Zak kippevoer op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moonlightje

Zak kippevoer op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 11:40

Ik kom net ruud tegen, (de man waar ik sta met Moon) en die vertelde dat Moon vannacht was ontsnapt.
Ze had een hele zak kippevoer op!
Nu mijn vraag, is dit schadelijk voor een Fjord?
Ze was heel erg sloom zei hij.

Huisvrouw

Re: Zak kippevoer op

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 12:12

Lijkt me niet echt gezond...een hele zak kippenvoer! Als ze erg sloom is zou ik toch maar even gaan kijken en evt een DA bellen. Ik weet niet wat voor een stoffen er in kippenvoer zit en of die slecht zijn.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 12:12

Huisvrouw schreef:
Lijkt me niet echt gezond...een hele zak kippenvoer! Als ze erg sloom is zou ik toch maar even gaan kijken en evt een DA bellen. Ik weet niet wat voor een stoffen er in kippenvoer zit en of die slecht zijn.

dat weet ik ook niet daarom vraag ik het hier, of misschien iemand het weet?

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 12:25

Als ze sloom is zal ze zich niet lekker voelen na het eten van een zak kippenvoer en zou het dus wel schadelijk kunnen zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 13:09

in elk geval buiten zetten zodat ze bewegen kan, in kippenvoer zit toch best veel mais?

even in de gaten houden, sloom zijn kan wel op een beginnende buikpijn wijzen.

Wieteke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:58

Ojee, blijft leuk die Fjorden... Die van mij was afgelopen zomer ook ontsnapt (samen met een KWPN-er) uit zijn stal en had zich te goed gedaan aan een kruiwagen met biks. Ik had geen idee hoeveel hij op had, maar 's ochtends stond hij heel ergens anders en wilde niet meer eten dus dat zei genoeg.. Ik heb ze 's ochtends gelijk de wei in gedaan omdat beweging me wel goed leek (denk aan een wandeling na het kerstdiner... Knipoog ). Die KWPN-er had natuurlijk nergens last van omdat dat niet zo'n eter is, maar Nimrod heeft die dag best veel gelegen dus hij had duidelijk last van een te volle maag... Gelukkig zag hij er verder niet ziek uit. Wel zou ik opletten of hij wel normaal blijft mesten de komende paar dagen. Succes en wieweet kan een warme kruik op zijn buikje helpen...? Tong uitsteken

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 17:37

Wieteke_ schreef:
Ojee, blijft leuk die Fjorden... Die van mij was afgelopen zomer ook ontsnapt (samen met een KWPN-er) uit zijn stal en had zich te goed gedaan aan een kruiwagen met biks. Ik had geen idee hoeveel hij op had, maar 's ochtends stond hij heel ergens anders en wilde niet meer eten dus dat zei genoeg.. Ik heb ze 's ochtends gelijk de wei in gedaan omdat beweging me wel goed leek (denk aan een wandeling na het kerstdiner... Knipoog ). Die KWPN-er had natuurlijk nergens last van omdat dat niet zo'n eter is, maar Nimrod heeft die dag best veel gelegen dus hij had duidelijk last van een te volle maag... Gelukkig zag hij er verder niet ziek uit. Wel zou ik opletten of hij wel normaal blijft mesten de komende paar dagen. Succes en wieweet kan een warme kruik op zijn buikje helpen...? Tong uitsteken

toen ik kwam was ze wel wat rustiger, maar heb goed gereden en ze deed verder niks raars, maar hou het in de gaten.

bedankt voor jullie reacties Haha!

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 23:00

Stomme vergelijking waarschijnlijk maar mijn hond eet dat ook (als ik niet op tijd ben om haar uit de zak te halen Knipoog ) en wanneer ze nadien naar de grote wc moet komen de graantjes er onverteerd uit. Dus schrik maar niet wanneer je paard morgen graan poept Knipoog . Volgens mij kan het niet echt kwaad, je moet er natuurlijk geen gewoonte van maken hé. Maar mijn pony stond vroeger bij de kippen en die at ook van de granen van de kippen en hij voelde zich tot altijd 'kip' lekker Haha! Haha!

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 18:13

Goed in de gaten houden of ze geen koliek krijgt of hoefbevangen wordt lijkt me........

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 18:19

silleke schreef:
Stomme vergelijking waarschijnlijk maar mijn hond eet dat ook (als ik niet op tijd ben om haar uit de zak te halen Knipoog ) en wanneer ze nadien naar de grote wc moet komen de graantjes er onverteerd uit. Dus schrik maar niet wanneer je paard morgen graan poept Knipoog . Volgens mij kan het niet echt kwaad, je moet er natuurlijk geen gewoonte van maken hé. Maar mijn pony stond vroeger bij de kippen en die at ook van de granen van de kippen en hij voelde zich tot altijd 'kip' lekker Haha! Haha!

hahhaahha

nee, ze had de zitten schuren met dr bost tegen de staldeur, want zag dat er een heel nieuw slot op zat, die andere lag in de garage met verbogen schroeven Vork
ze voelde zich net ook nog "kip" lekker Tong uitsteken gelukkig!!

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 18:20

Vlimmen schreef:
Goed in de gaten houden of ze geen koliek krijgt of hoefbevangen wordt lijkt me........

zal ik doen Ja bedankt! Lachen

Bumego

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 11:12

Haha! haha heerlijk zo'n fjord Tong uitsteken

Ik kan je vertellen dat er geen schadelijke stoffen in kippenvoer zitten voor paarden! (Ik werk trouwens ergens waar paarden vaak meesnoepen van het kippenvoer). In ieder geval maak je daar niet ongerust over.
Wat betreft dan die sloomheid: dat mag duidelijk wezen het arme dier heeft zich 'overeten' (en het is nog zijn eigen schuld ook haha). In ieder geval kan een paard behoorlijk last hebben (evengoed als andere dieren), als de maag overvuld is heb je zelf wel eens net wat teveel gegeten dat je dacht van oh dat kan er nog wel in want et is zo lekker? Ja?? Nou en dan nog 10 x erger zo voelt jouw paard je dan Knipoog
Het enige risico dat je dan kunt hebben is een maagdraaing maar als ik hoor dat je er egwoon op gereden hebt en alles en het goed ging maak ik me daar geen zorgen om.
Tip vor de volgende keeR: laat haar niet rollen en niet tevele bewegen want DAAR krijg ej dus een maagdraaing van!

Groetjes,
Laura

Bumego

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 11:13

Ik kan je vertellen dat er geen schadelijke stoffen in kippenvoer zitten voor paarden! (Ik werk trouwens ergens waar paarden vaak meesnoepen van het kippenvoer). In ieder geval maak je daar niet ongerust over.
Wat betreft dan die sloomheid: dat mag duidelijk wezen het arme dier heeft zich 'overeten' (en het is nog zijn eigen schuld ook haha). In ieder geval kan een paard behoorlijk last hebben (evengoed als andere dieren), als de maag overvuld is heb je zelf wel eens net wat teveel gegeten dat je dacht van oh dat kan er nog wel in want et is zo lekker? Ja?? Nou en dan nog 10 x erger zo voelt jouw paard je dan Knipoog
Het enige risico dat je dan kunt hebben is een maagdraaing maar als ik hoor dat je er egwoon op gereden hebt en alles en het goed ging maak ik me daar geen zorgen om.
Tip vor de volgende keeR: laat haar niet rollen en niet tevele bewegen want DAAR krijg ej dus een maagdraaing van!

Groetjes,
Laura

Bumego

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 11:14

Bloos sorry staat er 2x in Bloos

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 18:03

Bumego schreef:
:D haha heerlijk zo'n fjord Tong uitsteken

Groetjes,
Laura

ow gelukkig, nee zover is er bij ben geweest heeft ze niet gerolt Haha!
maar dan zal ik de volgende (hoop dat het nooit meer gebeurt, maar je weet maar nooit) dan maar niet zo intensief rijden Scheve mond

bedankt voor je reactie!! Haha!

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 19:15

Bumego schreef:
:D haha heerlijk zo'n fjord Tong uitsteken

Groetjes,
Laura

Paarden krijgen geen maag- of darmdraaiingen van rollen, je weet wat je pas gewassen schimmel doet als je hem in de wei zet en hoe vaak hebben die koliek daarna? Vrijwel nooit. Paarden met koliek kun je daarom ook rustig laten rollen zolang je er voor zorgt dat ze zich niet kunnen beschadigen aan voerbakken ed. Als later blijkt dat een slag in de darmen de oorzaak van de koliek was dan had hij de draaiing ook al voor het rollen. Zucht........ een eeuwenoud fabeltje.........

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 21:37

Vlimmen schreef:
Bumego schreef:

Groetjes,
Laura

Paarden krijgen geen maag- of darmdraaiingen van rollen, je weet wat je pas gewassen schimmel doet als je hem in de wei zet en hoe vaak hebben die koliek daarna? Vrijwel nooit. Paarden met koliek kun je daarom ook rustig laten rollen zolang je er voor zorgt dat ze zich niet kunnen beschadigen aan voerbakken ed. Als later blijkt dat een slag in de darmen de oorzaak van de koliek was dan had hij de draaiing ook al voor het rollen. Zucht........ een eeuwenoud fabeltje.........

ow Bloos nooit geweten!
bedankt voor de uitleg Haha! OK dan!

Bumego

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 14:24

Als later blijkt dat een slag in de darmen de oorzaak van de koliek was dan had hij de draaiing ook al voor het rollen.

yep klopt Knipoog maar de draaiing kan dus wel deglijk vergergen door het rollen. En ik heb het over draaiing algemeen maar je kunt het ook bekijken als verstopping (wat dus weer door een draaiing ontstaat) en door rollen kan dit dus wel degelijk verergeren. MAar ik geef toe dat het GELUKKIG vrij weinig voorkomt!

In ieder geval had je fjord zich gewoon lekker vol gegegeten haha Haha! en verder is kippenvoer dus niet schadelijk, nu maar zorgen dat ie er niet meer bijkomt hehe Tong uitsteken

Greetzzzz

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 14:29

Bumego schreef:

yep klopt Knipoog maar de draaiing kan dus wel deglijk vergergen door het rollen. En ik heb het over draaiing algemeen maar je kunt het ook bekijken als verstopping (wat dus weer door een draaiing ontstaat) en door rollen kan dit dus wel degelijk verergeren. MAar ik geef toe dat het GELUKKIG vrij weinig voorkomt!

In ieder geval had je fjord zich gewoon lekker vol gegegeten haha Haha! en verder is kippenvoer dus niet schadelijk, nu maar zorgen dat ie er niet meer bijkomt hehe Tong uitsteken

Greetzzzz

Het spijt me, maar ik kan het toch echt niet met je eens zijn. Paarden die koliek hebben door een darmdraaiing zijn niet koliekerig door een verstopping maar door het afsterven van een darmdeel. Verstoppingen ontstaan niet door een draaiing maar door bijv. verminderde bewegingen van de (meestal dikke) darm of het teveel eten van slecht verteerbaar voedsel zoals stro.

In kippenvoer zitten heel veel granen en een van de meest bekende oorzaken van hoefbevangenheid is het te veel eten van .............. granen.

Bumego

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 15:08

Oke ik zal geen advies meer geven die niet klopt Knipoog ik zal wel in de war zijn met iets anders dan, (hoewel ik niet graag advies geef als ik niet zeker weet wat ik zeg!).

Moonlightje, negeer mijn advies maar! Ik sluit me hierbij af van dit topic! Ik wil niet dat ik je verkeerd advies geef.

Succes verder Bloos

gr

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 15:02

Bumego schreef:
Oke ik zal geen advies meer geven die niet klopt Knipoog ik zal wel in de war zijn met iets anders dan, (hoewel ik niet graag advies geef als ik niet zeker weet wat ik zeg!).

Moonlightje, negeer mijn advies maar! Ik sluit me hierbij af van dit topic! Ik wil niet dat ik je verkeerd advies geef.

Succes verder Bloos

gr

bedankt allemaal!

het gaat gelukkig nog steeds goed met haar, dus Haha!

Bumego

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 21:20

Mooi zo Haha! en nu houden zo he Knipoog

Groetjes!

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 18:49

Bumego schreef:
Mooi zo Haha! en nu houden zo he Knipoog

Groetjes!

ja zal ik doen! bedankt! OK dan!

groetjes Haha!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:44

Whahaha goh, je hebt zeker een fjord?? Haha!
Er is al van alles gezegd enzo, maar het is dus niet schadelijk.
Fjorden... Haha!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 07:37

Er liep op een islander stal waar ik weleens geweest regelmatig een ruin los over het erf (expres hoor, hij bleef gewoon in de buurt en gaat een beetje overal lopen scharrelen). Ze hebben daar ook kippen, maat het voer zit in een ton met een deksel erop. Maar hij prutst gewoon de deksel eraf en gaat het voer eten. En die heeft er ook nooit wat van gehad, al at ie dan niet de hele zak want ze houden hem natuurlijk wel in de gaten.