Melanomen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

peeky

Melanomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 10:56

Wie kan me wat meer vertellen over melanomen bij paarden? Kunnen ze kwaad? Zijn het altijd echte bulten of kunnen het ook lage brede bulten zijn die er meer uitzien als onregelmatigheden op de huid? Zijn ze erfelijk?

Lise81

Re: Melanomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 11:45

Volgens mij ligt het er aan waar de melanoom zich bevind en of het paard er last van heeft en of ze kwaad kunnen ja of nee.
Vaak worden de lymfeklieren in de hals dikker en daar kunnen ze last van hebben bij het rijden.
Sommige paarden hebben geen last van het gezwel. Andere wel. Het is denk ik altijd goed overleggen met de DA wat de beste aanpak is.

Ik heb tot nu toe alleen goedaardige melanomen gezien. (2 keer bij schimmels). De ene bij de anus, dat was wel heel vervelend. Ze konden er niks aan doen zeiden ze, want volgens de dierenarts was het geen optie ze weg te halen.
Bij een pony zat er een gezwel op de hals, deze heeft wel therapie gehad in de vorm van chemo. Hierdoor wordt de weerstand minder, het paardje is er wel weer helemaal bovenop gekomen. Hoewel hij nog een ruime tijd een stijve hals had.

Ik heb geen idee of het ook erfelijk is. Je ziet ze wel meer bij schimmelkleurige paarden.

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 12:35

Hmmm, dan zullen Samba's onregelmatigheden misschien geen melanomen zijn...hij is erg wit, dus ik dacht meteen daaraan toen ik er tijdens het scheren achter kwam dat er allerlei onregelmatigheden op zijn huid zaten, maar nu begin ik te twijfelen....zijn huid is in ieder geval niet mooi en er zal wellicht ook wat mee aan de hand zijn....

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:25

Tijdens het scheren vallen wel vaker gelijk vreemde dingen op. Als je denkt dit is niet pluis zou ik toch de DA even bellen. Misschien alleen om even via de telefoon te vragen wat te doen. Het zou kunnen dat hij op basis van je verhaal al een heel logische verklaring heeft.
Succes in ieder geval. Ik hoop dat het allemaal mee valt.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:31

Melanomen komen vooral bij schimmels voor en worden vaak als eerste gezien rondom de anus. Als je ze tegen komt is er vaak al niks meer aan te doen omdat er vrijwel direct uitzaaiingen plaatsvinden. En op den duur gaan de dieren er dood aan, maar dit kan jaren duren.

Waar zitten de bobbels die jij hebt gevonden? en hoe oud is jou paard? Ik vermoed niet dat jou paard melanomen heeft hoor, er zijn zoveel andere dingen die voor bulten zorgen, bovendien is jou paard geen schimmel. Als je echt zeker wilt weten wat je paard heeft moet je er even naar laten kijken.

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:02

Melanomen komen bij schimmels voor en zien er uit als zwarte knobbeltjes. Vaak zitten ze rond de anus of onder de staart. Melanomen zaaien niet of heel langzaam uit, vandaar dat ze over het algemeen alleen maar weggehaald worden als je op een plek zitten die erg vervelend is.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:04

Melanomen komen niet alleen bij schimmels voor ! Bij alle kleuren paarden kunnen ze voorkomen, het is alleen zo dat schimmels er op de een of andere manier beter tegen kunnen-en er oud mee kunnen worden.......vandaar dat je vaker een schimmel met een melanoom tegenkomt dan een vos of een bruien.
De bulten die je ziet, vaak bij de geslachtsdelen en/of in de mond, zitten ook in de rest van het lichaam. Dus als er een paard bijvoorbeeld aan koliek overlijdt, kan het best zijn dat een melanoom ergens op een "slechte" plek in de darmen heeft gezeten.
Er is een duitse professor die zich met deze materie bezighoudt, ik heb een artikel hiervan (in het duits) dus als iemand serieuze interesse heeft dan kan ik dat opzoeken (als ik heel erg mijn best doe Schijnheilig )

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:09

Een kennis van mij had een schimmel met een melanoom op zijn buik.
Hij was groot en lelijk en barste soms open. Die is weggehaald en al snel kreeg hij er één op het uiteinde van zijn geslachtdeel. Daar was niks meer aan te doen en uiteindelijk is hij helaas naar de verzekering gegaan. Huilen

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:17

Oh jee, er wordt weer paniek om niks gezaaid.
Nagenoeg alle schimmels krijgen melanomen, harde zwarte knobbeltjes in de huid, meestal zo na het 10e levensjaar, maar eerder kan ook. Vaak aan de onderkant van de staartwortel, rondom de anus (poepgat) en bij merries ook de vulva (schaamlippen). Andere plekken zijn de binnenzijde van de lippen, vooral bij de mondhoeken, en op de oren. Zelden zie je ze in het oog (gelukkig, want die zijn wel kwaadaardig) of achter de kaakrand in de speekselklier. En niet te vergeten in of bij het uier.
De dierenarts wil ze eigenlijk nooit weghalen omdat er toch steeds weer bijkomen, en ze er zelden last van krijgen. Hoogstens omdat ze zo groot worden dat ze openschuren ofzo.
Op den duur kunnen schimmels ze ook van binnen krijgen, maar dat gebeurt alleen bij stokoude beestjes, en dan kunnen ze er aan overlijden, door koliek of vermageren.
Melanomen bij niet-schimmels zijn minder onschuldig, die kunnen op veel jongere leeftijd ontstaan, groeien veel sneller en verspreiden zich veel vaker en eerder (te vergelijken met melanomen bij mensen).
Dus geen paniek, sterker, zoek maar eens een schimmel van boven de 20 zónder melanomen, die zal je niet snel vinden!
Knipoog

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:21

Knavia schreef:
, zoek maar eens een schimmel van boven de 20 zónder melanomen, die zal je niet snel vinden!
Knipoog

Kom maar hier op stal kijken ! mijn schimmel is 23 jaar.

zoals ik eerder al heb gezegd, schimmels kunnen er juist BETER tegen dan anders gekleurde paarden- het is niet zo dat ze vaker melanomen krijgen, maar worden er gewoon ouder mee. Waar baseer jij jouw verhaal op ?

deze duitse professor waar ik het over had is al 6 jaar bezig dit te inventariseren, vandaar zijn conclusies. Hij werkt bij een heel grote paardenkliniek (soort Utrecht) dus heeft zich ook verdiept in autopsie gegevens. Een melanoom/melanomen, beginnen eerst binnenin het paard, naarmate ze ouder worden krijgen ze ook op de huid deze gezwellen.....voornamelijk bij schimmels dus want bij hen groeit deze "kanker" minder agressief dan bij bruinen/vossen. Vandaar dat in de volksmond gezegd wordt dat "alleen" schimmels ze krijgen. Als een paard doodgaat aan koliek wordt er maar zelden autopsie verricht omdat zg de "oorzaak" duidelijk is.

zal morgen het artikel eens inscannen !

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:29

Nou gefeliciteerd, heb jíj een melanoom-vrije schimmel.
Tong uitsteken

Maar goed, iedereen die op de manege een rondje loopt en een vergelijkend onderzoek doet tussen de schimmel-oudjes en, bijvoorbeeld, de vos-oudjes, zal bij de schimmeltjes aanzienlijk meer bultjes onder de staartwortel tellen dan bij de vosjes.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:56

I rest my case.........zie vorige uitleg

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 21:08

Utrecht laat altijd sectie verrichten na het overlijden of afmaken van koliekers of andere internistische patiënten daar, alleen niet als de eigenaar bezwaren heeft.
En toch worden melanomen daar maar eens in de zoveel jaar als reden van koliek gemeld. Terwijl er niet ééns in de zoveel jaar schimmels met koliek overlijden, of andere kleurtjes.... en er heel wat paarden met melanoomtjes door andere redenen ten gronde gaan.

Maar goed, ben benieuwd naar de uitkomst van het Duitse onderzoek, na de statistische analyses enz.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 21:26

Nou, dit was wel een waar gebeurd verhaal en niet overdreven hoor...
Ik ga echt geen mensen bang maken, maar het kàn dus zo gebeuren, helaas. Dit paard was 16 jaar. En aan de boodschap dat elke schimmel melanomen zou hebben (wat niet zo is overigens) heeft niemand wat. Het ene paard kan wel 30 worden met een melanoom en de andere haalt dat niet, omdat de melanoom op een ongelukkige plaats zit. >;)

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 22:10

Mijn schimmel blijkt ook melanomen te hebben. Daar kwam ik vorig jaar toevallig achter toen ze gescand werd.

De DA vertelde dat praktisch alle schimmels dit krijgen en dat het normaal gesproken geen enkel probleem is. Het wordt pas problematisch als je uitzaaingen krijgt naar bv de longen. Op het moment dat er uitzaaingen zijn kan daar niets tegen gedaan worden. Maar gezien het feit dat ik een heleboel schimmels ken van dik in de 20 ben ik daar niet zo bang voor.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 23:06

de enige schimmels zonder melanomen zijn zgn blauwhuidigen
zoals lipizaners en sommige welshjes

de meeste paarden die dood gaan aan koliek gaan dood aan obstipatie koliek , beetje slaolie doet wonderen en dat geld niet alleen voor schimmels met melanomen

vaak denken mensen he lekker stevige drollen , stel je voor hoe je je zelf dan voelt Knipoog

mijn schimmel heeft ze echt heftig , hij kreeg ze toen hij 5 was en men heeft ze toen verwijderd met als gevolg dat ze in no time en 10x zo erg terug waren , het is sindsdien zogoedals onveranderd

melanoom is een goedaardige huidgezwel en zolang het niet erg op een plek zit waar het in de weg zit (longen zijn ook huid idem voor blaas darmen etc etc) is er weinig aan de hand

zoals mijn Pablotje , die heeft er echt geen last van en het kan heel goed zijn dat hij gewoon aan ouderdom overlijd

tot die tijd hou ik wel zijn ontlasting mals om evt obstipatie problemen te voorkomen , maar dat doe ik bij mijn andere paardjes ook

er zijn zelfs mensen die het mishandeling vinden dat ik m zoiezo nog niet inlaat slapen Gestoord

menig schimmel word eind 30 maar ja dan is het ineens knap terwijl menig niet schimmel dat ook niet haalt

denk er meer paarden dood gaan aan over of verkeerde belasting(lees ingeslapen worden,..) of een mistap en obstipatie koliek niets makend met melanomen dan door melanomen , het KAN fout gaan
maar er kunnen nog veel meer dingen fout gaan en die kans is nog steeds veeeeeeel hoger ook voor een paard met melanomen

mijn Pablotje is nu trouwens 14 en heeft dus al 9 jaar heftige melanomen , we houden een wedstrijdje wie het langste volhoud hij of ik , nou moet je zeggen dat hij een grotere kans heeft om er over
10 jaar nog te zijn terwijl ik nu schoon ben en hij helemaal onder zit

heb trouwens nog nooit (muv dus blauw huidigen)een schimmel boven de 10 gezien zonder melanomen , zelfs als mensen zeiden , nee hoor mijn paardje heeft dat niet , dan zei ik en wat is dat dan , hadden ze het niet eens gezien of dachten dat het vet was (bv in staart of manenkam)

ontopic :
maar als een een paard inene oneffenheden op de huid vertoont is er maar 1 ding wijs even de da er na laten kijken , zeker bij een nader kleurig paard maar ook bij een schimmelt hoeft namelijk geen melanomen te zijn kan ook iets anders wezen iets niet zo leuks of iets onschuldig daar kunnen wij op deze afstand geen zinnig woord over zeggen

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 01:30

Het enige nadeel aan melanomen bij schimmels is dat ze voor de slacht niets waard zijn.

Mooie woorden Nick....... Ach gut

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 15:24

nickyu schreef:

Mijn paard is een lipizzaner, en zij heeft dus melanomen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 18:34

Ik heb nu verschillende pogingen gedaan om dat artikel waarin de duitse arts vertelt over Melanomen, dat ze bij elke kleur paard voorkomen maar dat schimmels er "beter tegen kunnen" te plaatsen, helaas lukt het op een of andere manier niet om het zo groot te plaatsen dat het ook leesbaar is. Dus degene die interesse hebben kunnen mij pb-en met hun prive-email adres, dan stuur ik het door.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:44

Mist schreef:
Ik heb nu verschillende pogingen gedaan om dat artikel waarin de duitse arts vertelt over Melanomen, dat ze bij elke kleur paard voorkomen maar dat schimmels er "beter tegen kunnen" te plaatsen, helaas lukt het op een of andere manier niet om het zo groot te plaatsen dat het ook leesbaar is. Dus degene die interesse hebben kunnen mij pb-en met hun prive-email adres, dan stuur ik het door.

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar Melanomen, als je de medische artikelen wilt vinden moet je even naar Pubmed gaan (via Google) en daar de zoekfunctie gebruiken. Kun je een hoop medische artikelen vinden.

Maar dat een arts zegt dat iets zo is, wil niet gelijk zeggen dat dit dan ook een feit is. Houd hier wel rekening mee. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat melanomen meer bij schimmels voorkomen. En dat bijna alle schimmels uiteindelijk ergens melanomen krijgen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 15:28

laurae schreef:
nickyu schreef:

das dan echt een uitzondering , meestal krijgen lipizaners t juist niet
je weet zeker dat het een 100% lipi is?

gek ,..

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 01:15

Mijn lipizzaner heeft ze ook, het ras doet er niks aan af of een paard het wel of niet krijgt. Ik ken meerdere Lipizzaners die melanomen hebben. Mijn 100 % Lipizzanerpaardje heeft ze zelfs rond haar oog. Er werd eerder hier gesuggereerd dat deze altijd kwaadaardig zouden zijn, ook dit is niet waar. Mijn DA zei; lekker laten zitten zolang ze er geen last van heeft. Met weghalen krijg je misschien alleen maar meer problemen, ze zitten namelijk precies op het uiterste van haar ooglid.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 09:46

ik ken wel een merrei van 28 ofzo, die heeft een vrij dikke knobbel op de hals en eentje bij haar oor.
maar ja ze is er dus wel al 28 mee....

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 14:58

nickyu schreef:

das dan echt een uitzondering , meestal krijgen lipizaners t juist niet
je weet zeker dat het een 100% lipi is?

gek ,..
[/quote]

Jep, 100% lipizzaner. En ik ken ook meerdere lipizzaners met vergelijkbare bulten. Ik heb geen idee of dat ook echt melanomen zijn, maar het lijkt er in elk geval veel op. Ras doet er dus niet toe.

Er werd mij overigens wel verteld dat ze kwaadaardig zijn. Het geeft alleen geen schade zolang het maar niet op rare plekken komt of het zich uit gaat breiden naar bv de longen.

duppie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 18:57

Ik heb een fries met een melanoom. Mijn DA zei ook dat ze meestal niet weg gehaald worden, pas als ze in de weg zitten.Die van mijn paard moet dus weg, krijgt last van zadel.

Wel is een feit, dat als een paard een melanoom heeft, ze later een grotere kans heeft dat ze ook in het lichaam verschijnen. Dit hoeft dus niet altijd.

Een melanoom is een gezwel die melanine aanmaakt.Als je hem open maakt, zit er pikzwart spul in.Normaal worden ze als goedaardig beschouwd, maar er zijn varaties die kwaadaardig zijn

Sommige mensen noemen melanomen ook wratten.( weet niet of dit juist is, maar een wrat is eigenlijk ook een goedaardig gezwel en ook variaties op kwaadaardig.)En ze het vaakst idd bij de anus zitten enzo...
Mijn fries heeft het op haar zij precies waar de zweetbladen rusten.Ik ga hem dus waarschijnlijk weg laten halen..
Ben wel erg zenuwachtig, want ik heb geen idee of het dan ook weg blijft of dat het erger wordt

Als er iemand ooit een melanoom heeft laten verwijderen kan diegene mij vertellen of dit goed gegaan is enzo??Wil graag wat ervaringen horen/lezen voordat ik ook echt die stap neem

groetjes Kimberley