Hulp gevraagd, pismerrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coliena

Hulp gevraagd, pismerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 13:14

Beste Bokkers, ik heb een groot probleem en hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen. Ik studeer binnen drie maand af als dierenarts en ik moet hierbij een eindwerk afleveren. Het mijne gaat over pismerries. Aangezien daar nog niks over geschreven is in de literatuur en nog geen onderzoek naar is gedaan, vond ik dit een heel interessant onderwerp. Nu is mijn probleem dat mijn onderzoek absoluut niet vlot. Ik heb enquêtes rondgestuurd naar dierenartsen, maar van de 200 die verstuurd zijn, hebben er maar 23 dierenartsen gereageerd. Dit is veel te weinig om conclusies te kunnnen trekken en mijn onderzoek relevant te maken. Vandaar dat jullie mijn laatste hoop zijn... Ik heb gemerkt dat velen van jullie in het bezit zijn van een pismerrie. Moesten jullie volgende vragen kunnnen beantwoorden en naar mij doorsturen, zouden jullie mij heeeeeeel gelukkig maken!

1. Hoelang is het gedrag al bezig, plus kun je kort beschrijven wat het gedrag/probleem juist inhoudt?

2. Is de merrie onderzocht door een veearts? Indien ja, hoe, en wat is er bij het onderzoek gevonden?

3. Is de merrie behandeld? Zo ja, waarmee en heeft dit enig effect gehad?

Mijn emailadres: anne_gryspeerdt@hotmail.com
Typ gewoon het nummertje van de vraag en daarachter je antwoord.
Jullie mogen het hier ook op de site typen als jullie dat makkelijker vinden, of pb mij het antwoord.

Ik hoop dat ik vele reacties krijg, zodat ik mijn onderzoek kan beëindigen. Ik denk dat het voor iedereen interessant is om iets meer over dit probleem te weten te komen...
Ik zou de antwoorden ten laatste tegen 6april nodig hebben, dus AUB BOKKERS HELP MIJ!

Groetjes van een wanhopige student.

Coliena

Re: Hulp gevraagd, pismerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 19:57

Mensen die dit lezen, waarschuw anderen die je kent met een pismerrie... Dit is echt een interessant onderzoek en ik zou het jammer vinden moest ik het niet kunnen afmaken... Help mij...
PS: Mariska bedankt! Jij was de eerste, ik hoop dat er nog vele volgen...
PPS: Zelfs als je merrie dit gedrag al altijd vertoond heeft en er nooit een medische oorzaak is gevonden, is je verhaal heel belangrijk!
Hopend op nog meer reacties...

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 07:43

Ik heb reeds drie reacties gekregen! Ik hoop dat het zo doorgaat, dan kan ik eidelijk iets maken va nmijn onderzoek! Bedankt bokkers, maar ik heb er nog veel meer nodig! Dus ik zou zeggen, blijven reageren! Dank jullie!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 08:17

Ik heb je mijn ervaringen met 3 merries gestuurd per pb.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 12:45

Bedantk hoor!!
Hoop dat er nog meer mensen zijn met een reactie?

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 17:42

Hoi allemaal,
Ik zal nog maar eens lastig doen, ik heb reeds zes reacties gehad, maar dit is natuurlijk ook weer te weinig om er significante besluiten uit te kunnen trekken! Ik hoop daarom dat er toch nog mensen zijn die dit topic lezen en mij kunnen helpen. Diegene die reeds gereageerd hebben: heel erg bedankt! Jullie zijn schatten!
PS: als er iemand dit topic leest, laat dan aub een berichtje achter, anders zakt mijn topic naar de tweede pagina en kan het zijn dat mensen die mij kunnen helpen dit niet meer te lezen krijgen... Bedankt!

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 18:11

ik heb helaas geen merrie maar een ruin , dus kan je niet helpen Clown

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:30

ik schop het wel even omhoog Knipoog

mensen,dit onderzoek kan alleen maar in voordeel zijn van de eigenaars van pismerries,en de paarden zelf.In belang van het medisch onderzoek: zet even jullie beste beentje voor aub Knipoog

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:54

wat is een pismerrie Verward

wil je naar me pbtje sturen ik ken namelijk veel merrie's Haha!

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:09

Hebben drie merrie's staan ,maar helaas geen pismerrie.
Zal een vragen of iemand in de buurt wat weet.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:18

schop ook maar even mee Tong uitsteken
kan je even uitleggen wat een pismerrie is?
dan kan ik misschien op de manege gaan rondvragen

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:22

een pismerrie heeft veel last van haar hormoontjes Haha!
ik kan het niet juist uitleggen hoor,maar de merrie toont in elk geval overdreven reacties van hengstigheid,soms zelfs aanhoudend,is meestal nogal tot zeer moeilijk in de omgang.
Er zouden verschillende "remedies" zijn om dit alles af te remmen,maar onderzoek hiernaar is nog steeds gaande,bij sommige merries wil schijnbaar niets werken..

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 22:29

Hoi, ik heb een 15 jarige kwpn-er.

1. Hoelang is het gedrag al bezig, plus kun je kort beschrijven wat het gedrag/probleem juist inhoudt?

Het gedrag dat ze vertoond is al van jongs afaan. Sinds ze als driejarige van de fokkker komt. Ze is extreem hengstig, soms meer dan twee weken lang. In die tijd heeft ze veel interesse in andere paarden, zowel merries als ruinen. Ze bonkt hierbij wanneer ze op stal staat geregeld met haar heupen tegen de stalwand, wanneer ze zonder deken staat zelfs tot het kapot gaat. Tijdens de periode op de wei is ze de eerste maand continu hengstig en alleen maar met andere paarden bezig, hierna vloeit het langzaam af.
Het vreemde is echter wel, dat ze tijdens de hengtigheid prima te rijden is. Op een wat gevoelige rug na is ze perfect aan het been, heeft zin in het werk en houdt de aandacht bij het werk.

2. Is de merrie onderzocht door een veearts? Indien ja, hoe, en wat is er bij het onderzoek gevonden?

Er is geprobeerd het paard te laten insemineren, maar elke keer na ongeveer anderhalf tot twee maanden dracht aborteerde ze. Ze is meerdere malen gespoeld en ge-echo-d, maar een duidelijke oorzaak werd nooit gevonden. Na het stoppen met insemineren ging de hnegstigheid direct op de oude toer verder.

Vorige winter is ze na de weideperiode drie maanden achtereen hengstig geweest. Omdat ze hierbij ook rugpijn kreeg is er in overleg met een hormoonkuur begonnen. Ze heeft drie weken lang een hengstigheid onderdrukker gekregen (REGUMATE) hierna is ze anderhalve week niet hengstig geweest. Daarna een dag vreselijk koliekerig, buikpijn, niet eten, veel liggen. De dag erna brak de hengstigheid door. Na een week of twee zakte dit weer af, toen werd ze weer een paar dagen niet zo lekker en brak de hengstigheid door.
Op dit moment wordt het verloop van de hengstigheid afgewacht, maar indien er geen verbetering optreedt wordt er een scopie gemaakt.

Mocht je nog vragen hebben, pb gerust.
Ik hoop dat je hierbij een beetje geholpen bent.

marie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 23:14

Mijn shetlandmerrie is een pismerrie. Dit gedrag vertoont ze sinds ik een paard erbij heb gekocht een ruin. Dat is 2,5 jaar geleden. Mijn idee is dat ze vooral een echte mensen-pony is. Ze kan eigenlijk met geen een pony overweg en nu we dus een ruin erbij hebben gedraagdt ze zich het hele jaar door hengstig. dwz als je onverwacht haar billen/neus aanraakt of haar stoort bij het eten piepen en nog eens piepen, regelmatig ook plassen erbij. Er zijn weinig grote nadelen aan voor mij omdat de pony tijdens het rijden braaf is, enkel moeten andere pony's niet te dicht erachter rijden. Het enige nadeel is dat haar staart en achterbenen er echt zo smerig van worden. Door die plakkerige plas blijft er veel vuil aan kleven.

Toen de veearts ooit toevallig eens aanwezig was heb ik het er met hem over gehad. Het was mogelijk een soort van kijkoperatie uit te voeren of hormoon regelende supplementen te voeren, maar ik vond de kosten niet opwegen tegen eventuele voordelen, vooral omdat de veearts me waarschuwde dat dit lang niet bij alle pony's werkte. Verder verwachtte ik hiermee geen vooruitgang te boeken omdat de oorzaak volgens mij de aanwezigheid van de ruin dus niet weggehaald kan worden... Tsja ik twijfel nog steeds wel eens of het niet beter voor haar is als ik haar eens goed laat onderzoeken maar ze heeft toch alweer 3 veulens gehad dus wat er ook 'mis' is, ernstig lijkt het me niet.

Niet van toepassing dus..

Ik hoop dat je er wat mee kunt succes in ieder geval!

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 12:33

Bedankt allemaal! Nu begint het een beetje te lopen, blijf maar komen met reacties! Uitleggen wat een pismerrie is, kan ik helaas niet doen! Dat is namelijk een deel van mijn onderzoek, dat ik te weten kom wat mensen als pismerrie beschouwen en er eventueel een definitie van opstellen, dit is namelijk ook nog nooit gedaan! Zo zie je maar dat er nog heel veel werk is!
Bedankt! Laat de verhaaltjes maar komen!

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:38

1. mijn merrie heeft het al zolang ik haar heb (9,5 jaar) en is nu 13. Ze is met priodes heel vaak en heftig (om de week tot aanhoudend 3 maanden!) hengstig en pist waar ze ook maar staat. Ze is heel opdringerig naar andere paarden, vooral naar ruinen. Ik heb haar zelfs een andere merrie zien dekken toen ze nog in een gescheiden merrieland stond. Haar stal is een natte zooi en moet elke dag de pies eruit halen want ze staat (hoeveel stro er ook in ligt) te soppen.

2. Ik heb haar niet voor dat probleem laten onderzoeken. Wel is ze een aantal x gedekt en geinsemineerd. Toen ze na een aantal x niet drachtig bleek heb ik haar nogmaals laten spoelen. Jaar daarna weer spoelen en dekken/insemineren maar niet drachtig. Dmv scannen heeft de VA geconcludeerd dat haar 'eisprong' niet normaal was. Het ene moment een mooi groot eitje om vervolgens de dag daarna te insemineren... eitje weg!

3. Nee, ik heb haar daar niet voor laten behandelen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Gr. Nathalie

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 18:57

Bedankt aan alle mensen die reeds gereageerd hebben en aan de mensen die mijn topic een duwtje geven! Ik heb nu dertien bruikbare reacties, nog steeds niet genoeg voor een wetenschappelijk besluit, maar het gaat zeker de goede richting uit! Dus ik zou zeggen, vertel het voort en laat maar komen!
HEEEEEEEL erg bedankt!
X...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:31

1. sinds ik haar heb.. volgens haar vorige eigenaar is het begonnen nadat ze haar eerste veulentje heeft gekregen. erg giederig en meteen pissen als er een ruin in de buurt komt Huilen
2.ja, maar alleen omdat er raar troep uitpiste wat niet helemaal gezond leek... Dierenarts heeft gekeken of de baarmoeder wel schoon was ofzow... bleek later niets ernstigs
3.nee, mijn oplossing was... merrie laten dekken Bloos hielp heel goed ook nog Pling

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:29

hey,

hopelijk lukt je onderzoek! Wat een geweldig idee om dit te onderzoeken!!!! Dus mensen, REAGEER...

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 17:10

Geen reacties meer?
X...

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 10:55

veelbetekend schopje! Knipoog

roxamazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:32

kan niet echt zeggen dat mijn merrie een pis merrie is maar inderdaad als er ruinen in de buurt zijn zal ze urineren, zelf dacht ik meer aan dominant gedrag omdat ze het ook niet altijd vertoont. Maar vooral als ze zich belaagd voelt, dan gelijk die achterhand op de belager af en urineren.
Verder zeker niet het echte pismerrie gedrag volgens mij maar misschien heb je er toch iets aan succes met je studie hoop de resultaten toch zeker te lezen te krijgen???
kunnen we allemaal wat van leren lijkt me

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 19:59

Tuurlijk mogen jullie de resultaten weten! Ik vrees echter dat ik nog altijd te weinig reacties heb om een onderbouwd besluit te trekken... Maar voor diegenen die gereageerd hebben: bedankt!!!

Grethal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 22:25

Heb je een pb gestuurd over het hormonale gedrag van mijn merrie.
Succes met je studie

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 23:53

haay ik heb je ook een PB gestuurd.
en nog even een aanvulling, onze DA vertelde idd dat het bij merrie 1 zou helpen om haar te laten dekken..maar dat was geen optie voor ons omdat wij haar als sportpaard hadden..
groetjes