N.a.v onbekende stress (zelfpijniging) het filmpje!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

N.a.v onbekende stress (zelfpijniging) het filmpje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 21:59

Anoniem

Re: N.a.v onbekende stress (zelfpijniging) het filmpje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:05

Hierop valt duidelijk te zien dat hij gewoon aan het spelen is met Tulandro. Plots gaat hij weer bijten, hij stopt en gaat gewoon weer rustig verder met spelen...

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:19

ik weet niet of dit klopt maar eerst deed ie het niet en daarna kreeg ik een of andere hele smerige homevideo van iemand te zien....

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 22:32

Dewi schreef:
ik weet niet of dit klopt maar eerst deed ie het niet en daarna kreeg ik een of andere hele smerige homevideo van iemand te zien....

?? probeer het dan nog een keer, ik krijg gewoon het filmpje te zien.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 23:51

hee, nu doet ie het wel.

Het lijkt er zo op dat het een soort speelsheid is...

DGKstudent

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 00:16

Hoi,

als ik het goed begrijp is het betreffende paard een hengst?

tuurlijk kan ik het niet zo zeggen, en ik geef toe het vorige topic niet geheel te hebben gelezen, maar als ik dat zo zie, kan het ook wel iets weghebben van een zogenaamd zelfmutiliatie syndroom dat sporadisch optreedt bij hengsten.

In het engels heet het : equine self-mutilation syndrome ; voor het geval dat je er zelf op internet meer over wilt opzoeken.
het is een soort van stereotypie die bij hengsten kan optreden, en ontstaat doordat de hengst stress heeft doordat ie geen sexueel gedrag kan uitvoeren. ik moet erbij zeggen dat het wel een extreme vorm van gedrag is, om die stress te uiten, maar het komt wel eens voor.

Het gedragsprobleem is in heel veel gevallen te verhelpen door de hengst te castreren, waardoor je dus in feite de prikkel tot sexuele drive wegneemt, en het dier dus niet meer in de stress raakt.
Dus misschien zou je alsnog kunnen overwegen je hengst te castreren, echter is dit natuurlijk je eigen overweging om het al dan niet te doen.

Heel veel succes!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 00:47

Ik heb een pensionpaard staan die dat ook zo doet als je aan zijn deken komt of als je hem gaat poetsen. Dit is een uiting van stress van hem.
Hij staat hier nu 4 1/2 jaar en doet al 4 1/2 jaar niks. Hij is eigenlijk van ZZ dress. niveau naar pensioen niveau gegaan in een hele korte tijd. Zijn vrouwtje is overleden en haar laaste wens wat dat hij tot zijn dood bij een goede stal moest staan. Hij loopt zomers in het land en dan doet hij het minder. Zodra het landseizoen is afgelopen dan begint hij weer.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 01:00

heel apart.
Vraag: doet hij dit ook als het andere paard wel meegaat in de uitnodiging tot spelen?

Het lijkt of hij gefrustreerd reageert omdat zijn 'uitdaging' niet wordt aangenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 08:57

Nee mijn paard is al geruime tijd een ruin, daarom vind plaats ik het verhaal, omdat dit wel vaker bij hengsten schijnt voor te komen.

Hij speelt ook gewoon met andere paarden, toevallig staat Tulandro nu toe te kijken, maar als ze kroelen, of samen rennen en elkaar bijten ect, doet hij het ook nog gewoon tussendoor.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 12:44

Anya schreef:
heel apart.
Vraag: doet hij dit ook als het andere paard wel meegaat in de uitnodiging tot spelen?

Het lijkt of hij gefrustreerd reageert omdat zijn 'uitdaging' niet wordt aangenomen.

nee, dit lijkt inderdaad op het filmpje, maar dat is juist niet zo, want bob speelt opeens met spelen, en gaat dan met zichzelf spelen. Bob stopt meestal uitzichzelf.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:02

Dewi schreef:

Whahaha Clown
lang leve het onternet Haha!

Ik ken ditprobleem niet...
Maar zit wel ff te brainstormen.
Zou er iets mis kunnen zijn met zijn hormoonhuishouding.
Juist omdat dit een soort hengstengedrag is.
Misschien een idee om dat eens te laten onderzoeken.
Als dit een dom antwoord is,
ik probeerde alleen maar mee te denken Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:49

nou..wat ik op het filmpje zie is iets wat ik bij heel veel spelende paarden zie, doordat ze zo enthousiast aan het spelen zijn draaien ze er wat in door en daardoor kunnen ze uit die "speelbui"zichzelf ook bijten..

mijn pony slaat ook zo met zijn voorbenen, kromt zijn hoofd ook zo .
dat hij zowat mijn zijn neus op zijn borst zit ( bijt zichzelf niet hoor)
wel is jouw paard heel stil hierbij, mijn pony gilt dan ook nog eens de hele buurt bij elkaar!
( is ruin, maar er zijn twijfels of hij niet een klophengst is)
ik zie d'r echt niks raars aan.....

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:07

ellepel schreef:

Ik ook niet echt... Bloos
Ik dacht dat ie de stukken vel van zijn lijf scheurde ofzo Bloos!
Mijn paard heeft het als hengst zijnde ook heel moeilijk met zichzelf gehad (happen, ook zichzelf, en trappen in de box) en werd rustiger na de castratie.
Als er iets "vreemds" gebeurt dan staat ie nu (jaaaaren later) nog steeds weleens te happen, bijv. als iedereen om hem heen staat en een vreemde dierenarts komt hen prikken. Hij hapt alleen vooral mij op zo'n moment Verward
Hij vindt het dan raar of moeilijk, ik weet gewoon dat het niet expres gaat.
Als hij staat te spelen of hij vindt iets raar, staat die van mij ook vaak met zijn kop te schudden tussendoor. (nee hij is geen headshaker)

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:27

ellepel schreef:
nou..wat ik op het filmpje zie is iets wat ik bij heel veel spelende paarden zie, doordat ze zo enthousiast aan het spelen zijn draaien ze er wat in door en daardoor kunnen ze uit die "speelbui"zichzelf ook bijten..

mijn pony slaat ook zo met zijn voorbenen, kromt zijn hoofd ook zo .
dat hij zowat mijn zijn neus op zijn borst zit ( bijt zichzelf niet hoor)
wel is jouw paard heel stil hierbij, mijn pony gilt dan ook nog eens de hele buurt bij elkaar!
( is ruin, maar er zijn twijfels of hij niet een klophengst is)

Ja maar dit paard doet dit op alle momenten, niet alleen als ie los staat...
Ook op stal en zelfs als je hem aan het poetsen bent!

Wat jij bedoelt is dat ze gewoon gaan springen en hun hoofd bij de benen houden.. Dat doet vrijwel elk paard, dat is heel normaal!

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:25

Ik denk dat het gewoon hengstenmanieren zijn. Is jouw paard soms vrij laat gecastreerd?

Mijn pony kan met momenten hetzelfde gedrag vertonen. Beginnen kappen, naar zijn borst bijten, met zijn hoofd beginnen zwaaien ( doet die heel veel, elke keer als ik op de wei aankom) ,naar zijn eigen achterbenen bijten.

Wanneer ik voorbij een bepaalde merrie op stal passeer vertoont hij dit gedrag enorm. Soms ook in nieuwe, 'stress' situaties.
Even vermelden mijn pony is een ruin, maar vrij laat gecastreerd, toen hij bijna drie was.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 17:59

hmmmmmm vaag zeg!

Ik kan het filmje nu wel zien, das duidelijk Haha! Haha! Haha!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 18:15

bedenk me nu pas dat mijn paard dit ook heeft gedaan toen hij nog hengst was. Hij pakte dan zijn eigen been in zijn mond en tilde hem zo op. Volgens mij deed hij dit vooral uit frustratie. Zijn huisvesting was toen heel erg slecht passend voor een paard te noemen. Sinds de verhuizing heb ik het niet meer gezien.( is inmiddels ook gecastreerd).

Ondanks dat je paard een ruin is heeft hij toch misschien nog veel mannelijke hormonen?? een hormoonstroring? als hij dan daarbij ook nog gevoelig is voor stress. Zoiets kan ik me er wel bij voorstellen tenminste

een suggestie: geef hem een skippiebal. Mijn paard kuurt zich hier altijd heel erg op uit: er op springen, vooruit trappen, in bijten en mee zwaaien. het gedrag lijkt wel wat op wat jou paard doet maar dan uitgeleefd op een skippiebal. (misschien heb je al wel ontelbare dingen geprobeerd, vergeet dan mijn laatste opmerking maar)
Laatst bijgewerkt door pol013 op 02-03-05 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 18:17

@ Nicolletje & Ellepel Haha, sorry, maar de dingen die jullie beschrijven doen elk (vrij vrolijk) paard. Als je dit normaal noemt, dan snap je volgens mij het hele verhaal niet. Ik maak me echt niet snel druk om dingen die mijn paard doet. Het zijn juist de mensen om mij heen die me er voor waarschuwen. Ja hij bijt zichzelf zo af en toe open, maar dit komt omdat ze huid waarop hij continu bijt, dus week word, en ook kwetsbaarder is. Zijn borst zit onder de littekens. Omdat ik niet het hele verhaal weer moet uitleggen aan jullie, raad ik jullie aan nog een keer goed het topic door te lezen. Dan kun je ook lezen dat dit geen spelen is, omdat hij het (zoals miesie ook al aangeeft, ook een stalgenoot!) niet alleen met los staan doet. Als je goed naar de video kijkt zie je dus ook dat hij zijn borst heel even vast heeft, en ook in zijn benen bijt. Ik raad jullie aan eerst het topic goed door te lezen, en daarna goed naar de video te kijken. Want wat jullie beschrijven is iets totaals anders.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 18:41

zit er nog eens over na t denken en kan me nu herinneren dat mijn paard van zijn 3e (toen ik hem kocht) tot ongeveer 1 1/2 jaar daarna ook steeds op zijn lip beet tot bloedens toe als hij ergens boos over was. Dit paard had een enorme achterstand o.a. in de opvoeding en we hebben hem toen voor mijn veiligheid in korte tijd een hoop dingen moeten (af)leren.
Dit gedrag is ook vanzelf over gegaan.

Nog een optie: Misschien is de oorzaakwel helemaal niet zo ernstig als jij denkt maar meer een vorm van verkeerd aan/ afgeleerd bijt gedrag. Veel (hengst)veulend bijten graag ergens in en misschien is er in de opvoeding iets verkeerd gegaan hierbij. Hebben ze hem wel kunnen afleren om ergens ander in te bijten maar niet kunnen afleren om in zichzelf te bijten.

Mijn paard is een flessenveulen en hij is vanaf moment 1 door zijn moeder in elkaar getimmerd. Ze hebben nog geprobeerd om hem bij zijn moeder te krijgen met als gevolg dat hij op jonge leetfijd al heel wat klappen te verdragen heeft gekregen.
Ik heb dan ook het idee dat hij nooit geleerd heeft om pijn te ontwijken. Ik heb hem echt moeten leren dat er een mogelijkheid was om pijn te ontwijken/ voorkomen. Misschien heeft jou paard ook zoiets? niet goed geleerd dat pijn niet vanzelfsprekend/ normaal is. Ik heb het hier dan over het zichzelf bijten en niet pijn met een andere oorzaak.
Hoe is hij in de rest van de omgang?? wat doet hij als hij een tik krijgt of wat doet hij als hij pijn krijgt op momenten dat hij afgeleid is of wanneer hij stress heeft?

het is een lang verhaal maar anders kan ik het ook niet goed beschrijven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 18:47

eigenlijk...
lijkt het best wel een beetje op het gedrag van een paard dat weeft.
vind ik wel, alleen weft dit paard niet, maar heeft iets anders wat bij hem misschien die endorfine( is dit em?) bij hem losmaakt en hij zich daardoor "in een roes" bevind.

pfff..en anders weet ik het ook niet meer.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 21:28

pol013 schreef:
Hoe is hij in de rest van de omgang?? wat doet hij als hij een tik krijgt of wat doet hij als hij pijn krijgt op momenten dat hij afgeleid is of wanneer hij stress heeft?

Hij is in omgang vrij makkelijk, althans als hij je vertrouwd. Ik mag alles met hem doen, plastic zakken over zijn hoofd trekken alles. Maar zomaar ineens aanraken daar houdt hij absoluut niet van. Je moet hem daar lichtelijk op voorbreiden (eerst een stukje aaien voordat je naar de daadwerkelijke plek gaat, bv lies).

Als hij op zijn kop krijgt, ligt het er maar net aan in wat voor situatie het is. Als hij onder het rijden gespannen en druk is en ik geef hem op zijn kop, dan gaat hij direct uit zijn stekker, dus echt heel heftig bokken. Als hij ontspannen is, dan vangt hij zijn "straf" goed op. Ik snap je laatste vraag niet helemaal, maar ik probeer het toch. Bob is geen paard dat snel schrikt, of overstuur is van iets, dit kun je in het topic zelf lezen. Het is een koele kikker die niet snel zal laten blijken dat hij bv bang is.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 22:44

ShannaY schreef:
@ Nicolletje & Ellepel 
Haha
, sorry, maar de dingen die jullie beschrijven doen elk (vrij vrolijk) paard. Als je dit normaal noemt, dan snap je volgens mij het hele verhaal niet. Ik maak me echt niet snel druk om dingen die mijn paard doet. Het zijn juist de mensen om mij heen die me er voor waarschuwen. Ja hij bijt zichzelf zo af en toe open, maar dit komt omdat ze huid waarop hij continu bijt, dus week word, en ook kwetsbaarder is. Zijn borst zit onder de littekens. Omdat ik niet het hele verhaal weer moet uitleggen aan jullie, raad ik jullie aan nog een keer goed het topic door te lezen. Dan kun je ook lezen dat dit geen spelen is, omdat hij het (zoals miesie ook al aangeeft, ook een stalgenoot!) niet alleen met los staan doet. Als je goed naar de video kijkt zie je dus ook dat hij zijn borst heel even vast heeft, en ook in zijn benen bijt. Ik raad jullie aan eerst het topic goed door te lezen, en daarna goed naar de video te kijken. Want wat jullie beschrijven is iets totaals anders.

Sorry hoor, ik heb het hele topic gelezen en ik probeer alleen maar mee te denken.
Ik heb nergens gezegd dat het spelen is.
Alles hier: Hengstenhormonen, endorfine en stress is al genoemd; wat wil je dan? Een kant en klare oplossing ofzo?
En wat ik beschrijf (happen, schudden met zijn hoofd) heb ik nog niet echt veel andere paarden zien doen, wat ik wou zeggen was:
mijn paard uit het zo, jouw paard uit het misschien door zichzelf te happen?
Misschien zijn zijn hormonen niet helemaal normaal?
Succes verder met het vinden van het antwoord...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 22:47

ik bedoelde met de vragen te achterhalen of je paard net als die van mij pijn ´niet erg´ vind. dat zou voor mij verklaren waarom een relatief onschuldig gedrag als een beetje bijten in jezelf uitloopt tot jezelf flink bijten en jezelf beschadigen.
Dan zou dat betekenen dat je paard zijn eigen grenzen niet kent (kent mijn paard soms ook niet) en dat een redelijk normaal gedrag dan uitmondt in zoiets.

Ik weet het ook niet hoor. Jij kent je paard het beste en je moet maar kijken welke opmerkingen je het beste kunt plaasten bij jou paard. Het is alleen jammer dat je niets van zijn verleden weet. ik kan veel van het (afwijkende) gedrag terugvoeren op mijn paard zijn verleden.

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:58

Nou ik heb een paard nog nooit zo zie spelen.
Echt raar!!
Ik zal zelf totaal niet weten wat het kan zijn dus ga er ook niet ove roordelen maar super vreemd dit

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 12:41

Heeft hij vroeger niet bv extreme huidirritaties gehad (voordat jij hem kreeg) en is dit gedrag van kwaad tot erger geworden? Dat het nu een soort van gewoonte is?

Voor de rest zijn er weinig dieren nl die aan zelfpijniging doen, meestal gebeurt dit door trauma, slechte jeugd noem maar op.

Vaak is dit niet af te leren, wellicht moet je wat alternatieve therapien proberen, veel sterkte ermee