Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Huisvrouw schreef:Lijkt me niet echt gezond...een hele zak kippenvoer! Als ze erg sloom is zou ik toch maar even gaan kijken en evt een DA bellen. Ik weet niet wat voor een stoffen er in kippenvoer zit en of die slecht zijn.
). Die KWPN-er had natuurlijk nergens last van omdat dat niet zo'n eter is, maar Nimrod heeft die dag best veel gelegen dus hij had duidelijk last van een te volle maag... Gelukkig zag hij er verder niet ziek uit. Wel zou ik opletten of hij wel normaal blijft mesten de komende paar dagen. Succes en wieweet kan een warme kruik op zijn buikje helpen...?
Wieteke_ schreef:Ojee, blijft leuk die Fjorden... Die van mij was afgelopen zomer ook ontsnapt (samen met een KWPN-er) uit zijn stal en had zich te goed gedaan aan een kruiwagen met biks. Ik had geen idee hoeveel hij op had, maar 's ochtends stond hij heel ergens anders en wilde niet meer eten dus dat zei genoeg.. Ik heb ze 's ochtends gelijk de wei in gedaan omdat beweging me wel goed leek (denk aan een wandeling na het kerstdiner...). Die KWPN-er had natuurlijk nergens last van omdat dat niet zo'n eter is, maar Nimrod heeft die dag best veel gelegen dus hij had duidelijk last van een te volle maag... Gelukkig zag hij er verder niet ziek uit. Wel zou ik opletten of hij wel normaal blijft mesten de komende paar dagen. Succes en wieweet kan een warme kruik op zijn buikje helpen...?
) en wanneer ze nadien naar de grote wc moet komen de graantjes er onverteerd uit. Dus schrik maar niet wanneer je paard morgen graan poept
. Volgens mij kan het niet echt kwaad, je moet er natuurlijk geen gewoonte van maken hé. Maar mijn pony stond vroeger bij de kippen en die at ook van de granen van de kippen en hij voelde zich tot altijd 'kip' lekker
silleke schreef:Stomme vergelijking waarschijnlijk maar mijn hond eet dat ook (als ik niet op tijd ben om haar uit de zak te halen) en wanneer ze nadien naar de grote wc moet komen de graantjes er onverteerd uit. Dus schrik maar niet wanneer je paard morgen graan poept
. Volgens mij kan het niet echt kwaad, je moet er natuurlijk geen gewoonte van maken hé. Maar mijn pony stond vroeger bij de kippen en die at ook van de granen van de kippen en hij voelde zich tot altijd 'kip' lekker
![]()
gelukkig!! Vlimmen schreef:Goed in de gaten houden of ze geen koliek krijgt of hoefbevangen wordt lijkt me........
bedankt!
haha heerlijk zo'n fjord
haha heerlijk zo'n fjord
sorry staat er 2x in
Bumego schreef::D haha heerlijk zo'n fjord![]()
Ik kan je vertellen dat er geen schadelijke stoffen in kippenvoer zitten voor paarden! (Ik werk trouwens ergens waar paarden vaak meesnoepen van het kippenvoer). In ieder geval maak je daar niet ongerust over.
Wat betreft dan die sloomheid: dat mag duidelijk wezen het arme dier heeft zich 'overeten' (en het is nog zijn eigen schuld ook haha). In ieder geval kan een paard behoorlijk last hebben (evengoed als andere dieren), als de maag overvuld is heb je zelf wel eens net wat teveel gegeten dat je dacht van oh dat kan er nog wel in want et is zo lekker? Ja?? Nou en dan nog 10 x erger zo voelt jouw paard je dan![]()
Het enige risico dat je dan kunt hebben is een maagdraaing maar als ik hoor dat je er egwoon op gereden hebt en alles en het goed ging maak ik me daar geen zorgen om.
Tip vor de volgende keeR: laat haar niet rollen en niet tevele bewegen want DAAR krijg ej dus een maagdraaing van!
Groetjes,
Laura

Bumego schreef::D haha heerlijk zo'n fjord![]()
Tip vor de volgende keeR: laat haar niet rollen en niet tevele bewegen want DAAR krijg ej dus een maagdraaing van!
Groetjes,
Laura
Vlimmen schreef:Bumego schreef:haha heerlijk zo'n fjord
![]()
Groetjes,
Laura
Paarden krijgen geen maag- of darmdraaiingen van rollen, je weet wat je pas gewassen schimmel doet als je hem in de wei zet en hoe vaak hebben die koliek daarna? Vrijwel nooit. Paarden met koliek kun je daarom ook rustig laten rollen zolang je er voor zorgt dat ze zich niet kunnen beschadigen aan voerbakken ed. Als later blijkt dat een slag in de darmen de oorzaak van de koliek was dan had hij de draaiing ook al voor het rollen. Zucht........ een eeuwenoud fabeltje.........
nooit geweten!
maar de draaiing kan dus wel deglijk vergergen door het rollen. En ik heb het over draaiing algemeen maar je kunt het ook bekijken als verstopping (wat dus weer door een draaiing ontstaat) en door rollen kan dit dus wel degelijk verergeren. MAar ik geef toe dat het GELUKKIG vrij weinig voorkomt!
en verder is kippenvoer dus niet schadelijk, nu maar zorgen dat ie er niet meer bijkomt hehe
Bumego schreef:
yep kloptmaar de draaiing kan dus wel deglijk vergergen door het rollen. En ik heb het over draaiing algemeen maar je kunt het ook bekijken als verstopping (wat dus weer door een draaiing ontstaat) en door rollen kan dit dus wel degelijk verergeren. MAar ik geef toe dat het GELUKKIG vrij weinig voorkomt!
In ieder geval had je fjord zich gewoon lekker vol gegegeten hahaen verder is kippenvoer dus niet schadelijk, nu maar zorgen dat ie er niet meer bijkomt hehe
![]()
Greetzzzz
ik zal wel in de war zijn met iets anders dan, (hoewel ik niet graag advies geef als ik niet zeker weet wat ik zeg!).
Bumego schreef:Oke ik zal geen advies meer geven die niet kloptik zal wel in de war zijn met iets anders dan, (hoewel ik niet graag advies geef als ik niet zeker weet wat ik zeg!).
Moonlightje, negeer mijn advies maar! Ik sluit me hierbij af van dit topic! Ik wil niet dat ik je verkeerd advies geef.
Succes verder![]()
gr
en nu houden zo he
Bumego schreef:Mooi zoen nu houden zo he
![]()
Groetjes!