Paarden op stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alline

Paarden op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 21:24

Waarom staan paarden op stal? Bij alle dieren proberen we zoveel mogelijk de natuur na te bootsen qua huisvesting, maar waarom niet bij paarden?
Paarden in de natuur staan nooit langer dan een uur stil en maken veel kilometers op een dag. Bewegen is voor een paard ook noodzakelijk. Bij een stilstaand paard werkt het hoefmechanisme niet, wat dus betekend dat de doorbloeding erg slecht is, met alle gevolgen van dien. De meeste hoef en beenproblemen zijn te voorkomen met veel beweging!!
Waarom wordt er niet eens goed nagedacht over de huisvesting van paarden? Een paard is namelijk geen mens die 's nachts slaap, drie porties op een dag van een bordje eet, kleding nodig heeft om warm te blijven enz...

Ik ben zeer benieuwd wat jullie hier van vinden. Wanneer je dit onzin vindt zou ik het leuk vinden als je het kan onderbouwen Haha!

Groeten Alline

Jantien

Re: Paarden op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 21:57

Alline schreef:
Bij alle dieren proberen we zoveel mogelijk de natuur na te bootsen qua huisvesting, maar waarom niet bij paarden?

Ahem,
ik vraag me even af waarop je deze uitspraak baseert.
Wel eens bedacht hoe het/de gemiddelde varken, kip of koe, gehouden wordt?

Om over de gezellige dieren nog maar niet te spreken. De eeuwige kanarie in z'n kooitje, de kat die nooit het 2-kamerappartement af komt, of de hond (solitair gehouden) die het moet doen met 2x 10 minuten wandelen op een dag.
Bovendien komt er ook nog de vraag aan bod of de dieren nog wel zo dicht bij de natuur staan als wij denken dat ze doen.

Wanneer je naar dierentuinen of natuurparken gaat kijken, die komen een heel eind dichter bij het nabootsen van de natuurlijke habitat van een dier.
Maar dat is maar een klein percentage van de in NL gehouden dieren.

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 22:14

Tegenwoordig kunnen niet alle paarden meer buiten staan!
Sommige moeten wedstrijd prestaties leveren en ja de energie aan warmte stoken in de wei zal niet goed zijn voor hun prestaties.
En ja een paard met wintervacht zal het nooit lang volhouden tegenover een paard dat netjes geschoren word.
De dieren hebben tegenwoordig gewoon net dat beetje extra nodig dus een stal.
Mijn paard staat dan toevallig wel 24/7 buiten maar heeft nu ook overhoef terwijl hij altijd buiten heeft gestaan (wel met dek)
Dus ja beenproblemen kunnen ook wel onstaan terwijl ze niet op stal staan.
En de natuur zal je never nooit kunnen nabootsen in een paardenweide!!
Hier groeien bepaalde kruiden enzovoords niet waar een wild paard van in leven blijft.
Dus ja paarden in het wild en "huis' paarden vind ik totaal niet met elkaar te vergelijken.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 22:49

Mijn paard staat elke winter meerdere uren van de dag op stal. Nadat ik onderstaand boek heb gelezen Koe , heb ik moeten inzien dat ik hier echt verandering in moet brengen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 07:06

opala schreef:
Mijn paard staat elke winter meerdere uren van de dag op stal. Nadat ik onderstaand boek heb gelezen Koe , heb ik moeten inzien dat ik hier echt verandering in moet brengen.

opala, ik heb dit boek gelezen en ook de eerste uitgave ervan 15 jaar geleden. mijn paarden staan zoveel mogelijk buiten, dwz in de zomer 24/7 op het land en in de winter s'nachts op stal en overdag in de paddock.

ze dragen meestal geen dekens, behalve bij heel slecht weer (regendekens) en als ze ziek zijn.

het zal voor veel paardenhouders moeilijk zijn hun paarden echt 100 % volgens de ideen van dit boek te huisvesten omdat ze aangewezen zijn op pensionsstalling of maneges.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 09:41

Ik sluit me helmaal bij Jantien aan.
En dan nog iets. Als alle paarden van een pensionstal of manege de hele dag los zouden lopen (zoals in een natuurlijke kudde) zouden er ook veel onderlinge vechtpartijen zijn. En dus veel paarden met verwondingen, waar je dan niet meer op zou kunnen rijden. Stel je hebt een redelijk onderdanig paard, en iedere keer als je op stal komt, heeft een dominanter paard jouw paard klappen gegeven. Zou je dan denken: leuk dat ie zo natuurlijk mogelijk leeft, of baal je dan dat je niet kunt rijden en er weer eens een dierenarts langs moet komen?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 10:01

Mijn veulen staat 24/7 op de wei in een redelijk grote kudde met veulens, enters, twenters, volwassenen, ed. en er is tot nu toe nog geen één vechtpartij geweest.
Mijn ruin (14 jr) is helemaal positief veranderd sinds ik op stallen sta waar hij overdag zoveel mogelijk buiten staat.
Ook geen vechtpartijen of verwondingen, niks.
Héél soms komt het voor dat een paard echt niet met een ander op kan schieten maar dat heb ik maar weinig gezien.

Ik denk zelf eerder dat het makkelijk is om een paard op stal te zetten om de volgende redenen:
Het is makkelijk, want hij is "pakklaar" en redelijk schoon, hij staat dichtbij (dus niet eerst 2 ha weiland afstruinen), hij krijgt op stal minder wintervacht, hij is (zeker als de stal warm is) niet al te koud, veel mensen hebben niet genoeg weiland om daar continu een (of meer) kudde paarden op te laten rouleren, dan gaat de hele wei stuk; een stal kost dus minder ruimte.

Waarom we dus de natuur niet nabootsen en de paarden op de wei zetten is grotendeels voor ons eigen gemak en ook omdat hier nou eenmaal niet genoeg ruimte is om de paarden 24/7 op de wei te zetten.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 12:45

Jantien schreef:
Bij alle dieren proberen we zoveel mogelijk de natuur na te bootsen qua huisvesting, maar waarom niet bij paarden?

Ahem,
ik vraag me even af waarop je deze uitspraak baseert.
Wel eens bedacht hoe het/de gemiddelde varken, kip of koe, gehouden wordt?

Om over de gezellige dieren nog maar niet te spreken. De eeuwige kanarie in z'n kooitje, de kat die nooit het 2-kamerappartement af komt, of de hond (solitair gehouden) die het moet doen met 2x 10 minuten wandelen op een dag.
Bovendien komt er ook nog de vraag aan bod of de dieren nog wel zo dicht bij de natuur staan als wij denken dat ze doen.

Wanneer je naar dierentuinen of natuurparken gaat kijken, die komen een heel eind dichter bij het nabootsen van de natuurlijke habitat van een dier.
Maar dat is maar een klein percentage van de in NL gehouden dieren.

Maar honden die de hele dag in een kennel zitten, of katten die niet naar buiten komen vinden we toch ook zielig en weten we toch ook dat dat niet goed is voor het dier?
Waarom vinden we het dan bij paarden normaal dat ze dag en nacht in een klein hokje met tralies zitten?

En tuurlijk kunnen we het nooit zo krijgen als in de natuur, maar als je bijvoorbeeld een loopstal hebt is dat al een hele verbetering Haha! En vaak is dat voor veel mensen wel te realiseren, gewoon de boxen eruit.

En het is onzin dat paarden in een kudde steeds ruzie maken. Als het een vaste kudde is weet elk paard zijn plaats en is er niets tot zeer weinig aan de hand.

meloveshein schreef:
Dus ja paarden in het wild en "huis' paarden vind ik totaal niet met elkaar te vergelijken

Maar waarom moet het dan zo tegenstrijdig? Het is gewoon niet goed voor een paard om stil te staan omdat dan het hoefmechanisme niet werkt. Is dat dan niet belangrijk dan?

Groeten Alline

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 13:40

Ik ben het met je eens dat een paard niet 24 uur op stal gehouden moet en kan worden. En, met alle respect, ik denk dat heel veel mensen dat duvels goed weten, en hun best doen dit ook te bereiken.

Helaas zijn er veel stallen waar de paarden 's winters niet de wei in mogen of kunnen (omdat ze op de vette klei domweg zouden verzuipen in die wei is 1 goede reden, en denk je dat een paard het lekker vind 8 uur in de bagger te staan??) en meestal is er dan wel een mogelijkheid het paard dagelijks in een trianingsmolen te zetten, of in ieder geval een paar uurtjes in bak of paddock.

Maar wat jij wilt, een paard in z'n natuurlijke omgeving houden, kan niet. Dan moet je 30-40 ha weiland tot je beschikking hebben voor een kudde paarden van een paard of 10 hooguit. Die 30-40 ha weiland moet dan ook nog eens onbemest zijn, er moeten schuilplaatsen zijn (overhangende bomen, overhangende rotsen) en er moet schoon water zijn (beekjes, meer), ook als het een droge zomer is.

[En als je echt naar 'in het wild' levende paarden kijkt, moet je er rekening mee houden dat 's winters alsnog minimaal 20% van de kudde overlijdt wegens te weinig eten, ziekten, worminfecties. Zomers zullen ze geplaagd worden door vliegen, teken, horzels en andere opvreters... Oooh, zó natuurlijk was ook zeker niet de bedoeling?]

Maar even terug: een paard 'natuurlijk' houden betekend veel, heel veel weiland/terrein met voldoende natuurlijke schuilmogelijkheden, en minstens 1 plek die altijd droog is waarop een paard kan liggen. Liefst minstens 2, want de dominanten in de kudde zullen niet toestaan dat de lageren in rang daar óók liggen.
Ook een paard dat gewend is om 24 uur per dag buiten te staan (en onze moderne rijpaarden zijn er in ieder NIET op gefokt) zoekt beschutting als het kou is en regent. Die moet er dus wel zijn. Er hoeveel weilanden in Nederland hebben rondom een boomsingel die 's winters beschutting geeft en 's zomers schaduw?

Samenvattend: de meeste paardeneigenaren zouden volgens mij heus wel willen, maar worden beperkt in wat mag op hun pensionstal, en als ze hun paarden aan huis hebben, in de hoeveelheid of soort grond die ze hebben.
En er alleen maar even een open loopstal van maken: zo simpel is het niet: ik heb de ervaring dat de lageren in rang er domweg niet in mogen, en als je minder dan een halve hectare per paard wei hebt wordt je land dusdanig kapot gelopen dat je er zomers niet veel meer aan hebt.

LaTroelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:23

Ik probeer wel alle paarden iedere dag buiten te zetten, helaas zitten wij hier op een heerlijke kleigrond wat betekend dat als het erreg nat is de paarden vastlopen in de modder, het risico dat ze gezellig aan de kletter gaan en ten val komen is me dan ook te groot.
Je land ziet er dan ook zo uit Afbeelding
Het is toch de bedoeling dat je zomers ook wat aan je land hebt.....
Zelfs al zouden we hier 10ha grond hebben kunnen ze met erge regen niet naar buiten!
De drachtige merrie (te dik om te gaan kletteren.... Knipoog )gaat wel het land op, maar de rijpaarden (van anderen) alleen als het echt kan.

Om toch te zorgen dat de paarden lekker hun gang kunnen gaan gaan we ook paddocks (met bestrating) aan de stal maken, daar hangt ook wel weer een prijskaartje aan..... je kan wel het allerbeste voor je paard willen, je moet het ook nog kunnen betalen.
(voor mij geen probleem want ze staan thuis)
Er komt ook een loopstal voor meerdere paarden (de shets enz), maar dan moeten ze wel bij elkaar kunnen staan.
Ook de stapmolen gaat er komen, zodat ze in ieder geval 2 keer per dag bezig zijn (ervan uit gaande dat iedereen ook iedere dag zijn paard komt doen.....)
Nu heb ik hier 1 paddock, straks nog (minimaal) 1 erbij, maar als het net als nu vriest dat het kraakt is ook de paddock (met zand) bevroren, en weer geld als een paard een beetje jolig doet en zichzelf verwond word je daar als eigenaar ook niet vrolijk van.

Dus; als het kan NAAR BUITEN!!!!! liefst de hele dag....

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:24

Je hebt zeker gelijk een paard zoveel mogelijk buiten al dan niet op het gras is het beste. Ik zou dit ook graag willen maar hier in de buurt tref je nergens een stal waar ze op de weide kunnen in de winter zelfs een uurtje paddock is bijna nergens mogelijk. Sta nu op een stal waar ze overdags een paar uurtjes in een paddock staan. Helaas hoorde ik net dat als er meer bij komen dat dat ook over is. Ben nu in een half jaar tijd voor de 3e keer verhuist om haar meer beweging te gunnen. Nu waarschijnlijk volgende winter weer verhuizen als ze weer op stal komt te staan als dat door gaat. Waar na toe zou het niet weten??? Heb alles hier in de omgeving al afgestruind. Zo'n stal vind ik niet meer en zal mij dan ook knap schuldig voelen als ik haar die paar uurtjes paddock niet meer kan bieden en het weer 22/7 stal word. Maar ja dan verkopen?

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:28

Alline schreef:
Waarom vinden we het dan bij paarden normaal dat ze dag en nacht in een klein hokje met tralies zitten?

Ik zeg nergens dat ik het normaal vind om een paard 24/7 op stal te laten staan. Sterker nog, ik vind dat er veel maneges/pensionstallingen zijn die heel grote overeenkomsten met de bio-industrie hebben.
Daarnaast vind ik alleen dat je uitspraak niet klopt.

Citaat:
Maar waarom moet het dan zo tegenstrijdig? Het is gewoon niet goed voor een paard om stil te staan omdat dan het hoefmechanisme niet werkt. Is dat dan niet belangrijk dan?

Ik denk dat het behoorlijk kortzichtig is om te denken dat een mindere werking van het hoefmechanisme het grootste probleem is van een paard dat altijd op stal staat.
Maar als je deze discussie bedoeld hebt om over hoefmechanismen ed te laten gaan, dan ben ik snel weg.

Het is in NL redelijk duidelijk. Zolang er compromissen gemaakt moeten worden over hoe de beschikbare ruimte te gebruiken is, zullen dieren altijd aan het kortste eind trekken.
Het gehouden dier staat altijd in dienst van de mens, dus de mens komt altijd nog op de eerste plaats. Als je daar geen trek in hebt, dan moet je geen paard(en) willen houden.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:45

Ik zie, dat er veel van jullie in het midden van het land wonen. Daar kan ik me voorstellen dat er door ruimte gebrek de weilanden er verschrikkelijk uitzien. teveel paarden, te weinig grond. Verhuizen is een mooie optie. Veel grond, veel rust, genoeg ruimte om te rijden. Haha!

Hier komen de paarden IEDERE dag minstens 4uur naar buiten. Dit is dan als het bagger weer is. De winterdagen gaan ze van 9 tot 5-6 naar buiten. (dit zijn ook de wedstrijdpaarden) Bij ons ziet de wei er bij de ingang ook slecht uit. maar de rest gaat goed.

Ik ben van mening dat je het niet kan maken om je paard 22/7 binnen te houden en dan alleen een uurtje rijden of stapmolen. Dit is lichamelijk niet goed,maar geestelijk al helemaal niet.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:47

Ik weet het niet hoor..... of die paarden van ons nou wel zo op dat "natuurlijke" zitten te wachten.

OK, een paard 23 uur per etmaal op stal vind ik niet kunnen, maar je kunt het ook overdrijven. Als het echt zo heerlijk is daar buiten in de vrije natuur....... waarom zijn wij mensen dan ooit huizen gaan bouwen Verward

Mijn paardjes staan het liefste buiten.......... BEHALVE als het regent...... of donker wordt...... of de wind te guur is....... of het gras niet meer lekker is.... etc etc etc .....

Paarden....... soms zijn het net mensen Tong uitsteken (of was het nou andersom?)

eleonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:26

Als ik dit zo lees voel ik mij knap schuldig,mijn paardje staat nu best lang op stal,ondanks dat hij dagelijks gereden wordt.
De grond buiten is knetterhard op dit moment en durf hem daarom niet buiten te zetten en de binnenbak is constant bezet.
Dit zijn nou van die dingen waar ik erg van baal,maar kan er zo weinig aan doen.Ik heb vanmorgen al met hem rondgestapt buiten,dat is alles wat ik voor hem kan doen Verdrietig

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:37

eleonora schreef:
Als ik dit zo lees voel ik mij knap schuldig,mijn paardje staat nu best lang op stal,ondanks dat hij dagelijks gereden wordt.
De grond buiten is knetterhard op dit moment en durf hem daarom niet buiten te zetten en de binnenbak is constant bezet.
(

En hoe langer je hem binnnen houdt, hoe gekker dat ze gaan doen als ze weer buiten komen. Daardoor kom je in een vicieuze cirkel, want jij bent bang dat er buiten iets gebeurt als het zo hard is, dus hou je ze binnen.

Veel mensen houden de paarden in de wintermaanden zoveel binnen, dat als ze weer naar buiten mogen, ze zo gek doen, dat er direct blessures zijn.

Als je bang bent dat hij gek gaat doen, dan longeer je hem eerst 5min, laat hem 10min. afkoelen en zet hem dan buiten.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 18:40

Sosha schreef:
Ik weet het niet hoor..... of die paarden van ons nou wel zo op dat "natuurlijke" zitten te wachten.

OK, een paard 23 uur per etmaal op stal vind ik niet kunnen, maar je kunt het ook overdrijven. Als het echt zo heerlijk is daar buiten in de vrije natuur....... waarom zijn wij mensen dan ooit huizen gaan bouwen Verward

Mijn paardjes staan het liefste buiten.......... BEHALVE als het regent...... of donker wordt...... of de wind te guur is....... of het gras niet meer lekker is.... etc etc etc .....

Paarden....... soms zijn het net mensen Tong uitsteken (of was het nou andersom?)

Heb je ooit een paard een box zien bouwen :S Tong uitsteken

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 18:56

ik vind ook dat paarden buiten horen,
maar veel mensen kiezen ervoor, vanwege het gemak en omdat het goedkoper is, paarden op stal te zetten.

Een paard wat zn hele leven gewend is op stal te staan, zal heel zielig kijken Knipoog als ie buiten moet blijven staan,

maar natuurlijk is de hele dag binnen staan hartstikke geestdodend, saai en vrijheidsbeperkend voor zo'n paard.
Het is maar goed dat onze paarden zoveel van ons pikken, als ze mij in de wc hadden opgesloten had ik de boel allang afgebroken.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 19:02

Alline schreef:
Heb je ooit een paard een box zien bouwen :S Tong uitsteken

Nee...... maar wel heel hard er in zien rennen Tong uitsteken

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 19:10

missnynke schreef:
maar veel mensen kiezen ervoor, vanwege het gemak en omdat het goedkoper is, paarden op stal te zetten.

Ahem...... als ik mijn paarden buiten heb staan hoef ik de stallen niet uit te mesten..... ze minder vaak te voeren...... verbruik ook nog eens veel minder strooisel en voer....

Leg mij ff uit wat er goedkoper en makkelijker aan op stal zetten is Cool Want mij kost het alleen maar meer werk en heel veel meer geld.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 19:58

In de zomer is het geen probleem om de paarden hier buiten te zetten. Maar zo als nu in de winter en met veel regen kunnen ze zonder gevaar voor hun leven niet de wei op.Gelukkig is sinds enkele weken onze nieuwe bak klaar dus kunne ze een paar uur per dag naar buiten met redelijk droge voeten.
Ja ik denk dat veel eigenaren hun dieren meer naar buiten zouden willen doen,maar in ons natte klimaat gaat dat niet.
Als je toch je dieren naar buiten doet op te nat land kun je op de lange duur hoefproblemen krijgen om van andere blessuren maar niet te sprken.
Eind vorig jaar moesten ze nog een paard laten inslapen omdat ie zo diep in de bagger was gezakt dat ze hem eruit moesten trekken.
Eindresultaat ;kruisverlamming.
Dat wil geen enkele paardeneigenaar en daarom kies je vaak het beste van de twee slechtste. In die geval 'de stal'

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 08:00

Sosha schreef:
missnynke schreef:

Ahem...... als ik mijn paarden buiten heb staan hoef ik de stallen niet uit te mesten..... ze minder vaak te voeren...... verbruik ook nog eens veel minder strooisel en voer....

Leg mij ff uit wat er goedkoper en makkelijker aan op stal zetten is Cool Want mij kost het alleen maar meer werk en heel veel meer geld.

in de randstad hebben pensionstallingen soms heel weinig land, en willen/kunnen er niet meer bijkopen. in de stal met een deken op blijven de paarden mooi schoon, en ze hoeven er ook niet steeds mee heen en weer te slepen. voeren gaat swinters op stal makkelijker ed.

Jael

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:44

eleonora schreef:
Dit zijn nou van die dingen waar ik erg van baal,maar kan er zo weinig aan doen.Ik heb vanmorgen al met hem rondgestapt buiten,dat is alles wat ik voor hem kan doen Verdrietig

sorry hoor maar een paard kan ook zelf nog uitkijken als ' ie buiten aan het rennen gaat! Doe hem anders peesbeschermers om als je dat prettiger vind, maar dan kan 'ie tenminste wel naar buiten.

Jael

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:55

mijn paard staat altijd buiten. ' sWinters is ze ook het grote deel geschoren met een goede deken op gaat dat super. Je paard is zo een stuk gelukkiger en het is tevens ook veel gemakkelijker. Je hoeft niet stipt te voeren want ze kunnen altijd wat bijelkaar scharrelen. Nu met deze sneeuw kunnen ze in een container maar ze staan gewoon buiten. Tevens is ze (laat ik het afkloppen) bijna nooit ziek. Terwijl ze dat vroeger toen ze ' s nachts op stal stond en overdag in de paddock minimaal 1x per maand was.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:22

Ik vind dit altijd zo'n lastige discussie! Op mijn vorige stal gingen de paarden iedere dag naar buiten, weer of geen weer. Ik had hiervoor gekozen omdat mijn paard het gewoon lekker vindt buiten. Hier ben ik toch van teruggekomen. 's Zomers is het een grote woestijn en staat er alleen in de lente af en toe een grasspriet. 's Winters staan ze met 13 paarden op een halve hectare zonder gras. Wat gebeurd er dan? Je raadt het al...ze vervelen zich te pletter en gaan elkaar plagen waardoor er veel blessures vallen. De laatste twee uur voordat ze naar binnen mochten, stonden ze met z'n 13en voor het hek te vechten. Dit was ik spuugzat want mijn paard heeft er een knieblessure aan over gehouden. Dan moet je paard dus helemaal binnen staan en dat is echt een ramp.

Ik ben verhuisd met mijn paard. 's Zomers staan ze de hele dag buiten maar 's winters dus niet want het is kleigrond en dus veel te soppig. Ze kunnen nu wel in een paddock. Wat nu wel jammer is, is dat het sneeuwt, en met ijzers is het ook eigenlijk niets, buiten. Al die klonten, daar voelen ze zich ook ongelukkig mee. Nu staat ze dus de laatste 2 dagen al 23 uur per dag op stal. Helaas...maar er komen weer betere tijden aan.