Iemand ervaring met Equest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charly

Iemand ervaring met Equest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 22:45

Ik moet van mijn DA mijn pony, omdat hij last had van wormen, volgende week een equest geven. Nou kreeg ik laatst een pb van iemand hier, en die vertelde, dat zij slechte ervaringen heeft gehad met Equest.. Wat er precies was, weet ik niet meer.. Maar hij had moeite met blijven staan oid.... Hebben meer mensen hier last van gehad...? Zo,ja, wat zouden jullie me dan aanraden?

Huisvrouw

Re: Iemand ervaring met Equest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 23:08

Mijn paard heeft ook Equest gehad omdat op mijn vorige stal een paard ontdekt was met lintworm. Ik heb niks vreemds gemerkt aan mijn paard....vond het alleen heel duur!

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 23:10

Huisvrouw schreef:
Mijn paard heeft ook Equest gehad omdat op mijn vorige stal een paard ontdekt was met lintworm. Ik heb niks vreemds gemerkt aan mijn paard....vond het alleen heel duur!

dat vind ik niet erg, als ik met een dure wormenkuur de wormen kan verwijderen doe ik dat graag!.. maar hoorde iemand over een paard dat niet goed kon blijven staan enzo...

Veteris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 23:21

hoi,

ik heb de paarden bij ons op stal laatst nog allemaal ontwormt met equest en niks aan de hand. kan misschien een allergische reactie zijn ofzo? ik zal eens in de bijsluiter kijken of daar iets in staat (als ik die tenminste nog ergens kan vinden)

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 23:33

sponsje83 schreef:
hoi,

ik heb de paarden bij ons op stal laatst nog allemaal ontwormt met equest en niks aan de hand. kan misschien een allergische reactie zijn ofzo? ik zal eens in de bijsluiter kijken of daar iets in staat (als ik die tenminste nog ergens kan vinden)

Je hoeft het niet speciaal te gaan zoeken hoor Haha!... Ik koop hem van de week ff.. lees ik het ff goed door wat er staat Lachen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 05:38

Ik ontworm zelfs de drachtige merries met Equest. Geen probleem hoor!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 07:00

drachtige merrie's ontwormen met equest schijnt helemaal Not Done te zijn. Ik had er toen nog een stuk of wat liggen en meldde terloops even aan de dierenarts dat ik ze ermee zou ontwormen, toen keek ze me aan of ze water zag branden en vroeg of het verder wel goed ging. Drachtige merries kan je niet zomaar met alles ontwormen, ik haal de wormenkuren altijd bij de DA en meld er duidelijk bij dat het voor een drachtige muts is, als een wormenkuur te gebruiken is voor drachtige merries staat dat er altijd heel duidelijk op. Equest mag je ook niet geven onder een bepaalde leeftijd, dus als ze ongeboren zijn lijkt het me helemaal niet gezond.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 07:29

Dat is inmiddels achterhaald. Het was idd zo dat je Equest niet aan drachtige merries moest geven en in de bijsluiter stond toen iets van "overleg met je DA voordat je dit aan je drachtige merrie geeft". Nu staat er heel duidelijk in de bijsluiter dat Equest getest en veilig bevonden is voor drachtige merries.

Waar ik persoonlijk huiverig voor ben (geworden) is Equimax. Ik ken twee paarden die daar van aan de race zijn geraakt. In die bijsluiter staat dus ook duidelijk dat je dit alleen in overleg met de DA aan een drachtige merrie moet geven.

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 09:15

Op de stal waar ik sta worden alle volwassen paarden (+/- 40) met Equest ontwormt....al jaren.....nooit problemen gehad.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:12

Ik heb laten testen waar mijn paarden het beste op reageerden en Equest kwam als beste uit de bus!

Ik vind het ook fijn toedienen, want het is plakkerig en ze kunnen het eigenlijk niet meer uitspuwen!

Reuze handig! En je geeft het 1 keer per 3 maanden.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 10:33

Ah dat klinkt goed. Ik las hier ergens datequest niet bij een bepaalde leeftijd gegeven kon worden, althans onder een bepaalde leeftijd. Maar mijn pony is bijna 2. kan dat kwaad?

Alayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 19:50

Ik heb Maggie de laatste keer ook een Equest gegeven en was geen enkel probleem!
Inderdaad erg makkelijk omdat het wat plakkerig kunnen ze het niet zo snel uitspugen...
Succes!!!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 19:58

Equest is niet voor veulens onder de 4 maanden.
Omdat er hersenbeschadigingen van kunnen ontstaan. symptomen oa. wiebelen, omvallen, scheve oren etc.
Equest is NIET tegen lintworm. Het werkt tegen rondwormen en horsellarven en tegen 1 van de 2 stadia van de ingekapselde larven.
Let op ! 1 spuit is voor 545 kg.

Equimax werkt tegen alle soorten lintwormen, spoelwormen en horsellarven en is geschikt voor elk paard van elke leeftijd.
Diaree na toediening is een teken van ernstige wormbesmetting. Staat ook in de bijsluiter.
De wormen zijn gedood door de pasta en het afval van de dode wormen geven diaree omdat het een "vreemde stof "is in de paardendarm.
1 spuit voor 600 kg.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 21:04

Mijn pony had rode wormpjes, en mijn DA adviseerde equest. Dus denk dat ik die dan maar geef... Wat denken jullie..?

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:16

Als hij die wormpjes had na het ontwormen ( binnen 3 dagen) zou ik niets doen.Dan heeft de wormkuur gewerkt. In dat geval gewoon na 10 weken weer ontwormen.

Komen de wormpjes uit het paard zonder ontwormen, dan zou ik er inderdaad gelijk een Equest instoppen.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 21:24

kiana schreef:
Als hij die wormpjes had na het ontwormen ( binnen 3 dagen) zou ik niets doen.Dan heeft de wormkuur gewerkt. In dat geval gewoon na 10 weken weer ontwormen.

Komen de wormpjes uit het paard zonder ontwormen, dan zou ik er inderdaad gelijk een Equest instoppen.

De wormen kwamen er na het ontwormen met een eraquell uit.. Maar toch adviseerde mijn DA hem te ontwormen een maand later met equest... (het is 3 weken geleden dat ik hem ontwormd heb met eraquell...) en voor de zekerheid doe ik hem denk ik ook volgende week die equest geven... En dan na 8 weken weer ontwormen. Maar dan gaat hij inmiddels het land op, en krijgt hij een equimax. Is het verstandig hem een hele spuit te geven? Het gaat om een 2 jarige welsh cob, van 1m41... Iemand vertelde me dat deze al gauw 400kg wegen...

Snappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 22:32

Als je equest hebt gegeven dan hoef je de eerste drie maanden niet te ontwormen

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 22:36

Snappie schreef:
Als je equest hebt gegeven dan hoef je de eerste drie maanden niet te ontwormen

Is dat zo? Hoezo dat?

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 08:15

De werkzame stof in Equest blijft ongeveer 3 maanden actief, dus je hoeft minder vaak zo'n spuit te geven.

Orame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 08:35

Wij gebruiken ook altijd Equest en hebben er geen negatieve ervaringen mee.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 09:04

Polly schreef:
drachtige merrie's ontwormen met equest schijnt helemaal Not Done te zijn. Ik had er toen nog een stuk of wat liggen en meldde terloops even aan de dierenarts dat ik ze ermee zou ontwormen, toen keek ze me aan of ze water zag branden en vroeg of het verder wel goed ging. Drachtige merries kan je niet zomaar met alles ontwormen, ik haal de wormenkuren altijd bij de DA en meld er duidelijk bij dat het voor een drachtige muts is, als een wormenkuur te gebruiken is voor drachtige merries staat dat er altijd heel duidelijk op. Equest mag je ook niet geven onder een bepaalde leeftijd, dus als ze ongeboren zijn lijkt het me helemaal niet gezond.

Equest mag je niet geven aan paardjes onder de 200 kg, bij mini´s is het dus absoluut not-done.
De reden is dat andere wormmiddelen flink overgedoseerd kunnen worden zonder problemen, als je per ongeluk teveel equest geeft aan een mini kan dat dodelijk zijn. 3 x de normale hoeveelheid kan al dodelijk zijn terwijl je bij andere middelen veilig 20 tot 200 keer de normale hoeveelheid kan geven zonder bijwerkingen.
In amerika zijn meerdere minipaardjes eraan overleden en/of hebben hun veulen geaborteerd, daar heet het middel anders maar allemaal op basis van moxidectine.
Equest komt er bij mij dus nooit meer in!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 09:20

sinds een paar jaar ontwormt de hele stal eens per drie maanden met equest, er is nog nooit een paard ziek geweest.

De kostprijs per spuit is misschien wel hoog, maar als je een ander middel geeft dan moet je veel vaker geven en per saldo ben je waarschijnlijk hetzelfde kwijt.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:21

Een paar jaar geleden was Equest alleen maar bij de DA te verkrijgen.
Mijn toenmalige pony die ik net gekocht had bezweek zowat vanwege bloedwormen, het was heel ernstig op dat moment. Ik moest toen o.a van de DA een aantal keren kort achterelkaar Equest geven, ik geloof met tussenstop van 2 weken, en dan een keer of 4.
Ik weet wel dat ik die spuit in het guldentijdperk loeiduur vond, wel 25 gulden!! was toen nog heel duur, maar inmiddels zijn er veel duurdere kuren bijgekomen en zijn alle kuren omhoog gegaan.

ramona21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 15:52

Hoi,

Gewoon gebruiken de equest. Mijn paard is een poos geleden ziek geweest, erg mager slap onduidelijk wat de oorzaak was, bloedonderzoek gedaan, bleek dat er wrs sprake was van een wormbesmetting, erg raar dacht ik ze krijgen altijd keurig van mij om de 2 maand een wormkuur (eqvalan).

Hoewel ik nog nooit een worm heb gezien, vond de da het verstandig om flink te ontwormen met equest, er is namelijk maar één soort wormmiddel die helpt tegen de rode wormen en dat is equest het gaat om de werkzame stof erin modexine(oid).

Ik moet meer doseren dan het paard zwaar was, beter iets teveel als te weinig, en na 4 weken moest ik nog een zware dosis geven. En ik moet zeggen het paard ziet er weer redelijk uit, mooie glanzende vacht en komt weer wat aan.

Succes!

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 19:25

Prima, bedankt voor de informatie. Over een week krijgt mijn pony een hele spuit equest. Lachen Hij weegt ongeveer 300-400 kg.. en zag dat een equest spuit voor 545kg is... dus dat kan hij dan wel hebben tog?