Losse/ holle wand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jellie

Losse/ holle wand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 09:13

Bij de vorige bakapbeurt kwam eruit dat Flanna losse/holle wand aan haar rechtervoorhoef heeft. Omdat het nog niet zo erg was vond de smid het niet noodzakelijk om haar nu deze x al op ijzers te zetten. Hij had gekeken en ze was daar niet gevoelig op. Volgende x wil hij kijken of ze wel of niet op ijzers moet.

Wat nu wel raar is ze loopt niet kreupel maar wel onregelmatig op haar rechtervoorbeen. Ik vraag me nu toch af of dit stiekum geen verband kan hebben. Het is eik alleen als er een ruiter op zit in draf.

Als iemand hier ervaring mee heeft of info dan lees ik het graag Ja

Naranga

Re: Losse/ holle wand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 11:13

zonder ruiter erop is ze wel regelmatig?
Als dat zo is zou ik eerst maar eens kijken of ze niet toevallig teugelkeupel is. Want als ze echt last van die hoef heeft moet ze ook los en in stap en galop onregelmatig/kreupel gaan

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 11:43

Teugelkreupel dacht iemand op stal ook aan. Alleen gisteren nog gekeken. Als we de teugels erbij hadden liep ze niet zuiver. Als ze ik de teugels liet vieren liep ze wel veel beter maar nog niet helemaal hoe het zijn moet. Zonder ruiter erop was ze wel regelmatig.. igg op het rechte stuk. Longeren hebben we niet gedaan.

Verder ben ik nog steeds geinteresseerd in ervaringen met losse/holle wand.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 13:27

Bedoel je dat de hoefwand losgelaten heeft? Zijn het echt flairs/brokkels of is het de hele hoefwand. Dan heeft ze dus een erg zwakke witte lijn. Heb je misschien een foto van de hoef?
IJzers raadt ik erg af omdat die het probleem alleen maar erger maken.
Kijk maar eens op www.hoefnatuurlijk.nl, daar staat erg veel informatie over hoeven en bekappen.

Groeten Alline

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 14:10

Bedankt voor je reactie Alline. Ik zet er zo foto (s) op, die hebben we zojuist gemaakt. Het is de buitenwand maar het brokkeld niet. Het is meer een groef en zit ook niet bij de witte lijn. Bedankt ook voor de link!!!

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 14:56

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn 2 foto's van de holte. Helaas had manlief te weinig geduld om te wachten met het nemen ervan totdat ik de hoef helemaal schoon had Rolleyes
Die holte hou ik op aanraden van de smid schon door hem leeg te maken met de hoefnagel zodat er zo min mogelijk bacterieen in kunnen komen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 17:18

Dit lijkt op een dubbele hoefwand. Die krijg je soms als het paard een trauma aan de hoefwand heeft gehad (bijv. door een steen).
Soms groeit het er uit, soms moet je de natuur een handje helpen. Ik laat dat aan je smid over Knipoog

Persoonlijk zou ik dit paard niet op een ijzer zetten, omdat een nagel daar in de buurt de boel alleen maar onrustiger zou maken.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 18:04

Weet jouw smid zeker dat het geen white-line disease is ?
voor info kijk op www.hoofcare.nl bij hoefproblemen

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 18:09

Jij dat wist hij zeker. Hij heeft me t verschil tussen die losse wand en WLD uitgelegd. Bedankt voor de link!

hector

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 18:52

mijn pony heeft ook losse wanden aan zijn voor voeten en hij was ook alleen tijdens het rijden onregelmatig. Ik denk dat het ermee te maken had dat hij dan op andere bodem liep. Mijn pony staat nu op ijzers en de losse gedeelten zijn helemaal weggesneden zodat de hoef weer kan herstellen.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 19:20

Het kan dus wel zo te zien aan jou stukje, dat ze er kreupel op lopen tijdens het rijden...
Is de kreupelheid direct overgegaan na het op ijzers zetten of ging daar een tijdje overheen, hector?

Ik heb net een mail gestuurd naar een smid van hoofcare. Hoop op een reactie...

hector

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:22

muppet was direct nadat de ijzers eronder gezet waren weer helemaal rad (na een dagje een beetje op eieren gelopen te hebben dan Haha! )

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 19:25

hector schreef:
muppet was direct nadat de ijzers eronder gezet waren weer helemaal rad (na een dagje een beetje op eieren gelopen te hebben dan Haha! )

Dat is bij jullie iig wel positief OK dan! Bedankt voor je reacties Knipoog

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:39

Het is dus niet zo lang geleden dat de hoefsmid geweest is bij deze foto? Waarom heeft hij niet gewoon een goede mustangroll gemaakt?
Volgens mij moet de hoefwand daar gewoon goed afgerond worden zodat het hele buitenste stuk de grond niet raakt.
Ik vindt het ook niet vreem dat hij hier gevoelig op loopt. Elke keer al hij zijn hoef neer zet wordt het losse deel een stukje opgelicht.
Normaals, ik zou er echt geen hoefijzers onder zetten. Hoefijzers halen misschien de pijn weg, maar het lost het probleem niet op. Het wordt er alleen maar erger door.
Misschien is er een natuurlijk bekapper in de buurt, die je helpen kan.

Groeten Alline

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 19:49

Deze foto is van vandaag. De smid is vorige week vrijdag geweest...
Zelf weet ik helaas zo weinig van hoeven. Ik weet niet wat een mustangroll is. Maar dat kom ik zo vast wel tegen op die site's Knipoog

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 22:38

vraag yuma eens hier op bokt, haar paard had hetzelfde, ze heeft er dus ervaring mee.
die van haar is weer genezen.

dit heeft toch echt aandacht nodig............

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 22:59

Jellie schreef:
Zelf weet ik helaas zo weinig van hoeven.

Lees onderstaand boek en je weet werkelijk alles over hoe een hoef functioneert. Machtig dat dit boek onlangs vertaald is.

Ook Jantien, moderator van dit forum, kan ik het van harte aanbevelen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 00:12

mooie scherpe foto's jellie.

ik vind het ook wat een typische 'kneuzing' in de hoef. ook enorm dik is die wand zeg? ik denk dat je beter een spuitje kunt kopen om het schoon te spuiten ipv peuteren. zo druk je altijd wat vuil vast.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 01:32

Jellie schreef:

Als iemand hier ervaring mee heeft of info dan lees ik het graag Ja

Ja hoor...als je even kijkt op www.hoefnatuurlijk.nl zie je dat dit een probleem is van de manier van bekappen zoals een hoefsmid doet.

Als je het niet zelf kan, er staat een lijst met natuurlijke bekappers op die site...laat er een goeie ronding op zetten zodat hier geen krachten meer op komen en het probleem is opgelost.

Ook op die site kan je een boek en dvd bestellen over deze manier van bekappen. Je kan er ook een cursus volgen, leer je een hoop van.

Het mank lopen is gemakkelijke verklaarbaar als je begrijpt dat de hoefwand op ongeveer de zelfde manier vastzit als je eigen nagels....en als die losscheuren....en als daar dan ook nog eens druk op komt....

Plezier met lezen,

Groeten Nick

Znoin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 02:41

Het boek Paardebenen van Evert Offereins is ook heel leerzaam. Hij heeft ruim 30 jaar ervaring als paardendierenarts en beantwoordt ook medische vragen in het maandblad Bit. Ik heb het boek er even voor je bij gepakt en zal een deel citeren:

"De holle wand:
De holle wand is een onderbreking van de verbinding tussen de hoornlagen en is vaak het gevolg van slecht hoefonderhoud. Meestal geeft dit geen problemen. Totale verwijdering van de losse hoornwanddelen, goed uitvlakken naar de gezonde omgeving en goed beslag leiden in het algemeen tot herstel zonder complicaties."

De losse wand:
de losse wand is een ernstigere aandoening. Hierbij heeft de wand losgelaten vd onderliggende, levende lederhuid. Meestal treedt deze kwaal op ih verloop van en als complicatie bij hoefbevangenheid. Door trombosevorming en ontsteking sterft de levende lederhuid ter plaatse af, waarmee de verbinding tussen hoornwand en lederhuid verbroken wordt. Wisselende kreupelheid is het gevolg. Ook kroonrandbeschadiging kan een oorzaak zijn van de losse wand, evenals pododermatitis. Totaal openleggen, tot bloedens toe, goed uitvlakken, correcte verbandbehandelingen en correct hoefbeslag zijn de therapeutische mogelijkheden om de losse wand te doen genezen. Totale genezing vergt meestal veel tijd."

Znoin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 03:13

Voor de duidelijkheid heb ik ook even opgezocht wat pododermatitis is!
Hier citeer ik weer uit het boek van Offereins:

"Lederhuidontsteking (pododermatitis)
.... De klassieke symptomen van een ontsteking, te weten roodheid, zwelling, temperatuurverhoging, pijnlijkheid en verminderde functie, zijn bij pododermatitis bij het paard niet altijd duidelijk zicht- en voelbaar, omdat het proces zich binnen in de hoornschoen afspeelt. .... Vaak wordt gedacht dat dergelijke ontstekingen ontstaan door het stappen in een scherp voorwerp (nageltred of vernageling). Dit is maar zelden het geval. Bijna altijd is de oorzaak opkruipend vuil of steentjes in de niet vaste witte lijn (dit is de verbinding tussen wandhoorn en zoolhoorn.) Een vd oorzaken is ook via de bloedcirculatie, zoals oa ggebeurt bij hoefbevangenheid. Het betreft dan meestal toxische stoffen ih bloed. Als zo'n ontsteking oppervlakkig is en gemakkelijk een uitweg naar buiten (naar onderen) kan vinden, is er van kreupelheid geen of nauwelijks sprake, of van korte duur. ....... Het is duidelijk gebleken dat op stallen waar turf, erg fijne houtkrullen of houtzaagsel worden gebruikt pododermatitis veel vaker voorkomt dan op stallen waar stro wordt toegepast als strooisel. ....... Vochtig zaagsel en turf plakken ad zool en worden ingestampt id zachte en poreuze hoorn vd witte lijn. Daardoor raakt de lederhuid ontstoken en de ontsteking kan dan geen weg naar onderen vinden. Deze breidt zich dan uit naar de dieper en hoger gelegen zachte delen vd hoornschoen. De keupelheid kan wisselen van duur en ernstigheid. Uiteindelijk vindt zo'n ontsteking pas na maanden een uitweg, of naar onderen of naar de kroonrand. Intussen is de patient door leek, hoefsmid en dierenarts verdacht van hoefbevangenheid, hoefkatrol, of pees- of peesschedeontsteking en onterecht behandeld met antiflogistische smeersels of, erger nog, met antibiotica. ........ Het is bebleken dat er een individuele gevoeligheid voor pododermatitis bestaat. Het is waarschijnlijk dat erfelijk verkregen inferieure hoornkwaliteit, met name ter plaatse vd witte lijn, meer kans biedt voor indringers. Pododermatitis is lang niet altijd een spoedgeval, maar een verwaarloosde 'podo' kan tot ernstige complicaties leiden, zoals een losse wand, hoornzuil, ostitis vh hoefbeen en lederhuidprolaps."

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 11:55

Ach gut nooit leuk als er iets met je paardje is Ach gut

Zoals ik ook al eerder in tinkerpraat zei, lijkt mij ijzers niet de oplossing . Aangezien je daarmee het probleem niet oplost en het dan zowiezo alleen een oplapmiddel is en de ijzers oefenen een grotere druk uit wat e.e.a. nog meer kan verslechteren (heb dat al vaker meegemaakt --> ijzers zouden dé oplossing zijn en later werd het probleem alleen maar erger en erger Verdrietig ).

Met het peuteren zou je best wat gevoeligheid gecreeerd kunnen hebben Ja en wellicht is inderdaad uitspoelen een betere optie (kan ook gewoon met tuinslang/ sproeikop)
Maar je voelt geen warme hoef Verward dan is het ook maar de vraag of dit losse stuk de oorzaak is Knipoog want meestal voel je dan toch ook wel warmte aan de hoef.

Vind het wel raar dat de smid niet meer gedaan heeft aan dat stuk en als advies ijzers geeft Verward. Wat anders vijlen e.d. kan veel verlichting geven... maarja ze was er volgens smid niet gevoelig op dus wellicht dat hij daarom niks extra's gedaan heeft
--> wellicht kan een second opinion van een andere smid wat meer duidelijkheid geven Knipoog Dit zou ik in ieder geval als eerste doen om e.e.a. mbt tot die losse wand uit te sluiten of te bevestigen.

Maar je geeft zelf ook aan dat het uit de schouder lijkt te komen en ze doet het alleen onder de man en pas duidelijk zichtbaar in draf, dan kan de oorzaak ook heel ergens anders liggen en zou ik er een fysio naar laten kijken Ja
Natuurlijk is het daarbij van belang dat de smid al aangegeven heeft dat het niet aan de wand kan liggen, want anders kun je wellicht het beste eerst de genezing van de wand afwachten voor je er een fysio naar laat kijken.
En voor o.a. teugelkreupelheid --> kijk eens op www.hoefkatrol.com Knipoog

Misschien staat het wel met elkaar in verband, maar misschien heeft het ene toch wel helemaal niets met het andere te maken Knipoog
Zou in ieder geval ook bovenstaande geciteerde ook goed in mijn achterhoofd houden Ja

Succes ermee Ach gut .

hector

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:23

Alline schreef:
Normaals, ik zou er echt geen hoefijzers onder zetten. Hoefijzers halen misschien de pijn weg, maar het lost het probleem niet op. Het wordt er alleen maar erger door.

ik vind het wel een beetje kort door de bocht om de juistheid van de kennis van vele hoefsmeden en dierenartsen in twijfel te trekken door te beweren dat hoefijzers de kwaal alleen maar kunnen verergeren. Mijn hoefsmid beweert goede resultaten geboekt te hebben door het gebruik van ijzers bij een losse wand en waarom zou dit niet waar kunnen zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 19:05

hector schreef:
ik vind het wel een beetje kort door de bocht om de juistheid van de kennis van vele hoefsmeden en dierenartsen in twijfel te trekken
Deze mensen geven door wat ze geleerd hebben. Kennis is geen vaststaande materie maar is onderhevig aan vernieuwingen. Niet elke smid en DA staat hiervoor open (zie onderschrift) Knipoog

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 20:41

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties!!! OK dan!

De pensionhouder heeft vandaag de hoef van Flan onderzocht en ook hij zegt dat deze losse wand iig niet de oorzaak van het onregelmatig lopen van Flan kan zijn.

Grid, de smid heeft wel een test gedaan met een of andere tang maar daar reageerde ze totaal niet op. Bedankt ook voor de link!

Znoin, erg bedankt voor de lap tekst die je geciteerd hebt. OK dan! Dat boek lijkt me ook wel erg leerzaam. Omdat het bij ons nooit aan de orde geweest is heb ik me nooit in hoeven verdiept. Niet zo slim achteraf Gestoord

Ik heb helaas nog geen reactie op mijn vraag aan hoofcare.. maar geduld is natuurlijk een schone zaak Knipoog