Jonge pony met scheve schouders(dus verkopen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NWDynamite

Jonge pony met scheve schouders(dus verkopen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 11:30

mijn instructrice ging voor mijn pony staan en zei dat zijn ene schouder hoger is dan zijn andere Boos! daarom loopt hij ook over elkaar heen met zijn voorbenen (als een model) kan het zijn omdat hij zo erg in de groei is (3,5 jr) ??? ik ga hem misschien na aanleiding van dit verkopen Boos! ik wil graag wedstrijden rijden maar als ik niet eens recht en netjes binnen kan komen op de A/C lijn, dan jah!!!...?

carlijn83

Re: Jonge pony met scheve schouders(dus verkopen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 12:30

Verkopen naar aanleiding van dit is misschien een wat te snel genomen conclusie.
Waarom kijk je het niet even aan wat ie doet als ie wat verder uitgegroeid is? Je zegt zelf dat ie erg in de groei is, dan kan t nog best wat veranderen. Doe m anders eerst nog ff een half jaar in de wei en dan weer eens verder kijken. Dan kun je nog de DA vragen of er iets aan te doen is en misschien nog wel de hoefsmid die via speciaal bekappen/beslag de stand kan verbeteren.

En dat ie een wat afwijkende gang heeft hoeft nog niet te zeggen dat je geen normaal proefje kunt rijden! Als ie naar jouw noemen als een model loopt kan ie echt nog wel een rechte lijn lopen, dat is rijtechnisch!
Vriendin van mij had vroeger een E pony die onwijs maaide maar daar is ze gewoon lekker mee in de L dressuur gekomen hoor!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 13:42

NathalieW schreef:
mijn instructrice ging voor mijn pony staan en zei dat zijn ene schouder hoger is dan zijn andere Boos! daarom loopt hij ook over elkaar heen met zijn voorbenen (als een model) kan het zijn omdat hij zo erg in de groei is (3,5 jr) ??? ik ga hem misschien na aanleiding van dit verkopen Boos! ik wil graag wedstrijden rijden maar als ik niet eens recht en netjes binnen kan komen op de A/C lijn, dan jah!!!...?

Goh, een echte dierenliefhebber In plaats van dat je bezorgd bent om je pony, is kennelijk het ergste dat je geen wedstrijden kunt rijden.

Daarbij is je reactie nogal overtrokken, vind je zelf ook niet?
Laat je pony eerst eens objectief door een dierenarts bekijken.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 13:54

ellenlouise schreef:
NathalieW schreef:

Goh, een echte dierenliefhebber In plaats van dat je bezorgd bent om je pony, is kennelijk het ergste dat je geen wedstrijden kunt rijden.

Daarbij is je reactie nogal overtrokken, vind je zelf ook niet?
Laat je pony eerst eens objectief door een dierenarts bekijken.

Inderdaad, wacht gewoon eens rustig af. Tuurlijk wil je wedstrijd rijden...je kunt toch recht rijden?! Je pony loopt alleen als een model, maar kan dus wel in een rechte lijn lopen...

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 14:20

ik vind het ook nogal een overhaaste beslissing!
wacht nu eve naf ,tot hij uitgegroeid is.
en om nu op dat ene oordeel van je instructrice af te gaan ,vind ik ook nogal wat!
raadpleeg anders je d.a eens!

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 14:58

ik denk niet dat het helpt aangezien het klinkt als een grote afwijking maar zou je hoefsmid dit niet nog kunnen verhelpen/verbeteren?

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 15:46

ik kom nogal snel en overhaast over maar ik zit er erg mee omdat ik erg gehecht ben geworden aan deze pony en dacht dat het echt een pony zou zijn waar ik ver mee kon komen,, en dan hoor je dat hij scheve schouders heeft en dus nooit *gewoon* kan lopen en altijd zal blijven maaien en ooknog eens achter uitzwaaien (raar dat het niet is gezien bij de koop maarja) en ik en mijn ouders dachten er al langer over omdat hij ook een aantal meer dingen heeft die niet *normaal* zijn Boos!:(:(:( en ik denk ook heel erg om mijn pony hoor en niet alleen maar over het wedstrijden rijden en winnen ofzo,, hij heeft géén pijn dus hij zit er niet mee hoor!!!
hij is klinisch gekeurd en de DA zei wel dat hij maaide maar keek niet verder,, naar de oorzak etc. hij is wel voor de rest goedgekeurd met Buigproef etc. maar mijn ouders hebben het er niet voor over om hem Rontgenologisch laten keuren:( *dan kan ik beter meteen een andere pony nemen*:(

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 15:51

Nou, ja zeg...
Ik heb een pony waar ik helemaal nooit mee zal kunnen rijden maar ik heb er echt super veel plezier mee..
Wedstrijden vind ik zoiets onbelangrijks, als je echt veel om je pony geeft doe je waar hij plezier in heeft en verzin je gewoon andere leuke dingen om met hem te doen...
Je zegt zelf dat hij geen pijn heeft dus verder heeft hij er geen last van nou dan rij je toch geen wedstrijden.. Scheve mond ?

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 22:52

ik ga mee met de bovenstaande reacties!

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 09:52

alleen al van de titel die boven je topic staat krijg ik de kriebels..

hij mankeerd wat >>>> dus verkopen...

dan kan je wel schrijven, ik ben erg gehecht aan deze pony..
maar als jij echt om je pony zou geven, zou je je eigen wensen aan de kant zetten.. en die pony wat tijd geven om lekker uit te groeien enzo...

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 12:16

Kilian schreef:

maar als jij echt om je pony zou geven, zou je je eigen wensen aan de kant zetten.. en die pony wat tijd geven om lekker uit te groeien enzo...

Helemaal mee eens Ja

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:03

Laat er eerst eens een holistische dierenarts naar kijken.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:06

Tja, als jij grote wedstrijdambities hebt, dan snap ik dat je hier van baalt. Deze pony is inderdaad nog niet volgroeid, maar scheve schouders? Ik heb er nog nooit van gehoord, en het lijkt me dat dat niet van de 1 op de andere dag is. Daarom moet je ook altijd iemand meenemen die genoeg verstand heeft van exterieur bij de aankoop van een paard, want nu zit je met de gebakken peren.

Ik zou de dierenarts/fysio er naar laten kijken, zij weten wat het is en hoe het verholpen kan worden. Nooit alleen afgaan op de mening van je instructrice.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:25

Scheve schouders ??

Ik heb een hoop gehoord en gezien, maar nog nooit scheve schouders. Dat hij zijn benen niet correct onder de massa plaats kan vele oorzaken hebben.

Het enige wat ik me bij scheve schouders kan voorstellen is dat zijn benen niet evenlang zijn. Maar dat is vaak eerder een kwestie van de lengte van de hoeven, dan een daadwerkelijk gegroeide scheefheid.

Ik zou inderdaad is een goede dierenarts laten kijken. Die heeft er vast beter kijk op.

An_J

a3nne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 16:05

Ik vind je reactie ook nogal overhaast.
Als je echt om je pony geeft doe je hem daar niet zomaar voor weg maar laat je eerst eens onderzoeken of het allemaal echt zo erg is.
Kijk het eerst toch nog eens even aan voordat je gelijk je pony verkoopt...
Laar hem even rustig uitgroeien en beslis daarna pas....
En dan nog.... alleen maar omdat je pony niet helemaal perfect is.... nog niet al te diervriendelijk....

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 17:45

Kilian schreef:

Sorry hoor maar wat een gel.u.l!
Tuurlijk mag je ambities hebben. Daar koop je soms ook een paard voor, maar mensen laten we nu eerlijk zijn, we hebben het hier over een 3 1/2 jarige pony. Is nog niet eens uitgegroeid!
Je gaat dan toch niet vollop wedstrijd-rijden. Kom op zeg.
Nu lekker wedstrijden gaan rijden en over een paar jaar is hij/zij rijp voor de slacht.

Gun dat besie de tijd en laat hem beoordelen door de dierenarts.
Mocht ie niet wedstrijd geschikt zijn, maar recreatief, neem dan je beslissing en niet zomaar wat doen.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 17:57

Laat hem eerst n's uitgroeien.
Ken ook iemand die al rijd op te jonge pony (2.5) en de beenproblemen beginnen al (eigenwijs en niets van n ander aannemen)
Geef m de tijd. Beter over vier jaar een kampioen dan over een half jaar een vriezer vol biefstuk

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:44

Ik hoop dat er bij de gene die dit topic begon nu wel iets duidelijk gaat worden.........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 00:34

Paulatjuh schreef:
Nou, ja zeg...
Ik heb een pony waar ik helemaal nooit mee zal kunnen rijden maar ik heb er echt super veel plezier mee..
Wedstrijden vind ik zoiets onbelangrijks, als je echt veel om je pony geeft doe je waar hij plezier in heeft en verzin je gewoon andere leuke dingen om met hem te doen...
Je zegt zelf dat hij geen pijn heeft dus verder heeft hij er geen last van nou dan rij je toch geen wedstrijden.. Scheve mond ?

Helemaal mee eens. Omgaan met paarden en paardrijden is meer dan alleen die wedstrijden....

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 04:22

Misschien kan je eens een fysio of een chiropraktor naar laten kijken, maar als ik jou was zou ik eerst een DA naar je paardje laten kijken, voor dat je overhaaste beslissingen gaat nemen.

Brisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:19

Misschien is een andere instructeur/trice ook nog wel wat.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 12:01

Misschien achteraf gelül, maar als ik een paard zou kopen met als doel wedstrijden, zou ik een zeer ervaren persoon meenemen om deze te beoordelen, want ik als leek kan een paard daar niet echt goed op uitzoeken...
Verder ben ik het met de meeste bovenstaande reacties eens.
En als het in het geheel niet blijkt te klikken met jou en het paard dan is idd de beste en eerlijkste optie verkopen, want anders ga je elkaar alleen maar dwarsliggen, denk ik.
En dan bij een volgend paardje iemand meenemen die er kijk op heeft en vragen of je 'm een maandje op proef kan hebben.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 12:04

NathalieW schreef:
maar mijn ouders hebben het er niet voor over om hem Rontgenologisch laten keuren

Baantje zoeken en deze keuring zelf betalen Lachen
Dan weet je het zeker, als je wedstrijdambities hebt, moet je er wel wat voor doen...

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 12:54

Ik heb een arabisch volbloed als jaarling gekocht. Hij heeft zulke lange benen dat hij als een veulen graastomdat hij anders niet bij de grond kan. Hij ontwikkelde daarom een platte en een bokhoef waar de hoefsmid erg veel tijd en werk in heeft gestoken echter de bouw van een paard kun je niet veranderen. Hij heeft dus ook scheve schouders, of eigenlijk is 1 schouder achtergebleven in de ontwikkeling. Ik wilde ook wedstrijden met hem gaan rijden maar heb die ideeen laten varen en hem jarenlang met veel plezier recreatief gereden. Onlangs heb ik een zeer goed tehuis voor hem gevonden waar hij alleen hoeft buiten te rijden en ik ben met mijn pony het dressuur weer op gaan pakken. Want het blijft kriebelen.
Ik denk niet dat je pony er overheen zal groeien, maar ik zou dat navragen bij een veearts. Als je echt graag wedstrijden wilt gaan rijden dan zou je een nieuw tehuis voor deze pony kunnen zoeken waar ze rekening houden met zijn minpunt. Ik vind de reacties van iedereen overdreven door te zeggen dat je je pony niet zomaar weg moet doen als hij wat blijkt te hebben. Hier kan ik gedeeltelijk in meegaan, maar als jij een goede nieuwe plek voor hem kunt vinden is er niks aan de hand.

De topic 'te koop' staat helemaal vol, het is nu eenmaal zo dat pony's wel eens doorverkocht worden, als je dat maar met verstand doet.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 21:20

tja triest
als ik dit zo lees deugt er nog meer niet aan dit paard behalve zijn schouders en ik heb een jong paard wat nog geen 3 is hij is dan wel aan alle kanten recht maar zit degelijk in de groei of is het dat je mischien niet klaar komt met je paardje jongen paarden zijn namelijk niet de liefste Bloos en mijn paardje word ook gerden op verantwoordelijke manier en word niet iedere dag afgebueld
laat eerst eens een arts kijken dit is en blijft nog altijd een dier en niet een gebruiksvoorwerp want ik heb het diee dat je dit beestje wel zoi ziet want o wee als jij je dromen niet waar kan maken Bloos ben ik blij dat ik anders ben en denk