiver en goed. Maar tuurlijk mag je ten alle tijden de DA raadplegen. Maar in praktijk weten wij gewoon dat dit geen kwaad kan. Anders kun je het ook op alternatieve wijze gaan zoeken, zie www.cherokeepaarden.nl hier heb ik persoonlijk goeie ervaringen mee.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 17:02

randie schreef:
ja stapte en galoppeerde ook normaal...dat was bij ons ook het rare eraan..als je erop zit inderdaad meer..maar dat is logisch. die van mij protesteerde ook erg als je erop zat en hem in draf wilde doen. oren plat nek erop rug strak.

Dat doet mijn paard ook. Met verruimen in draf oren naar achteren, ook loopt ze in draf met een weggedrukte rug en 't hoofd naar boven. Ze draaft alleen op zachte grond ook niet goed in draf, maar op harde grond wordt het wel erger. De hoeven zien er verder wel goed uit, maar wel zijn ze wat kort, omdat ze ze snel teveel afslijt.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 14:58

Ran ik pb je even!

micky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:53

hiii,
ik zou een da raadplegen ,ik heb op dit monent een kreupel paard en dacht ook aan hoefkatrol ,ik snap heel goed dat je je zorgen maakt ,daarom kun je beter eerst afwachten wat de da zegt . veel sterkte!!!!!!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 08:58

Paarden met dit soort problemen zijn vaak lange tijd belast op 1 kant waardoor ze dus niet in balans zijn. Paard kan daardoor dus verschillende gebreken gaan tonen. Ik heb even een stukje gekopieerd van de site van Cherokee:
Typische problemen en verschijnselen bij een niet-recht gericht paard zijn bijvoorbeeld:

- het makkelijk naar één kant buigen en moeilijk naar de andere kant;
- ongelijke aanleuning of het paard pakt één teugel vast en neemt de andere niet aan;
- het op de ene hand wel kunnen galopperen en op de andere hand niet;
- het niet-vierkant halthouden;
- het appuyeren lukt wel naar de ene kant maar niet naar de andere kant;
- het hoofd dat verkeerd kantelt;
- schudden met het hoofd;
- taktfouten;
- het onregelmatig verruimen;
- het schuin achteruitstappen;
- steigeren of bokken;
- het paard is extreem nerveus omdat het de oefeningen niet kan doen die de ruiter vraagt;
- het paard heeft een scheef bekken;
- het paard heeft ongelijke hoeven;
- het paard heeft rugproblemen;
- het paard heeft spat;
- het paard heeft kissing spine;
- het paard heeft hoefkatrol.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 09:34

Bets schreef:
Paarden met dit soort problemen zijn vaak lange tijd belast op 1 kant waardoor ze dus niet in balans zijn. Paard kan daardoor dus verschillende gebreken gaan tonen. Ik heb even een stukje gekopieerd van de site van Cherokee:

Ik geef je met een groot deel van de lijst zeker wel gelijk dat een scheef paard die problemen tegen komt. Wat me alleen wel te ver gaat is vinden dat deze probelem enkel en alleen veroorzaakt worden door scheef rijden. Er staan een hele serie problemen die verschillende oorzaken hebben.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:20

Jantien schreef:
Ik geef je met een groot deel van de lijst zeker wel gelijk dat een scheef paard die problemen tegen komt. Wat me alleen wel te ver gaat is vinden dat deze probelem enkel en alleen veroorzaakt worden door scheef rijden. Er staan een hele serie problemen die verschillende oorzaken hebben.

We komen dat gewoonweg dat vaak tegen in de praktijk. Tuurlijk kan vele dingen ook andere oorzaken hebben, maar wij ervaren dit gewoonweg in de praktijk.
Tuurlijk paard kan ook kort bewegen in draf omdat ruiter geen onafhankelijke zit kan hebben. Dat kan ook zijn bijvoorbeeld. Maar dan blijkt dus ook weer dat probleem van ruiter vandaan komt. En vaak ook verkeerde belasting. Ben naar Kottas wezen kijken en daar was ook iemand die scheef op paard zat en hielp haar daarbij om weer rechter te komen en paard ging ook anders bewegen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 12:22

Het lijkt wel of de diagnose al gesteld is.

Zonder diagnose geen training of speciaal beslag of wat dan ook.

Gewoon eerst de DA laten komen.
En misschien is het wel helemaal geen lichamelijk probleem.

Ooit eens aan gedacht dat 90% van de paarden met een niet passend zadel rondloopt!!!.

Misschien is een zadel wel de oorzaak van hko....slecht zadel geeft immers verkrampingen in de rug...dat gaat over op de benen en hoppa daar heb je het resultaat.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 12:41

Tuurlijk moet je eerst diagnose hebben, maar vaak komen deze problemen hoofdzakelijk ervandaan. Maar dat moet jij ook weten he Cowgirl Knipoog Ach gut

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:19

Bets, ik snap dat je wilt helpen, maar je loopt echt te ver voor, niet alles is op te lossen met jouw technieken. Gewoon gelijk de da laten komen, en dan kun je dingen gaan uitsluiten, en misschien gebruik maken van bets' technieken.

mel77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:31

Ik zou inderdaad zo snel mogelijk een dierenarts bij je paard laten komen om uit te vinden wat hij precies heeft.
Zelf heb ik een paard die heeft hoefcatrol en kogelatrose hij is ook iets korter gaan lopen maar ook onregelmatig. Daarnaast heb ik nog een paard die ook wat kort loopt en hij laat me in het begin ook niet lekker doorzitten, hij geeft het gevoel dat hij niet doorveert terwijl hij dat wel doet. Het is een andalusier en hij heeft veel knieactie dus het was niet echt goed te zien maar ik heb foto's laten maken en nu blijkt het dat hij hoefkraakbeen verbendering heeft ( zie www.hoofcare.nl) weet niet of het het goed heb geschreven.
Hij loopt voor op gewonen ijzers en het gaat heel goed, wel blijft hij wat kort lopen maar hij heeft geen pijn, ik rijd nu klassieke dressuur en probeer hem dus echt op 4 benen te laten lopen en als hij dat doet merk ik een duidelijk verschil met doorzitten. Mocht het erger worden dan kan er altijd nog een zooltje tussen de ijzers gedaan worden. Wel werd er af geraden om niet veel te draven op de harde bodem. Kreupelheid komt zelde voor met dit probleem.
Maar om alles zeker te weten laat je de dierenarts komen of ga naar een kliniek waar ze dan ook meteen eventueel foto's kunnen maken dan weet het het zeker wat het kan zijn. Er zijn zoveel dingen wat een paard kan mankeren. En wie weet is het maar een kleinigheidje.
Sterkte....