heeft er iemand ervaring met kissing spines??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bimmezs

heeft er iemand ervaring met kissing spines??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 16:09

In november 2004 is er een ander paard tijdens het rijden in de bak, tegen mijn pony aangereden. Wat dus een flinke botsing was.
Sindsdien wilde ze niet meer aan de teugel lopen.
Ze staakte constant (steigeren, stilstaan, rennen ect.)
Dit heeft ze nooit gedaan want het is een lief dier wat graag voor je wilde werken.

Op een gegeven moment hebben we besloten naar een dierenarts te gaan.
Er zijn daar fotos gemaakt van dr rug.
Waar al snel bleek dat er 3 wervels niet goed zaten.
Enkele beschadigingen, de 1e en 2e wervel zaten tegen elkaar aan gedrukt (kissing spines), en tussen de 2e en de 3e wervels zat ook nog eens een botsplinter.
Dit komt volgens de DA door die botsing want dat hij kon zien aan het genezingsproces van de beschadigingen van die wervels. (kleur van de wervels).

vervolgens was er volgens hem maar 1 oplossing en dat wat het in spuiten van Cortizon.
Een vloeistof die de pijnprikkels tegenhoud.
Het zou aanslaan of niet.
Zo niet dan zou het einde verhaal zijn.
(Operatief kon er niks gedaan worden).

Om deze vloeistof in te laten werken moesten we 2 weken longeren, met een bijzet teugel.
Daarna mochten we weer gaan opbouwen met rijden (voorwaarts, neerwaarts).
De Cortizon heeft niet aangeslagen, ze begon gelijk weer met staken.

Omdat we onze pony niet zomaar willen opgeven, gaan we voor een second opinion, naar een andere kliniek in Bodegraven.

Ik vraag me dus af of er mensen zijn met positieve ervaringen?
En mensen die er ervaring mee hebben?

Je ziet trouwens maar hoe in 1 sec. een heel leven kan veranderen.
Ik had een sportpony, waarmee ik alles kon.

Bets

Re: heeft er iemand ervaring met kissing spines??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 16:30

Antoine de Bodt heeft ervaringen met kissing spines zie op homepage rechts ervan paard met verhaal staan. Informeer eens bij hem. Ook Marijke de Jong www.paardenbegrijpen.nl en fam Boïnck www.cherokeepaarden.nl werken hieraan.
Target (medebokker) heeft ervaring hiermee, informeer daar maar eens bij.

Ook is hier een topic net nog over geweest. Succes ermee.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 16:33

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 20:08

ik heb ook een KS ervaring................helaas geen goede.
paard bleek het al 3 jaar gehad te hebben en ook al ingespoten te zijn.
Zijn reacties waren, stress met rijden, erg heet en schrikkerig. soms was het bij omstellen naar rechts alsof hij een stroomstoot kreeg.
rennen, rennen, rennen. Achterwaard was al te moeilijk voor hem.

Dit paard is eind januari naar de paardenhemel gegaan..........

boog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 22:10

Ook ik heb ervaring met dit PROBLEEM!
Mijn paard is ingespoten en het heeft helaas niet mogen helpen, wij zijn ook in bodegraven geweest, super goede veeartsen, maar ze kunnen helaas niet toveren.
Ik zou het zeker proberen met een second opinion.
Voor mijn paardje houdt het waarschijnlijk op Huilen
Succes ermee.

Summum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 22:39

je bent bij maree geweest he? ben bang dat hij gelijk heeft...
bodegraven is een duur grapje en in antoinne geloof ik niet zo

bimmezs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 00:01

aller eerst wens ik Kiana en Boog heel veel sterkte.
Dit is echt zo moeilijk.
Ach gut

maar ik ben inderdaad bij maree geweest.
Maar ik ben nu eigenlijk wel benieuwd hoe je dit weet??

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 09:41

Summum schreef:

Heb je ervaring met Antoine? Hij heeft al diverse paarden met kissing spines goed gekregen, no cure no pay garantie, waar krijg je dat tegenwoordig, niet bij kliniek. Zelfs paard dat bij slachtbank stond heeft hij op tijd kunnen helpen, omdat eigenaar toch nog kans wilde geven, paard is gelukkig hersteld. Dus zeker kans en moeite waard.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:34

Ik kan De Raaphorst in Wassenaar erg aanraden. Ik loop daar zelf ook met mijn paard, ook kissing spine. Behandeld eerst met pijnstillers, week longeren, terug om recht te laten zetten (waarschijnlijk door een val op de wei gekomen en scheef gaan staan). Hij vond dat mijn paard zo goed reageerde dat inspuiten op dit moment niet nodig was, dat doet hij alleen als t echt nodig is. Daarna met een schema weer op gaan bouwen, moet binnenkort terug om m te laten zien, maar het valt mij niet tegen! En dat dus zonder inspuiten.

In bodegraven zijn ze enorme fan van inspuiten, liefst op veertien plaatsen tegelijk. De man die rechtzet daar, Jan Evers, heeft overigens wel een hele goeie naam!

rosetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 11:17

daffodil schreef:
Ik kan De Raaphorst in Wassenaar erg aanraden. Ik loop daar zelf ook met mijn paard, ook kissing spine. Behandeld eerst met pijnstillers, week longeren, terug om recht te laten zetten (waarschijnlijk door een val op de wei gekomen en scheef gaan staan). Hij vond dat mijn paard zo goed reageerde dat inspuiten op dit moment niet nodig was, dat doet hij alleen als t echt nodig is. Daarna met een schema weer op gaan bouwen, moet binnenkort terug om m te laten zien, maar het valt mij niet tegen! En dat dus zonder inspuiten.

In bodegraven zijn ze enorme fan van inspuiten, liefst op veertien plaatsen tegelijk. De man die rechtzet daar, Jan Evers, heeft overigens wel een hele goeie naam!

Het lijkt mij toch fijner voor het paard om eerst te kijken of anders rijden kan helpen. Om gelijk een paard in te spuiten en allerlei andere pijnlijke behandelingen lijkt mij niet zo fijn voor je paard. Wanneer je pijnstillers gebruikt is het logisch dat je paard weer goed loopt, want hij voelt immers geen pijn meer. Als dat is uitgewerkt komen de problemen weer terug. Dit geldt ook voor Tildrin.
Geloof me bij de Raaphorst wordt ook veel gespoten ik denk dat de praktijken die je nu noemt de bekendste en beruchtste van Nederland zijn, want ze verdienen er grof geld mee, hoeveel vragen ze voor een spuitje tildrin? €500 - €700 en zelf kost het ze €230.... }>

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 11:38

Tildren is goudmijntje ja, mijn paard was eerste in ned die toegediend kreeg, ik had weinig keus (niet voor kissing spines overigens) en ze hebben vollop aan me verdiend en helaas heeft het niets geholpen!

boog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 13:56

daffodil schreef:

Heb je al weer gereden op je paard?
Ik ben ook geen fan van inspuiten, maar als er geen andere oplossingen meer zijn is dit een prima uitkomst.
Mijn paard knapte ook op met longeren( ongeveer 2,5 maand gedaan),
maar dan moet je toch weer gaan proberen te rijden en dan kijken hoe het gaat!
Ik hoop voor jou dat het goed uitpakt als je er weer opstapt!
En geloof me, als je om je paard geeft, heb je alle mogelijkheden al geprobeerd, zoals ik en waarschijnlijk ook kiana

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 14:16

boog schreef:
Heb je al weer gereden op je paard?
Ik ben ook geen fan van inspuiten, maar als er geen andere oplossingen meer zijn is dit een prima uitkomst.
Mijn paard knapte ook op met longeren( ongeveer 2,5 maand gedaan),
maar dan moet je toch weer gaan proberen te rijden en dan kijken hoe het gaat!
Ik hoop voor jou dat het goed uitpakt als je er weer opstapt!

En geloof me, als je om je paard geeft, heb je alle mogelijkheden al geprobeerd, zoals ik en waarschijnlijk ook kiana

Tuurlijk je probeert van alles om je paardje bij je te kunnen houden en het leefbaar te houden voor beiden Ach gut

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:08

Ik denk dat je paarden met mindere mate van KS wel kan blijven berijden met bv een Antoine of een spuit oid.

Maar bijna iedereen zegt bijna oh, das niet zo erg, kunnen ze wel mee door............
Die mensen hebben of geen ervaring met KS, of de verkeerde diagnose ( wordt lukraak geroepen) of het paard heeft het in mindere mate.

Een paard met een flinke KS is niet te genezen.
De reden dat de mijne is afgemaakt is dat ik ten alle tijde wilde voorkomen dat hij ooit weer gereden werd.

Als je dan zelf geen weide hebt, houd het dus gewoon op.
Ik heb er nu vrede mee, heb het paard een dienst bewezen om hem uit zijn lijden te verlossen.
Vind het alleen jammer dat ik er zo laat achter ben gekomen, omdat ik bedonderd ben.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:13

kiana schreef:
Ik denk dat je paarden met mindere mate van KS wel kan blijven berijden met bv een Antoine of een spuit oid.

Maar bijna iedereen zegt bijna oh, das niet zo erg, kunnen ze wel mee door............
Die mensen hebben of geen ervaring met KS, of de verkeerde diagnose ( wordt lukraak geroepen) of het paard heeft het in mindere mate.

Een paard met een flinke KS is niet te genezen.
De reden dat de mijne is afgemaakt is dat ik ten alle tijde wilde voorkomen dat hij ooit weer gereden werd.

Als je dan zelf geen weide hebt, houd het dus gewoon op.
Ik heb er nu vrede mee, heb het paard een dienst bewezen om hem uit zijn lijden te verlossen.
Vind het alleen jammer dat ik er zo laat achter ben gekomen, omdat ik bedonderd ben.

Ik leef met je mee Kiana, ik kan me goed indenken dat je voor deze keuze gekomen bent en ik denk persoonlijk dat je er goed aan hebt gedaan. En inderdaad als je beperkt bent in omgeving van je paard, ja daar moet je ook naar handelen. Veel sterkte ermee:(:)

MissJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 22:27

Mijn paard HAD ook Kissing Spines. m.a.w hij is er niet meer.

Bodegraven was ik ook geweest: nee niets ergs beetje geirriteerde wervels> inspuiten met cortico's en longeren.
Zodra we weer aan de gang gingen en ik wat meer van hem vroeg wat het weer pet. Niet stil willen staan, wegrennen met staart tegen kont gedrukt. Erg zielig. Huilen
Maarja als niemand iets een naam geeft weet je niet wat er aan de hand is. Na 3 dierenartsen en een aantal kwakzalvers heb ik hem af laten keuren door de verzekering. Daar had ik een brief van de dierenarts nodig, uitdraai pat. kaart uit BOdegraven, laat daar nou instaan: Kissing spines +++ Boos! Had dit ff eerder gemeld, nog 2 jaar tobben en een hoop centjes verder heb ik hem uit zijn lijden verlost. Want het ergste was nog dat ik er steeds op ben gaan zitten, dat arme beest. @#$%^&*&(*(*_)$ ,,...!!!@$% bodegraven }>

bimmezs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 23:48

Ik heb inderdaad alweer gereden (Boog), maar t was weer 1 drama.
Rennen,steigeren,stilstaan, nerveus ect.

allereerst wil ik gewoon alles eraan hebben gedaan, voordat ik die moeilijke beslissing ga nemen.
Want je weet nooit hoe de toekomst eruit ziet.
Misschien positief of misschien negatief.

Ik ben in ieder geval blij(naja blij ik had t liever helemaal niet gehad maar dat spreekt voorzich) dat ik niet de enige ben met een pony die kissing spines heeft.
En ik hoop dat er nog meer mensen zijn die hun ervaring aan mij kunnen vertellen.
Positief of negatief maakt niet uit.

groetjes lizzy

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:05

Ik rijd alweer na die twee weken longeren hoor, en tuurlijk ging dat niet vanzelf..... Maar inmiddels ben ik twee maanden verder en ik moet zeggen dat het echt best een heel eind op weg is om goed te gaan! rijd ook weer buitenritjes, dat deed hij ook niet meer namelijk! In de bak wil het nog wel eens een keer staken zijn maar goed dan zal ik in dat geval wel iets niet goed gedaan hebben. Daar ga ik tenminste van uit en probeer ik het de keer erna anders op te lossen.

Binnenkort voor controle terug, dus dan ben ik heel benieuwd wat ze zeggen.

En over inspuiten bij De Raaphorst, zal best regelmatig gebeuren, gekke is wel dat het bij mij niet gebeurd is en bij ons vorige paard die zo ontzettend veel mankeerde ook niet. Behandeling met Tildren is inderdaad geprobeerd, kostte mij geen 600 euro......zoals hier gezegd wordt. Ik ben van mening dat als het de moeite van het proberen waard is, je dat ook gewoon moet doen en ik laat dat niet afhangen van wat iets kost.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 12:38

daffodil schreef:
Behandeling met Tildren is inderdaad geprobeerd, kostte mij geen 600 euro......zoals hier gezegd wordt. Ik ben van mening dat als het de moeite van het proberen waard is, je dat ook gewoon moet doen en ik laat dat niet afhangen van wat iets kost.

Nee daarom heb ik het ook geprobeerd, omdat ik alles wil doen om mijn paard beter te krijgen toendertijd. Ook was ik de eerste in ned die het liet toedienen bij paard, dus was toen prijzig. En wat het dan kost doet niet toe, als het voor paard maar helpt! Bloos Ik hoor nu steeds meer dat Tildren de eerste 6 mnd maar helpt en daarna weer af gaat zwakken, maar ik kan daar zelf niet over oordelen omdat het helemaal niet geholpen heeft bij mijn paard. Het is alleen wat ik steeds meer hoor.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:50

Melissa19 hier op bokt heeft een paard gehad met Kissing Spines.
Hij vertoonde hetzelfde gedrag als jou pony en de af loop was dan ook niet zo positief.
Hij is er namelijk niet meer...
Maar je kunt haar altijd pben.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 23:34

Bets schreef:
Summum schreef:

Heb je ervaring met Antoine? Hij heeft al diverse paarden met kissing spines goed gekregen, no cure no pay garantie, waar krijg je dat tegenwoordig, niet bij kliniek. Zelfs paard dat bij slachtbank stond heeft hij op tijd kunnen helpen, omdat eigenaar toch nog kans wilde geven, paard is gelukkig hersteld. Dus zeker kans en moeite waard.

en als het niet aanslaat heeft je paard nog langer pijn geleden.. sorry hoor maar dat gaat er bij mij niet in..
Zou idd voor second opinion gaan, mocht daar hetzelfde uitkomen zou ik dus niet zelf gaan dokteren.. Heb zelf ook een les bij antionne gereden, maar die van mij werd er dus absoluut niet beter van.
Succes en sterkte

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:00

youngster schreef:
En als het niet aanslaat heeft je paard nog langer pijn geleden.. sorry hoor maar dat gaat er bij mij niet in..
Zou idd voor second opinion gaan, mocht daar hetzelfde uitkomen zou ik dus niet zelf gaan dokteren.. Heb zelf ook een les bij antionne gereden, maar die van mij werd er dus absoluut niet beter van.
Succes en sterkte

Ja een les nemen en men kan de sterren van de hemel rijden....
Dat is knap. Bij welke instructeur dan ook... een ander systeem en hup ze kunnen zo wegrijden. Echt heel knap. Afgelopen weekend is hij ook bij paard geweest die afgekeurd was voor verzekering door kliniek en paard liep weer zuiver na kwartier tijd. Het gaat niet om de tijd dat paard zuiver is, maar als het maar werkt. Paard zou ook afgemaakt moeten worden.
Ligt gewoonweg vaak aan de rijtechniek van de ruiter, dat is algemeen bewezen. Een paard met problemen moet heel correct gereden worden door een ruiter en dat valt niet mee. het is geen schande, maar het werkt gewoonweg, het is bewezen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:40

Heb je aandelen ofzo? HEt lijkt me dat iedereen hier zijn mening kan en mag ventileren en als het zo is dat iemand het gevoel heeft dat de methode van Antoine de Bodt voor hem/haar niet werkt, laat iemand dan in zijn waarde! En nee ik zit niet op nog meer pb's te wachten want ik geloof ook niet in deze meneer....ik heb meer vertrouwen in een goeie kliniek!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 10:09

daffodil schreef:
Heb je aandelen ofzo? HEt lijkt me dat iedereen hier zijn mening kan en mag ventileren en als het zo is dat iemand het gevoel heeft dat de methode van Antoine de Bodt voor hem/haar niet werkt, laat iemand dan in zijn waarde! En nee ik zit niet op nog meer pb's te wachten want ik geloof ook niet in deze meneer....ik heb meer vertrouwen in een goeie kliniek!

Ja als je het gevoel hebt dat het niet werkt is wat anders als hier dingen neer te zetten dat hij niet paarden kan helpen, want daar gaat het uiteindelijk over. Jij plaatst een bericht dat hij paard heeft gehad op traning die hij niet goed heeft gekregen, dat is gewoonweg niet zo. Bewijs ligt klaar. Alle paarden die op training komen, worden opgenomen en op DVD gezet, dus bewijs ligt vast. Kom dan maar over met weerwoord en ander bewijs dat niet zo is. Het is oh zo makkelijk om vooroordelen neer te zetten, terwijl het steeds weer bewezen word dat het niet zo is. Het is zelfs zo dat DA een congres hebben gehad om in Deurne een centrum te plaatsen voor probleempaarden en ruiters die hun probleempaarden niet goed krijgen. Wie vragen ze ervoor Antoine de Bodt. Waarom moeten ze zo'n man dan toch vragen als hij toch niets klaar kan maken. Ik snap dat niet. Helaas heb ik geen aandelen bij deze man Clown
En oke dat je meer vertrouwen hebt in kliniek, prima is jouw ervaring, maar ik vind niet fair dat mensen afgeschilderd worden als er steeds meer bewezen word dat hij de problemen op mag kan knappen van paarden met problemen. En ik zie hem niet als afgod maar gelukkig als persoon. Haha!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 10:39

Het hangt van de aard van de KS af.
Een paard met ernstige mate van KS krijg je ook met Antoine niet goed.
De mindere gevallen misschien wel.
Het zou aan de manier van rijden liggen.............Tja een paard met KS lekker laag over de rug wil vaak nog wel, buiten de angst die ze hebben voor pijn.
Maar wil je zo'n paard weer voor de sport gebruiken ? Forget it.

Het is jammer dat het woord KS tegenwoordig zoveel gebruikt wordt, terwijl er niet altijd sprake van is.
De vraag is ook waar het zit.

Ik heb ook alles geprobeerd, want een paard afmaken doe je echt niet omdat je dan met een nieuw paard weer lekker kan rijden.
De mijne was niet verzekerd voor ongeschiktheid voor de sport, dus ga je echt alles doen om hem te behouden, buiten het feit dat je gek bent met zo'n dier.

Ik heb hem maanden laag gereden en niets gevraagd, buiten gereden etc. ( dacht dat het een mishandeld paard was )
Maar zodra hij maar iets aan het werk moest( buigen of schakelen) of enige passen achterwaards flipte hij helemaaal door van de pijn. Hij werd echt levensgevaarlijk omdat hij niet meer wist wat hij deed.

Zo liep hij dus ook met zijn hoofd tegen de muur, omdat ik alleen mijn rechter teugel maar op maat wilde maken. Met een hoofd vol nietjes tot gevolg.

Een paard die het in zo'n erge mate heeft gaat ook geestelijk naar de knoppen. Voor het rijden sloot hij zich helemaal af. Na het rijden kwam hij troost zoeken. Helaas heb ik die signalen niet goed genoeg gezien.

Gelukkig ben ik altijd rustig gebleven en heb ik niet meer gedaan als hem te leren ontspannen. Dat maakt het voor mij nog enigzinds gemakkelijk.

Bij hem was het eerste signaal dat hij ging staartknijpen als je opstapte. ( ben maar 53 kilo)
Het 2 e signaal was bij het omstellen van links naar rechts dat hij stroom leek te krijgen, hij schrok als een idioot , maar herstelde wel snel.

Hij ging in het begin steeds beter, later alleen maar slechter.
Ik heb dit paard helemaal laten keuren vooraf en het kwam er niet uit.
Van de rug maken ze dan ook geen foto's.

Omdat mijn gevoel zei dat dit geen natuurlijk gedrag was, heb ik hem na 6 mnd helemaal laten checken met foto's.
Reactie DA, dat je hier nog op hebt kunnen zitten, wat een super karakter heeft dat paard.

En dan zou Antoine hem weer goed moeten krijgen.........nou sorry hoor dat gaat mij te ver.

Paard is afgemaakt.
Ik heb dus nu een ander paard, ook deze helemaal gekeurd incl. foto's van de rug ! Dat schijnt in de USA al gebruikelijk te zijn.