Staand castreren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arthorius

Staand castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 13:08

Hoi, wie heeft ervaring met het staand castreren van zijn paard.
I.v.m. het koude weer is het niet mogelijk om mijn paard op het land te laten castreren.

Ik sta op het punt om een afspraak te maken met een prive-
kliniek in Slootdorp.
Zij werken al jaren met dit systeem.
Ook weet ik de voor en tegens, maar ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

Graag jullie reacties,

Gr.Arthorius

piggeljay

Re: Staand castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:02

dat je naar een kliniek gaat is al heel goed.
bij bij zijn alle hengsten ( 7) liggend gecastreerd, maar dat is afhankelijk van de dierenarts waar hij de meeste ervaring mee heeft.
de rden dat mijn dierenarts het liggend doet is: 1. het paard is dusdanig verdooft dat hij zowiezo niet meer op zijn benen kan staan.
2. liggend kan je beter kijken wat je doet, en kan je ook de bloedaderen beter in de gaten houden.
maar net wat ik al eerder zei het ligt helemaal aan je dierenarts

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:21

heb het beide meegemaakt en ik ben eerlijk gezegd voor staand castreren..paard is veel minder lang suf..

de anderen moesten serieus recuperen van de volledige narcose, daarom neig ik naar het staand castreren, en tging ook stuk sneller.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:37

staand castreren heeft wel een groter risico
als er een (te groot) gaatje in het buikvlies komt kan het openscheuren (is ook moeilijker te zien als ie staat) en komen de darmen er uit en is het einde verhaal voor je paard
mijn castreur heeft het 20 jaar geleden (in z'n opleiding) 1 keer meegemaakt en heeft zich toen voorgenomen nooit meer een paard staande te castreren

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:49

Ik heb mijn paard vorig jaar staand laten castreren. De dierenarts had hier veel ervaring mee en het klusje was binnen 20 minuten geklaard. Op deze manier heb je minder kans op ontstekingen en worden ze alleen verdoofd dus problemen met narcose oid ondervindt je ook niet.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 01:38

Jaren geleden heb ik mijn paard ook staand laten castreren, Dat is heel goed bevallen. Ik denk dat je bij iedere methode wel een of meer gevallen hebt waarbij het mis gaat. Ik had voor staand gekozen omdat het me niet zo goed leek voor de rug van een paard om zo lang op die vreemde manier op zijn rug te liggen. Als het niet anders kan OK, maar niet voor castreren.

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:45

Staand castreren vormt een groter risico voor je paard dan liggend omdat het op een andere manier gedaan wordt. Bij een staande castratie blijft er een (tijdelijke) opening met de buik waardoor de darmen naar buiten kunnen komen. Ook is het veel moeilijker om steriel te werken omdat er tussen de achterbenen gewerkt moet worden.

Bij een liggende castratie is er geen open verbinding met de buikholte en is de kans dat de darmen eruit komen veel kleiner.
Een liggende castratie is ook in 20 minuten gebeurd!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:56

Ik zou kiezen voor liggend castreren. Dit kan ook prima in zijligging, dus je paard hoeft niet op z'n rug gedraaid te worden. Het verdoven en het weer bijkomen uit de narcose heb ik ook geen negatieve ervaringen mee.

Waarom wacht je niet een maandje tot het beter weer is?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 16:03

Ik ken 1 hengst die staand is gecastreerd, maar daar waren de aders niet goed afgeknepen, en is toen blijven lekken. Uiteindelijk alles wel goed gekomen.
En ik ken 2 hengsten die liggend zijn gecastreerd, en die beide het niet hebben gered... Hiervan is echter niet bewezen dat het door de narcose komt.

Denk dat het je eigen keuze is, maar als het mijn keus zou zijn, zou ik staand doen. Aangezien een narcose ALTIJD een risico blijft...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 17:57

Wendy_Kila schreef:
Denk dat het je eigen keuze is, maar als het mijn keus zou zijn, zou ik staand doen. Aangezien een narcose ALTIJD een risico blijft...

liggend kan ook zonder narcose Pling

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 17:59

Vast ketenen op de grond?? Sorry maar heb hier nog nooit van gehoord. Ben in Real life bij een liggende castratie geweest, en die hengst lag helemaal knock out op de tafel, met een beademings slang in zijn keel.

Maar leg eens uit?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:07

deze manier heb ik al vaak gezien
het paard verdoven totdat ie heel wiebelig op z'n benen staat
dan plaatselijk verdoven
dan laten liggen (op het gras)
1 achterbeen word vast gebonden
1 iemand gaat op z'n nek zitten zodat ie blijft liggen
dan de ingreep
het touw losmaken vaak blijven ze nog even liggen
en dan is het klaar

lisade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 15:16

ik ben voor staand castreren, het is veel makkelijker voor het paard omdat ze niet helemaal verdoofd worden en veel korter verdoofd worden.
verder kan het staand castreren ook gewoon in je eigen stal gebeuren, daat scheelt ook weer stress bij je paard waardoor het allemaal wat sneller geneest.

gr lisade

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:50

Ik zou mijn hengst altijd op een dierenkliniek laten castreren. Ik zou daarbij kiezen voor de laparoscopische methode, via de flank. Ik weet van een bokker (die hier helaas niet meer komt) dat ze haar paard staand heeft castreren en dat is ook heel goed bevallen.

Suusy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 22:29

Mijn paard heeft een tijdje in Utrecht gestaan en daar doen ze het ook. Ik ben zelf van mening dat het beter is voor je paard, omdat een narcose niet niks is voor een paard. Rome kwam er zelfs bijna niet meer uit en dat kan dus ook gebeuren. Bij staande narcose blijven ze bij maar worden gewoon heel suf. ze kunnen gelijk weer lopen en blijven of hun benen staan. Ik vind dat wel belangrijk. Nou moet ik ook zeggen dat je er wel van schrikt als je paardje stopt met ademhalen, dus daarom kies ik ook voor staande behandeling.

Humphrey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 10:15

Ik heb mijn haflinger een jaar of 5 geleden ook staand laten castreren. Mijn veearts was er voorstander van omdat hij naar eigen zeggen al redelijk wat ongelukken (met zowel de mensen als de paarden) had zien gebeuren met paarden die nog helemaal suf waren van de verdoving en nogal wankel op hun benen stonden. Het is mij heel goed bevallen, hij kreeg eerst een verdoving waarvan hij kalmeerde en dan nog eentje plaatselijk. Klus was geklaard in 20 min. en daarna was er geen enkel probleem.

jacobien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 11:19

Wij hebben onze hengst anderhalve maand geleden ook staand laten castreren, de dierenarts had hier heel veel ervaring mee.
Het is ons prima bevallen, geen complicaties, geen zwellingen e.d. Hij heeft er weinig last van gehad.

succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 12:44

Mijn voorkeur gaat naar liggend

Ik heb bij staand 2x meegemaakt dat de darmen eruit kwamen.
het komt zelden voor, maar dat 2x keer meemaken, is voor mij teveel om het nog staand te doen.
Al ken ik er daar ook meer dan genoeg van dat het wel oke ging, maar toch

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 01:57

unamie schreef:
deze manier heb ik al vaak gezien
het paard verdoven totdat ie heel wiebelig op z'n benen staat
dan plaatselijk verdoven
dan laten liggen (op het gras)
1 achterbeen word vast gebonden
1 iemand gaat op z'n nek zitten zodat ie blijft liggen
dan de ingreep
het touw losmaken vaak blijven ze nog even liggen
en dan is het klaar

zo is die van mij ook gecastreerd. Bij ons is de eerste spuit een spierverslapper geweest. Verder allemaal goed gegaan alleen wilde hij eigenwijs niet op zijn rechterzijde gaan liggen dus kwam hij op de linkerzijde terecht, daar zat nou net zijn infuus.... Verder zou ik het volgende keer zeker weer zo doen.

ijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:42

even vraagje,wat kost dat nou?om je hengst te laten casteren Bloos

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 15:09

Ik was iets van 150 euro kwijt inclusief nazorg ed volgens mij. Dat is dan liggend in de wei gebeurd.

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:16

Cassidy schreef:
Ik zou mijn hengst altijd op een dierenkliniek laten castreren. Ik zou daarbij kiezen voor de laparoscopische methode, via de flank. Ik weet van een bokker (die hier helaas niet meer komt) dat ze haar paard staand heeft castreren en dat is ook heel goed bevallen.

Een paard laparoscopisch castreren zou ik alleen doen bij een klophengst. Er bestaat namelijk een kans dat de castratie niet lukt en dat de testikels toch nog hormonen produceren waardoor het paard hengstengedrag vertoont.
Als dat zo is moet hij alsnog liggend worden gecastreerd. Bovendien is het veel duurder

Als je je paard op een kliniek (dus liggend) laat castreren is het veilig en is de kans op complicaties (nabloeden, ontsteking ed) het kleinst

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 13:04

Mijn beide paarden zijn staand gecastreerd en dat is goed verlopen.
Voor de veearts goed en wel weg was stonden ze alweer rustig hooi te eten.

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 13:09

Staand castreren zoals de veearts bij je thuis doet is iets heel anders dan staand laparoscopisch castreren. bij een laparoscopische castratie worden er 3 kleine gaatjes in zijn flanken gemaakt en een camera naar binnen gebracht en andere instrumenten. In de buik wordt dan de zaadstreng afgebonden. De testikels worden er dus niet uitgehaald.

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 14:38

ik ga volgende week naar een man die heel vaak paarden castreerd.
Die doet dat ook staand eerst verdoofd hij ze gewoon en dan in de ballen (dat is het ergste moment) en dan doet hij de ingreep en is het klaar.duurt 20 minuutjes en kost 30 euro.