Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
abell schreef:oke das best hoog, dus jij hebt met t rijden nooit echt problemen ondervonde?
ik moet hem namelijk nog inrijden dus ben een beetje bang dat hij t rijwerk niet echt aan kan. dus zo doende vroeg ik mij af of er nog meer mensen waren met zo'n soort paard. maar wat voor een zadel had jij dan, want ik heb laats een gewoon engels zadel gepast, maar die moest echt onwijs aangepast worden. dus ik ga nu maar een boomloos zadel proberen.
weet jij toevallig ook waardoor t komt, een vergroeiing ofzo?

, buikspieren trainen is heel goed voor een paard met een zwakke rug.) en wordt goed sterk en bouwt conditie op zonder belast te worden door een ruiter.abell schreef:heb jij misschien een foto van jou pony dan kan ik t is een beetje vergelijken. maar denk jij dat hij t rijwerk niet aan zo kunnen door zijn holle rug?
Cowgirl schreef:Ik zou hem eerst voor de wagen zetten.
Mijn fjord heeft vanzichzelf een iets weke rug.
Maar toen hij in training stond voor de kar was het zo goed als weg.
Paard traint in feite zijn hele lichaam(krijgt een mooi strak buikje, buikspieren trainen is heel goed voor een paard met een zwakke rug.) en wordt goed sterk en bouwt conditie op zonder belast te worden door een ruiter.
En ik vind het persoonlijk een goede basis voor onder het zadel.
Mocht ik nog eens een jong paard krijgen dan laat ik hem eerst voor de wagen beleren en train hem daar verder in voordat ik erop ga.
Germatje schreef:Ik denk dat als je goed oefend dit niet zo snel een probleem zal opleveren, maar ik denk wel dat dit soort paarden eerder problemen zouden krijgen met hun rug ivm onder ruggebruik uitkomen enz.
Heb je niet toevallig een foto van je pony?? Dan kunnen we ook zien hoe 'erg' het is!
machonoekie schreef:Ik zou hem eerst een tijdje longeren met pessoateugel of met elastiek of bijzet met een bandage achter de kont.
Hierdoor loopt je paard mooi over zijn rug en train je zijn rugspier.
Mijn paardje is spierbevangen geweest en hierdoor was zijn rugspier ook verslechterd, bij mij heeft het erg veel geholpen.
Ook kan je je paardje laten vrijspringen, hierdoor traint hij zijn achterhand ook goed.
Veel paarden die weke rugspier hebben gaan namelijk snel op de voorhand lopen.
Succes met je paardje!
Groetjes Anoek

Maar uitzonderingen zijn er natuurlijk!
droebel schreef:Mijn paard heeft ook een weke rug i.c.m. een hoge schoft.
Bij hem zijn ze te vroeg begonnen met rijden en hierdoor heeft hij last van z'n rug gekregen. Ik heb hem een half jaar moeten longeren met de pessoa zodat hij z'n achterhand erbij had en z'n buikspieren zou aanspannen. De dierenarts vondt met dubbele longe nog het beste. Ook het liefste nog zoveel mogelijk voor de wagen en als het kon het bos in. Ik moest elke dag een aantal keren buikspier oefeningen met hem doen.
Sinds een paar maanden rijd ik weer op hem. Door zijn onmogelijke bouw, paste zijn veelzijdigheidszadel ook niet. De zadelmaker wilde hem ook niet aanpassen voordat z'n rug een beetje opgeknapt was.
Ik heb een paar maanden een barefoot (boomloos zadel) gehad, maar dat was toch niet de oplossing. Dit omdat ze niet zo geschikt zijn voor paarden met een hoge schoft. het zadel lag door z'n hoge schoft en lage rug ook naar achteren gekantelt. Het gaat nu een stuk beter met m'n paard en m'n veelzijdigheidszadel is vorige week weer helemaal op z'n rug aangepast. Met rijden heeft hij vooral moeite met z'n achterhand onderbrengen, galop en buikspieren aanspannen. Ik moet hem goed voorwaarts/neerwaarts rijden en 2x per week longeren en balkjes draven.