Mogelijk luis, welke shampoo??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alayda

Mogelijk luis, welke shampoo??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 09:43

Een tijdje terug heb ik een vraag hier bij medisch gezet over mijn paard omdat ze zo erg schuurt. Een aantal van jullie noemden toen al de mogelijkheid van luizen..
Ik ben eens goed op onderzoek uitgeweest en het stikt van de witte puntjes (net zand) in de haar manen en staart...
Ik heb de DA gebeld en kan een middel ophalen wat uit de markt is maar waar ze nog wat van over hebben. Wat het precies is weet ik niet...
Nu is mijn vraag wat jullie gebruikt hebben bij luizen bij je paard??
Heb je heel je paard gewassen of alleen de plekken van de jeuk??
En hoevaak wassen?? Is 1x genoeg??

Alvast weer bedankt!!!

Cookies

Re: Mogelijk luis, welke shampoo??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 12:33

Vorig jaar hebben we luizenshampoo gehaalt bij de dierenwinkel. Was eigelijk voor honden maar werkte prima. Dit jaar had het oude paardje weer luis en was het te koud om te wassen. We waren bang dat ze een longontsteking zou oplopen en dan het loodje zou leggen. Dus hebben we spuitbussen gekocht tegen luis bij honden. Werkt ook goed de jeuk was snel over. Als het weer opknapt dan gaan we haar nog wel een keer wassen met luizenshampoo

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 16:45

Ook bij ons op stal hebben we shampoo voor honden gebruikt.
Luizenshampoo voor honden dan dus!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:22

Je zal dan waarschijnlijk Neocidol of Sebacil krijgen, (dat is idd uit de handel, helaas), is geen schampoo maar moet je oplossen en je paardje mee natsponzen.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:37

[quote="Alayda"]Ik ben eens goed op onderzoek uitgeweest en het stikt van de witte puntjes (net zand) in de haar manen en staart...quote]

is dit alles wat je gezien hebt of heb je ook daadwerkelijk beestjes zien kruipen.
het kunnen namelijk ook wat huidschilfers zijn .

iig zou ik als ik jou was eerst zeker willen weten of het luis is want is best een agressief middel om dat te gaan bestrijden.

en nog een handige tip mischien hoef je hem nu met deze kou niet te wasssen .

bij mijn oude pony gebruikte ik frontline vlooienspray (eigenlijk voor honden en katten ) dit spray je goed in en hoef je verder niet uit te spoelen en werkt perfect OK dan!

succes

Alayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 12:51

Ik heb geen beestjes zien lopen....

Op advies van mijn dierenarts ga haar nu de komende 4 weken 1x per week insprayen (gelukkig GEEN shampoo want dat zag ik niet zo zitten met dit koude weer..) met ant-luizen/mijten spul.

Wanneer dit niet helpt moeten we verder opzoek gaan...
Ik hoop er maar het beste van!!

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 10:32

Meavey schreef:
Je zal dan waarschijnlijk Neocidol of Sebacil krijgen, (dat is idd uit de handel, helaas), is geen schampoo maar moet je oplossen en je paardje mee natsponzen.

Neocidol of Sebacil lijkt me sterk, want dat is tegen schurft/ schimmel!!

????

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 11:11

Alayda schreef:
Ik heb geen beestjes zien lopen....

Op advies van mijn dierenarts ga haar nu de komende 4 weken 1x per week insprayen (gelukkig GEEN shampoo want dat zag ik niet zo zitten met dit koude weer..) met ant-luizen/mijten spul.

Wanneer dit niet helpt moeten we verder opzoek gaan...
Ik hoop er maar het beste van!!

Waarom laat je je dierenarts er niet even naar kijken.Straks is het heel iets anders en spuit je dat spul er voor niets op.Het is toch vergif wat je op je paard moeten spuiten.

kraamkliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 11:45

Laat eerst die dierenarts nu eens kijken wat het is!
Je kunt overal voor behandelen, maar het is zinloos, geldverspilling en belastend voor je paard als je zinloze maatregelen neemt.
Als je op de gegeven adviezen vertrouwt kan het zijn dat je over een tijdje al van alles gedaan hebt en het probleem misschien nog steeds (geheel) niet of niet geheel opgelost is!

Samsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 12:25

Als het luis is, is het heel makkelijk te zien. Je ziet ze ook daadwerkelijk kruipen. En witte puntjes zijn dan de eitjes. Wij gebruiken dan gewoon veeluispoeder. Gewoon helemaal inpoederen, beetje door de vacht smeren, je ziet de beestjes dan gewoon doodgaan dan gaan ze heel erg krieoelen (wordt je paard wel gek van!! Haha! maar daarna gaan ze echt dood! 3 weken daarna nog een keer inpoederen voor de eitjes...

En als het goed is heb je dan gelijk een ander paard, ze knappen er heel erg van op. Want als het luis is wat jou paard heeft, dan zijn ze vaak suf en hebben alleen maar zin op te schuren!

Maar toch als je het niet zeker weet even iemand inschakelen die er wel verstand van heeft.
Knipoog

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 14:15

SvenErik schreef:

????

Volgens mijn DA is Sebacil tegen de luis. Ik ben ook met een restje bezig geweest, want mijn shetje schuurde ook. Helaas waren er geen beestjes te zien, maar wel de eitjes... Na twee keer wassen was het al over. En als je alleen de aangeschuurde delen wast en meteen een dekentje erover doet (ze staat binnen), dan worden ze heus niet direct ziek.

Je kan Sebacil nog wel in Duitsland en België kopen, heb ik begrepen.

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 09:08

Mijn pony heeft het ook. IN haar manen. En het lijkt wel of het erger wordt als ze zich druk maakt! VOor zover ik heb bemerkt heeft ze geen jeuk. Van de zomer wil ik haar manen eens goed wassen, maar met dit weer vind ik het te koud.

Heb niet het idee dat het luis is, want er huppelt niets rond in haar manen. Het lijken mij gewoon huidschilfers, ze heeft er ook geen last van. Lijkt op een schrale huid bij mensen, van die kleine witte korreltjes die je zo wegveegt.

Ik zou ook eerst heeeel zeker weten dat het luis is o.i.d. voordat ik iets ging bestrijden wat misschien niet eens aanwezig is. Best heftig spul is dat natuurlijk.

Succes in ieder geval.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 23:51

SvenErik schreef:
Meavey schreef:

????

Sebacil en Neocidol zijn tegen mijten en luizen.
Ik heb het voor Pol gekregen en op mijn werk gebruiken we het ook tegen luizen en mijten (misschien ook wel voor schurft hoor maar dat hebben we nog niet gehad gelukkig).
Imaverol is voor schimmel....

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:54

Die van mij jeukt nderdaad ook af en toe...en nu begint ze ook aan haar staart.. Huilen . Maar het zijn van die huidschilfers, ik spuit er dan van dat anti-jeuk middel op (witte fles van de paardenwinkel en het ruikt naar spiritus geloof ik). Dat helpt wel (gelukkig).
en ik kam de manen en staart wat vaker uit, want volgens mij komt het doordat de haren als het ware "stikken".

Ik zou ook eerst wel zeker willen weten of het luis is voordat je met die chemische goedjes begint.
Succes

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:59

Citaat:

Ik heb ook sebacil gehad voor de luizen bij mijn fjord werkt prima.
Ik moest eigenlijk 2x wassen maar 1x is was al genoeg.

Ik had ook het laatste restje en heb nog wat staan...maar weet iemand hoelang dat houdbaar is?
Denk zelf dat het inmiddels al over tijd is. het is nu ong een jaar terug.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:42

Polly schreef:
Sebacil en Neocidol zijn tegen mijten en luizen.
Ik heb het voor Pol gekregen en op mijn werk gebruiken we het ook tegen luizen en mijten (misschien ook wel voor schurft hoor maar dat hebben we nog niet gehad gelukkig).
Imaverol is voor schimmel....

Schurft is hetzelfde als mijt. Haha!
Deze middelen zijn gewoon voor alle beestjes, schurft word veroorzaakt door schurftmijt.

Ookal is het over datum het blijft nog wel een paar jaar werken hoor, dus niet weggooien! Knipoog

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 18:10

Als je echt shampoo wil dan heeft de dierenarts Defencare shampoo (ook Defencare poeder, trouwens). Maar dan moet je waarschijnlijk na 10 dagen nog een keer wassen om de uit eitjes gekomen luizen weer te doden.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 13:08

Toen mijn shet luizen had kreeg ik Neocidol van de da,

ik heb daarmee gewassen en de luizen gingen weg..

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:19

Hmm weet je zeker dat het luis is? Charly heeft ook wel af en toe wat schilfertjes en witte dingetjes in zijn manen en staart, denk dat het gewoon soort van exceem is.. Wat mij trouwens wel opvalt, charly heeft het erger als ik bijv antiklit van een ander merk dan Canter, bij hem in zijn manen spuit..

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 16:20

Bij Pablo is vandaag ook schurft vastgesteld. En heb van de DA sebacil gekregen. En het was een nieuw flesje dus uit de handel komt mij vreemd voor.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 19:32

Ipsilonka schreef:
Bij Pablo is vandaag ook schurft vastgesteld. En heb van de DA sebacil gekregen. En het was een nieuw flesje dus uit de handel komt mij vreemd voor.

Je kan het nog wel bestellen in het buitenland maar mag officieel niet meer verkocht worden.
Dus je DA was illigaal bezig. Haha!
Heeft ie voor mij ook nog een flesje? Clown

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 23:10

Waar woon je in NH? Kun je het zelf halen bij hem Tong uitsteken

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 16:05

hhmmm, ik ging net ook maar eens goed inspecteren bij mijn paarden, want ook zij schuren nogal.
ik zag best veel beestjes lopen op de kaalgeschuurde plekken.
maar is het nu luis of schurft?
wie heeft er voor mij een fotootje van beide?

Kuhailan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 00:13

Als je je handen er goed doorheen haalt kruipen de luizen wrs ook op je handen. Ze zijn zo klein dat je ze moeilijk ziet.
Frontline voor honden bestrijdt ze zeer goed en is absoluut veilig omdat het alleen op koudbloedigen werkt en niet op warmbloedigen zoals mensen en paarden.
Bij wijze van zou je het kunnen drinken en er gebeurt niets.

Alayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 10:50

Ik heb van mijn DA ook Sebacil gekregen en heb haar nu 2x ermee ingespoten!
En moet zeggen dat ik al verschil zie!!
Ze moet nog 2 keer en dan hoop ik dat ze er van af is!