oh oh... dat ziet er lelijk uit....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zabbie

oh oh... dat ziet er lelijk uit....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 17:37

Gisteren tijdens het poetsen ben ik me rotgeschrokken !!

Pyra heeft op haar billen, en aan de binnenkant van haar achterbenen allemaal grote kale plekken en korsten zitten. Het was me helaas nog niet eerder opgevallen. Ze heeft weleens meer een korstje ofzo, als ze weer eens te wild uit de stal is gekomen ofzo, maar dit ziet er echt niet uit. Wat kan dit zijn, ze schuurt ook regelmatig. Schurft , luizen, exceem ??

( vanavond zal ik foto's plaatsen )

Ik moet de veearts toch bellen omdat ze geent moet worden, dus dan moet ie gelijk maar even kijken.

Morrie

Re: oh oh... dat ziet er lelijk uit....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 18:30

dat had Morrie vorig jaar, bleek schurft te zijn, ga maar vast sparen, want het was een hele dure behandeling en de verzekering dekt het niet: valt onder het hoofdstuk verwaarlozing Boos!

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 20:30

verwaarlozing...... Boos!

Als er iemand niet verwaarloosd wordt dan is het Pyra wel.

Hoe ontstaat die schurft dan ??

Wat heeft het je ongeveer gekost en wat moest je ervoor doen ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:39

volgens mij valt het wel een beetje mee, is ze misschien wat aan de diarree geweest?
oude merrie bij mij op stal heeft bij het poepen vaak dat het laatste beetje heel dun is,hierdoor zie je dus op haar billen, onder haar anus, dat dit korsten geeft, haal je dit eraf dan zie je dus kale huid zonder haar.

ik smeer het regelmatig in met wat baby olie. of een andere wat vette zalf.
heeft jouw paard een dikke staart? kan zijn dat die misschien te dicht op de huid valt waardoor die niet genoeg frise lucht krijgt, dan kun je schimmel krijgen, of een huidaandoening.

kan dus wel al wat meer zijn dan schurft...... Clown

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 20:48

Ze heeft geen diarree gehad, haar ontlasting is goed.

Ik denk ook wel dat er meerdere oorzaken zijn dan alleen maar schurft.

Ik probeer de foto's te plaatsen... volgen snel

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 21:04

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat het een beetje te zien is op de foto's

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:27

Ik zou er zo snel mogelijk een DA naar laten kijken. Ik denk dat je het niet eerder gezien hebt door de wintervacht.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:34

Zabbie schreef:
verwaarlozing...... Boos!

Als er iemand niet verwaarloosd wordt dan is het Pyra wel.

Hoe ontstaat die schurft dan ??

Wat heeft het je ongeveer gekost en wat moest je ervoor doen ?

tja ik verwaarlos Morrie ook niet bepaald, ben iedere dag uren met hem bezig...maar de verzekering heeft van die regeltjes...

Ik heb me door de DA laten vertellen dat de schurftmijten in de nerven van houten planken zitten en hun kans afwachten.
Morrie was erg aan het verharen en daar is ie altijd wat minder in conditie van en toen hebben ze toegeslagen.
Er hadden die zomer een stel geiten in zijn box gewoond en de box was niet uitgespoten geweest.

Nu geef ik hem bij de eerste tekenen van verharing een vitaminestoot en gooi er een pot vitmaminespul in (die is nu alweer op) en nu voelt ie zich een stuk beter

Als ik die foto's zo zie, zou ik morgenvroeg ook direct een DA laten komen, ziet er niet goed uit

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:50

heeft ze niet vastgelegen of zo?

lijkt ook wel op een schaafwond,

het ziet er erg rustig uit,wat ik kan bezien op de foto`s.

lijkt me niet iets waar je paard erge jeuk of iets van heeft.

ben toch wel benieuwd wat het is.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:55

Mijn merrie had ook zulke plekken op haar kont....ik dacht ook: oh jee, schurft. Maar na een nachtje piekeren wist ik waar het van kwam. Bleek dat mijn lieve 2 1.2 jarige de haren er (door de deken heen) uittrekt met zijn gehap. Misschien wordt jouw paard ook geplaagd door zo'n dondersteen?

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:57

ik vind het juist niet uitzien of je paard ergens vast heeft gezeten,maar eerder echt ergens last van heeft,zoals idd schurft ofzo.
ik zou er toch een dierenarts bij halen,want echt zn hele billen zitten onder he?

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 22:38

Ze staat maar alleen, dus ze word niet geplaagd door een kleine dondersteen...

Haar stal is nieuw, afgelopen najaar gebouwd, hebben geen andere dieren ingestaan. Dit is wel het eerste jaar dat ze "fulltime"" buiten staat en zonder dek. Ze is ook flink aan het verharen en heeft wel jeuk, want ze schuurt wel. Het zijn idd. droge plekken, met hier en daar wel wat schilfers, maar niet overal.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 00:06

Verwaarlozing Verward

En wat versta je onder duur? Verward
Mocht het schurft zijn, dan zal je waarschijnlijk een shampoo krijgen en spul om het in te smeren.
Dus wat is duur?

Als het schurft is is het heeeeel vervelend en erg besmettelijk, maar het is goed te bestrijden.

Maar laat de DA morgen kijken, dan weet je zeker wat het is.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 09:33

de verzekering (AMEV) vindt schurft verwaarlozing, daar kan ik ook niets aan veranderen.

Morrie heeft een stuk of 6 spuiten gehad, 5 dagen antibiotica (ook spuiten)
Ik moest de plekken eenmalig goed wassen met betadine en daarna 2 x per dag inspuiten met CTC spray, heb dus maanden rondgereden met een grotendeels wit paard met blauwe achterbenen Clown

Kosten, rond de 300 euro..... dat vind ik nogal prijzig, maar ja, wie ben ik.....

Bijverschijnselen van die spuiten: een maand of 3 ataxi: omvallen tijdens het rijden en dat soort ongein....

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 11:59

smurf schreef:
de verzekering (AMEV) vindt schurft verwaarlozing, daar kan ik ook niets aan veranderen.

Morrie heeft een stuk of 6 spuiten gehad, 5 dagen antibiotica (ook spuiten)
Ik moest de plekken eenmalig goed wassen met betadine en daarna 2 x per dag inspuiten met CTC spray, heb dus maanden rondgereden met een grotendeels wit paard met blauwe achterbenen Clown

Kosten, rond de 300 euro..... dat vind ik nogal prijzig, maar ja, wie ben ik.....

Bijverschijnselen van die spuiten: een maand of 3 ataxi: omvallen tijdens het rijden en dat soort ongein....

Dan hebben ze je goed wat geld uit de zak geklopt. Kan echt veel goedkoper. Moet ook zeggen dat ze je veel chemische troep voorschrijven om het tegen te gaan.

Onze da is gelukkig niet zo. Er zijn ook goeie alternatieven (natuurlijk/homeopatisch).

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 12:01

ik geloof niet in homeopatie, niet voor mezelf en niet voor m'n dieren. Ben er zo'n 15 jaar geleden mee bezig geweest met een hond, maar het heeft me eigenlijk alleen bergen geld gekost, hond werd er niets beter van..... dus ik heb ook een reguliere DA (en HA)

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 12:10

Heb net met de veearts gebeld, die komt maandag. Dan wordt ze geent en gelijk nagekeken, wat de plekken betreft.

Ik ga in ieder geval al de borstels etc. al goed schoonmaken ( op eentje na, zodat ik haar wel nog kan borstelen natuurlijk ) en dan maar even afwachten.

Hoop toch dat het me geen 300 euro gaat kosten...... Huilen
Ik weet het zulke dingen horen erbij als je dieren hebt, en ben echt niet te beroerd om te betalen, maar het blijft toch altijd erg vervelend.

De veearts is voor mij nieuw omdat Pyra naar een ander adres is verhuisd, dus ik kan nog niet inschatten welke kant hij op wil.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 14:16

het zijn zo te zien wel ronde plekjes he?
kan dus wel ringworm zijn, maar ook schimmel-of een schimmel die niet besmettelijk hoeft te zijn.
zorg dat je veearts even een huidafkrabsel maakt en laat ze zo'n lamp meenemen waar ze meteen mee kunnen zien of er een mijt zit.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 16:34

Ik zou hier dus echt geen (kleine) week meer mee wachten, het kan in die tijd drastisch verergeren (afhankelijk van wat het is). Ik zou een wat "snellere" DA zoeken als ik jou was.

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 16:45

smurf schreef:
ik geloof niet in homeopatie, niet voor mezelf en niet voor m'n dieren. Ben er zo'n 15 jaar geleden mee bezig geweest met een hond, maar het heeft me eigenlijk alleen bergen geld gekost, hond werd er niets beter van..... dus ik heb ook een reguliere DA (en HA)

Je hoeft er niet in te geloven, het belangrijkste is dat het werktZulke gevallen staan op zich zelf.Ik ben wel eens door de reguliere arts aan de medicijen gezet (acht jaar aan een stuk) en werd er niets beter van.Gewoon foute diagnose, gebeurd nu eenmaal....

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 17:05

De veearts is net geweest, heb hem nog gebeld en hij kwam gelijk.

Het is dus een schimmelinfectie, vrij onschuldige volgens hem, maar wel een die ook op mensen kan overgaan. Ik heb Imaverol gekregen van hem, om haar elke 3 a 4 dagen mee te reinigen en om ook de borstels etc. mee te ontsmetten.

Ook de stal moet goed gereinigd worden natuurlijk.

Als het goed is is het na 5 keer wassen ver over, en gaan de haren weer aangroeien. Hij zei dat de plekjes van binnenuit alweer aan het herstellen waren.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 17:09

gelukkig valt het mee,toch.

nu ben je er snelvanaf.

het is wel even een werk om alles te ontsmetten.

succes ermee,.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 17:24

Met Imaverol is je paard er waarschijnlijk zo vanaf en hopelijk krijg je het zelf niet.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 17:36

Ik hoop ook niet dat ik het zelf krijg, heb net gelijk gedouched, mijn kleren in de was gedaan en dan maar goed opletten als ik haar aanraak, trek maar huishoudhandschoenen aan Haha!

Vrees alleen dat ze dan hard wegrent haha !!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 17:52

Ik zou me er niet TE druk om maken...... als je nu gelijk met behandelen begint, is de kans volgens mij niet zo groot meer dat je het krijgt. En mensen zijn meestal ook met een zalfje zo weer genezen. Het heeft vaak ook nog met je weerstand te maken...... dus goed eten en op tijd naar bed, zal je waarschijnlijk meer beschermen dan handschoenen Knipoog