Gevoelig lopen over puinpaden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Gevoelig lopen over puinpaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 10:41

Hoi,

Mijn pony loopt bij tijd en wijlen niet zonder pijn over een pad als hierbij getoond.

Afbeelding

De ene keer loopt ze er wel prima overheen, maar gisteren strompelde ze er overheen.

Het ligt volgens mij niet aan haar zolen, ook de steunsels zijn goed kort. Ze loopt zonder hoefijzers. Achter heeft ze geen probleem, maar heeft ze betere stralen dan voor.

Zouden de stralen een probleem kunnen vormen? Of beter, weet iemand of een paard gevoelig kan zijn op zijn stralen. Omdat de gevoeligheid op en af gaat, kan ik me indenken dat ze minder last ervan heeft bij harde stralen (droog weer) dan met zachte stralen.

Of heeft iemand een ander idee.

En hoe lopen jullie paarden over dit soort getoonde paden (zonder ijzers dan wel te verstaan)?

Groeten
Ingrid

ellepel

Re: Gevoelig lopen over puinpaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:43

als ik op blote voeten daarop zou moeten lopen was t ook gevoelig..
Knipoog
en mijn pony loopt over dit soort paden inderdaad ook gevoelig.
ook logisch want de punten van de uitstekende stenen prikken toch wel in de straal en die is wel gevoelig.

volgens mij is t wel normaal hoor dat ze daar gevoelig op lopen.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:48

Mijn paard heeft dat ook hoor.. Die gaat er het liefst NIET overheen.. Zelfs met een paar steenjes op de weg/pad is het al mis.. Hele gevoelige hoeven.. IJzers helpt ook al niet.. Dan scheuren zn hele hoeven zowat uit Scheve mond

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 11:36

Het is niet raar dat jouw paard daar gevoelig op loopt zonder ijzers! Toen mijn paard zonder ijzers liep, mijde ik zulke paden. Met ijzers gaat het beter maar is nog niet ideaal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:16

Als je paard niet altijd gevoelig loopt, maar zo af en toe zou er ook iets anders aan de hand kunnen zijn.
Kijk eens of je hoefringen kunt zien in de voorhoeven en of deze mooi egaal lopen of dat er een onregelmatig/onderbroken patroon in zit.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 13:42

Sugarmiss schreef:
Als je paard niet altijd gevoelig loopt, maar zo af en toe zou er ook iets anders aan de hand kunnen zijn.
Kijk eens of je hoefringen kunt zien in de voorhoeven en of deze mooi egaal lopen of dat er een onregelmatig/onderbroken patroon in zit.

Juist daar ging het mij over. Ze loopt er nl. soms wel goed overheen. Anders zou ik deze paden wel mijden. Voor de wagen heeft ze overigens nu nog altijd hoefschoenen aan, juist omdat ik het niet fair vind haar een zware wagen te laten trekken waardoor ze kracht moet zetten op haar voorhoeven op zo'n pad.

Maar aan de hand ging het meestal wel, maar gisteren dus niet. Ik ben altijd bang voor bevangenheid (omdat ze dat al eens eerder heeft gehad) en let wel altijd erg op op haar voer en zo. Dus ik neem aan dat dit niet aan de hand is. Daarbij loopt ze goed op harde weg en fijn normaal grind.

Dus nee, geen ringen op de hoef. Zolen zijn mooi hol. Enige afwijking die ik kan zien is de straal, die is niet zo mooi nu. Is vrij zacht en er zitten delen los (sinds lange tijd).

Maar gevoeligheid op de straal zou dus wel kunnen begreep ik hier boven aan. Dan denk ik toch nog steeds aan die straal, dat die bij tijd en wijlen niet helemaal "in orde" is.

Groeten
ingrid

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:04

Mijn pony loopt ook zonder ijzers, en loopt ook gevoelig op dit soort paden, op normale paden zonder van die grote keien loopt hij perfect Knipoog

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:53

mijn paard moet ook over zo een pad lopen en hij loopt ook erg gevoelig en lijkt net of hij kreupel loopt maar het is gewoon gevoelig..Knipoog
gr patricia

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:07

ik zou er niet over peinzen om mijn (natuurlijk bekapte) paard over zo'n pad te laten lopen, ook niet als over een paar jaar zijn hoeven helemaal volgens het boekje goed zouden zijn.
Dit vind ik geen paardenpad, dan zou ik omrijden over de weg of zoiets (in de berm dan, want op de weg kan ie ook nog niet)

maar mijn paard is pas een jaar van de ijzers af en ik laat hem pas een half jaar natuurlijk bekappen, dus ik ben nog lang niet aan zoiets toe!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 16:13

smurf schreef:
ik zou er niet over peinzen om mijn (natuurlijk bekapte) paard over zo'n pad te laten lopen, ook niet als over een paar jaar zijn hoeven helemaal volgens het boekje goed zouden zijn.
Dit vind ik geen paardenpad, dan zou ik omrijden over de weg of zoiets (in de berm dan, want op de weg kan ie ook nog niet)

maar mijn paard is pas een jaar van de ijzers af en ik laat hem pas een half jaar natuurlijk bekappen, dus ik ben nog lang niet aan zoiets toe!

Hihi, nou geloof mij maar, een jaar geleden peinsde ik hier ook niet over. Vandaar dat ik hoefschoenen had want dit zijn nu eenmaal onze "standaard" bospaden hier. Meeste mensen denken bij bos aan leuke zandpaden, maar hier dus niet.

Maar ja als ik hoefnatuurlijk goed begrepen heb, zou ik dus eigenlijk best over zo'n pad moeten kunnen met mijn shet. Maar dat gaat dus nog niet, ook niet na 1,5 jaar natuurlijk bekappen. Soms wel overigens en nu moet ik nog even dat verschil zien uit te vinden, waarom de ene keer wel en de andere keer niet. Als ik dat weet kan ik misschien inderdaad die hoefschoenen uitlaten.

Groeten
Ingrid

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 16:29

- Het kan natuurlijk zijn dat ie net even wat gevoeliger is op de straal, misschien heeft je paard de laatste tijd meer op stal gestaan, daar worden de stralen altijd wat minder van vind ik.
- Het verschilt ook per paard, wij moeten op buitenrit ook altijd over een klein stukje puinpad, en de een wandelt er vrolijk over terwijl de ander bijna doet alsof ie niet meer kan lopen - die is blijkbaar gevoeliger.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 00:06

Kendra schreef:
- Het kan natuurlijk zijn dat ie net even wat gevoeliger is op de straal, misschien heeft je paard de laatste tijd meer op stal gestaan, daar worden de stralen altijd wat minder van vind ik.
- Het verschilt ook per paard, wij moeten op buitenrit ook altijd over een klein stukje puinpad, en de een wandelt er vrolijk over terwijl de ander bijna doet alsof ie niet meer kan lopen - die is blijkbaar gevoeliger.

Dat eerste zat ik ook wel even aan te denken. Niet dat ze op stal staat, maar ze heeft wel vanwege het weer en ik die griep had een paar weken vnl. op zand gestaan en als ik even ging wandelen was het over glad asfalt.

Kunnen denk jij de stralen dan in die paar weken toch zo snel minder worden van kwaliteit? Wel interessant overigens.

Dank voor je reactie (en de anderen ook uiteraard).

Groeten
Ingrid

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:34

Vergeet ook niet wat sneeuw doet met hoeven. Pling

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:49

Ingrid, je zit op 50 berichtjes!

Kom je in de huiskamer bij de Natuurlijk Bekappers langs?? Moet je je eerst eventjes aanmelden en kun je de hele dag over Isa beppen.

Primula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 12:18

Primula liep in het begin ook heel stilletjes en pijnlijk over iets moeilijkere paden. mij hadden ze toen de raad gegeven om de hoeven niet te kort te laten kappen, en sindsdien hebbben we daar eigenlijk geen problemen meer mee gehad. Misschien kan je ook biotine geven, dat versterkt de hoeven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 12:56

Primula schreef:
Misschien kan je ook biotine geven, dat versterkt de hoeven.
Voor je daar resultaat van hebt ben je een halfjaar verder Clown

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 19:02

Primula schreef:
Primula liep in het begin ook heel stilletjes en pijnlijk over iets moeilijkere paden. mij hadden ze toen de raad gegeven om de hoeven niet te kort te laten kappen, en sindsdien hebbben we daar eigenlijk geen problemen meer mee gehad. Misschien kan je ook biotine geven, dat versterkt de hoeven.

Nou de hoeven zijn op zich keihard. Menig hoefsmid heeft al door zijn vingers gesneden, eentje zelfs door de straal toen hij uitschoot op die harde hoefwand.

Maar vandaag liep ze overigens een heel stuk beter over die paden. Althans kwam op een pad uit en moest er wel overheen en ze ging zelfs even dribbelen. Of om er sneller overheen te zijn of omdat ze gewoon zin had, maar echt pijnlijk zag het er niet uit.

Dus die hoef weer opgetild, op de straal gedrukt en ja hoor, die voelde nu heel wat harder aan (is nu al paar dagen wat droger).

Zou het dat dan toch zijn?

Groeten
Ingrid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 19:03

Antheman schreef:
Ingrid, je zit op 50 berichtjes!

Kom je in de huiskamer bij de Natuurlijk Bekappers langs?? Moet je je eerst eventjes aanmelden en kun je de hele dag over Isa beppen.

Of jullie daar nu op zitten te wachten ... gebep over Isaatje hihi.

Maar ik wilde je nog mailen hoeveel berichtjes je moest hebben voor die huiskamer; 50 dus. Nou ik kom er aan (maar eerst even en ONM kijken).

Groeten
Ingrid

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 21:47

Helemaal leuk!

Tazzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 09:14

Ik heb ook een pony gehad die hele gevoelige hoeven had. Hij liep eerst zonder hoefijzers, maar liep toen om de zoveel tijd kreupel. Toen heb ik er een keer een andere hoefsmid bijgehaald: bleek dat ie te plat op zijn hoeven stond en idd gevoelige hoeven had. Dus toen heb ik hem op ijzers gezet en daarna is ie niet meer kreupel geweest.
Ik zeg niet dat het bij jou ook daaraan ligt natuurlijk, maar het lijkt me wel goed om eens met je hoefsmid te bespreken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 18:54

Oei, je bent wel heel erg onzeker zeg ! Ach gut Ik kom je nu overal tegen met deze vraag !
Gevoelige hoeven hebben vaak idd met de straal en het straalkussen te maken.
Je moet dus proberen om de stralen te activeren. Sommige mensen leggen b.v. in hun paddock/wei grind.

Groetjes,

Maris

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 21:06

Op mijn vorige stal hadden ze ook puinpaden gemaakt naar de bak en de wei toe. Was een ramp, vrijwel alle paarden liepen erop alsof ze op eieren liepen, heel beroerd. Deze paden waren wel wat erger dan op de foto's die jij geplaatst hebt, het was echt alleen maar puin. Een paar liepen er echt stokkreupel op.
De enige die er vrijwel zonder problemen overheen liep was mijn tinker, die toen overigens net van de ijzers af was.

Aan de straal zal de gevoeligheid niet snel liggen (tenzij er sprake is van rotstraal o.i.d.), eerder aan een dunne zool. En dat verschilt nou eenmaal per paard. Mijn paard heeft onwijs dikke zolen, ook de hoefwanden zijn enorm dik.
Een paard laten wennen aan zo'n ondergrond zal over het algemeen niet helpen, daar worden de hoeven niet ongevoeliger van. Het is gewoon een rotondergrond, dus lekker hoefschoenen aandoen als je paard er last van heeft.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 00:36

ik laat gam ook wel over vergelijkend, nee eigenlijk veel erger, puinpad lopen, de ene keer gaat ie ook wat sneller dan de andere keer. ik maal er niet om, hij mag zijn eigen tempo bepalen. Lachen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 09:36

Maris schreef:
Oei, je bent wel heel erg onzeker zeg ! Ach gut Ik kom je nu overal tegen met deze vraag !
Gevoelige hoeven hebben vaak idd met de straal en het straalkussen te maken.
Je moet dus proberen om de stralen te activeren. Sommige mensen leggen b.v. in hun paddock/wei grind.

Groetjes,

Maris

Nou zo onzeker nou ook weer niet, maar bij Klaas op het forum kwamen geen reacties, op hoefnatuurlijk de gebruikelijke "door lopen met die handel" en toen dacht ik dan hier eens proberen. En inderdaad had ik ondertussen de vraag ook al aan een paar personen prive gesteld, oa aan jou. En tja, ik kan me indenken dat het erg onzeker overkomt.
Maar ben er nu wel van overtuigd dat het de straal is inderdaad. En dat is het vermoedelijk daarvoor ook geweest voordat ze op ijzers ging. Ja dan is het niet zo gek dat het euvel ineens over is toen ze met zolen beslagen werd.

Gisteren weer zelf even de hoeven bijgewerkt en bleken toch die hielen weer langer te zijn dan de toon. Die groeien razendsnel. misschien wel aanpassing van de hoef zelfs om de straal dus te ontzien. Maar dat willen we toch niet?
Ik blijf het wel moeilijk vinden hoor om zelf een goed oordeel te kunnen vellen (hoefbekapper is pas geweest overigens).

Groeten
Ingrid

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 16:14

Hoi,

De zool kan het idd niet zijn, omdat Isabella natuurlijk wordt bekapt, wordt de zool helemaal met rust gelaten en is dus als het goed is dik zat.

Hielen moet je zo laag mogelijk houden idd. De straal moet juist niet ontzien worden. Anders houdt je het probleem ( de gevoelige stralen ) in stand.
Maar ik snap best dat Isabella gevoelig is op die paden !
Best moeilijk om daar een oplossing voor te vinden. Aan de ene kant moet je de stralen "trainen" , maar Isabella moet ook over zulke paden kunnen lopen. Misschien als je op die paden gaat rijden toch maar weer de hoefschoenen aan ?

Groetjes,

Maris